Zwarte Piet of niet?

-DIA-

Zwarte Piet of niet?

Bericht door -DIA- »

Gezwicht... Na de zoenen van Buys...
Wie blijft er nuchter?

AH haalt Zwarte Piet uit winkelbeeld

ZAANDAM – Albert Heijn maakt in zijn winkelcommunicatie en tv-campagnes richting de donkere dagen geen gebruik meer van beeltenissen van de traditionele Zwarte Piet.

'Omdat heel Nederland klant kan zijn van Albert Heijn, hebben we besloten rekening te houden met zoveel mogelijk sentimenten. We hebben er lang en goed over nagedacht en zijn tot de conclusie gekomen dat Albert Heijn niet doof moet zijn voor het maatschappelijk debat rond Zwarte Piet dat de laatste tijd duidelijk is verhard. Je moet iets met zo'n discussie', zegt Ahold-woordvoerder Lukas Burgering over het besluit. 'Sommige mensen willen Sinterklaas op de traditionele manier vieren, sommigen willen het anders zien. We willen uitdragen dat beide kampen van harte welkom zijn bij Albert Heijn.'

Snoepgoed
De traditionele Zwarte Piet speelt zodoende geen rol in de instore communicatie, maar ook niet in tv-commercials. 'De tv-campagne wordt heel feestelijk, maar ook daar halen we beelden weg die mogelijk aanstootgevend zijn.' Snoepgoed met de afbeelding van Zwarte Piet blijft wel deel uitmaken van het assortiment. 'We hebben zowel chocolade met de afbeelding van Zwarte Piet als seizoensgebonden snoepgoed zonder afbeelding. Klanten moeten hierin een keuze kunnen maken.'

Supermarktmanager
Daarnaast kijkt Albert Heijn per winkel of het een goed idee is om kinderen zwart te schminken of de traditionele Zwarte Piet uit te nodigen voor een winkelbezoek. 'Daarin is een belangrijke rol weggelegd voor de supermarktmanager. Hij moet aanvoelen wat het lokale sentiment is.'

Bron: vakblad DISTRIFOOD
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Hendrikus

Re: Kleine ergernissen [3]

Bericht door Hendrikus »

Beelden weghalen die mogelijk aanstootgevend zijn.... en dan hebben we het over Zwarte Piet. Belachelijk.
Gisteren hoorde ik op de radio nog een item over de nieuwe Sinterklaasfilms. Na afloop van de filmvertoning werd aan kinderen gevraagd wat ze vonden van die Regenboogpiet. Antwoord: "Raar. Piet hoort zwart te zijn".
De commotie rond Piet die niet meer zwart mag zijn, is te zot voor woorden. Vind ik.
~~Soli Deo Gloria~~
Marc_44

Re: Re : Kleine ergernissen [3]

Bericht door Marc_44 »

Hendrikus schreef:Beelden weghalen die mogelijk aanstootgevend zijn.... en dan hebben we het over Zwarte Piet. Belachelijk.
Gisteren hoorde ik op de radio nog een item over de nieuwe Sinterklaasfilms. Na afloop van de filmvertoning werd aan kinderen gevraagd wat ze vonden van die Regenboogpiet. Antwoord: "Raar. Piet hoort zwart te zijn".
De commotie rond Piet die niet meer zwart mag zijn, is te zot voor woorden. Vind ik.
Het weghalen van beelden bij een katholiek heiligenfeest moet een protestant toch als muziek in de oren klinken. Waarom ben je er bezorgd over? Zou het niet mooi zijn als het Sinterklaasfeest geheel verdwijnt?
Dodo

Bericht door Dodo »

Als Sinterklaas verdwijnt, komt er alle ruimte voor die verfoeilijke kerstman. Dat zou ik heel jammer vinden. De kerstman is een enge nietszeggende fantasiefiguur.
Sinterklaas is een leuk gezinsfeest met oude papieren. Daar zouden we zuinig op moeten zijn.
Marc_44

Re: Re : Kleine ergernissen [3]

Bericht door Marc_44 »

Dodo schreef:Als Sinterklaas verdwijnt, komt er alle ruimte voor die verfoeilijke kerstman. Dat zou ik heel jammer vinden. De kerstman is een enge nietszeggende fantasiefiguur.
Sinterklaas is een leuk gezinsfeest met oude papieren. Daar zouden we zuinig op moeten zijn.
Carnaval is ook een gezellig katholiek feest met oude papieren. Maar ik vier het niet. Daarnaast nog één vraag: is de door schoorsteenkruipende Zwarte Piet niet ook een fantasiefiguur? Sinterklaas zelf vind ik als historisch figuur mooi maar niet als heiligenfeest.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Wij hebben nooit aan Sinterklaas gedaan, maar ik heb nu toch de neiging om voor het eerst aan Zwarte Piet te gaan doen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Orchidee

Bericht door Orchidee »

:humhihi
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Mara

Bericht door Mara »

Hendrikus schreef:Beelden weghalen die mogelijk aanstootgevend zijn.... en dan hebben we het over Zwarte Piet. Belachelijk.
Echt belachelijk inderdaad.
Ik geloof dat de Hema de eerste was die de zwarte piet in de ban deed.
Maar AH gooide begin september al wel pepernoten, chocoletters en kruidnootjes in de schappen.
Ik hoorde een paar kinderen zelfs iets anders zeggen over een regenboogpiet.
Nog even en de indianentooien worden uit de speelgoedwinkels gehaald, zo kwetsend voor die bevolkingsgroep.
Ugh

Alhoewel.... ik lees net dit op Telegraaf.nl
Maar u ziet ook producten waarop hij niet staat. Aan de klant de keuze. Er is dus zeker geen sprake van een besluit om Zwarte Piet in de ban te doen."

Albert Heijn ontkent niet dat er displays in supermarktvestigingen staan waarop kinderen zonder schmink in Zwarte Pietverkleedpakjes staan, maar: ,,U vindt echter ook nu al producten in onze winkels waarop Zwarte Piet wél staat."

Iets met kool en geit :jongle
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Marc_44

Bericht door Marc_44 »

Is er dan niemand op dit forum die de kritiek op de figuur van Zwarte Piet kan begrijpen?
Ik kan die kritiek heel goed begrijpen, maar goed, ik ben misschien een beetje bevooroordeeld, want ik ben sowieso geen fan van Sintnicolaasfestijn.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Marc_44 schreef:Is er dan niemand op dit forum die de kritiek op de figuur van Zwarte Piet kan begrijpen?
Ik kan die kritiek heel goed begrijpen, maar goed, ik ben misschien een beetje bevooroordeeld, want ik ben sowieso geen fan van Sintnicolaasfestijn.
Ik heb helemaal niets met het Sinterklaasfeest, vindt het zelfs kwalijke trekjes hebben. Maar van deze discussie snap ik niets. De link naar slavernij en discriminatie is zeer overtrokken. Verder zijn er nog 348.923 andere dingen die eerder aangepakt zouden moeten worden.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Curatorium

Bericht door Curatorium »

Ondanks dat ik al jaren geen sinterklaas gevierd heb:
Nee ik begrijp het niet.
Waarom iets afschaffen/veranderen omdat de historie met slavernij te maken heeft, terwijl de hedendaagse betekenis totaal anders is (namelijk de schoorsteen)?
Het gaat niet zozeer om de geschiedenis, het gaat om het tegenwoordige verhaal. En dat heeft niks meer met slavernij of racisme te maken.
Zo is het ook geen heiligenfeest of rooms feest meer, maar gewoon iets voor kinderen.

Ik denk eerder dat deze landelijke discussie aangeeft dat de multiculturele samenleving slechts een waanidee is en nou niet bepaalt functioneert in NL.
Reiziger

Bericht door Reiziger »

Wat zwarte piet betreft: (ik ga proberen het netjes te zeggen)

Wij hebben gewoontes.
Andere mensen komen hier (weliswaar op ons verzoek) wonen.
Die mensen zijn het niet met die gewoontes eens.
Zij starten een discussie.

Zij moeten zich aanpassen.
Gewoonte=gewoonte. En laat hoge instanties maar is kijken naar conflictgebieden, in plaats van zwarte piet.
Zelfs AH stopt met zwarte piet!!
`t Moet niet veel gekker worden.
Zwarte piet moet blijven!!!
:barbare :barbare :barbare :bobo :bobo :bobo :banghead :banghead :banghead

(Toch nog even mijn ergernis uiten)
Marc_44

Bericht door Marc_44 »

Forummer schreef:Wat zwarte piet betreft: (ik ga proberen het netjes te zeggen)

Wij hebben gewoontes.

Gewoonte=gewoonte. En laat hoge instanties maar is kijken naar conflictgebieden, in plaats van zwarte piet.

Ik zie dat je ergenis groot is. :)
Maar in je verhaal lees ik geen reden waarom de fantasiefiguur van Zwarte Piet zo belangrijk voor je is.
Je schrijft alleen dat je het vervelend vindt dat deze "gewoonte" ter discussie staat.
Reiziger

Bericht door Reiziger »

Marc_44 schreef:
Forummer schreef:Wat zwarte piet betreft: (ik ga proberen het netjes te zeggen)

Wij hebben gewoontes.

Ik zie dat je ergenis groot is. :)
Maar in je verhaal lees ik geen reden waarom de fantasiefiguur van Zwarte Piet zo belangrijk voor je is.
Je schrijft alleen dat je het vervelend vindt dat deze "gewoonte" ter discussie staat.
Hij is niet belangrijk voor mij. Wij vieren het zeer zelden tot nooit.

Maar het gaat mij erom dat wij, die een gewoonte hebben, die aan moeten laten passen voor mensen die zich hier aan moeten passen (ook aan de gewoontes)
Daar gaat het mij om. Zwarte piet is van NL, daar blijf je af. Dat ie geen oorringen en wat minder dikke lippen krijgt, ok. Maar niet verder
Mara

Bericht door Mara »

Marc_44 schreef:Is er dan niemand op dit forum die de kritiek op de figuur van Zwarte Piet kan begrijpen?
In welke zin, dat iemand zich gekwetst voelt omdat hun voorouders slaaf waren?
En niet iedereen is toch slaaf geweest?
Die slavernij was verschrikkelijk, daar is iedereen het toch wel over eens dacht ik.
Maar wat dit nu met die pietjes te maken heeft :quoi
Ik heb er nooit eerder iets over gehoord en opeens was het een internationaal DING.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie