De onopgeefbare zaken kan je in de Bijbel en onze belijdenisgeschriften vinden. Daar valt wel over te praten, maar niet aan te tornen, en moet je op een gegeven moment een lijn trekken.Posthoorn schreef:Ja, dat zou kunnen. Maar dat is toch niet wat ik zeggen wil. Mijn punt is eigenlijk: er zijn dingen die niet tot de kern van het christelijk geloof behoren, en daar moet over te praten zijn tussen christenen. Vb.: kinderdoop vs. geloofsdoopPimpelmees schreef:Prima dat je zo over jezelf denkt, maar wat er gevaarlijk aan is, is dat argumenten van de ander op deze manier weggepsychologiseerd worden. Zo van "het is slechts angst en als mensen verder zijn in hun ontwikkeling houden ze niet meer vast aan ...". Ook in dit topic zie je zulke gedachten weer terug. Het is erg vanuit jezelf geredeneerd.
Er zijn ook zaken die onopgeefbaar zijn. Daar valt niet 'over te praten'. Dan moet je op een gegeven moment gewoon een lijn trekken en zeggen: hier stopt het voor mij. Vb: de Godheid van Christus.
Angst voor afwijking?
Re: Re : Angst voor afwijking?
Re: Angst voor afwijking?
Komt dit doordat veel mensen hoger zijn opgeleid of is dit een gedragsverandering?Erik schreef: We leven in 2014 en ga gewoon uit van het gegeven dat niet alles meer klakkeloos wordt geaccepteerd. Of dat nu je kinderen, gemeenteleden of leerlingen zijn. Het smoren van discussie is wel makkelijk uiteindelijk komen vraagstukken altijd weer bovendrijven.
En waarom zou dit van essentieel belang zijn?Erik schreef:Daarom is het juist van essentieel belang dat je “oude” waarheden aan kunt tonen op basis van de Bijbel en keuze’s voor bijv. de kinderdoop kunt onderbouwen en ook door tegengeluiden te laten horen/zien kun je je eigen opvatting juist versterken.
Iets wat eeuwenlang zijn fundamenten in de Schriften heeft, moet dit dan opnieuw anno 2014 getoetst worden?
En als er 100 mensen zijn die dit doen, bijvoorbeeld op dit forum, geeft dat ook 100 meningen.
Sorry hoor, maar zo heb ik een dominee nooit horen antwoorden, als iemand een vraag stelde.Erik schreef:De vraag waarom? Beantwoorden met Daarom! Kon je 30-40 jaar geleden nog wel volhouden maar dat is toch grotendeels passé.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Ja, zo krijg je een leuke discussie.Tiberius schreef:De onopgeefbare zaken kan je in de Bijbel en onze belijdenisgeschriften vinden. Daar valt wel over te praten, maar niet aan te tornen, en moet je op een gegeven moment een lijn trekken.Posthoorn schreef:Ja, dat zou kunnen. Maar dat is toch niet wat ik zeggen wil. Mijn punt is eigenlijk: er zijn dingen die niet tot de kern van het christelijk geloof behoren, en daar moet over te praten zijn tussen christenen. Vb.: kinderdoop vs. geloofsdoopPimpelmees schreef:Prima dat je zo over jezelf denkt, maar wat er gevaarlijk aan is, is dat argumenten van de ander op deze manier weggepsychologiseerd worden. Zo van "het is slechts angst en als mensen verder zijn in hun ontwikkeling houden ze niet meer vast aan ...". Ook in dit topic zie je zulke gedachten weer terug. Het is erg vanuit jezelf geredeneerd.
Er zijn ook zaken die onopgeefbaar zijn. Daar valt niet 'over te praten'. Dan moet je op een gegeven moment gewoon een lijn trekken en zeggen: hier stopt het voor mij. Vb: de Godheid van Christus.

Maar ik durf te beweren dat in de belijdenis méér staat dan de onopgeefbare kern. Als dat niet zo was, konden we geen zaken doen met Bunyan, Philpot, etc.
Dat is jouw mening. Zowel de eerste, als de tweede en de derde zin.Posthoorn schreef:Ja, zo krijg je een leuke discussie.
Maar ik durf te beweren dat in de belijdenis méér staat dan de onopgeefbare kern. Als dat niet zo was, konden we geen zaken doen met Bunyan, Philpot, etc.

Maar dat kan toch niet betekenen dat je geen inzicht durft te geven in argumentatie/onderbouwing van andersdenkenden. Dat zou juist moeten leiden tot bevestigingen van onopgeefbare zaken uit de Bijbel.Tiberius schreef:De onopgeefbare zaken kan je in de Bijbel en onze belijdenisgeschriften vinden. Daar valt wel over te praten, maar niet aan te tornen, en moet je op een gegeven moment een lijn trekken.Posthoorn schreef:Ja, dat zou kunnen. Maar dat is toch niet wat ik zeggen wil. Mijn punt is eigenlijk: er zijn dingen die niet tot de kern van het christelijk geloof behoren, en daar moet over te praten zijn tussen christenen. Vb.: kinderdoop vs. geloofsdoopPimpelmees schreef:Prima dat je zo over jezelf denkt, maar wat er gevaarlijk aan is, is dat argumenten van de ander op deze manier weggepsychologiseerd worden. Zo van "het is slechts angst en als mensen verder zijn in hun ontwikkeling houden ze niet meer vast aan ...". Ook in dit topic zie je zulke gedachten weer terug. Het is erg vanuit jezelf geredeneerd.
Immers waar je onopgeefbare zaken niet kunt uitleggen/onderbouwen dan zijn ze niet langer onopgeefbaar.
Zoals ik al zei, is die uitleg/onderbouwing er zeker wel. Alleen als men een nieuw alternatief gevonden denkt te hebben, stopt men veel tijd en energie in de verdediging ervan. (Mogelijk om zichzelf te overtuigen, dat weet ik niet).Erik schreef:Maar dat kan toch niet betekenen dat je geen inzicht durft te geven in argumentatie/onderbouwing van andersdenkenden. Dat zou juist moeten lijden tot bevestigingen van onopgeefbare zaken uit de Bijbel.Tiberius schreef:De onopgeefbare zaken kan je in de Bijbel en onze belijdenisgeschriften vinden. Daar valt wel over te praten, maar niet aan te tornen, en moet je op een gegeven moment een lijn trekken.Posthoorn schreef:Ja, dat zou kunnen. Maar dat is toch niet wat ik zeggen wil. Mijn punt is eigenlijk: er zijn dingen die niet tot de kern van het christelijk geloof behoren, en daar moet over te praten zijn tussen christenen. Vb.: kinderdoop vs. geloofsdoopPimpelmees schreef:Prima dat je zo over jezelf denkt, maar wat er gevaarlijk aan is, is dat argumenten van de ander op deze manier weggepsychologiseerd worden. Zo van "het is slechts angst en als mensen verder zijn in hun ontwikkeling houden ze niet meer vast aan ...". Ook in dit topic zie je zulke gedachten weer terug. Het is erg vanuit jezelf geredeneerd.
Immers waar je onopgeefbare zaken niet kunt uitleggen/onderbouwen dan zijn ze niet langer onopgeefbaar.
Nee Tiberius, dit is een onontkoombare conclusie.Tiberius schreef:Dat is jouw mening. Zowel de eerste, als de tweede en de derde zin.Posthoorn schreef:Ja, zo krijg je een leuke discussie.
Als Bunyan c.s. zodanig van de kern van het geloof afweken dat ze 'buiten de lijn' gekomen zouden zijn, zouden er in onze kringen geen preken van gelezen worden in de kerk bv.
Maar we gaan geen preken lezen van Arminius of weet ik veel wie, ook al zal hij best wel mooie dingen zeggen. Waarom? Omdat hij op een fundamenteel punt afwijkt van de belijdenis.
Overigens voel ik er weinig voor om een potje bijdehand-doen met jou te spelen. Ik zie dat je die truckendoos ook bij Erik weer opentrekt. Dan is alleen nog maar belangrijk wie het slimst, het gevatst of het geestigst is, en daar gaat het mij niet om.
Als je met "onopgeefbare kern" bedoelt wat nodig is tot zaligheid, dan heb je gelijk.Posthoorn schreef:Nee Tiberius, dit is een onontkoombare conclusie.Tiberius schreef:Dat is jouw mening. Zowel de eerste, als de tweede en de derde zin.Posthoorn schreef:Ja, zo krijg je een leuke discussie.
Als Bunyan c.s. zodanig van de kern van het geloof afweken dat ze 'buiten de lijn' gekomen zouden zijn, zouden er in onze kringen geen preken van gelezen worden in de kerk bv.
Maar we gaan geen preken lezen van Arminius of weet ik veel wie, ook al zal hij best wel mooie dingen zeggen. Waarom? Omdat hij op een fundamenteel punt afwijkt van de belijdenis.
Maar als reformatorische gezindte (forum of dagblad, voor mijn part) heb je een bepaalde grondslag, op de Bijbel en de belijdenisgeschriften gebaseerd. En die zijn onopgeefbaar.
Vergelijk het met Luther. Niemand hier zal aan zijn staat twijfelen, maar zijn avondmaalsleer is niet Bijbels. De gereformeerde avondmaalsleer is onopgeefbaar.
Dat heeft niets met trukendoos of gevat te maken, maar geeft de grenzen aan, waarbinnen de discussie zich afspeelt.Posthoorn schreef:Overigens voel ik er weinig voor om een potje bijdehand-doen met jou te spelen. Ik zie dat je die truckendoos ook bij Erik weer opentrekt. Dan is alleen nog maar belangrijk wie het slimst, het gevatst of het geestigst is, en daar gaat het mij niet om.
Blijkbaar niet.Tiberius schreef:De gereformeerde avondmaalsleer is onopgeefbaar.
En juist als je een bepaalde grondslag hebt die breder is dan de onopgeefbare kern van het christelijk geloof, moet je de zaken aan de rand niet te sterk aanzetten. Dan kon je wel eens in je eigen voet schieten.
De gereformeerde avondmaalsleer wordt niet door alle kerken binnen de achterban van dit forum gedeeld, toch? Er zijn zelfs kerken waar het maar wordt overgeslagen.
Mij niet bekend; dat zou ik niet durven zeggen.DDD schreef:De gereformeerde avondmaalsleer wordt niet door alle kerken binnen de achterban van dit forum gedeeld, toch? Er zijn zelfs kerken waar het maar wordt overgeslagen.
Maar als iemand dat hier zou gaan zitten propageren, zou dat wel tegengesproken worden, ja.
Ik ben wel bekend met het gegeven dat het H.A. werd uitgesteld, omdat er in de gemeente iets aan de hand was.Tiberius schreef:Mij niet bekend; dat zou ik niet durven zeggen.DDD schreef: Er zijn zelfs kerken waar het maar wordt overgeslagen.
Maar als iemand dat hier zou gaan zitten propageren, zou dat wel tegengesproken worden, ja.
En dan heb ik het over 2 verschillende gemeentes. Eén in de GKv en een vrije gemeente.
Dus wegens zwaarwichtige redenen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
In de bevindelijk-gereformeerde kerken wordt een andere avondmaalspraktijk gehanteerd dan in de kerk van de Reformatie, inderdaad. Men hanteert - terecht overigens! - in feite een meer 'baptistische' avondmaalspraktijk: de niet-avondmaalgangers zijn vergelijkbaar met de adherenten in een baptistische gemeente.DDD schreef:De gereformeerde avondmaalsleer wordt niet door alle kerken binnen de achterban van dit forum gedeeld, toch? Er zijn zelfs kerken waar het maar wordt overgeslagen.
Hoe zie je de 2 en 3 verbonden leer dan? Of is dat niet onopgeefbaar voor wat nodig is tot zaligheid?Tiberius schreef: Als je met "onopgeefbare kern" bedoelt wat nodig is tot zaligheid, dan heb je gelijk.
Maar als reformatorische gezindte (forum of dagblad, voor mijn part) heb je een bepaalde grondslag, op de Bijbel en de belijdenisgeschriften gebaseerd. En die zijn onopgeefbaar.
Vergelijk het met Luther. Niemand hier zal aan zijn staat twijfelen, maar zijn avondmaalsleer is niet Bijbels. De gereformeerde avondmaalsleer is onopgeefbaar.
Of de verschillen van het aanbod van genade t.o.v de GGIN?
Zijn dat wel opgeefbare verschillen?
Nee, dat denk ik niet. Waarbij opgemerkt moet worden: zowel de 2- als 3-verbonden leer heeft een uitwas die tot een dwaalleer leidt.ejvl schreef:Hoe zie je de 2 en 3 verbonden leer dan? Of is dat niet onopgeefbaar voor wat nodig is tot zaligheid?Tiberius schreef: Als je met "onopgeefbare kern" bedoelt wat nodig is tot zaligheid, dan heb je gelijk.
Dat lijkt me evenmin een onopgeefbaar verschil.ejvl schreef:Of de verschillen van het aanbod van genade t.o.v de GGIN?
Zijn dat wel opgeefbare verschillen?
Maar het gaat er niet om of ik dat vind, maar of de belijdenis daar ruimte voor laat.