Wat dit laatste betreft: het is Bijbels om ook bij onze logica te rade gaan.Zonderling schreef:Zou dat dan het argument zijn volgens hen die de kinderdoop verdedigen: de besnijdenis is afgeschaft omdat we nu de doop hebben? Lijkt me niet!!Posthoorn schreef:Maar als dat de kwestie niet is, waarom zegt Paulus dan niet tegen de Galatiërs die zich willen laten besnijden: 'Jullie hebben de besnijdenis niet meer nodig, jullie zijn toch gedoopt?'
Ik zou trouwens niet willen bepalen wat Paulus volgens mij of iemand ook gezegd zou moeten hebben...
Ik zie voortdurend het argument terugkomen: de besnijdenis is vervangen door de doop, dús moeten de kinderen gedoopt worden. Gezien Paulus' argumentatie tov. de Galatiërs is het maar de vraag of de doop zo direct in het verlengde van de besnijdenis ligt.
Jazeker.Aan jou de vraag: geldt het ook voor het teken van de doop dat dit een zegel is van de rechtvaardigheid des geloofs, ja of nee? Graag een antwoord hierop!
Maar de vraag is: waarom moest het hele nageslacht van Abraham hiermee verzegeld worden? Is dat ALLEEN vanuit de 'huisgedachte', of is dat OOK omdat de belofte tot de uitstorting van de Heilige Geest BEPERKT was tot het vleselijke nageslacht van Abraham? Oftewel, was het niet alleen een INCLUSIEF teken (de kinderen horen erbij), maar ook een EXCLUSIEF teken: alleen déze kinderen/mensen komen in aanmerking voor de belofte (het Evangelie), het overige van de wereld niet?
Overigens vind je in het eerste idd. een sterk argument vóór de kinderdoop (huisdoop).
Er staat nog wat achter: 'en die degenen die daar verre zijn, zovelen als er de Heere onze God toe roepen zal'. Let wel: daar staat niet achter: 'en hun kinderen'. De belofte is nu wereldwijd geworden en niet beperkt tot het volk der Joden.3. De vorm van het teken was zeer zeker schaduwachtig. Ook was het schaduwachtig dat het sacrament bediend werd aan Abrahams zaad naar het vlees (als volk). Maar daaruit kan geen grond genomen worden om het ook schaduwachtig te verklaren voor de bediening aan de kinderen van de gelovigen. Integendeel, in Handelingen 2:39 vinden we OOK OP PINKSTEREN nog dezelfde gedachte terug: 'u komt de belofte toe, en uw kinderen'.
Dat klopt.Daarnaast: niemand kan uit het Nieuwe Testament bewijzen dat jonge kinderen van gelovigen alleen op hun persoonlijke geloofsbelijdenis gedoopt werden en niet vóór die tijd als jong kind. Het NT geeft daar GEEN ENKEL voorbeeld van! In die zin kan de afwijzing van de kinderdoop nog veel minder bewezen worden als praxis volgens het NT dan het tegengestelde, want het tegengestelde is aannemelijk gezien de aanwijzingen die we in de Schrift vinden.
Dat geeft al aan dat we er toch niet zo rigide mee om moeten gaan. Door sommigen, ik zeg niet door jou, wordt er echter zóveel aan de kinderdoop opgehangen, dat je haast zou denken dat een ongedoopte niet in aanmerking komt voor de zaligheid.Ik weet niet of ik er een halszaak van maak. Als Bunyan thans leefde en in ons land zou preken, zou ik er zeker heengaan.