Zwarte Piet of niet?

Mister
Administrator

Re: Zwarte Piet of niet? (uit: Kleine ergernissen [3])

Bericht door Mister »

Misschien moeten we het Griekse woord 'doulos' nemen voor knecht Z. Piet. Dan hoeft het geen probleem te zijn ;)
Marc_44

Bericht door Marc_44 »

Luther schreef:Mensen die zich gediscrimineerd weten door het verschijnsel Zwarte Piet, dienen zich te vervoegen bij Eleos of aanverwante instanties.
"Het wordt tijd dat iedereen die zich gediscrimineerd voelt eindelijk eens begrijpt dat wij blanken wel bepalen of dat je je gediscrimineerd mag voelen."

En gek zijn jullie ook nog, ga maar naar Eleos!

Kortom Luther, ik vind het een wat vreemde opmerking die je maakt.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Marc_44 schreef:
Luther schreef:Mensen die zich gediscrimineerd weten door het verschijnsel Zwarte Piet, dienen zich te vervoegen bij Eleos of aanverwante instanties.
"Het wordt tijd dat iedereen die zich gediscrimineerd voelt eindelijk eens begrijpt dat wij blanken wel bepalen of dat je je gediscrimineerd mag voelen."

En gek zijn jullie ook nog, ga maar naar Eleos!

Kortom Luther, ik vind het een wat vreemde opmerking die je maakt.
Uiteraard is dat vreemd. Maar ik vind heel deze discussie vreemd.
Het schijnt een feest te zijn, ook nog eens mooi gemixed, wit en zwart door elkaar. Ik vond Z. Piet vroeger het leukst in het winkelcentrum, want van hen kreeg je tenminste wat lekkers, en de heet S.Klaas vond ik een vreemde snoeshaan.
Verder moet je er niets achter zoeken.
En iedereen die zich geraakt weet, en alles wat hier is langs gekomen, die wordt niet geraakt door dit feest, maar heeft heel andere dingen meegemaakt die er voor zorgen dat hij/zij zelfs een link gaat leggen naar dit kinderfestijn.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Marc_44

Re: Re : Zwarte Piet of niet? (uit: Kleine ergernissen [3])

Bericht door Marc_44 »

Luther schreef: En iedereen die zich geraakt weet, en alles wat hier is langs gekomen, die wordt niet geraakt door dit feest, maar heeft heel andere dingen meegemaakt die er voor zorgen dat hij/zij zelfs een link gaat leggen naar dit kinderfestijn.
Hoe weet je dat?

En vind je het een goede discussiemethode om je tegenstanders voor gek te verklaren en, zoals in je vorige post, naar Eleos door te verwijzen?
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Marc_44 schreef:
Luther schreef: En iedereen die zich geraakt weet, en alles wat hier is langs gekomen, die wordt niet geraakt door dit feest, maar heeft heel andere dingen meegemaakt die er voor zorgen dat hij/zij zelfs een link gaat leggen naar dit kinderfestijn.
Hoe weet je dat?

En vind je het een goede discussiemethode om je tegenstanders voor gek te verklaren en, zoals in je vorige post, naar Eleos door te verwijzen?
Ik zie dit ook helemaal niet als een discussie. Het is een bestaand probleem, dat afgewenteld wordt op een kinderfeest. Dat is heel het punt niet. Als mensen vanwege hun huidskleur worden uitgescholden, of racistisch worden bejegend is dat verwerpelijk. Maar dat heeft als zodanig niets met Z. Piet te maken.
Bovendien, en dat is steeds mijn hoofdpunt, er zijn zowaar wel belangrijker zaken die aangepakt zouden moeten worden.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Marc_44

Re: Re : Zwarte Piet of niet? (uit: Kleine ergernissen [3])

Bericht door Marc_44 »

Luther schreef:
Marc_44 schreef:
Hoe weet je dat?

Ik zie dit ook helemaal niet als een discussie. Het is een bestaand probleem, dat afgewenteld wordt op een kinderfeest. Dat is heel het punt niet. Als mensen vanwege hun huidskleur worden uitgescholden, of racistisch worden bejegend is dat verwerpelijk. Maar dat heeft als zodanig niets met Z. Piet te maken.
Bovendien, en dat is steeds mijn hoofdpunt, er zijn zowaar wel belangrijker zaken die aangepakt zouden moeten worden.
Je hebt al vele malen in dit topic gezegd dat je het een belachelijke discussie vindt en dat je wel wat beters te doen hebt dan discussiëren over Zwarte Piet. Maar toch neem je telkens weer deel aan deze discussie.
Tja, het is één van beide: of je verlaat dit topic of je gaat serieus discussiëren.
Want niet mee willen doen aan de discussie en toch in een bijzin je tegenstanders voor gek verklaren en naar Eleos doorverwijzen is een beetje flauw.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Marc_44 schreef:
Luther schreef:
Marc_44 schreef:
Hoe weet je dat?

Je hebt al vele malen in dit topic gezegd dat je het een belachelijke discussie vindt en dat je wel wat beters te doen hebt dan discussiëren over Zwarte Piet. Maar toch neem je telkens weer deel aan deze discussie.
Tja, het is één van beide: of je verlaat dit topic of je gaat serieus discussiëren.
Want niet mee willen doen aan de discussie en toch in een bijzin je tegenstanders voor gek verklaren en naar Eleos doorverwijzen is een beetje flauw.
Nee, ik vind het een belachelijke discussie, en ik heb dat met argumenten ook proberen duidelijk te maken. Het is wel grappig om te merken dat mensen het allemaal zo serieus nemen.
Marc_44

Bericht door Marc_44 »

@ Luther:
Ondanks het feit dat je dit een belachelijk discussie vindt, ga je gewoon door met het plaatsen van reacties. Blijkbaar is er toch iets in dit topic dat jou aan het hart gaat.

In een eerdere reactie zeg je dat de mensen die tegen Zwarte Piet strijden, niet de mensen zijn die tegen abortus strijden. Later zeg je dat de Pietendiscussie is aangezwengeld door de VN. En nog weer later zeg je dat de mensen die zich gediscrimineerd voelen door Zwarte Piet naar Eleos moeten gaan.

Je hebt een bepaald beeld bij de mensen die tegen Zwarte Piet zijn. Klopt dat beeld? Zijn het inderdaad geesteszieke D'66-ers die slechts een VN-commissietje achterna lopen?

In werkelijkheid is de groep die tegen Zwart Piet strijdt heel divers, loopt de Pietendiscussie al meer dan 50 jaar, en ... ik zal je een geheimpje verklappen: er zitten zelfs mensen bij tegen abortus strijden. ;-)
Curatorium

Bericht door Curatorium »

Zo groot is die groep helemaal niet. Het is begonnen bij een paar verzuurde mensen in Amsterdam. Ik sprak afgelopen week een groep mensen met een behoorlijk donkere huidskleur en ze vonden het een vreselijke discussie. Want zwarte piet is allang geen knecht meer van de sint en is zwart door de schoorsteen. Ik ben het met ze eens, want dit heeft niks (meer) met racisme te maken.
Mara

Re: Zwarte Piet of niet?

Bericht door Mara »

In Gouda krijgen we de stroopwafelpiet en kaaspiet. :slurp
Las ik net.
Misschien krijgt elke woonplaats zijn eigen "bijzondere" piet?
De boerenpiet, in Barneveld kippenpiet, in Urk visserspiet, in Scherpenzeel refopiet, in Katwijk haringpiet. :D
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
modesto
Inactief

Bericht door modesto »

Ik vind de eerdere opmerking van L. ook misplaatst. Daarmee maak je zowel de mensen die bezwaren hebben tegen Zwarte Piet als het werk van Eleos belachelijk. Dat is nergens voor nodig. Je hoeft het niet eens te zijn met de anti-Zwarte Pieten en je mag wat mij betreft de hele discussie nergens op vinden slaan, maar ik zou L. willen vragen deze uitspraak terug te nemen.
Logisch-reformatorisch meubelconsulent -- bij 500 berichten houd ik het hier echt helemaal voor gezien, en dan kom ik de dag daarop weer terug op het forum
WimA

Bericht door WimA »

Mara schreef:In Gouda krijgen we de stroopwafelpiet en kaaspiet. :slurp
Las ik net.
Misschien krijgt elke woonplaats zijn eigen "bijzondere" piet?
De boerenpiet, in Barneveld kippenpiet, in Urk visserspiet, in Scherpenzeel refopiet, in Katwijk haringpiet. :D
En RF de zeurpiet.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

modesto schreef:Ik vind de eerdere opmerking van L. ook misplaatst. Daarmee maak je zowel de mensen die bezwaren hebben tegen Zwarte Piet als het werk van Eleos belachelijk. Dat is nergens voor nodig. Je hoeft het niet eens te zijn met de anti-Zwarte Pieten en je mag wat mij betreft de hele discussie nergens op vinden slaan, maar ik zou L. willen vragen deze uitspraak terug te nemen.
Het is een overdrachtelijke wijze van spreken, waarmee ik heb willen aangeven dat de hele discussie zwaar overtrokken is. En het werk van Eleos (voor zover ze nog bestaan) heb ik niet belachelijk gemaakt.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Ongelofelijk wat zijn jullie serieus met die Pieten bezig zeg!
Ik vond de posten van WimA hier net, en die van Curatorium heel veel hout snijden. Geheel eens!
Marc_44

Bericht door Marc_44 »

Luther schreef:Ongelofelijk wat zijn jullie serieus met die Pieten bezig zeg!
Ik vond de posten van WimA hier net, en die van Curatorium heel veel hout snijden. Geheel eens!
Ook gij zijt serieus met de Pieten bezig.
Het is immers al je 21e reactie in dit topic ;)
Plaats reactie