Zwarte Piet of niet?

Wilhelm

Re: Zwarte Piet of niet? (uit: Kleine ergernissen [3])

Bericht door Wilhelm »

Anker schreef:
Wilhelm schreef:Trouwens wel grappig om te zien dat er forummers zijn met een bevindelijke inslag, die hier zwarte piet verdedigen. En dat terwijl de gereformeerde gezindte nog maar een paar decennia terug principiële bezwaren hadden tov het roomsch-heidense Sinterklaas volksfeest!
Wilhelm houdt van karikaturen.
1. Er zijn forummers met een bevindelijke inslag die zwarte piet verdedigen.
2. Een paar decennia terug had de gereformeerde gezindte principiële bezwaren t.o.v. het Sinterklaas volksfeest.
3. Wilhelm vindt dat grappig.

Een paar vragen, in de omgekeerde volgorde:
3. Waarom vind jij dat grappig?
2. Ik ken bepaalde groepen binnen de gezindte die principiële bezwaren hebben t.o.v. het Sinterklaasfeest terwijl dat altijd ook wel weer genuanceerd werd. En trouwens dat was wellicht een paar decennia terug zo (hoe oud ben je trouwens, of heb je hier cijfers van?) maar dat is nu nog steeds zo, volgens mij.
1. Wat zijn forummers met een bevindelijke inslag? Welke groep heb je op het oog? Hoor je zelf ook bij die groep, of juist niet?

Ik zie uit naar je antwoorden!
Het lijkt wel of ik op het politiebureau zit ;) Maar hier mijn antwoorden:

3. Gewoon, het viel me op. Ik ging er van uit dat de verdedigers niet zoveel met het heidensefeest zouden hebben.
2. Je vraag tussen haakjes is niet genummerd, dus die hoef ik ook niet perse te beantwoorden denk ik. Verder is punt 2 meer een opmerking.
1. Ik schaar me onder de groep die een Schriftuurlijk bevindelijke prediking voorstaan. Er zijn er hier ook die voor al een bevindelijk Schriftuurlijke prediking voorstaan. Die laatste groep heb ik op het oog. De vraag is of de verschillen wel zo groot zijn. Maar soms maakt het wat duidelijker.

Goed zo? ;)
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Wilhelm schreef:
Anker schreef:
Wilhelm schreef:Trouwens wel grappig om te zien dat er forummers zijn met een bevindelijke inslag, die hier zwarte piet verdedigen. En dat terwijl de gereformeerde gezindte nog maar een paar decennia terug principiële bezwaren hadden tov het roomsch-heidense Sinterklaas volksfeest!
2. Een paar decennia terug had de gereformeerde gezindte principiële bezwaren t.o.v. het Sinterklaas volksfeest.

2. Ik ken bepaalde groepen binnen de gezindte die principiële bezwaren hebben t.o.v. het Sinterklaasfeest terwijl dat altijd ook wel weer genuanceerd werd. En trouwens dat was wellicht een paar decennia terug zo (hoe oud ben je trouwens, of heb je hier cijfers van?) maar dat is nu nog steeds zo, volgens mij.
1. Wat zijn forummers met een bevindelijke inslag? Welke groep heb je op het oog? Hoor je zelf ook bij die groep, of juist niet?

3. Gewoon, het viel me op. Ik ging er van uit dat de verdedigers niet zoveel met het heidensefeest zouden hebben.
2. Je vraag tussen haakjes is niet genummerd, dus die hoef ik ook niet perse te beantwoorden denk ik. Verder is punt 2 meer een opmerking.
1. Ik schaar me onder de groep die een Schriftuurlijk bevindelijke prediking voorstaan. Er zijn er hier ook die voor al een bevindelijk Schriftuurlijke prediking voorstaan. Die laatste groep heb ik op het oog. De vraag is of de verschillen wel zo groot zijn. Maar soms maakt het wat duidelijker.

Goed zo? ;)
Nee, zeker niet!

3. Dan is het eerder triest dan grappig toch? Als we als gezindte al zo gezonken zijn dat we heidenfeesten gaan verdedigen. (is dat trouwens wel zo?)
2. Daar maak je je iets te makkelijk vanaf. Een paar decennia terug had de gereformeerde gezindte principiële bezwaren tegen het Sinterklaasfeest. Ik denk dat je gelijk hebt, maar ik kijk vooral naar dat 'een paar decennia terug'. Zijn die bezwaren er nog, of is er wat veranderd in die paar decennia. (een paar decennia is 20 jaar, was het 20 jaar geleden anders dan nu, wat de bezwaren betreft?)
1. Dus forummers die een bevindelijk Schriftuurlijk prediking voorstaan verdedigen zwarte piet. Heb ik het goed? En ligt dat bij forummers die een Schriftuurlijk bevindelijke prediking voorstaan anders, of is dat jou niet bekend?
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Anker schreef:
Wilhelm schreef:
Anker schreef:

Goed zo? ;)
Nee, zeker niet!

3. Dan is het eerder triest dan grappig toch? Als we als gezindte al zo gezonken zijn dat we heidenfeesten gaan verdedigen. (is dat trouwens wel zo?)
2. Daar maak je je iets te makkelijk vanaf. Een paar decennia terug had de gereformeerde gezindte principiële bezwaren tegen het Sinterklaasfeest. Ik denk dat je gelijk hebt, maar ik kijk vooral naar dat 'een paar decennia terug'. Zijn die bezwaren er nog, of is er wat veranderd in die paar decennia. (een paar decennia is 20 jaar, was het 20 jaar geleden anders dan nu, wat de bezwaren betreft?)
1. Dus forummers die een bevindelijk Schriftuurlijk prediking voorstaan verdedigen zwarte piet. Heb ik het goed? En ligt dat bij forummers die een Schriftuurlijk bevindelijke prediking voorstaan anders, of is dat jou niet bekend?
We gaan gewoon nog even door Anker ;)
3. Triest niet, maar opvallend en daarom vond ik het grappig. Je kunt de vraag stellen of het onschuldige kinderfeest terecht als heidens is bestempeld. Waarschijnlijk is het huidige standpunt gewoon voortschrijdend inzicht.
2. Het is altijd een deel van de de gezindte geweest. Je kunt het ook zien als een golfbeweging. Voorbeeld: Ik ken (van dichtbij) een Ref. school waar vroeger pepernoten gestrooid en cadeautjes gegeven werden tijdens Sinterklaas. (jaren ’60 ) Tien - twintig jaar later werd het afgeschaft omdat er bezwaren waren en mocht er niets meer aan het kinderfeest worden gedaan. En ja, sinds een jaar of vijf zijn er weer kleine openingen om toch weer wat te doen rond 5 december.
1. Klopt, dat begrijp je goed. Ik zag dat gebeuren in dit topic. Waarschijnlijk staat die tweede groep er inderdaad wat anders, ik denk wat nuchterder, in.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Wilhelm schreef:
We gaan gewoon nog even door Anker ;)
3. Triest niet, maar opvallend en daarom vond ik het grappig. Je kunt de vraag stellen of het onschuldige kinderfeest terecht als heidens is bestempeld. Waarschijnlijk is het huidige standpunt gewoon voortschrijdend inzicht.
2. Het is altijd een deel van de de gezindte geweest. Je kunt het ook zien als een golfbeweging. Voorbeeld: Ik ken (van dichtbij) een Ref. school waar vroeger pepernoten gestrooid en cadeautjes gegeven werden tijdens Sinterklaas. (jaren ’60 ) Tien - twintig jaar later werd het afgeschaft omdat er bezwaren waren en mocht er niets meer aan het kinderfeest worden gedaan. En ja, sinds een jaar of vijf zijn er weer kleine openingen om toch weer wat te doen rond 5 december.
1. Klopt, dat begrijp je goed. Ik zag dat gebeuren in dit topic. Waarschijnlijk staat die tweede groep er inderdaad wat anders, ik denk wat nuchterder, in.
Oké. Wat betreft 1 snap ik nog niet helemaal: Die tweede groep staat er wat nuchterder in. Dat betekent dat ze zwarte piet wat minder verdedigen dan de eerste groep? Dat is me nog niet helemaal duidelijk.
Reiziger

Bericht door Reiziger »

-DIA- schreef:dhr. Z. Piet
:yahoo :yahoo :yahoo
Terri

Bericht door Terri »

-DIA- schreef:Het verdwijnen van de 'roe' kon wel eens ernstiger zijn dan het verschieten van de gelaatskleur
van dhr. Z. Piet
Geniaal en een doordenkertje.....
Dat Dhr.Z.Piet sowieso de roe mocht hanteren...
Mara

Bericht door Mara »

Terri schreef:
-DIA- schreef:Het verdwijnen van de 'roe' kon wel eens ernstiger zijn dan het verschieten van de gelaatskleur
van dhr. Z. Piet
Jammer he, dat DIA dit niet vaker doet. ;)

En dan welke roe, de gordijnroe, de traproe of de takkenbos?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Om even alle vermoedens de bodem in te slaan: Ik heb grote moeite met het hele feest en verdedig dhr. Z. Piet niet.
Maar ik verdedig zijn zwarte gelaat wel tegen allerlei onbenullige argumenten van de Verenigde Naties.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Terri

Bericht door Terri »

Mara schreef:
Terri schreef:
van dhr. Z. Piet
Jammer he, dat DIA dit niet vaker doet. ;)

En dan welke roe, de gordijnroe, de traproe of de takkenbos?
Ik vind het niet zo'n slaven-karweitje om blanke mensen met een bos takken tegen hun.... te meppen :hum , daarom blijf ik erbij dat het overtrokken is die hele heisa.
Marc_44

Bericht door Marc_44 »

Veel mensen kunnen zich niet voorstellen dat donkere mensen zich gekwetst kunnen voelen door de figuur van Zwarte Piet.

Op nrc.nl schreef een persoon met de nickname "Bert op Safari" een grappige reactie onder een artikeltje over Zwarte Piet:
"Het wordt tijd dat iedereen die zich gediscrimineerd voelt eindelijk eens begrijpt dat wij blanken wel bepalen of dat je je gediscrimineerd mag voelen."
huisman

Bericht door huisman »

Marc_44 schreef:Veel mensen kunnen zich niet voorstellen dat donkere mensen zich gekwetst kunnen voelen door de figuur van Zwarte Piet.

Op nrc.nl schreef een persoon met de nickname "Bert op Safari" een grappige reactie onder een artikeltje over Zwarte Piet:
"Het wordt tijd dat iedereen die zich gediscrimineerd voelt eindelijk eens begrijpt dat wij blanken wel bepalen of dat je je gediscrimineerd mag voelen."
Discriminatie is om Sint Nicolaas te verbieden zwarte werknemers in dienst te nemen....elk ander bedrijf met zo'n personeelsbeleid zou al allang voor de rechter gedaagd zijn.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Terri

Bericht door Terri »

huisman schreef:
Marc_44 schreef:Veel mensen kunnen zich niet voorstellen dat donkere mensen zich gekwetst kunnen voelen door de figuur van Zwarte Piet.

Discriminatie is om Sint Nicolaas te verbieden zwarte werknemers in dienst te nemen....elk ander bedrijf met zo'n personeelsbeleid zou al allang voor de rechter gedaagd zijn.
Precies, als je iets van meerdere kanten bekijkt wordt het sowieso geen 'zwart-wit' verhaal meer. ;)
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Nee, dat kan ik me inderdaad niet voorstellen. Ik had niet gedacht dat ik ooit nog @WimA-neigingen zou krijgen, maar ik heb ze nu toch. Dus vrij naar WimA: Mensen die zich gediscrimineerd weten door het verschijnsel Zwarte Piet, dienen zich te vervoegen bij Eleos of aanverwante instanties.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
modesto
Inactief

Bericht door modesto »

huisman schreef:Discriminatie is om Sint Nicolaas te verbieden zwarte werknemers in dienst te nemen....elk ander bedrijf met zo'n personeelsbeleid zou al allang voor de rechter gedaagd zijn.
Niemand verbiedt Sinterklaas om zwarte werknemers in dienst te nemen. Het voorstel is dat hij niet alleen maar zwarte werknemers in dienst neemt.
Logisch-reformatorisch meubelconsulent -- bij 500 berichten houd ik het hier echt helemaal voor gezien, en dan kom ik de dag daarop weer terug op het forum
Fjodor

Bericht door Fjodor »

Luther schreef:
Nee, dat kan ik me inderdaad niet voorstellen. Ik had niet gedacht dat ik ooit nog @WimA-neigingen zou krijgen, maar ik heb ze nu toch. Dus vrij naar WimA: Mensen die zich gediscrimineerd weten door het verschijnsel Zwarte Piet, dienen zich te vervoegen bij Eleos of aanverwante instanties.
Dit is oneerlijk. Ik ben ook voor zwarte piet, maar zo hoef je het ook niet meer te interpreteren.
Het punt is dat de blanke sinterklaas zwarte knechten heeft.
In de geschiedenis heeft dit uiteraard verband met slavernij. Het principe van het hebben van een knecht is op zich uiteraard geen probleem. Veel boeren hadden 50 jaar geleden knechten in dienst. Nu zijn dat werknemers. Het probleem is dat als een zwarte knecht was het vaak gepaard ging met een verlies van eigen vrijheid. Dan is het dus slavernij. En ondanks dat die knechtjes door sinterklaas misschien een beter leven gegeven werd, werden ze toch anders behandeld/gezien dan blanken.

Het enige punt dat je mijns inziens werkelijk tegen de probleemmakers in kan opwerpen is de geschiedenis. Mijns inziens op twee manieren.
1. Toen was slavernij normaal en ging sinterklaas voor zijn tijd nog goed met zwarte mensen om. Dus wij vieren dat sinterklaas beter was dan zijn tijd.
2. Nu interpreteren we de knechten niet meer als slaven die geen eigen vrijheid hebben. Zie bijvoorbeeld tv programma's voor kinderen over sinterklaas. Sinterklaas heeft toevallig zwarte knechten.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Plaats reactie