Nazi is een beetje een besmet woord geworden. Toch gaan de Amerikanen heel ver in hun Nationalisme. Volgens mij zijn ze daarin behoorlijk kortzichtig: wie niet voor is, is tegen. Zwart of wit. En dat is een gevaar.
Amerikanen zijn nationalistisch, maar tegelijkertijd is hun samenleving gemixter en multicultureler dan welke samenleving dan ook. (al is dat een lange weg geweest in de vorige eeuw, en zijn er nog veel misstanden)
Nationalisme is in amerika absoluut niet te vergelijken met het rascisme van de nazi's.
Het 'wie niet voor ons is is tegen ons' is echt de meest uit haar context gehaalde kreet in deze tijd.
Bush zei dat na de aanslag op 9/11, in het kader van: "Wie deze aanslagen niet met ons betreurd en veroordeeld is tegen ons."
Hij zei dat niet in de context van: "Wie niet met ons afganistan of irak aanvalt is tegen ons."
Wat misselijk om zo'n uitspraak zo uit z'n verband te rukken.
En gelijk heeft hij, de aanslagen van 9/11 dienen zwart/wit te worden afgekeurd. Daar was geen enkele plaats voor nuance. Niks: "De aanslagers hadden een punt." oid.
Tel daarbij op dat ze nog nooit een echt bombardement hebben meegemaakt en hun vrouwen en kinderen nog nooit tijdens bombardementen in schuilkelders hebben gezeten of erger, gewoon thuis, waardoor Amerikanen menen elk conflict met bommen te moeten oplossen.
Wat een onzin.
De amerikanen voeren oorlogen die schoner zijn dan welke oorlog dan ook. Ze sparen kosten nog moeite om te proberen telkens weer burgerlevens te sparen, en met precisie bommen alleen de doelen te raken.
De amerikanen voelen veel meer mee met slachtoffers van regimes als de taliban, kim jon il en sadam hoessein.
Soms vraag ik me het eerder af van europa, zijn wij vergeten hoe het is om te leven onder een dictatoriaal moordzuchtig regime.
De irakazen zijn niet boos op amerika omdat ze het land hebben aangevallen om het regime te verdrijven. Ze zijn boos omdat de wederopbouw staakt. En elk zinnig mens weet dat dat komt door de tereur groepen.
waardoor Amerikanen menen elk conflict met bommen te moeten oplossen.
Voor het verdrijven van agressieve moordzuchtige regimes is dit de enige oplossing. Nog nooit heeft europa zo'n regime op een andere manier weggekregen.
Bij gebrek aan een beter systeem zijn de bommen het beste middel. Beter dan een loopgraven oorlog of een landoorlog. En hoe meer precisie bommen, hoe beter.
Als je denkt dat moeilijke problemen simpel en schoon op te lossen zijn, en dat de dag daarna alles weer koek en ei is, dan heb je pas een kortzichtig europees gecivilizeerd standpunt.
De wereld zit zeer complex in elkaar. En er zijn offers nodig om vrijheid te kunnen proeven. Helaas maar waar.
En de 'we offeren niet want offeren doet pijn' gedachte laat al het (Grotere) kwaad (zoals Kim, Sadam en Hitler) dus eigenlijk gewoon zitten.
Het is de Dagobert Duck tactiek. Ik geef geen euro uit om een miljoen euro te verdienen, want dat vind ik zonde van die euro.
Ik kan me voorstellen dat zo links en rechts in de wereld mensen wonen met een diepgewortelde haat. Zo ongveer als wij de Nazis haattten.
stemming makerij, vooral van islamieten, ligt hier voor het grootste deel ten grondslag aan.
Niet aan zinnige argumenten, want die zijn er echt niet.
Amerika heeft heel veel volken bevrijd, en is overal ter wereld constant aan het investeren in vrede en veiligheid.
Dat groeperingen het voor doen komen alsof amerika dit doet om een groot amerikaans rijk te vestigen is onzin, maar natuurlijk makkelijk te geloven voor een samenleving als de onze waar het geloof in complot theorien populairder is dan ooit.
Het lijkt op burgers in spangen die boos zijn op de politiek, omdat zij hun vrienden oppakken. Vrienden die drugs dealen en de buurt onveilig maken.
Het is de woede op de grootste. De jaloersie tegen de sterkste.
Dat is de gronslag van de haat tegen amerika wereldwijd.
De conclusie is uiteindelijk dat amerika het enige westerse land is dat nooit gevochten heeft om land te winnen, nooit kolonien heeft gehad, geen landen onderdrukt, geen staten heeft die onafhankelijk willen worden. En bovendien tienduizenden soldaten in landen heeft gestationeerd, wereldwijd, om burgers die de hare niet zijn te beschermen tegen onderdrukkers.
Demagogie is het wapen tegen amerika.
Het is een heel doeltreffend wapen.