Columns

Mara

Re: Columns

Bericht door Mara »

Anker schreef:Ik weet het niet, volgens mij is het gewoon een redactionele actie geweest, als ik de artikelen vandaag in de krant zie.
Met deze naam eronder?
Ik dacht dat dit de dochter van... is.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Mara schreef:
Anker schreef:Ik weet het niet, volgens mij is het gewoon een redactionele actie geweest, als ik de artikelen vandaag in de krant zie.
Met deze naam eronder?
Bedoelen jullie allebei de facebookreactie, of de tweede column.
Het is natuurlijk niet uitgesloten dat een domineesdochter die wel vaker schrijfsels produceert de tweede column heeft geschreven.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Zita schreef:
Mara schreef:
Met deze naam eronder?
Het is natuurlijk niet uitgesloten dat een domineesdochter die wel vaker schrijfsels produceert de tweede column heeft geschreven.
Niet dat verhaal van Jeanne v. Ruitenburg, maar de columns en de reacties vandaag in de krant. Een handige manier om de krant vol te krijgen. :hum
Al sta ik daar weer niet direct negatief tegenover.
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Anker schreef:
Zita schreef:
Mara schreef:
Met deze naam eronder?
Niet dat verhaal van Jeanne v. Ruitenburg, maar de columns en de reacties vandaag in de krant. Een handige manier om de krant vol te krijgen. :hum
Al sta ik daar weer niet direct negatief tegenover.
Ik zou het niet heel sjiek vinden, omdat in het artikel nadrukkelijk wordt gesproken over 'mijn vader', 'mijn moeder' en dat naam en adres van de domineesdochter bij de redactie bekend zijn. Maar nogmaals: het kan ook zo zijn dat op de redactie of onder de vaste scribenten een domineesdochter rondloopt, en dat haar werd verzocht een reactie te schrijven. Of één van de domineesdochters die op facebook reageerden is gevraagd de reactie wat nader uit te werken.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Zita schreef: Ik zou het niet heel sjiek vinden, omdat in het artikel nadrukkelijk wordt gesproken over 'mijn vader', 'mijn moeder' en dat naam en adres van de domineesdochter bij de redactie bekend zijn. Maar nogmaals: het kan ook zo zijn dat op de redactie of onder de vaste scribenten een domineesdochter rondloopt, en dat haar werd verzocht een reactie te schrijven. Of één van de domineesdochters die op facebook reageerden is gevraagd de reactie wat nader uit te werken.
Nou precies, dat zou ook mijn bezwaar zijn, het is wat misleidend, als dit het geval zou zijn. Er zijn domineesdochters onder de scribenten, dus wat dat betreft zou dat goed kunnen. Al vind ik het dan misschien nog wel misleidend.
Martijn

Bericht door Martijn »

In de bloemlezing, staat een reactie van ene Henco over grote gemeentes.
Daarin schrijft hij dat een gemeente zo groot moet zijn dat alle leden persoonlijke aandacht kunnen krijgen en betrokkenheid kunnen tonen. Hij pleit voor een gemeente van maximaal 400 leden.
Ik ben wel benieuwd wat jullie mening hierover is.
Marc_44

Bericht door Marc_44 »

Martijn schreef:In de bloemlezing, staat een reactie van ene Henco over grote gemeentes.
Daarin schrijft hij dat een gemeente zo groot moet zijn dat alle leden persoonlijke aandacht kunnen krijgen en betrokkenheid kunnen tonen. Hij pleit voor een gemeente van maximaal 400 leden.
Inderdaad. Ik heb het artikel nu even niet voor mij, maar volgens mij stond er ook dat als een gemeente 401 leden heeft, dat de gemeente dan gesplitst zou moeten worden in één gemeente van 200 leden en een andere van 201 leden.
Martijn

Bericht door Martijn »

Marc_44 schreef:
Martijn schreef:In de bloemlezing, staat een reactie van ene Henco over grote gemeentes.
Inderdaad. Ik heb het artikel nu even niet voor mij, maar volgens mij stond er ook dat als een gemeente 401 leden heeft, dat de gemeente dan gesplitst zou moeten worden in één gemeente van 200 leden en een andere van 201 leden.
Zo stond het er in ja, dat boven de 400 leden de gemeente gesplitst zou moeten worden.
Zijn er hier die (helaas) ervaring er mee hebben dat in een grote gemeente predikant/ouderlingen/diakenen niet aan hun pastoraat toe komen of dat ze alleen maar komen als er om gevraagd wordt?
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Ik heb daar wel ervaring mee, je kreeg dan zelden huisbezoek of pastoraal bezoek, er moest welhaast een sterfgeval oid. aan de hand zijn wilde/kon er iemand langskomen, ik zit nu al 26 jaar in een kerk waar gelukkig wel goed pastoraat verleend word, zonder dat je erom vraagt.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Martijn

Bericht door Martijn »

Orchidee schreef:Ik heb daar wel ervaring mee, je kreeg dan zelden huisbezoek of pastoraal bezoek, er moest welhaast een sterfgeval oid. aan de hand zijn wilde/kon er iemand langskomen, ik zit nu al 26 jaar in een kerk waar gelukkig wel goed pastoraat verleend word, zonder dat je erom vraagt.
Zo ervaren wij dat ook. Mijn moeder is ruim 2 jaar geleden overleden en onze wijkouderling moet nog steeds komen en zo kan ik nog wel verder gaan.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Martijn schreef:
Marc_44 schreef:
Zo stond het er in ja, dat boven de 400 leden de gemeente gesplitst zou moeten worden.
Zijn er hier die (helaas) ervaring er mee hebben dat in een grote gemeente predikant/ouderlingen/diakenen niet aan hun pastoraat toe komen of dat ze alleen maar komen als er om gevraagd wordt?
Onze gemeente telde in het jaar 2000 6.176 leden en doopleden.
Dat jaar is de gemeente in drie zelfstandige gemeenten opgesplitst:
Cijfers uit de laatste gemeentegids zijn alweer verouderd, hier de cijfers van 2012
Noord: 2.372
West: 1.457
Zuid: 2.790
Ik moet zeggen dat ik niet te klagen heb over bezoek. Zieken en oude mensen worden
extra bezocht, zo mogelijk 6 maal per jaar.
Normaal huisbezoek elke twee jaar.
Wel zie je de dominee vrijwel nooit. Maar dat komt ook door lichamelijke zwakte, waarom
hij de meeste zaken, als ziekenbezoek heeft overgedaan aan ouderlingen.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Dodo

Bericht door Dodo »

Als je geen huisbezoek krijgt, kun je er ook om vragen. Soms vallen mensen een beetje tussen wal en schip door een administratief misverstand, of door een zieke ouderling. Vaak is een gesprekje met de betreffende ouderling of met de scriba al genoeg, en als je echt iets aan de kaak wilt stellen kun je een vriendelijke brief naar de kerkenraad sturen.
Orchidee

Bericht door Orchidee »

In sommige gemeenten werkt het helaas niet zo :fi
Vaak zijn gemeenten ook veel te groot en de ambtsdragers weinig! :?
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef: Wel zie je de dominee vrijwel nooit. Maar dat komt ook door lichamelijke zwakte, waarom
hij de meeste zaken, als ziekenbezoek heeft overgedaan aan ouderlingen.
Ik zie je dominee minstens één-, soms tweemaal per week. Hij zwaait altijd heel vriendelijk. En ik zwaai altijd vriendelijk terug.
Dan heeft 'ie weer een rondje gefietst door het buitengebied :huhu
~~Soli Deo Gloria~~
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Verstandig van hem. Dominees hebben ook ontspanning nodig.
- Niet meer zo actief -
Plaats reactie