Columns

eilander
Moderator

Re: Columns

Bericht door eilander »

WimA schreef:Waarom moet zo'n column nu in het RD en waarom moet dit geciteerd worden?
Is dit nu de evangelie verkondiging waartoe predikanten geroepen zijn anno 2014?

En daarnaast, het Bijbelse citaat "de velden zijn wit om te oogsten" hier uitleggen als iets wat over het werkterrein van de duivel gaat vind ik spotten.
Met je laatste zin ben ik het eens.

Ik vind het een column van weinig waarde, moet ik zeggen. Er wordt niks nieuws gezegd en de stijl staat me wat tegen. Maar smaken verschillen, en columns mogen best prikkelend zijn.

Natuurlijk is het niet de bedoeling dat dit evangelieverkondiging is. Als ds. X een biografisch artikel over Luther in de krant schrijft, is dat ook geen evangelieverkondiging, enzovoorts. Je denkt toch niet dat ds. Belder dit verkondiging vindt?

"Naasten eer en goed gerucht" klopt niet helemaal naar mijn mening. Er wordt hier niet herkenbaar geschreven, op geen enkele manier. Op die manier is het schrijven van Bunyan over de heer Onkunde ook in strijd met dit gebod....
Mannetje

Bericht door Mannetje »

@Wim:

Het bracht mij terug aan de voeten van Hem.
En mijn hart was vervuld van gebed om een zegen voor mijn medegemeenteleden.
Ik wilde wel dat dit altijd zo was...

Verder: ben jij je er altijd van bewust dat de duivel op de loer ligt? Of is het goed om daar (weer) eens op gewezen te worden. En al die andere RD-lezers, zouden die het altijd beseffen?
- Niet meer zo actief -
FlyingEagle

Bericht door FlyingEagle »

Handig, kritiek geven op een column om zo niet aangesproken te hoeven worden.
helma

Bericht door helma »

Nog niet zo lang geleden sprak ik een vrouw die niet geloofde dat de duivel ook in de kerk kwam
Want; zo had ze altijd geleerd: daar werden psalmen gezongen en daar ging de duivel voor op de vlucht

Zijn listen moeten ons niet onbekend zijn. Dus is het goed dat iemand daar weer eens op wijst.

En een column mag je naast je neer leggen hoor; dat neemt niemand je kwalijk.
Maar anderen hebben misschien wel weer even die opscherping nodig.
Voor mij was dat in dit geval wel zo.
Het kan geen kwaad om te bedenken hoe snel je afgeleid wordt rondom de prediking van het Woord.
En daar is de satan voortdurend op uit.
Daar moeten we waakzaam voor zijn.
De ene keer neemt het voor jezelf de vrucht weg; een andere keer kan je zelfs bij een medegemeentelid er de oorzaak van zijn.
Of ben je een last voor de predikant met je houding.

Ik denk dat het goed is om daar bij stil te staan.
FlyingEagle

Bericht door FlyingEagle »

Mee eens
ejvl

Bericht door ejvl »

Bron: Sietse de Vries.

U kent hem vast wel: de dominee die de dingen eenvoudig en begrijpelijk wil houden. Dit doet hij bij voorkeur niet door zijn verbale bijdragen in de dienst kort en bondig te houden. In tegendeel: hij houdt ervan om zaken uitvoerig uit te leggen en te herhalen. De eenvoud bestaat hierin, dat hij ingewikkelde zinnen vermijdt en ook veel aandacht voor de jeugd en de kinderen heeft. Als er toch onverhoopt in de preek een moeilijk woord de revue moet passeren, kondigt hij dit ruimschoots van tevoren aan en probeert hij deze schok zo dragelijk mogelijk te maken voor de toehoorders. Dit type voorganger heeft de neiging om in de liederenkeuze soortgelijke zaken na te streven. Wat we zingen dient herkenbaar en eenvoudig te zijn. Dat veel psalmen en liedboekliederen zelden of niet in zijn liturgie terecht komen, is een logisch gevolg van deze denkwijze.

Nieuwe en onbekende liederen dienen zo mogelijk helemaal vermeden worden. Dus met Pasen wel 'Daar juicht een toon', maar niet 'Christus in het graf geborgen'. Wel 'Jezus leeft in eeuwigheid', maar niet 'Die in de dood gebonden lag'. Dat liederen zo onbekend en onbemind blijven is evident, maar niet de eerste zorg van onze dominee. Zeker met een hoogfeest als Pasen wil je de gemeente niet lastig vallen met 'nieuwe liederen'. Vrij naar psalm 42, moet het oude, vertrouwde gevoel weer gevoed worden!

Nu is er zeker een groot probleem op dit gebied: lang niet alle kerken hebben muzikanten in dienst die in staat zijn om liederen die (nog) niet gekend worden adequaat aan te leren. Toch is dit voor een groot deel van de voorgangers en de kerkenraad afhankelijk. Als zij bijvoorbeeld stimuleren om met een groep gemeenteleden een cantorij te vormen, blijkt er heel veel mogelijk. Ook kunnen ervaring en kunde van goede musici die in de regio werkzaam zijn ingezet worden: waar een wil is, is een weg! Helaas leert de praktijk dat het onderwerp vaak niet serieus wordt genomen en zijn diensten met de hierboven omschreven voorganger gemeengoed.

Nu moet een creatieve muzikant heden ten dage toch in staat zijn om hier op in te springen? Eenvoudige, beeldende muziek die ook door mensen als Henk en Ingrid te volgen is? Sommige zaken liggen heel erg voor de hand: de organist van dienst kan met Pinksteren zeker iets met vurige tongwerken laten horen!
Alhoewel; is dat niet al een paar bruggen te ver? De orgelkennis en de luisterbereidheid zijn er niet groter op geworden de laatste jaren; als ik daarover het achterste van mijn tongwerk laat zien..... Maar iets in de opwekkingstraditie? Een herkenbaar gevoel van vroeger in tekst en muziek, toegespitst op Pinksteren? Mooie symboliek en misschien zelfs een lastige term die spelenderwijs geïntroduceerd wordt?
Ik weet het al, het nieuwe Pinksterprojectlied begint met:

'Alle duiven op de Dam,
Glossolalie, glossolala.......'

Sietse de Vries...
Dodo

Bericht door Dodo »

Het is misschien wel goed om Brieven uit de hel, van CS Lewis, eens te lezen. Ik denk dat ds. Belder dat boek ook wel kent.
WimA

Bericht door WimA »

Mannetje schreef:@Wim:

Het bracht mij terug aan de voeten van Hem.
En mijn hart was vervuld van gebed om een zegen voor mijn medegemeenteleden.
Ik wilde wel dat dit altijd zo was...
Dus - zoals @Mara al zei - een column voor anderen. Waarom ontken je dat dan?
Mannetje schreef:Verder: ben jij je er altijd van bewust dat de duivel op de loer ligt? Of is het goed om daar (weer) eens op gewezen te worden. En al die andere RD-lezers, zouden die het altijd beseffen?
Anderen.... Anderen.......
WimA

Bericht door WimA »

helma schreef:Nog niet zo lang geleden sprak ik een vrouw die niet geloofde dat de duivel ook in de kerk kwam
Want; zo had ze altijd geleerd: daar werden psalmen gezongen en daar ging de duivel voor op de vlucht

Zijn listen moeten ons niet onbekend zijn. Dus is het goed dat iemand daar weer eens op wijst.

Het kan geen kwaad om te bedenken hoe snel je afgeleid wordt rondom de prediking van het Woord.
De ene keer neemt het voor jezelf de vrucht weg; een andere keer kan je zelfs bij een medegemeentelid er de oorzaak van zijn.

Als het allemaal gemeend wordt in de column - of in de reactie's - dan is de stijlvorm niet de 3e persoon enkelvoud of meervoud. Dan is de stijlvorm in de 1e persoon enkelvoud. Het woordeke "Ik" wat altijd wel wordt gebruikt als het gaat om aan te geven hoe bijbels men zelf wel leeft.

Dan is het de "ik" die na de kerk praat over auto's of vakantie en het Woord terzijde legt (of het is de ik die erover spreekt dat een ander dat doet) en heeft de preek de "ander" gebracht aan de voeten van Hem.
Laatst gewijzigd door WimA op 11 jun 2014, 13:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Mara

Bericht door Mara »

Mannetje schreef:
Verder: ben jij je er altijd van bewust dat de duivel op de loer ligt? Of is het goed om daar (weer) eens op gewezen te worden.
Waar God Zijn kerk bouwt, zet de satan er direkt een kapelletje naast.
De duivel springt me soms al op de nek, op het moment dat ik de kerkdeur passeer, naar buiten.
Daar heb je als thuislezer geen last van, maar daar zijn weer andere afleidingen.
Wat doe je bijvoorbeeld, als je naar een preek luistert en de telefoon rinkelt?
Of de buren vragen of het niet wat zachter kan, dat gezang?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Mannetje

Bericht door Mannetje »

WimA schreef:
helma schreef:Nog niet zo lang geleden sprak ik een vrouw die niet geloofde dat de duivel ook in de kerk kwam

Als het allemaal gemeend wordt in de column - of in de reactie's - dan is de stijlvorm niet de 3e persoon enkelvoud of meervoud. Dan is de stijlvorm in de 1e persoon enkelvoud. Het woordeke "Ik" wat altijd wel wordt gebruikt als het gaat om aan te geven hoe bijbels men zelf wel leeft.

Dan is het de "ik" die na de kerk praat over auto's of vakantie en het Woord terzijde legt (of het is de ik die erover spreekt dat een ander dat doet) en heeft de preek de "ander" gebracht aan de voeten van Hem.
Bah, kort en goed: Bah.

Je vraagt mij expliciet wat de preek deed. Ik geef antwoord, eerlijk, maar dat mag niet, want dan is het niet gemeend.
Dan had ik moeten zeggen: na een ernstige preek liep ik lekker aan mijn auto denkend de kerk uit en zag mensen verslagen bij elkaar staan dat ik daar aan mijn auto liep te denken.

Zo was het niet. Ik zou de Heere tekort doen als ik dat zei. Nee, de preek raakte mij en ik werd diep verdrietig dat anderen het niet hadden gehoord.
Of ken je dat niet, dat een preek je zo raakt dat je de hele wereld wel aan Zijn voeten zou willen brengen? En ken je het verdriet niet als je ziet hoe zovelen voorbij dartelen aan het Woord?

Is het dan altijd zo bij mij? Daar ben ik ook heel eerlijk over geweest, lees maar terug.
- Niet meer zo actief -
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Mannetje schreef:
WimA schreef:

Bah, kort en goed: Bah.

Je vraagt mij expliciet wat de preek deed. Ik geef antwoord, eerlijk, maar dat mag niet, want dan is het niet gemeend.
Dan had ik moeten zeggen: na een ernstige preek liep ik lekker aan mijn auto denkend de kerk uit en zag mensen verslagen bij elkaar staan dat ik daar aan mijn auto liep te denken.

Zo was het niet. Ik zou de Heere tekort doen als ik dat zei. Nee, de preek raakte mij en ik werd diep verdrietig dat anderen het niet hadden gehoord.
Of ken je dat niet, dat een preek je zo raakt dat je de hele wereld wel aan Zijn voeten zou willen brengen? En ken je het verdriet niet als je ziet hoe zovelen voorbij dartelen aan het Woord?

Is het dan altijd zo bij mij? Daar ben ik ook heel eerlijk over geweest, lees maar terug.
Als de preek je eens raakt valt alles om je heen wel eens weg. Ik vond het betreffende stuk trouwens
ook niet bepaald waardig geschreven.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Dat laatste is iets waar over te spreken valt. Maar het invullen dat bepaalde dingen als ze waar waren wel anders gezegd zouden worden, gaat echt te ver.

Ik denk dat de stijl van ds. Belder niet altijd iedereen aanspreekt.
- Niet meer zo actief -
WimA

Bericht door WimA »

Mannetje schreef:Dat laatste is iets waar over te spreken valt. Maar het invullen dat bepaalde dingen als ze waar waren wel anders gezegd zouden worden, gaat echt te ver.
Ik denk dat de stijl van ds. Belder niet altijd iedereen aanspreekt.
Deze verwoording suggereert iets heel anders dan ik zeg. Het echter wel leer EN leven.
freek

Bericht door freek »

Ik denk dat Belder wel een punt heeft.

Anderzijds zijn preken vaak zo weinig vernieuwend en zo veel voorspelbaar dat je na afloop van de dienst uit pure armoe maar over iets anders begint.
Plaats reactie