WimA schreef:helma schreef:Nog niet zo lang geleden sprak ik een vrouw die niet geloofde dat de duivel ook in de kerk kwam
Want; zo had ze altijd geleerd: daar werden psalmen gezongen en daar ging de duivel voor op de vlucht
Zijn listen moeten ons niet onbekend zijn. Dus is het goed dat iemand daar weer eens op wijst.
En een column mag je naast je neer leggen hoor; dat neemt niemand je kwalijk.
Maar anderen hebben misschien wel weer even die opscherping nodig.
Voor mij was dat in dit geval wel zo.
Het kan geen kwaad om te bedenken hoe snel je afgeleid wordt rondom de prediking van het Woord.
En daar is de satan voortdurend op uit.
Daar moeten we waakzaam voor zijn.
De ene keer neemt het voor jezelf de vrucht weg; een andere keer kan je zelfs bij een medegemeentelid er de oorzaak van zijn.
Of ben je een last voor de predikant met je houding.
Ik denk dat het goed is om daar bij stil te staan.
Als het allemaal
gemeend wordt in de column - of in de reactie's - dan is de stijlvorm niet de 3e persoon enkelvoud of meervoud. Dan is de stijlvorm in de 1e persoon enkelvoud. Het woordeke "Ik" wat
altijd wel wordt gebruikt als het gaat om aan te geven hoe bijbels men zelf wel leeft.
Dan is het de
"ik" die na de kerk praat over auto's of vakantie en het Woord terzijde legt (of het is de ik die erover spreekt dat een ander dat doet) en heeft de preek de
"ander" gebracht aan de voeten van Hem.
Bah, kort en goed: Bah.
Je vraagt mij expliciet wat de preek deed. Ik geef antwoord, eerlijk, maar dat mag niet, want dan is het niet gemeend.
Dan had ik moeten zeggen: na een ernstige preek liep ik lekker aan mijn auto denkend de kerk uit en zag mensen verslagen bij elkaar staan dat ik daar aan mijn auto liep te denken.
Zo was het niet. Ik zou de Heere tekort doen als ik dat zei. Nee, de preek raakte mij en ik werd diep verdrietig dat anderen het niet hadden gehoord.
Of ken je dat niet, dat een preek je zo raakt dat je de hele wereld wel aan Zijn voeten zou willen brengen? En ken je het verdriet niet als je ziet hoe zovelen voorbij dartelen aan het Woord?
Is het dan altijd zo bij mij? Daar ben ik ook heel eerlijk over geweest, lees maar terug.