Stichting 'Jij daar'

Panny

Re: Stichting 'Jij daar'

Bericht door Panny »

-DIA- schreef:Ik wacht even met reageren tot Panny gereageerd heeft. Ik heb het tenslotte voor haar geschreven. Natuurlijk mag iedereen reageren, dat wil ik natuurlijk ook niet verbieden.
Ik ben toch echt mannelijk! Haha, ik heb een beetje de verkeerde gebruikersnaam gekozen ;-)

Ik begrijp zeker jou vervreemding. De gekleurde sfeerlampen, het geforceerd creëren van een bepaalde 'gezellige' sfeer...
Ik snap daar niet zo de toegevoegde waarde van als je met elkaar samen komt om het Woord te bestuderen.

Ik ben niet zo snel tegen het gebruik van bepaalde muziekinstrumenten. Ik heb eens een dienst meegemaakt in een kerkje bij een krottenwijk waar ze ook trommels en gitaren gebruikten. En de mensen liepen daar ook niet in driedelig zwart (ik vind wel dat je netjes gekleed naar de kerk hoort te gaan).

Wat betreft de boodschap van de jongens die het een beetje aan elkaar praten krijg ik regelmatig en beetje een 'leeg' gevoel (Alsof er halve waarheden verteld worden.)
Bijvoorbeeld zinnen als: "....als je het nog niet gedaan heb, dat je vanavond je hart aan Jezus geeft". Alsof je dat zomaar even doet zonder dat daar iets aan vooraf gaat.
Dan mis ik toch een beetje het zoeken, bidden, belijden van zonde, vragen om vergeving en verzoening (Besef van Zijn heiligheid!), hopen op God, op Christus...
Dat zou meer de boodschap zijn die ik aan de jeugd zou willen meegeven in plaats van "geef nu vanavond je hart aan Jezus".
Het "zoeken" is toch ook een centraal thema in Gods Woord. En God laat zich vinden!

5 Maar indien gij naar God vroeg zoekt, en tot den Almachtige om genade bidt;
6 Zo gij zuiver en recht zijt, gewisselijk zal Hij nu opwaken, om uwentwil, en Hij zal de woning uwer gerechtigheid volmaken.
7 Uw beginsel zal wel gering zijn; maar uw laatste zal zeer vermeerderd worden.

6 Zoekt den HEERE terwijl Hij te vinden is; roept Hem aan terwijl Hij nabij is.
7 De goddeloze verlate zijn weg, en de ongerechtige man zijn gedachten; en hij bekere zich tot den HEERE, zo zal Hij Zich zijner ontfermen, en tot onzen God, want Hij vergeeft menigvuldiglijk.

25 De HEERE is goed dengenen die Hem verwachten, der ziele die Hem zoekt.
26 Het is goed dat men hope en stil zij op het heil des HEEREN.

44 Wederom is het Koninkrijk der hemelen gelijk aan een schat, in den akker verborgen, welken een mens gevonden hebbende, verborg dien, en van blijdschap over denzelven, gaat hij heen, en verkoopt al wat hij heeft, en koopt dienzelven akker.
45 Wederom is het Koninkrijk der hemelen gelijk aan een koopman, die schone paarlen zoekt;
46 Dewelke, hebbende een parel van grote waarde gevonden, ging heen en verkocht al wat hij had, en kocht dezelve.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Panny schreef:
-DIA- schreef:Ik wacht even met reageren tot Panny gereageerd heeft. Ik heb het tenslotte voor haar geschreven. Natuurlijk mag iedereen reageren, dat wil ik natuurlijk ook niet verbieden.
Ik ben toch echt mannelijk! Haha, ik heb een beetje de verkeerde gebruikersnaam gekozen ;-)

Ik begrijp zeker jou vervreemding. De gekleurde sfeerlampen, het geforceerd creëren van een bepaalde 'gezellige' sfeer...
Ik snap daar niet zo de toegevoegde waarde van als je met elkaar samen komt om het Woord te bestuderen.

Ik ben niet zo snel tegen het gebruik van bepaalde muziekinstrumenten. Ik heb eens een dienst meegemaakt in een kerkje bij een krottenwijk waar ze ook trommels en gitaren gebruikten. En de mensen liepen daar ook niet in driedelig zwart (ik vind wel dat je netjes gekleed naar de kerk hoort te gaan).

Wat betreft de boodschap van de jongens die het een beetje aan elkaar praten krijg ik regelmatig en beetje een 'leeg' gevoel (Alsof er halve waarheden verteld worden.)
Bijvoorbeeld zinnen als: "....als je het nog niet gedaan heb, dat je vanavond je hart aan Jezus geeft". Alsof je dat zomaar even doet zonder dat daar iets aan vooraf gaat.
Dan mis ik toch een beetje het zoeken, bidden, belijden van zonde, vragen om vergeving en verzoening (Besef van Zijn heiligheid!), hopen op God, op Christus...
Dat zou meer de boodschap zijn die ik aan de jeugd zou willen meegeven in plaats van "geef nu vanavond je hart aan Jezus".
Het "zoeken" is toch wel een centraal thema in Gods Woord. En God laat zich vinden!

5 Maar indien gij naar God vroeg zoekt, en tot den Almachtige om genade bidt;
6 Zo gij zuiver en recht zijt, gewisselijk zal Hij nu opwaken, om uwentwil, en Hij zal de woning uwer gerechtigheid volmaken.
7 Uw beginsel zal wel gering zijn; maar uw laatste zal zeer vermeerderd worden.

6 Zoekt den HEERE terwijl Hij te vinden is; roept Hem aan terwijl Hij nabij is.
7 De goddeloze verlate zijn weg, en de ongerechtige man zijn gedachten; en hij bekere zich tot den HEERE, zo zal Hij Zich zijner ontfermen, en tot onzen God, want Hij vergeeft menigvuldiglijk.

25 De HEERE is goed dengenen die Hem verwachten, der ziele die Hem zoekt.
26 Het is goed dat men hope en stil zij op het heil des HEEREN.

44 Wederom is het Koninkrijk der hemelen gelijk aan een schat, in den akker verborgen, welken een mens gevonden hebbende, verborg dien, en van blijdschap over denzelven, gaat hij heen, en verkoopt al wat hij heeft, en koopt dienzelven akker.
45 Wederom is het Koninkrijk der hemelen gelijk aan een koopman, die schone paarlen zoekt;
46 Dewelke, hebbende een parel van grote waarde gevonden, ging heen en verkocht al wat hij had, en kocht dezelve.
Wat betreft je naam, die klinkt inderdaad wel meer vrouwelijk als mannelijk.. Laatst was er hier ook zo'n misverstand wat dat betreft over MoesTuin. Ik weet niet of je het las?

Maar goed, dat is verder hier ook niet zo belangrijk.

De teksten die je noemt zijn waar. Maar we moeten altijd het een tegenover het ander zetten. Niet eenzijdig teksten kiezen die ons goed van pas komen. Je zult dat ongetwijfeld met mij eens zijn neem ik
aan. In de hele JijDaar-avond werd nogal eenzijdig de nadruk gelegd op de eis van bekering.
Dat is ook waar. maar er is nog meer. De doodstaat van de mens werd in het de toespraak niet of nauwelijks aangeroerd. De prediking/verkondiging mag toch nooit eenzijdig zijn?
Vloek en zegen, dood en leven moeten toch in juiste verhouding verkondigd worden. Wordt de doodstaat
verzwegen, dan kweek je toch bekeerde mensen die nooit echt gestorven zijn, omdat men in feite nooit
hoort wat en wie we in Adam zijn geworden. Dan krijg je meteen een soort optimistisch christendom dat niet weet van een noodzakelijk sterven aan alles van zichzelf. Dan krijg je een christendom dat denkt
God nog te kunnen behagen door 'zich te bekeren'.
Ik kan er verder op ingaan, maar waarschijnlijk weet je dat allemaal zelf ook wel. Ik geloof toch dat het overduidelijk is dat (als je de moeite neemt om onze belijdenisgeschriften en de Bijbelverklaringen en kanttekeningen te lezen) we hier met een on-gereformeerde verkondiging van doen hebben. Ze doen zelfs geen moeite soms om rechtzinnig te lijken. Ronduit wordt de mens aan het werk gezet, hij moet het doen, of misschien zullen ze zeggen, (dat moet er dan uit voortvloeien) dat helpende genade dan wel voldoet.
Dit is (en dat weet je wel, mag ik aannemen) onbijbels en on-gereformeerd, of om dat lelijke woord eens weer van stal te moeten halen: Remonstrants.
Ik laat nu even alle uiterlijkheden buiten beschouwing, en heb het nu enkel en alleen over de leer. Verder weet ik ook niet uit welke Bijbelvertaling er werd gelezen. Maar dat kwam wel vreemd over. Om die na te kijken zou ik de tekst erbij moeten hebben. Maar waarom zo moeilijk? Het is toch niet de bedoeling om te weten of de Bijbeltekst betrouwbaar is, zonder dat je de kanttekeningen of een Bijbelverklaring erbij moet nemen? Dan is (ondanks de oude taal) de Statenvertaling daarin glashelder.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Panny

Bericht door Panny »

-DIA- schreef:Wat betreft je naam, die klinkt inderdaad wel meer vrouwelijk als mannelijk.. Laatst was er hier ook zo'n misverstand wat dat betreft over MoesTuin. Ik weet niet of je het las?
Haha, Ja ik las het!
De teksten die je noemt zijn waar. Maar we moeten altijd het een tegenover het ander zetten. Niet eenzijdig teksten kiezen die ons goed van pas komen. Je zult dat ongetwijfeld met mij eens zijn neem ik aan.
Ben ik het mee eens! Ik wist dat de teksten die ik noemde misschien een eenzijdige selectie is. Maar ik wilde dit zetten tegenover "Geef vanavond je hart aan Jezus".
Dat het meestal meer een zoektocht is waarin God je steeds meer leert over Hem en over jezelf (je zonde, schuld, niets kunnen toebrengen aan je verlossing...). Totdat je uiteindelijk komt tot het vertrouwen dat je het eigendom van Christus mag zijn en dat Zijn bloed ook voor jou gevloeid heeft.
In de hele JijDaar-avond werd nogal eenzijdig de nadruk gelegd op de eis van bekering.
Bekering gaat over berouw over de zonden, het verlaten van de zonde en terugkeren naar Gods geboden.
Als dat aspect niet aan de orde komt mis je toch wel iets fundamenteels.
Het wordt vooral eenzijdig als je oproep tot bekering loskoppelt van wedergeboorte en geloof.

Want wat ik veel merk is dat er onder reformatorische jongeren verwarring is rond de Bijbelse begrippen: wedergeboorte, bekering en geloof.
Als je in de Bijbel leest over de oproep tot bekering gaat het niet over de wedergeboorte. Door altijd te praten over "de bekering" terwijl je het eigenlijk hebt over de wedergeboorte (? want wat is dan precies "de bekering", en wanneer ben je "bekeerd"? Dit maakt het eigenlijk alleen maar meer verwarrend) zorg je ervoor dat er bij veel reformatorische jongeren verwarring is over de teksten die oproepen tot bekering (waardoor ze ook weer gevoeliger zijn voor "remonstrantse" invloeden).
Bij bekering gaat het over het verlaten van de zonden. Het terugkeren naar de geboden van God.
Na de oproep tot bekering volgt in de bijbel meestal ook een oproep tot geloof (van het evangelie).
Dus niet alleen het belijden en verlaten van de zonde maar ook geloven in Christus als de enige weg om weer verzoend met God te worden.

Maar je kunt bekering en geloof ook niet los zien van wedergeboorte (God maakt van dood levend). En dat is een werk wat God in één ogenblik werkt. Bekering en geloof zijn hier de vruchten van.
Bekeren en geloven zijn werkwoorden, maar wedergeboorte niet. Er is dus ook nergens in de Bijbel een oproep tot wedergeboorte te vinden. En het komt ook niet na ons bekeren en geloven, maar daarvoor (gelukkig maar, anders was er geen hoop)!

Er zit zeker een gevaar in als je uit deze drie begrippen er maar één of twee neemt. Bijvoorbeeld in evangelische kringen gaat het vooral over "geloof".
Maar dus ook het door elkaar halen van deze begrippen zorgt voor veel verwarring.
Ik heb twijfels bij de juiste balans in de genoemde begrippen op de Jijdaar avonden.

Ik heb trouwens ook een heel mooi boekje in de kast staan: "Zijn verbond en woorden", "Louter genade voor jongeren toegelicht". (http://www.hertog.nl/artikel.aspx?ean=9058)
Dit boekje is een toelichting voor jongeren op "louter genade" dat is uitgegeven in opdracht van de Generale Synode van de Gereformeerde Gemeente in Utrecht (2001, 2002)
Eigenlijk zou elke reformatorische jongere dit eens moeten lezen. (ook aan te raden voor volwassenen, want het is echt heel inhoudelijk)
Het staat helemaal ook vol tekstverwijzingen, maar ook gespreksvragen die uitdagen zelf na te denken en te bespreken.
De drie thema's zijn: verbond, belofte, prediking.
Hoofdstuk 9 "Schriftuurlijk-Bevindelijke prediking" zal -DIA-, omdat ik hem daar al veel keer op heb zien wijzen, zeker aanspreken ;)
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Panny schreef:
-DIA- schreef:Wat betreft je naam, die klinkt inderdaad wel meer vrouwelijk als mannelijk.. Laatst was er hier ook zo'n misverstand wat dat betreft over MoesTuin. Ik weet niet of je het las?
Haha, Ja ik las het!
De teksten die je noemt zijn waar. Maar we moeten altijd het een tegenover het ander zetten. Niet eenzijdig teksten kiezen die ons goed van pas komen. Je zult dat ongetwijfeld met mij eens zijn neem ik aan.
Ben ik het mee eens! Ik wist dat de teksten die ik noemde misschien een eenzijdige selectie is. Maar ik wilde dit zetten tegenover "Geef vanavond je hart aan Jezus".
Dat het meestal meer een zoektocht is waarin God je steeds meer leert over Hem en over jezelf (je zonde, schuld, niets kunnen toebrengen aan je verlossing...). Totdat je uiteindelijk komt tot het vertrouwen dat je het eigendom van Christus mag zijn en dat Zijn bloed ook voor jou gevloeid heeft.
In de hele JijDaar-avond werd nogal eenzijdig de nadruk gelegd op de eis van bekering.
Bekering gaat over berouw over de zonden, het verlaten van de zonde en terugkeren naar Gods geboden.
Als dat aspect niet aan de orde komt mis je toch wel iets fundamenteels.
Het wordt vooral eenzijdig als je oproep tot bekering loskoppelt van wedergeboorte en geloof.

Want wat ik veel merk is dat er onder reformatorische jongeren verwarring is rond de Bijbelse begrippen: wedergeboorte, bekering en geloof.
Als je in de Bijbel leest over de oproep tot bekering gaat het niet over de wedergeboorte. Door altijd te praten over "de bekering" terwijl je het eigenlijk hebt over de wedergeboorte (? want wat is dan precies "de bekering", en wanneer ben je "bekeerd"? Dit maakt het eigenlijk alleen maar meer verwarrend) zorg je ervoor dat er bij veel reformatorische jongeren verwarring is over de teksten die oproepen tot bekering (waardoor ze ook weer gevoeliger zijn voor "remonstrantse" invloeden).
Bij bekering gaat het over het verlaten van de zonden. Het terugkeren naar de geboden van God.
Na de oproep tot bekering volgt in de bijbel meestal ook een oproep tot geloof (van het evangelie).
Dus niet alleen het belijden en verlaten van de zonde maar ook geloven in Christus als de enige weg om weer verzoend met God te worden.

Maar je kunt bekering en geloof ook niet los zien van wedergeboorte (God maakt van dood levend). En dat is een werk wat God in één ogenblik werkt. Bekering en geloof zijn hier de vruchten van.
Bekeren en geloven zijn werkwoorden, maar wedergeboorte niet. Er is dus ook nergens in de Bijbel een oproep tot wedergeboorte te vinden. En het komt ook niet na ons bekeren en geloven, maar daarvoor (gelukkig maar, anders was er geen hoop)!

Er zit zeker een gevaar in als je uit deze drie begrippen er maar één of twee neemt. Bijvoorbeeld in evangelische kringen gaat het vooral over "geloof".
Maar dus ook het door elkaar halen van deze begrippen zorgt voor veel verwarring.
Ik heb twijfels bij de juiste balans in de genoemde begrippen op de Jijdaar avonden.

Ik heb trouwens ook een heel mooi boekje in de kast staan: "Zijn verbond en woorden", "Louter genade voor jongeren toegelicht". (http://www.hertog.nl/artikel.aspx?ean=9058)
Dit boekje is een toelichting voor jongeren op "louter genade" dat is uitgegeven in opdracht van de Generale Synode van de Gereformeerde Gemeente in Utrecht (2001, 2002)
Eigenlijk zou elke reformatorische jongere dit eens moeten lezen. (ook aan te raden voor volwassenen, want het is echt heel inhoudelijk)
Het staat helemaal ook vol tekstverwijzingen, maar ook gespreksvragen die uitdagen zelf na te denken en te bespreken.
De drie thema's zijn: verbond, belofte, prediking.
Hoofdstuk 9 "Schriftuurlijk-Bevindelijke prediking" zal -DIA-, omdat ik hem daar al veel keer op heb zien wijzen, zeker aanspreken ;)
Er voor de zondag geen tijd meer om hier vamavond nog op in te gaan.

Ik heb even een boekbespreking in De Saambinder nagekeken wat betreft dat boekje.
Ds. de Heer maakt enkele kanttekeningen bij het boekje die ik van harte onderschrijf.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Even iets verder, belofte maakt schuld, dus vandaar.

Bekering… Wat is bekering? Dat kan verschillend zijn. Je kunt je bekeren van een verkeerde weg, waarvan je
inziet dat die weg niet goed is. Is dan bekeren verkeerd? Nee, maar dat is toch geen waarachtige bekering?
Je kunt bepaalde zonden laten, en je kunt netjes gaan leven. Dat ook een soort bekering.
Maar is dat de waarachtige bekering?
De oproep tot bekering moet doorklinken, moet in de klem brengen. Maar daar komen we niet door enkel een
uitwendige omkering. Het is dus zeer de vraag wat we onder bekering verstaan.

Wedergeboorte werkt bekering, maar een mens wordt op aarde nooit bekeerd. De wedergeboorte is noodzakelijk.
Dat is letterlijk een nieuwe schepping van God. Iets nieuws wat er niet was, wordt uit het niets geschapen.
Het is ook geen vernieuwing op zich, het is iets totaal nieuws, wat er dus niet was.
Het is dus niet een van dood levend maken, maar naar ik zo voel meer een nieuwe schepping. Want de oude mens
blijft nog leven. Ik weet wel dat we dan nog verder kunnen vragen: Wat is dan de levendmaking?
Maar dat zijn zaken die ik liever lees van mensen die dit bevindelijk weten, anders gaan we onherroepelijk wel de
fout in. En wordt het een stukje theorie. De levendmaking moet beleefd worden. Der wet gestorven. Niet meer ik,
maar Christus leeft in mij.

Door deze nieuwe schepping komt er strijd in een mens die deze nieuwe schepping ontvangt. De strijd tussen de oude
en de nieuwe mens. En daarnaast de strijd met de duivel en de wereld. Alles komt tegen deze nieuwe schepping in
het geweer.
Het is zelfs zo, zoals ook het Woord wel zegt, dat ’s mans huisgenoten zijn vijanden worden. Een mens die een leven
ontvangt hoeft geen strijd te zoeken. Die komt vanzelf wel. En die strijd kan zeer zwaar zijn, zodat je denkt nog om te
zullen komen.

Ik denk aan het mooie boek van ds. J. van Sliedrecht, 'Kruis en kroon' over het leven van Jozef. Daar worden de bevindelijke
gangen uitgeklaard.

Van deze bevindelijke gangen wordt niet zo bar veel meer gehoord. Vandaar ook wel begrijpelijk dat er verwarring ontstaat.
De bekering is dus altijd een uitvloeisel van de wedergeboorte met de strijd tegen een driehoofdige vijand, die zeker nooit
uitblijft. Van deze zaken wordt in de Jij-Daar avond niet gerept. Zeg eens tegen de presentator dat hij een vijand van God is.
Zou hij dat vatten? We weten dat in onze natuurstaat geen van allen. Als we ons paadje aardig recht kunnen houden kunnen
we nog wel wat tevreden met onszelf zijn.
Wittewrongel
Inactief

Bericht door Wittewrongel »

Volgens mij als ik dit zo lees dia komen we ook bij het punt aan wat ik aanhaalde betreft koos in het slot. Daar vond ik het vreemd dat hij de persoon die niet op keek naar de slang een minder nette benaming kreeg. Ik vroeg me op dat moment af. Koos ken je dat wel.. Dat een mens niet eens wil kijken naar de slang.. Maar dat God het moet zijn die je ernaar laat kijken.

Verstuurd vanaf mijn GT-I9300 met Tapatalk
Wie Gods wil doet naar zijn wil, Die doet doet niet Gods wil, maar zijn eigen wil. ~ Wittewrongel
DDD

Bericht door DDD »

Zonder me verder met de discussie te bemoeien moet het met van het hart dat de bemerkingen van ds. De Heer voor mij ronduit ergerlijk zijn, althans, in het kader van een recensie in het kerkelijk blad. Nog los van de suggestieve 'we' (het boekje is geschreven door vier personen, naar ik aanneem met commentaar van de synode, de recensie door slechts één) is het echt droevig om te lezen waarover de recensent valt.

Nog droeviger is dat hij zijn persoonlijke mening over een aantal punten waarover verschillend gedacht wordt ook nog graag even in het boekje had zien staan, terwijl het boekje een verklarende weergave is van de leer van de GG, niet van die van een of enkele dominees daarbinnen. Ik begrijp niet dat zo'n polariserende recensie werd geplaatst. Was er op de synode geen gelegenheid genoeg over het boekje door te spreken? Is er niet heel bewust voor een boekje gekozen dat staat in de traditie van de Gereformeerde Gemeenten als geheel, niet van enkelingen daaruit?

Gelukkig dat de voorzitter van de synode het boekje voluit aanbeveelt.
Panny

Bericht door Panny »

Waar vind ik de recensie door ds. De Heer?

toevoeging, ik heb het al gevonden: http://www.digibron.nl/search/detail/01 ... jk-leven/6
-DIA-

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:Zonder me verder met de discussie te bemoeien moet het met van het hart dat de bemerkingen van ds. De Heer voor mij ronduit ergerlijk zijn, althans, in het kader van een recensie in het kerkelijk blad. Nog los van de suggestieve 'we' (het boekje is geschreven door vier personen, naar ik aanneem met commentaar van de synode, de recensie door slechts één) is het echt droevig om te lezen waarover de recensent valt.

Nog droeviger is dat hij zijn persoonlijke mening over een aantal punten waarover verschillend gedacht wordt ook nog graag even in het boekje had zien staan, terwijl het boekje een verklarende weergave is van de leer van de GG, niet van die van een of enkele dominees daarbinnen. Ik begrijp niet dat zo'n polariserende recensie werd geplaatst. Was er op de synode geen gelegenheid genoeg over het boekje door te spreken? Is er niet heel bewust voor een boekje gekozen dat staat in de traditie van de Gereformeerde Gemeenten als geheel, niet van enkelingen daaruit?

Maar heeft ds. de Heer dan geen gelijk? Het begint echt vaag te worden als je deze termen zo
gaat invoeren die alle verband met oudere schrijvers doorsnijden, zodat die in feite voor de jeugd nog 'onbegrijpelijker' worden.
parel

Bericht door parel »

-DIA- schreef:
DDD schreef:Zonder me verder met de discussie te bemoeien moet het met van het hart dat de bemerkingen van ds. De Heer voor mij ronduit ergerlijk zijn, althans, in het kader van een recensie in het kerkelijk blad. Nog los van de suggestieve 'we' (het boekje is geschreven door vier personen, naar ik aanneem met commentaar van de synode, de recensie door slechts één) is het echt droevig om te lezen waarover de recensent valt.

Maar heeft ds. de Heer dan geen gelijk? Het begint echt vaag te worden als je deze termen zo
gaat invoeren die alle verband met oudere schrijvers doorsnijden, zodat die in feite voor de jeugd nog 'onbegrijpelijker' worden.
Ben ik de enige die het niet meer volgt?
Waarom is ten eerste het boekje droevig, terwijl het wel gelukkig is dat de voorzitter het boekje aanbeveelt?
En waarom zou het voor de jeugd onbegrijpelijker worden als er termen worden ingevoerd (wat voor termen) die banden met oudere schrijvers doorsnijden? Wat heeft dit met elkaar te maken?
Ik ben het licht der wereld; die Mij volgt, zal in de duisternis niet wandelen, maar zal het licht des levens hebben. (Joh 8:12b)
DDD

Bericht door DDD »

Het boekje is niet droevig, maar de recensie wel, volgens mij dan.

En ik vind dat ds. De Heer in het geheel geen gelijk heeft. Sterker nog, ik ben het met geen van zijn kritiekpunten eens en ik houd er niet van als mensen hun persoonlijke opvattingen proberen in te voegen in officiele kerkelijke standpunten. Uiteraard vooral wanneer ik het er niet mee eens ben.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

parel schreef:
-DIA- schreef:

Ben ik de enige die het niet meer volgt?
Waarom is ten eerste het boekje droevig, terwijl het wel gelukkig is dat de voorzitter het boekje aanbeveelt?
En waarom zou het voor de jeugd onbegrijpelijker worden als er termen worden ingevoerd (wat voor termen) die banden met oudere schrijvers doorsnijden? Wat heeft dit met elkaar te maken?
Als deze termen algemeen ingevoerd zouden worden dan zouden alle oude schrijvers hertaald moeten worden, lijkt me. Of dat een vooruitgang is weet ik niet, want we hebben een schat aan oud goud.
Als die mede hierdoor nog minder toegankelijk worden lijkt me dat niet goed.
DDD

Bericht door DDD »

Daartegen heb ik ook geen bezwaar. Ik denk dat hertalen prima is. Het is heel raar om voor een heel select gezelschap die termen te behouden. Vooral omdat sommige predikanten de termen ook niet allemaal goed begrijpen.
Curatorium

Bericht door Curatorium »

-DIA- schreef: Maar heeft ds. de Heer dan geen gelijk? Het begint echt vaag te worden als je deze termen zo
Dan moeten deze de geschriften van deze oude schrijvers ook mee evolueren met de taal. Gelukkig wordt er tegenwoordig steeds meer hertaald.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:Daartegen heb ik ook geen bezwaar. Ik denk dat hertalen prima is. Het is heel raar om voor een heel select gezelschap die termen te behouden. Vooral omdat sommige predikanten de termen ook niet allemaal goed begrijpen.
Waarom noemen we e-mail dan niet gewoon e-post? en een televisie een verziener? Je weet wat het
betekent als je het gewoon leest. Ik weet het, theologische geschriften zijn minder populair als de
moderne media, maar christelijke uitdrukkingen moeten toch ook zo hun bestaansrecht hebben?
Plaats reactie