Week van het gebed

Sheba
Inactief

Re: Week van het gebed

Bericht door Sheba »

@DIA
Je verwoordt hier mijn onderbuikgevoelens....
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Luther schreef:
-DIA- schreef:Week van het gebed....
Het komt bij mij over als Dag van de Arbeid
of
Jaar van het Kind, enz.

Als we bedenken dat ons hele leven een biddend leven moet zijn, lijkt het of dit aspect wat ondergesneeuwd is.
"Oh ja, we moeten nog bidden..." We waren al begonnen met eten. Dat tekent wel iets...

Ja... de nadruk leggen op gebed is goed. Voor verschillende gebedsgestalten is er ook een mooi boekje van
ds. F. Bakker.
Eén van de hoofdstukjes heet: Aanhouden bidden. De Bijbel leert het ook: Bidt zonder ophouden. Dan krijgen we
wel te zien hoe ver we vaak afleven van wat we behoorden te doen.

Toch lijkt me een Week van het Gebed, een reclameachtige kreet. Het is naar mijn gevoelen wel goed om
dag van boete en gebed uit te roepen. En dat zou dan in feite natuurlijk niet bij dag of een week moeten blijven.
Blaast de bazuin te Sion, en roept luide op den berg Mijner heiligheid; laat alle inwoners des lands beroerd zijn,
want de dag des HEEREN komt, want hij is nabij.
Mooie post, DIA! Van harte mee eens!
+1
Germanicus

Bericht door Germanicus »

Een Week van Gebed is tendentieus en reclame-achtig, maar een Dag van Boete en Gebed is dat juist niet. Wie kan me dat uitleggen?
Hier beneden is het niet.
Dodo

Bericht door Dodo »

Germanicus schreef:Een Week van Gebed is tendentieus en reclame-achtig, maar een Dag van Boete en Gebed is dat juist niet. Wie kan me dat uitleggen?
Zoiets wilde ik ook zeggen.
Week van gebed is bidden met mede-christenen uit je eigen woonplaats. Waarom dat wantrouwen?
Desiree

Bericht door Desiree »

Je hebt een punt.

Ik zal het eens in de gaten houden.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry

Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Dodo schreef:
Germanicus schreef:Een Week van Gebed is tendentieus en reclame-achtig, maar een Dag van Boete en Gebed is dat juist niet. Wie kan me dat uitleggen?
Zoiets wilde ik ook zeggen.
Week van gebed is bidden met mede-christenen uit je eigen woonplaats. Waarom dat wantrouwen?
Het is geen wantrouwen. Het staat een beetje in contrast met de wijze waarop over het gebed gesproken wordt in de Bijbel.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Een "Week van Gebed", deze benaming sluit aan bij het gevoel van de moderne mens.
Een dag van boete en verootmoediging klinkt ouderwetser, maar houdt toch ook wat meer diepgang in.
Elk mens bidt op zijn/haar manier, maar slechts weinigen, zo het lijkt, komen op de plek van ware boete en
verootmoediging.

Een week van gebed kán wel hetzelfde inhouden. Ik denk dat vooral de klank afstotend is voor reformatorische kringen.
Het lijkt een term die geleend is uit de modernere Evangelische beweging. Het lijkt ook wat activistisch aan te doen,
deze week eens extra aandacht voor het gebed. De bid- en boetedagen zijn van alle tijden en plaatsen. Lees b.v. ook
de oproepen tot boete in het Oude Testament. Het mag dan ook nooit oppervlakkig zijn: En scheurt uw hart en niet uw
klederen.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

-DIA- schreef:
Een "Week van Gebed", deze benaming sluit aan bij het gevoel van de moderne mens.
Een dag van boete en verootmoediging klinkt ouderwetser, maar houdt toch ook wat meer diepgang in.
Elk mens bidt op zijn/haar manier, maar slechts weinigen, zo het lijkt, komen op de plek van ware boete en
verootmoediging.

Een week van gebed kán wel hetzelfde inhouden. Ik denk dat vooral de klank afstotend is voor reformatorische kringen.
Het lijkt een term die geleend is uit de modernere Evangelische beweging. Het lijkt ook wat activistisch aan te doen,
deze week eens extra aandacht voor het gebed. De bid- en boetedagen zijn van alle tijden en plaatsen. Lees b.v. ook
de oproepen tot boete in het Oude Testament. Het mag dan ook nooit oppervlakkig zijn: En scheurt uw hart en niet uw
klederen.
Eens.
En bovendien: op biddag staat het Woord van God centraal; in een week van het gebed is het gevaar aanwezig dat ons bidden centraal staat.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Luther schreef:
-DIA- schreef:
verootmoediging.

klederen.
Eens.
En bovendien: op biddag staat het Woord van God centraal; in een week van het gebed is het gevaar aanwezig dat ons bidden centraal staat.
Eens. En niet alleen ons bidden, maar ook onze "eenheid".
Sheba
Inactief

Bericht door Sheba »

Zo van kijk eens hoe fijn en goed we het hier hebben samen.... Kijk eens hoe goed wij aan het bidden zijn. We zijn toch eigenlijk best wel goede christenen.... Zoiets.
Dodo

Bericht door Dodo »

lien75 schreef:Zo van kijk eens hoe fijn en goed we het hier hebben samen.... Kijk eens hoe goed wij aan het bidden zijn. We zijn toch eigenlijk best wel goede christenen.... Zoiets.
Misschien zou je eens moeten praten met iemand die meedoet aan deze week. Dit veronderstellen van allerlei rare gedachten doet geen recht aan oprechte intenties van deelnemers.
ejvl

Bericht door ejvl »

lien75 schreef:Zo van kijk eens hoe fijn en goed we het hier hebben samen.... Kijk eens hoe goed wij aan het bidden zijn. We zijn toch eigenlijk best wel goede christenen.... Zoiets.
refo schreef:Ja, wij doen dat allemaal beter.
Wij hebben een tollenaarsgestalte en danken God dat we niet zijn zoals al die anderen.
Sheba
Inactief

Bericht door Sheba »

Dodo schreef:
Misschien zou je eens moeten praten met iemand die meedoet aan deze week. Dit veronderstellen van allerlei rare gedachten doet geen recht aan oprechte intenties van deelnemers.
Natuurlijk wordt het niet letterlijk zo gezegd... Maar het is als met zoveel dingen. We gaan iets doen. Zelf doen. We gaan iets nieuws of beters doen. Gemeentezijn, kerkzijn, allerlei manieren van bidden (week van het gebed, kringgebeden etc.) Met eigenlijk de grondgedachte van zo zijn wij een goed christen. We gaan zelf aan de slag. Zeg maar een soort doe het zelf christendom. We maken zelf de eenheid etc.etc.
Terwijl een christen weet en ondervindt dat uit hemzelf niets goeds voortkomt. Dat alles, ook het gebed, ook de eenheid alleen in Christus te vinden is? Wie het vatte kan, die vatte het!
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

ejvl schreef:
refo schreef:Ja, wij doen dat allemaal beter.
Wij hebben een tollenaarsgestalte en danken God dat we niet zijn zoals al die anderen.
Gelukkig hebben we altijd nog forummers die nog weer beter zijn. :super
Mara

Bericht door Mara »

lien75 schreef:
Dodo schreef:
Natuurlijk wordt het niet letterlijk zo gezegd... Maar het is als met zoveel dingen. We gaan iets doen. Zelf doen. We gaan iets nieuws of beters doen. Gemeentezijn, kerkzijn, allerlei manieren van bidden (week van het gebed, kringgebeden etc.) Met eigenlijk de grondgedachte van zo zijn wij een goed christen. We gaan zelf aan de slag. Zeg maar een soort doe het zelf christendom. We maken zelf de eenheid etc.etc.
Terwijl een christen weet en ondervindt dat uit hemzelf niets goeds voortkomt. Dat alles, ook het gebed, ook de eenheid alleen in Christus te vinden is? Wie het vatte kan, die vatte het!
Ik begrijp wat je bedoelt te zeggen Lien. Er is nogal wat activisme hier en daar. Op zich hoeft dat niet verkeerd te zijn, maar het kan een ander ook lam slaan.
Je hebt van die mensen die altijd zo opgewekt blijven, bij elke tegenslag en dan meteen voor een oplossing kunnen gaan bidden.
Gistermiddag had ik radio 5 nog even aan, daar ging het over dit thema. Je kon naar de uitzending bellen, of je wel eens bidt, en zo ja, alleen, in een groep, op vaste tijden. En er belde een mevrouw die God begon te loven en prijzen zodra ze opstond. En de hele dag door bad en dankte ze.
Mijn dochter zei: mam, ik weet niet wat ik een uur lang zou moeten bidden in zo'n dienst.
Ik heb geen idee hoe zo'n uur gevuld wordt.
Ik sprak gisteravond iemand die een verschrikkelijke gezinsruzie aan tafel had gehad, met één van haar kinderen. Hij liep zo boos van tafel en de rest van het gezin vergat daardoor te lezen en te danken. Zo kan het in de praktijk er ook aan toegaan. :fi
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie