Ik heb begrepen dat veel kerken een extra avond-gebedsdienst beleggen, waarin een uur lang gebeden wordt.
Ik twijfel nu of het in het goede gedeelte is.

In dit bijbelgedeelte gaat het m.i. Over de eenheid die in Christus gevonden wordt. Zie vers 2, zij die geheiligd zijn in Christus. En dat die zaligheid alleen in Christus te verkrijgen is en niet via Paulus of Appollos of ds zus of oudvader zo.Chrisje72 schreef:Dit is georganiseerd door de raad voor kerken en de evangelische alliantie (in NL) maar wordt wereldwijd gedragen.
Het gaat om de eenheid voor de kerk. Vanuit Canada is het thema aangedragen waar onze dominee dan ook over gepreekt heeft: 1 kor 1 :1-17, m.n. vs 13. Hier heeft hij een zeer indringende preek over gehouden.
Ja, wij doen dat allemaal beter.lien75 schreef:In dit bijbelgedeelte gaat het m.i. Over de eenheid die in Christus gevonden wordt. Zie vers 2, zij die geheiligd zijn in Christus. En dat die zaligheid alleen in Christus te verkrijgen is en niet via Paulus of Appollos of ds zus of oudvader zo.Chrisje72 schreef:Dit is georganiseerd door de raad voor kerken en de evangelische alliantie (in NL) maar wordt wereldwijd gedragen.
Het gaat om de eenheid voor de kerk. Vanuit Canada is het thema aangedragen waar onze dominee dan ook over gepreekt heeft: 1 kor 1 :1-17, m.n. vs 13. Hier heeft hij een zeer indringende preek over gehouden.
Waar mijn moeite met dit initiatief in zit, is dat er een soort eenheid wordt gecreëerd wat geen eenheid is. Theologisch gezien zijn er zulke grote verschilpunten mbt de kernzaken van het geloof: M.b.t de genade, de staat van de mens, de weg tot zaligheid etc.... hoe kan je dan 1 in gebed zijn als je ten diepste niet dezelfde Christus voor ogen hebt? De raad van kerken.... Zo vaag als weet niet wat. EA idem. Ik heb ooit eens een stage bij de Raad van kerken gelopen... Zonde? Verdorvenheid van de mens? De geloofsbelijdenis zoals wij in de drie formulieren kennen? Het was ouderwets en achterhaald..... Werd letterlijk gezegd!Je kunt ook een eenheid creëren zonder dat er nog over de kerntaken gesproken wordt. Want die kerntaken brengen juist de verdeeldheid naar boven.... Maar is dat een eenheid die in Christus gevonden wordt? Hebben zij het over dezelfde eenheid als in dit Schriftgedeelte?
Dat nepeenheid zie je ook al een beetje in de oecumene tussen protestants en RK. En als er dan gewezen wordt door een vertegenwoordiger van de RK op iets wat nog steeds degelijk een verschil is zijn een deel van de protestanten hoogst verbaasd, aangetast etc.
Nee.refo schreef:Ja, wij doen dat allemaal beter.lien75 schreef:In dit bijbelgedeelte gaat het m.i. Over de eenheid die in Christus gevonden wordt. Zie vers 2, zij die geheiligd zijn in Christus. En dat die zaligheid alleen in Christus te verkrijgen is en niet via Paulus of Appollos of ds zus of oudvader zo.Chrisje72 schreef:Dit is georganiseerd door de raad voor kerken en de evangelische alliantie (in NL) maar wordt wereldwijd gedragen.
Het gaat om de eenheid voor de kerk. Vanuit Canada is het thema aangedragen waar onze dominee dan ook over gepreekt heeft: 1 kor 1 :1-17, m.n. vs 13. Hier heeft hij een zeer indringende preek over gehouden.
Waar mijn moeite met dit initiatief in zit, is dat er een soort eenheid wordt gecreëerd wat geen eenheid is. Theologisch gezien zijn er zulke grote verschilpunten mbt de kernzaken van het geloof: M.b.t de genade, de staat van de mens, de weg tot zaligheid etc.... hoe kan je dan 1 in gebed zijn als je ten diepste niet dezelfde Christus voor ogen hebt? De raad van kerken.... Zo vaag als weet niet wat. EA idem. Ik heb ooit eens een stage bij de Raad van kerken gelopen... Zonde? Verdorvenheid van de mens? De geloofsbelijdenis zoals wij in de drie formulieren kennen? Het was ouderwets en achterhaald..... Werd letterlijk gezegd!Je kunt ook een eenheid creëren zonder dat er nog over de kerntaken gesproken wordt. Want die kerntaken brengen juist de verdeeldheid naar boven.... Maar is dat een eenheid die in Christus gevonden wordt? Hebben zij het over dezelfde eenheid als in dit Schriftgedeelte?
Dat nepeenheid zie je ook al een beetje in de oecumene tussen protestants en RK. En als er dan gewezen wordt door een vertegenwoordiger van de RK op iets wat nog steeds degelijk een verschil is zijn een deel van de protestanten hoogst verbaasd, aangetast etc.
Wij hebben een tollenaarsgestalte en danken God dat we niet zijn zoals al die anderen.
Het feit dat onze voluit gereformeerde dominee (in de oorspronkelijke betekenis van het woord) zich wel met bepaalde zaken (zoals de week van het gebed) van de raad van kerken kan conformeren bewijst dat je te generaliserend spreekt. En hij zal heus de enige niet zijn.lien75 schreef:Nee.refo schreef:Ja, wij doen dat allemaal beter.lien75 schreef:In dit bijbelgedeelte gaat het m.i. Over de eenheid die in Christus gevonden wordt. Zie vers 2, zij die geheiligd zijn in Christus. En dat die zaligheid alleen in Christus te verkrijgen is en niet via Paulus of Appollos of ds zus of oudvader zo.Chrisje72 schreef:Dit is georganiseerd door de raad voor kerken en de evangelische alliantie (in NL) maar wordt wereldwijd gedragen.
Het gaat om de eenheid voor de kerk. Vanuit Canada is het thema aangedragen waar onze dominee dan ook over gepreekt heeft: 1 kor 1 :1-17, m.n. vs 13. Hier heeft hij een zeer indringende preek over gehouden.
Waar mijn moeite met dit initiatief in zit, is dat er een soort eenheid wordt gecreëerd wat geen eenheid is. Theologisch gezien zijn er zulke grote verschilpunten mbt de kernzaken van het geloof: M.b.t de genade, de staat van de mens, de weg tot zaligheid etc.... hoe kan je dan 1 in gebed zijn als je ten diepste niet dezelfde Christus voor ogen hebt? De raad van kerken.... Zo vaag als weet niet wat. EA idem. Ik heb ooit eens een stage bij de Raad van kerken gelopen... Zonde? Verdorvenheid van de mens? De geloofsbelijdenis zoals wij in de drie formulieren kennen? Het was ouderwets en achterhaald..... Werd letterlijk gezegd!Je kunt ook een eenheid creëren zonder dat er nog over de kerntaken gesproken wordt. Want die kerntaken brengen juist de verdeeldheid naar boven.... Maar is dat een eenheid die in Christus gevonden wordt? Hebben zij het over dezelfde eenheid als in dit Schriftgedeelte?
Dat nepeenheid zie je ook al een beetje in de oecumene tussen protestants en RK. En als er dan gewezen wordt door een vertegenwoordiger van de RK op iets wat nog steeds degelijk een verschil is zijn een deel van de protestanten hoogst verbaasd, aangetast etc.
Wij hebben een tollenaarsgestalte en danken God dat we niet zijn zoals al die anderen.
Maar we hebben het hier niet over accent verschillen. Maar verschillen die tegen de Bijbel ingaan.
Raad van Kerken: We mogen niet meer spreken over zonde, zondeval. Laat staan letterlijk nemen.
Rk: Gelooft niet dat we alleen uit genade zalig worden. Er moet wat van de mens bij....
En wanneer je op die verschillen wijst, verhef je je niet boven de ander! Maar het is wat anders om eenheid met elkaar te zoeken. Als er op zulke fundamentele zaken verschillend wordt gedacht. Het zijn nl zaken die mensen misleiden. Zaken die mensen uiteindelijk niet naar Christus heen wijzen maar er vanaf wijzen....
Ik snap niet wat er generaliserend aan mijn antwoord is. Het enige wat ik zeg is dat de raad van kerken geenszins de drie formulieren onderschrijft. Bepaalde zaken zelfs ontkent. Dus hoe kan je dan samen met hen iets doen wat onder in gemeenschap met en in Christus valt. Dit is enkel een feit.. Het feit dat onze voluit gereformeerde dominee (in de oorspronkelijke betekenis van het woord) zich wel met bepaalde zaken (zoals de week van het gebed) van de raad van kerken kan conformeren bewijst dat je te generaliserend spreekt. En hij zal heus de enige niet zijn.
Ik ben het volstrekt met je eens dat de Raad van Kerken veel te breed is. Daar kun je volgens mij niets inhoudelijks mee samen doen.lien75 schreef:Ik snap niet wat er generaliserend aan mijn antwoord is. Het enige wat ik zeg is dat de raad van kerken geenszins de drie formulieren onderschrijft. Bepaalde zaken zelfs ontkent. Dus hoe kan je dan samen met hen iets doen wat onder in gemeenschap met en in Christus valt. Dit is enkel een feit.. Het feit dat onze voluit gereformeerde dominee (in de oorspronkelijke betekenis van het woord) zich wel met bepaalde zaken (zoals de week van het gebed) van de raad van kerken kan conformeren bewijst dat je te generaliserend spreekt. En hij zal heus de enige niet zijn.
OK, als dat zo is. Maar waar komt die noodzaak zo vandaan een aparte week van het gebed? wat is de wortel daarvan?eilander schreef:Ik ben het volstrekt met je eens dat de Raad van Kerken veel te breed is. Daar kun je volgens mij niets inhoudelijks mee samen doen.lien75 schreef:Ik snap niet wat er generaliserend aan mijn antwoord is. Het enige wat ik zeg is dat de raad van kerken geenszins de drie formulieren onderschrijft. Bepaalde zaken zelfs ontkent. Dus hoe kan je dan samen met hen iets doen wat onder in gemeenschap met en in Christus valt. Dit is enkel een feit.. Het feit dat onze voluit gereformeerde dominee (in de oorspronkelijke betekenis van het woord) zich wel met bepaalde zaken (zoals de week van het gebed) van de raad van kerken kan conformeren bewijst dat je te generaliserend spreekt. En hij zal heus de enige niet zijn.
Dat wil natuurlijk nog niet zeggen dat je niet een eigen "week van het gebed" kunt hebben als de Raad van Kerken een dergelijk initiatief bedenkt. Je hoeft dan toch niets inhoudelijks over te nemen? Als je de inhoud zelf kunt bepalen, is er niets aan de hand.
Mooie post, DIA! Van harte mee eens!-DIA- schreef:Week van het gebed....
Het komt bij mij over als Dag van de Arbeid
of
Jaar van het Kind, enz.
Als we bedenken dat ons hele leven een biddend leven moet zijn, lijkt het of dit aspect wat ondergesneeuwd is.
"Oh ja, we moeten nog bidden..." We waren al begonnen met eten. Dat tekent wel iets...
Ja... de nadruk leggen op gebed is goed. Voor verschillende gebedsgestalten is er ook een mooi boekje van
ds. F. Bakker.
Eén van de hoofdstukjes heet: Aanhouden bidden. De Bijbel leert het ook: Bidt zonder ophouden. Dan krijgen we
wel te zien hoe ver we vaak afleven van wat we behoorden te doen.
Toch lijkt me een Week van het Gebed, een reclameachtige kreet. Het is naar mijn gevoelen wel goed om
dag van boete en gebed uit te roepen. En dat zou dan in feite natuurlijk niet bij dag of een week moeten blijven.
Blaast de bazuin te Sion, en roept luide op den berg Mijner heiligheid; laat alle inwoners des lands beroerd zijn,
want de dag des HEEREN komt, want hij is nabij.