Beroepingswerk discussie

Tiberius
Administrator

Re: Beroepingswerk discussie

Bericht door Tiberius »

Bona Fide schreef:
FlyingEagle schreef:
Tiberius schreef:
FlyingEagle schreef:Als ik zo vrij mag zijn, Barneveld-Zuid zal naar alle waarschijnlijkheid kand. Heijkamp niet beroepen, Hij is vorige week zondag voor gegaan in Barneveld-Zuid en nu hebben ze hem niet op tweetal gezet. Lijkt me op z'n minst opvallend.
Waar GGBeroepingswerk wel gelijk in heeft is, dat hij vanavond toegevoegd kan worden aan het tweetal onder druk van de ledenvergadering (er zijn kerkenraden die daar voor zwichten). Dan zou hij dus wel beroepen kunnen worden.
okay, wist niet dat zoiets kan. We zullen zien
Ik wist ook niet dat zoiets kan.
Is het nl. niet noodzakelijk dat kandidaten (minimaal) de zondag voorafgaande aan de stemming bekendgemaakt moeten worden? Met andere woorden: het gaat kerkrechtelijk juist als staande de vergadering een x-tal wordt gewijzigd/uitgebreid? Mijn kerkrechtelijke kennis rijkt niet zo ver, maar ik zou het op z'n minst opmerkelijk vinden.
Kerkrechtelijk kan dat gewoon. De kerkenraad kan ook bij acclamatie beroepen (dat gebeurt bij mijn weten nooit); of zelfs zonder de ledenvergadering te raadplegen (wat wel eens gebeurt als een predikant voor de zending beroepen wordt).

Wel moet twee keer afgelezen worden wanneer de beroepene (predikant, ouderling of diaken) het beroep aanneemt i.v.m. het approbatierecht; verder aflezen is strikt genomen niet nodig, maar wel netjes natuurlijk.
Bona Fide

Bericht door Bona Fide »

Bona Fide schreef:
FlyingEagle schreef:
Tiberius schreef:
FlyingEagle schreef:Als ik zo vrij mag zijn, Barneveld-Zuid zal naar alle waarschijnlijkheid kand. Heijkamp niet beroepen, Hij is vorige week zondag voor gegaan in Barneveld-Zuid en nu hebben ze hem niet op tweetal gezet. Lijkt me op z'n minst opvallend.
Waar GGBeroepingswerk wel gelijk in heeft is, dat hij vanavond toegevoegd kan worden aan het tweetal onder druk van de ledenvergadering (er zijn kerkenraden die daar voor zwichten). Dan zou hij dus wel beroepen kunnen worden.
Is het nl. niet noodzakelijk dat kandidaten (minimaal) de zondag voorafgaande aan de stemming bekendgemaakt moeten worden? Met andere woorden: het gaat kerkrechtelijk juist als staande de vergadering een x-tal wordt gewijzigd/uitgebreid? Mijn kerkrechtelijke kennis rijkt niet zo ver, maar ik zou het op z'n minst opmerkelijk vinden.

Aanvulling.
In situatie GG waar DKO wordt gehanteerd kom ik niets tegen over de afkondiging in het geval van beroepen van een predikant (of ik moet niet goed kijken), maar ds. De Gier geeft bij Art. 22 DKO m.b.t. (verkiezing van) ouderlingen het volgende aan:
Door de kerkeraad worden de stemgerechtigde leden opgeroepen om op een bepaald tijdstip te komen stemmen. Dit tijdstip moet zodanig gekozen worden, dat redelijkerwijs de aanwezigheid van de opgeroepenen verwacht kan worden. Des zondags voor de ledenvergadering wordt van de kansel bekend gemaakt, dat i.v.m. de aftreding van ambtsdragers of de vervulling van een vacature een verkiezing zal worden gehouden, waarvoor de kerkeraad een dubbel getal heeft gesteld om daarvan de helft te laten verkiezen.
- Zou ditzelfde dan niet van toepassing zijn op predikanten (in de huidige wijze van beroepen)?
- Als dat niet zo is, zouden voor ouderlingen dan in een ledenvergadering ook de dubbeltallen gewijzigd/aangevuld mogen worden?

Aanvulling 2.
Toch wel. Bij art. 4 zegt ds. De Gier:
Daarom stelt thans de kerkeraad een dubbeltal, waaruit door de stemming van de manslidmaten de predikant beroepen wordt. Het is ook mogelijk dat de kerkeraad een drietal of een viertal stelt. De kerkorde laat de kerkeraad hierin vrij. De door de ledenvergadering gekozene wordt daarna beroepen verklaard door de kerkeraad, die de beroepsbrief ondertekent en in eerste instantie verantwoordelijk is voor de zorg voor en het onderhoud van de beroepen herder en leraar.
Hier wordt dus niets vermeld over een afkondiging vooraf, zoals bij de ouderlingen.

Aanvulling 3... (nog even verder gelezen)
Bij art. 5 zegt ds. De Gier:
De manier van beroepen van een in dienst zijnde predikant is dezelfde als in artikel 4 reeds beschreven is. De brede kerkeraad vergadert om een nominatie te maken van twee of meer personen, opdat de gemeente daaruit een keuze kan doen. De namen van de op de nominatie gestelde personen worden ter kennis van de gemeente gebracht. De kerkeraad roept de stemgerechtigde leden samen om, indien het mogelijk is onder leiding van de consulent, tot verkiezing over te gaan, na aanroeping van de Naam des Heeren. Alle binnenkomenden bij deze vergadering moeten de presentielijst tekenen. Het moeten stemgerechtigde leden zijn, dus mannelijke leden die niet onder censuur staan. Voordat men tot de stemming overgaat leest de praeses nog eenmaal de namen van de personen voor, waarover gestemd moet worden.
Hamvraag is denk ik: moeten de namen (de zondag) vooraf bekend gemaakt worden of pas tijdens de vergadering? En dan nog: kan een kerkenraad besluiten tijdens de vergadering, voor de stemming, een wijziging aanbrengen. Ik denk persoonlijk van niet.
Koop de waarheid en verkoop ze niet. (Spreuken 23 : 23a)
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Bona Fide schreef:Hamvraag is denk ik: moeten de namen (de zondag) vooraf bekend gemaakt worden of pas tijdens de vergadering? En dan nog: kan een kerkenraad besluiten tijdens de vergadering, voor de stemming, een wijziging aanbrengen. Ik denk persoonlijk van niet.
Zie mijn vorige posting.
Ja, een kerkenraad kan tijdens de vergadering een wijziging aanbrengen. Dat gebeurt ook wel regelmatig, als vlak voor de ledenvergadering blijkt, dat de kandidaat al een beroep heeft aangenomen (denk bijv. aan kand. Janse).
claus

Bericht door claus »

Hopelijk kan kand. Heijkamp nu gauw zijn beslissing nemen. Dat ligt in de lijn der vaderen. Zowel Vader Smytegelt als vader Abraham v.d. Velde drongen aan om als kandidaat, indien er geen stuiting komt in het gemoet, zo schreef men, zo spoedig mogelijk een beroep aan te nemen. Ook wijlen ds. W. Hage heeft daarvoor gepleit, met het hele curatorium van de GG, nadat kand. Burggraag er meer dan een jaar tijd voor nodig had om een beroep te kunnen aannemen. Toen stelde men de tijd op ten hoogste 6 weken. Ds. Hage schreef toen in 'De Saambinder': 'De gemeenten moeten hun tijd waarnemen, zodra er kandidaten beroepbaar zijn en daarbij niet reuzelachtig zijn. De Heere stoot arbeiders uit in Zijn wijngaard. Daarentegen moeten ook die nieuwe arbeiders niet te lang wachten met het aannemen vna een beroep naar zulken gemeente waar hun hart aansluiting bij vindt.' Klare taal!
refo

Bericht door refo »

claus schreef:Hopelijk kan kand. Heijkamp nu gauw zijn beslissing nemen. Dat ligt in de lijn der vaderen. Zowel Vader Smytegelt als vader Abraham v.d. Velde drongen aan om als kandidaat, indien er geen stuiting komt in het gemoet, zo schreef men, zo spoedig mogelijk een beroep aan te nemen. Ook wijlen ds. W. Hage heeft daarvoor gepleit, met het hele curatorium van de GG, nadat kand. Burggraag er meer dan een jaar tijd voor nodig had om een beroep te kunnen aannemen. Toen stelde men de tijd op ten hoogste 6 weken. Ds. Hage schreef toen in 'De Saambinder': 'De gemeenten moeten hun tijd waarnemen, zodra er kandidaten beroepbaar zijn en daarbij niet reuzelachtig zijn. De Heere stoot arbeiders uit in Zijn wijngaard. Daarentegen moeten ook die nieuwe arbeiders niet te lang wachten met het aannemen vna een beroep naar zulken gemeente waar hun hart aansluiting bij vindt.' Klare taal!
Je tikfouten zijn in ieder geval leuk.
GGBeroopingswerk

Bericht door GGBeroopingswerk »

Tiberius schreef:
Bona Fide schreef:
FlyingEagle schreef:
Tiberius schreef:Waar GGBeroepingswerk wel gelijk in heeft is, dat hij vanavond toegevoegd kan worden aan het tweetal onder druk van de ledenvergadering (er zijn kerkenraden die daar voor zwichten). Dan zou hij dus wel beroepen kunnen worden.
Kerkrechtelijk kan dat gewoon. De kerkenraad kan ook bij acclamatie beroepen (dat gebeurt bij mijn weten nooit); of zelfs zonder de ledenvergadering te raadplegen (wat wel eens gebeurt als een predikant voor de zending beroepen wordt).

Wel moet twee keer afgelezen worden wanneer de beroepene (predikant, ouderling of diaken) het beroep aanneemt i.v.m. het approbatierecht; verder aflezen is strikt genomen niet nodig, maar wel netjes natuurlijk.
In landelijk kerkblad OGGiN heeft onlangs gestaan dat dit kerkrechtelijk niet juist is. Daarom heeft ds. M. van de Ketterij een beroep van Ede linea recta retour afzender gedaan.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

claus schreef:Hopelijk kan kand. Heijkamp nu gauw zijn beslissing nemen. Dat ligt in de lijn der vaderen. Zowel Vader Smytegelt als vader Abraham v.d. Velde drongen aan om als kandidaat, indien er geen stuiting komt in het gemoet, zo schreef men, zo spoedig mogelijk een beroep aan te nemen. Ook wijlen ds. W. Hage heeft daarvoor gepleit, met het hele curatorium van de GG, nadat kand. Burggraag er meer dan een jaar tijd voor nodig had om een beroep te kunnen aannemen. Toen stelde men de tijd op ten hoogste 6 weken. Ds. Hage schreef toen in 'De Saambinder': 'De gemeenten moeten hun tijd waarnemen, zodra er kandidaten beroepbaar zijn en daarbij niet reuzelachtig zijn. De Heere stoot arbeiders uit in Zijn wijngaard. Daarentegen moeten ook die nieuwe arbeiders niet te lang wachten met het aannemen vna een beroep naar zulken gemeente waar hun hart aansluiting bij vindt.' Klare taal!
Moet je de trein halen? Kand. Heijkamp is vandaag precies 2 weken beroepbaar... Hij heeft 47 beroepen gekregen. Het is volstrekt normaal dat hij dat ernstig en zorgvuldig overweegt voor het aangezicht van de Heere.
Je argumentatie is ook in die zin vreemd: zijn hart moet ergens 'aansluiting' bij vinden, en er moet geen 'stuiting' zijn. Wat te doen als hij bij 47 gemeenten aansluiting vindt en geen enkele stuiting vindt bij enige gemeente....

Maar goed, als ik alle postings hier zo lees, is het maar het beste dat hij de 47 brieven in een grote doos doet, aan de Heere vraagt om de juiste gemeente aan te wijzen, en vervolgens 1 brief uit de doos vist.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

GGBeroopingswerk schreef: In landelijk kerkblad OGGiN heeft onlangs gestaan dat dit kerkrechtelijk niet juist is. Daarom heeft ds. M. van de Ketterij een beroep van Ede linea recta retour afzender gedaan.
ik lees in de DKO artikel 4 en 5 dat de gemeente niet aan bod komt tot na dat de beroeping plaats gevonden heeft. De gemeente heeft alleen recht op approbatie. Het is de kerkenraad, met de diakenen die beroepen. Kerkrechtelijk heeft de gemeente nergens recht om beslissingen te nemen, en kerkrechterlijk komt een ledenvergadering ook niet eens voor. De gemeente heeft altijd alleen recht op approbatie. Alles dat meer gedaan wordt tegenwoordig, hoewel het goede praktijk is, is buiten de kerkorde om...
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Jongere

Bericht door Jongere »

Het is natuurlijk fijn dat het beroepingswerktopic gescheiden is van dit topic, en dat daar zeer streng wordt gemodereerd.
Maar was de enige reden dat dat andere topic niet vervuild zou worden en hier vervolgens alles kan worden bepraat? Persoonlijk vind ik niet alle bespiegelingen op de persoonlijke keuze van een kandidaat of predikant even zinvol en "stichtelijk". Dat moesten we maar bewaren voor onze eigen koffie, als je het al over je lippen wilt laten komen.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Jongere schreef:Het is natuurlijk fijn dat het beroepingswerktopic gescheiden is van dit topic, en dat daar zeer streng wordt gemodereerd.
Maar was de enige reden dat dat andere topic niet vervuild zou worden en hier vervolgens alles kan worden bepraat? Persoonlijk vind ik niet alle bespiegelingen op de persoonlijke keuze van een kandidaat of predikant even zinvol en "stichtelijk". Dat moesten we maar bewaren voor onze eigen koffie, als je het al over je lippen wilt laten komen.
Ben ik met je eens hoor. Wat mij betreft gaat dit hele topic dicht. Ik zal het eens in de groep gooien ;)
Curatorium

Bericht door Curatorium »

Het gaat hier niet om kand Heijkamp, maar vooral over de procedure/het systeem van het beroepingswerk als ik het zo lees.
DDD

Bericht door DDD »

Ik zie anders niet in wat er mis is het dit gespreksonderwerp, dus ik hoop dat het kan blijven staan. Het is nu eenmaal een thema waarover veel mensen zich druk maken. En het is ook nogal wat om een dominee te krijgen in de GG. Je komt er soms niet meer vanaf, en ruildiensten vinden maar zeer spaarzamelijk plaats.

Wat dat betreft verbaast het me wel dat zoveel (ook grote) gemeenten een kandidaat beroepen.
helma

Bericht door helma »

Luther schreef:
Maar goed, als ik alle postings hier zo lees, is het maar het beste dat hij de 47 brieven in een grote doos doet, aan de Heere vraagt om de juiste gemeente aan te wijzen, en vervolgens 1 brief uit de doos vist.
En zo zouden kerkenraden dan ook tot een tweetal moeten komen.....
Dan mag je ook vertrouwen dat de Heere weet wat goed is voor de gemeente (en de predikant)
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

GGBeroopingswerk schreef:
Tiberius schreef:Kerkrechtelijk kan dat gewoon. De kerkenraad kan ook bij acclamatie beroepen (dat gebeurt bij mijn weten nooit); of zelfs zonder de ledenvergadering te raadplegen (wat wel eens gebeurt als een predikant voor de zending beroepen wordt).

In landelijk kerkblad OGGiN heeft onlangs gestaan dat dit kerkrechtelijk niet juist is. Daarom heeft ds. M. van de Ketterij een beroep van Ede linea recta retour afzender gedaan.
Het was kennelijk niet duidelijk, maar ik heb het over de GG.
De theorie en praktijk van andere kerkverbanden inzake beroepingswerk is mij niet gedetailleerd bekend. Er wordt wel eens afgeweken van de DKO, inderdaad, maar daar zijn dan doorgaans moverende redenen voor.
Bona Fide

Bericht door Bona Fide »

Bert Mulder schreef:
GGBeroopingswerk schreef: In landelijk kerkblad OGGiN heeft onlangs gestaan dat dit kerkrechtelijk niet juist is. Daarom heeft ds. M. van de Ketterij een beroep van Ede linea recta retour afzender gedaan.
ik lees in de DKO artikel 4 en 5 dat de gemeente niet aan bod komt tot na dat de beroeping plaats gevonden heeft. De gemeente heeft alleen recht op approbatie. Het is de kerkenraad, met de diakenen die beroepen. Kerkrechtelijk heeft de gemeente nergens recht om beslissingen te nemen, en kerkrechterlijk komt een ledenvergadering ook niet eens voor. De gemeente heeft altijd alleen recht op approbatie. Alles dat meer gedaan wordt tegenwoordig, hoewel het goede praktijk is, is buiten de kerkorde om...
Dit schrijft ds. De Gier hieromtrent in zijn toelichting op art. 4 DKO:
De verkiezing door de kerkeraad met medewerking van de gemeente

De verkiezing moet gebeuren door de kerkeraad en de diakenen. Het woord kerkeraad (presbyterium) betekent hier de 'smalle raad', die bestaat uit predikant en ouderlingen, terwijl de diakenen afzonderlijk genoemd worden. In later tijd wordt het woord in ruimer zin genomen, de brede of grote kerkeraad, waartoe dan behoren predikanten, ouderlingen en diakenen. Zo hebben we in de grote gemeenten dus drie samenkomsten van ambtsdragers, n.1. de brede kerkeraad met de predikant, ouderlingen en diakenen; de smalle kerkeraad, die predikant en ouderlingen omvat en de vergadering van de diakenen. Ieder college heeft dan haar eigen taak en haar eigen belangen te behartigen, en zo behoort de verkiezing van een predikant te geschieden door de brede kerkeraad en niet door de gemeente.

In de zestiende eeuw had men de reformatie van het gehele volk op het oog, maar juist daarom durfde men de verkiezing niet aan het volk toe te vertrouwen, dat ondanks de overgang uit de roomse kerk naar de reformatie, toch in het algemeen te onkundig en te onverschillig bleef. Dit praktische argument was echter niet doorslaggevend. De gereformeerde vaderen keerden zich van de aanvang af om principiële redenen sterk tegen de opvatting van de independenten, die de verkiezing geheel aan de gemeente wilden overlaten. Ons voorgeslacht was van mening, dat de verkiezing bij de kerkeraad moet berusten. Dit niet om daarmede aan de roomse hiërarchie vast te houden, maar wel uit het beginsel dat Christus aan de ambtsdragers de leidinggevende, besturende en beslissende macht heeft toegekend. De kerkeraad weet uit praktische ervaring het beste welke personen het meest geschikt zijn voor predikant in een bepaalde gemeente. Ook in deze moet de kerkeraad leiding geven tot het welzijn van de gemeente. Bovendien worden zo ook revolutionaire elementen teruggedrongen.

De kerkelijke verkiezing behoort dus te geschieden onder leiding van het bijzondere ambt: 'Ik heb u (Titus) te Kreta achtergelaten... en dat van stad tot stad zoudt ouderlingen stellen, gelijk ik u bevolen heb' (Titus 1:5). De kerkeraad beroept en zij mag deze plicht en verantwoordelijkheid nooit uit handen geven door b.v. een vrije stemming te laten houden. Dat is een vrije volkskeuze zonder een verantwoordelijk lichaam.

Toch is het ook weer zo, dat bij de roeping tot het ambt de Heere gebruik maakt van de dienst van Zijn gemeente. De verkiezing moet kerkelijk geschieden waarbij de medewerking van de gemeente noodzakelijk wordt geacht. Zo lezen we in Handelingen 6:1-6, dat de gehele menigte uit de door de apostelen gestelde broeders Stefanus en andere mannen kozen (vergelijk ook Hand. 1:23; 2 Cor. 8:19). Daarom stelt thans de kerkeraad een dubbeltal, waaruit door de stemming van de manslidmaten de predikant beroepen wordt. Het is ook mogelijk dat de kerkeraad een drietal of een viertal stelt. De kerkorde laat de kerkeraad hierin vrij. De door de ledenvergadering gekozene wordt daarna beroepen verklaard door de kerkeraad, die de beroepsbrief ondertekent en in eerste instantie verantwoordelijk is voor de zorg voor en het onderhoud van de beroepen herder en leraar.
Het is dus een kenmerkend gereformeerd beginsel, dat de brede kerkeraad verkiest met medewerking van de gemeente. Bij de roomse kerk vult het ambt zichzelf aan zonder medewerking van de gemeente. De paus als opperste bisschop verkiest daar de lagere bisschoppen zonder dat de gemeente invloed kan uitoefenen. Iedere ambtsdrager krijgt bij Rome zijn plaats van bovenaf aangewezen. De luthersen en eveneens de remonstanten in ons land kenden het kiesrecht toe aan de overheid.
Koop de waarheid en verkoop ze niet. (Spreuken 23 : 23a)
Gesloten