Kerkrechtelijk kan dat gewoon. De kerkenraad kan ook bij acclamatie beroepen (dat gebeurt bij mijn weten nooit); of zelfs zonder de ledenvergadering te raadplegen (wat wel eens gebeurt als een predikant voor de zending beroepen wordt).Bona Fide schreef:Ik wist ook niet dat zoiets kan.FlyingEagle schreef:okay, wist niet dat zoiets kan. We zullen zienTiberius schreef:Waar GGBeroepingswerk wel gelijk in heeft is, dat hij vanavond toegevoegd kan worden aan het tweetal onder druk van de ledenvergadering (er zijn kerkenraden die daar voor zwichten). Dan zou hij dus wel beroepen kunnen worden.FlyingEagle schreef:Als ik zo vrij mag zijn, Barneveld-Zuid zal naar alle waarschijnlijkheid kand. Heijkamp niet beroepen, Hij is vorige week zondag voor gegaan in Barneveld-Zuid en nu hebben ze hem niet op tweetal gezet. Lijkt me op z'n minst opvallend.
Is het nl. niet noodzakelijk dat kandidaten (minimaal) de zondag voorafgaande aan de stemming bekendgemaakt moeten worden? Met andere woorden: het gaat kerkrechtelijk juist als staande de vergadering een x-tal wordt gewijzigd/uitgebreid? Mijn kerkrechtelijke kennis rijkt niet zo ver, maar ik zou het op z'n minst opmerkelijk vinden.
Wel moet twee keer afgelezen worden wanneer de beroepene (predikant, ouderling of diaken) het beroep aanneemt i.v.m. het approbatierecht; verder aflezen is strikt genomen niet nodig, maar wel netjes natuurlijk.