Waar ik mijn conclusies op baseer, is het Woord van God wat Hij Zelf aan ons heeft geopenbaard. En alles wat gezegd of geschreven wordt moet daaraan getoetst worden. Omdat het het Woord van Hemzelf is. Het is gezaghebbend. En staat boven alles wat door andere mensen gesproken en geschreven wordt met een verduisterd en door zonden aangetast mensenverstand. En wanneer we dit alles onderzoeken kunnen we uiteraard niet zonder de leiding van de Heilige Geest.ejvl
Ik ben eigenlijk benieuwd lien75 waarop jij conclusies verbind.
Is dat wat de (vroegere) kerkvaders schrijven en/of beweerden? Zoals Calvijn/Augustinus bijvoorbeeld?
Is dat wat je hoort wat een (of jouw) predikant schrijft en preekt?
Wat de algemene opvatting is binnen de gereformeerde gezindte?
Laten we het omdraaien, stel dat de algemene opvatting was dat het wel om gevallen engelen ging, had je dat dan wel overgenomen of dan nog gezegd dat het om Sethianen ging?
Dit vraag ik je omdat je nogal stellig bent in je meningen over afwijkend van de bijbel en dergelijke, dat moet toch ergens op gebaseerd zijn?
Dank je wel alvast!
Dus het gaat mij niet om wat een gangbare opvatting is. Maar wat in lijn staat met het Woord van God Zelf. En wanneer er dan dingen beweerd worden, al zou het Calvijn geweest zijn, die in strijd lijken te zijn met wat de Bijbel ons bijvoorbeeld over de schepping, engelen etc leert. Dan mag je dat afwijzen.