Zita schreef:Wat ik tot nu toe niet zo sterk vond aan de lezing van ds Koekoek:
- hij wijst verklaringen af op hun hedendaagse onlogica. 'We zien nu toch ook niet dat als een gelovige met een ongelovige trouwt, zij reuzen als kinderen krijgen'.
- soms omarmt hij bronnen met vreugde, op andere momenten wijst hij ze vrij willekeurig af ('kijk, dat levert reuzen op van ongeveer anderhalve kilometer lang. Dat klopt natuurlijk niet.')
Voor het overige kan ik tot en met lezing 1 aardig met hem meekomen. Maar ik heb er nog te weinig studie van gemaakt.
Inderdaad. En ook maakt het bijvoorbeeld deze denkstap:
ds Koekoek
1 Nakomelingen van de godvruchtige Seth en de dochters van Kaïn
Dit roept echter nogal wat vragen op: Had Seth alleen zonen en kaïn alleen dochters? Lag het zo zwartwit dat alle kinderen van Seth goed waren en alle kinderen van Kaïn slecht? En worden er reuzen geboren uit gemengde huwelijken? Vandaag niet meer. Later is in de Bijbel weer sprake van reuzen. Toch zijn er dan geen nakomelingen van Seth en Kaïn meer.
[/i]
Maar het is toch heel gewoon dat er zonen
en dochters geboren worden? Dat dat niet vermeld staat hoeft toch niet te betekenen dat er alleen zonen of alleen dochters geboren werden? Hij maakt een tegenstelling die er niet is/was. Wel was het het zo dat de zonden erger werd juist door de vermenging van die geslachten met elkaar. Gods Geest twistte met hen, dat betekent toch zoiets als de Geest maakte hen hun zonden indachtig? Maar het erge was. Ze gingen gewoon door. En toen ging ook het geslacht van Seth zich nog eens vermengen met het goddeloze geslacht....
Verder zie ik in zijn lezing nergens terug dat er al reuzen waren.
Genesis 4: 6 (Statenvertaling)
In die dagen waren er reuzen op de aarde, en ook daarna, als Gods zonen tot de dochteren der mensen ingegaan waren, en zich kinderen gewonnen hadden; dezen zijn de geweldigen, die van ouds geweest zijn, mannen van naam.
ds Koekoek
In Genesis 6 is dus sprake van engelen. Er zijn 2 soorten engelen:
-heilige engelen
-gevallen engelen
Deze gevallen engelen blijven zonen van God. Op grond van hun schepping. Ook Adam wordt na de val nog “zoon van God” genoemd.
Ook dit lijkt mij zwak. Want Adam wordt zoon van God genoemd omdat hij uiteindelijk alleen gerechtvaardigd zal worden door het verzoenend werk van Christus. Voor de mens was/is verzoening mogelijk.
Gevallen engelen, daar bestaat geen vergeving voor, zij zijn van God afgevallen. Zij zullen geoordeeld worden en in de hel geworpen worden...
ejvl
In ieder geval kon satan zich wel bij hen voegen, zie de "zonen gods" in het boek Job.
Als het om engelen zou gaan, inderdaad om gevallen engelen.
Maar daar wordt Satan geen zonen Gods genoemd. Maar Satan.
Nog een andere theorie die ik gelezen heb:
Adam en Eva hadden al kinderen voor de zondeval, Adam was geschapen naar het beeld Gods, de kinderen van Adam en Eva waren dus ook kinderen Gods.
Dit gebasseerd op dat de moeite van de zwangerschap zal toenemen, dus zou er al zwangerschap geweest moeten zijn. En de opdracht tot vermenigvuldiging was al voor de zondeval.
Na de zondeval is dat beeld Gods verloren gegaan, maar de zonen gods waren er nog wel, Seth is na de zondeval geboren.Maar er zouden dus nog meer kinderen zijn van voor de zondeval.
Adam werd ruim 900 jaar oud, hij heeft de vader van Noach nog gekend!
De theorie is dan dat de kinderen voor de zondeval zich vermengden met de kinderen na de zondeval en dat dit de "geweldigen" zouden zijn geweest.
Overigens is dit niet mijn visie, maar een theorie van iemand anders, wellicht interessant.
Erg zwak. Je leest in Genesis pas over de geboorten na de zondeval. In Genesis 4. Dus deze theorie lijkt me niet bijbel getrouw...