Waarheidsvriend: En op het gezicht van de Grote Robert kwam een smadelijke glimlach, hij voelde zich na het lezen van dit reply, veruit superieur.
Een hele zielige opmerking van je Robert.
Nee waarheidsvriend, ik kan wel janken als ik dat lees! Het raakt mij diep dat christenen zo over elkaar spreken!
Wellicht niet verstandig van mij om cynisme te vervallen in mijn reply. Dat mag je mij inderdaad aanrekenen, maar dat neemt niet weg dat het me diep raakt.
Waarheidsvriend: Ik mag de bijbel misschien niet kennen, jij begrijpt hem niet. De zondag is namelijk in de plaats gekomen voor de Sabbath, we kunnen sabbath dus ook als zondag lezen.
Hoewel ik denk dat er geen enkele bijbelse argumentatie is voor de zondag als 'sabbat' begrijp ik wat je bedoelt en waarom je er zo over denkt.
Ik ben bereid hierover met jouw van mening te verschillen, omdat ik er van overtuigd ben dat jij de zondag wilt houden als Sabbat, om God te dienen!
Ik hoop dat jij andere die er anders over denken, en dat is zeker bijbels te beargumenteren, dat jij deze mensen niet als 'niet oprechte christenen' zult betitelen.
Ik probeer God te dienen door Zijn Woord te volgen, en ik ben er van overtuigd dat ik uit Zijn Woord kan leren dat ik me niet meer door de wet, maar door de Geest moet laten leiden, en dat mijn leven 1 grote sabbat moet zijn.
Dat maakt mij geen mindere christen, net zoals het jou geen mindere christen maakt dat jij er anders over denkt.
1 van ons beide heeft het fout, dat klopt, dat kan niet anders. Maar wat belangrijker is is dat wij het doen om God te dienen! (ik hoop dat je weet op welk bijbelgedeelte ik doel want ik ken het niet uit m'n hoofd)
Waarheidsvriend: Over arrogantie gesproken. De intentie van de voorlaatste posting was meer de christenen die de zondag vierden op de gebruikelijke manier zoals die in bevindelijke kringen wordt gevierd te verdedigen. Ik wilde aangeven dat wat de meerderheid vindt niet de waarheid behoeft te zijn.
Dat begrijp ik, dat je de beste bedoelingen hebt (niet cynish, al mag het zo klinken) maar je schrijft het in een thread waar het gaat over de vraag of balkenende al dan niet een oprechte christen is.
Het is niet zo dat 'wij' beweren dat 'zondagsvierders' geen oprechte christenen zijn. Het is juist andersom!
En dat klopt, de meerderheid heeft niet automatisch gelijk, maar ik vind het wel heel kort door de bocht om al die christenen wereldwijd 'onoprechte christenen' te noemen (niet direct, maar toch wel indirect)
Waarheidsvriend: Ik snap niet dat je deze tekst durft aan te halen.
Ik haal deze thread aan omdat het me opvalt dat sommige christenen snel klaarstaan om een ander te veroordelen (in dit geval: niet oprecht christen noemen) terwijl juist de bijbel ons leert dat we niet over elkaar moeten oordelen.
We mogen elkaar aansporen! DAt zeker,
maar ik vind dit zeker een brug te ver gaan.
Ik verwijt jou niet dat je een splinter hebt.
Ik ontken niet zelf splinters te hebben.
Wat ik je verwijt is dat je oordeelt over hoe anderen God dienen terwijl je zelf God ook in onvolmaaktheid dient.
Ik heb niet over Balkenende geoordeeld, ik hoop dat hij een kind van God is, maar om eerlijk te zijn is m'n beeld van Gods kinderen toch anders. Tevens is zijn kerk in mijn ogen ver afgedwaald van de rechte paden. Maar ik ga hier verder geen kerkverbanden lopen af te kraken. Dat is hier niet aan de orde.
Wellicht niet aan de orde, maar je doet het nog. Misschien verspreid is arrogantie in my cynisme. Het lijkt erop dat jij 'jouw manier van christen zijn' echt beter vindt.
Enige bescheidenheid zou op zijn plaats zijn. Wellicht heb je gelijk, maar dat neemt nog niet weg dat anderen ook kinderen van God kunnen zijn, al zouden ze dwalen.
Hieronder verder nog een stukje van een homepage. Deze visie geeft mijn mening weer.
Ik had graag gehad dat er eea uit de Bijbel werd geciteerd.
Kridje:
Kom kom broeders geen ruzie in het Vaderlijk huis! Blijf met elkaar discusseren in liefde zoals God de Vader ons heb geboden!
Mijn excuses.
Een oprechte christen zal op de rustdag alleen aandacht besteden aan God, gezin en eigen rust.
Deels mee eens, dat de zondag een uitstekende dag is voor Bijbelstudie en gezinsrust is waar!
We bedroeven God als we Hem niet de eer geven die hij toekomt.
Dat klopt, maar of ik God de eer geef die Hem toekomt staat of valt niet met of ik het op zondag doe of niet.
Ik doe het de hele week door (als ik kan, en niet in gebreken blijf, maar dat is wel mijn streven.)
Je heb misschien helemaal gelijk dat in andere landen de zondag anders wordt gevierd, maar we mogen geen aanstoot bij onze broeders verwekken. Dus doe hetzelfde als je broeders!
Ik mag geen aanstoot geven aan de zwakken!
Zwakken zijn mensen die het geloof zouden laten vallen door mijn daden.
Zwakken zijn geen mensen met een sterke opinie dat iedereen die de zondag als sabbat niet houdt niet oprecht christen is.
Daarnaast hebben de eerste christenen aangegeven dat de eerste dag van de week de rustdag is want toen is Christus uit de doden opgestaan. Een dag van vreugde en blijdschap!
De dag van de samenkomst! Dat is de zondag in het NT.
En wat mij betreft staat dat als een huis.
Als je kan, gebruik de dag voor bijbelstudie en al het andere goede. Maar eigenlijk geld dat voor elke dag.
Maar goed, maak het concreet, lever Bijbelse argumenten aan dat de christenen in het NT de zondag als 'sabbat' hielden.