Uitspraken SGP

007

Bericht door 007 »

Origineel geplaatst door PeterB

Dus waar maak ik me dan druk om. GOD STRAFT TOCH niet, dus kan ik Zijn wet en geboden met een gerust hart overtreden. Waarom ga ik dan nog naar de kerk?
Dus jij gaat naar de kerk, omdat als je dat niet zou doen, God je zou straffen?

NOg steeds heb ik geen antwoord van iemand gehad over het de stelling: "waren deze uitspraken van de sgp geleid door de Heilige Geest?"
Waren ze wijs? Het waren publiekelijke uitspraken die door de niet christen zeer gevoelig worden opgevat omdat ze het woord nog niet kennen.
Mijn mening is dat deze uitspraken helemaal niet nodig waren, maar dat ze op een andere manier duidelijk gemaakt konden worden.
Wat was nu eigenlijk de opzet, de bedoeling van deze sgp politicus uitspraken?

God gebruikt ook niet christenen, om dingen in de wereld te veranderen, het hoeft dan niet direct een straf te zijn!
God straft niet, maar oordeelt, en oordeelt zodra je bent gestorven hier op aarde. Je zal altijd nog een kans krijgen.

[Veranderd op 2/11/02 door 007]
PeterB

Bericht door PeterB »

Nee, ik ga naar de kerk omdat God me dat geboden heeft!!!!

En of die uitspraken geleid zijn door de Heilige Geest weet ik niet. En dat behoef ik ook niet te weten, maar wat die man zei is waar en die man heeft het vermoedelijk als een verplichting gezien (en het is ook onze plicht) om zijn medemens te wijzen op de wijze wegen die God met de mens houdt.

En ik zou aan die uitspraken van deze man willen toevoegen wat Jeremia ooit zei:
"Het zijn de goedertierenheden des Heeren dat we niet vernield zijn"
Bach

Bericht door Bach »

Laten we nu niet de discussie gaan voeren of door de zondeval alle mensen moeten sterven en dus ook Pim en Claus.
Het punt is mijns inziens dat de betreffende SGP-man niet echt slimme en tactische uitspraken heeft gedaan. Als heb me boos gemaakt op het interview in het RD van donderdag geloof ik, waarin hij zegt dat "iedereen tegenwoordig alles mag zeggen en waarom wij dan niet" en dat het "onder ons hele normale woorden zijn en als die meneer dat niet wil begrijpen komt dat gewoon door een gebrek aan bijbelkennis". Tot zover die SGP-man die wat mij betreft gelijk mag aftreden
Vraag 1: Mag de SGP alles zeggen?!
Vraag 2: Heeft u weleens gehoord van de joden een jood en de grieken een griek zijn?!
Vraag 3: Je kunt toch op je klompen aanvoelen dat nederlanders het niet begrijpen als je zegt dat Pim en Claus gestorven zijn omdat wij God verlaten hebben?!
007

Bericht door 007 »

Als de sgp op deze manier de niet-christenen in Nederland willen wijzen op feiten als straf van God door zonden, dan hebben ze het fout aangepakt. Als christen begrijp de uitspraken van de sgp, ze komen alleen heel slecht over. En nog slechter op niet-christenen. Wat willen ze nu eigenlijk? Dat niet-christenen zich nog meer afzetten tegenover het christendom of willen ze met liefde hen tot Jezus brengen.
Naar mijn mening doen ze het eerste.
kridje
Contacteer:

Bericht door kridje »

Effe voor de duidelijkheid! Deze uitspraak is niet landelijk gebeurd maar in een SGP-bolwerk! De gemeenteraad is daar echt niet gek en weet echt wel waar de SGP zich op baseert!

En voor de duidelijkheid er mag en wordt wel van alles over de SGP gezegd, zelfs dingen die heel schofterig zijn en de SGP mag niet zeggen hoe ze denken? Krom!
007

Bericht door 007 »

Origineel geplaatst door Refojongere
Het komt allemaal doordat we de relatie met God hebben verbroken. Waren we Hem trouw gebleven, dan was Fortuyn nooit vermoord, was Claus nog in leven en hadden ze in het stadje deze zomer geen wateroverlast gehad. Althans, dat is de mening van het Staatkundig Gereformeerde Partij (SGP) in Rijssen.

Heidelberger Catechismus Zondag 4: "Wil God zulke ongehoorzaamheid en afval ongestraft laten?"
Neen Hij, geenszins; maar Hij vertoornt Zich schrikkelijk beide over de aangeboren en werkelijke zonden, en wil die door een rechtvaardig oordeel tijdelijk en eeuwiglijk straffen; gelijk Hij gesproken heeft: "Vervloekt is een ieder die niet blijft in al hetgeen geschreven is in het boek der wet om dat te doen." (Galaten 3:10).

De bezoldiging der zonde is de dood, maar de genadegift Gods is het eeuwige leven, door Jezus Christus onzen Heere (Rom. 6:24)

Dit lijkt mij genoeg om de uitspraken van de SGP te rechtvaardigen.
God is rechtvaardig.
Wat is de heidelberg cathechismus eigenlijk?
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Ben het met Bach eens. In de Metro stond het op de voorpagina: Schokkende uitspraken van de SGP met een fotootje van Pim Fortuyn waar onder stond: Pim Fortuyn: zondig?

Mensen weten niet eens meer wat zondig is. Toen ik laatst bij de verkiezingen een SGP-bijeenkomst zag, kwam er een jongere en die sprak over het geloof e.d. en hij gebruikte het woordje: Zondig. Het kwam heel raar op mij over want zoiets had ik nog nooit op tv horen uitspreken.

Gelukkig is er wel in de Metro van vandaag een brief gekomen (anders had ik er een gestuurd) waarin de uitspraken verduidelijkt worden gelukkig. Blijft gegeven dat de SGP wellicht wat helderder had kunnen formuleren. Maar anderzijds:

ZO kun je ook alle kerken zwart maken door uitspraken uit hun verband te rukken! Zoals: Een ieder die niet in Christus gelooft is geen kind van God maar een kind des satans.

Nou, als je dat zo in de krant zet.......maak je borst maar nat hoor!
Kislev

Bericht door Kislev »

Origineel geplaatst door 007
Wat is de heidelberg cathechismus eigenlijk?
Uhh..... Dit is toch niet gemeend hè?!

[Veranderd op 5/11/02 door Kislev]
PeterB

Bericht door PeterB »

Er wordt hier dus gezegd door sommigen dat wij christenen onszelf niet mogen uiten over de waarheid die zo jammergenoeg de waarheid is.
De SGP is dus weer eens fout geweest.

Eerst stem ik in met kridje als hij zegt dat de uitspraken niet landelijk zijn gebeurt.

Tweede: de media hierover. Alweer een bewijs voor de uitspraken van deze sgp man!!!!!

Ten derde wil ik een Bijbels voorbeeld (want die willen we toch zo graag) geven van een man die vergelijkbare uitspraken heeft gedaan: Jona bij de stad Nineve.
En dan te bedenken dat die mensen zich in zak en as zetten en wij hier blijven maar doorgaan met God onterende daden.

ter overdenking misschien wel een boekje om te lezen: "Waar was God op 11 september?" van John Blanchard. te bestellen bij de banier op http://www.debanier.nl
Madtice

Bericht door Madtice »

Zelfs voor een uitspraak binnen de SGP blijft het een hele onvoorzichtige uitspraak. Straft God ons voor onze zonde? In het Nieuwe Testament lees ik voor als nogal vooral dat Hij onze zonde vergeeft als we daarom vragen, maar niet dat Hij ze straft. Misschien kan iemand hier een tekst bij plaatsen die dit tegenspreekt, want ik kan me er zo gauw niet één herinneren. Vooralsnog lijkt het me dat nu er een mogelijkheid is tot vergeving (Jezus Christus) de straf onrechtvaardigheid zou zijn.

En dan nog, het blijft een onvoorzichtige uitspraak. Waarom? Je ziet dat 'ie toch door de media is opgepakt. De mensen wordt weer een fantastisch beeld van God voorgehouden: geen liefdevolle God die hartstikke bereidt is te vergeven, maar een God die straft.
PeterB

Bericht door PeterB »

In het OT lees ik over een zondvloed. Lees dat maar eens na.

Straft God dan niet de zonde?

Ook dit OT geldt nog voor ons, anders had het niet in de Bijbel gestaan!!!!

Maar zie nu het verschil met Nineve. Die mensen bekeerden zich, en wij? Wij spotten ermee en zeggen tegen zo iemand die waarschuwd dat hij domme uitspraken doet
Madtice

Bericht door Madtice »

Origineel geplaatst door PeterB
In het OT lees ik over een zondvloed. Lees dat maar eens na.

Straft God dan niet de zonde?

Ook dit OT geldt nog voor ons, anders had het niet in de Bijbel gestaan!!!!

Maar zie nu het verschil met Nineve. Die mensen bekeerden zich, en wij? Wij spotten ermee en zeggen tegen zo iemand die waarschuwd dat hij domme uitspraken doet
1) Ik zeg niet dat hij domme uitspraken doet, alleen erg onvoorzichtige. Je weet hoe dat soort dingen uit kunnen pakken. Ik spot dus ook niet met hem.

2) Het OT geldt nog voor ons, maar of God nog straft is een tweede punt. Het grote keerpunt is namelijk Jezus Christus, die met Zijn dood en opstanding de wet vervuld heeft en door wie wij van zonde vergeven (kunnen) worden. Zolang deze mogelijkheid tot kwijtschelding er is, lijkt het mij niet rechtvaardig tegelijkertijd ook te straffen.

3) Natuurlijk moet de wereld zich bekeren. De vraag is of dit soort uitspraken daar tegenwoordig toe leiden...
PeterB

Bericht door PeterB »

De verlossing in Jezus Christus was er ook voor dat Hij op aarde kwam.
Anders hadden er in het OT geen gelovigen geweest. Het hele OT wijst naar Hem, naar Zijn komst en Zijn offer.

Maar of God nu niet meer straft? De godsdienst kan dan misschien veranderen, maar God blijft dezelfde. Hij is de Onveranderlijke! Dus als Hij in het OT de wereld strafte (Zondvloed), doet Hij dat ook in het NT en daarna!
Madtice

Bericht door Madtice »

Die eerste stelling is interessant: De verlossing in Jezus Christus was er ook voor dat Hij op aarde kwam. Anders hadden er in het OT geen gelovigen geweest. (wat volgt in die paragraaf [i/] ben ik meteen met je eens).

Ik denk dat dit een zeer essentiele vraag is, en ik ben benieuwd naar Bijbelteksten die het ondersteunen. Het is denk ik belangrijk om geloof en verlossing van elkaar te scheiden. Ook is het belangrijk de tijd volgens God (een eeuwig Nu) te scheiden van ons tijdsbeeld (lineair). Maar zou je verder willen denken over deze uitspraak? Ben benieuwd waar dit heen gaat leiden, ik vind het een erg interessante stelling.
PeterB

Bericht door PeterB »

Job zei: "Ik weet, mijn Verlosser leeft"

Mijn gedachten vielen op een Bijbelgedeelte uit de profeet Jesaja.
Jesaja 53, hieronder te lezen.
1
Wie heeft1) onze prediking2) geloofd, en aan
wien3) is de arm des HEEREN geopenbaard?
2
Want Hij is4) als een rijsje voor Zijn aangezicht5)
opgeschoten,6) en als een wortel7) uit een dorre
aarde;8) Hij had geen gedaante9) noch
heerlijkheid; als wij Hem aanzagen,10) zo was er
geen gestalte,11) dat wij Hem zouden begeerd
hebben.12)
3
Hij was veracht,18)13) en de onwaardigste14)
onder de mensen, een Man van smarten,15) en
verzocht in krankheid;16) en een iegelijk was als
verbergende17) het aangezicht voor Hem; Hij was
veracht, en wij hebben Hem niet geacht.19)
4
Waarlijk,20) Hij heeft onze krankheden op Zich
genomen,21) en onze smarten heeft Hij
gedragen;22) doch wij achtten Hem,23) dat Hij
geplaagd, van God geslagen en verdrukt was.24)
5
Maar Hij is om onze overtredingen verwond, om
onze ongerechtigheden is Hij verbrijzeld; de straf,
25) die ons den vrede aanbrengt, was op Hem, en
door Zijn striemen is ons genezing geworden.26)
6
Wij dwaalden27) allen als schapen, wij keerden
ons een iegelijk naar zijn weg;28) doch de HEERE
heeft onzer aller ongerechtigheid op Hem doen
aanlopen.29)
7
Als dezelve30) geeist werd, toen werd Hij
verdrukt; doch Hij deed Zijn mond31) niet open;
als een lam werd Hij ter slachting geleid, en als
een schaap,32) dat stom is voor het aangezicht
zijner scheerders, alzo deed Hij Zijn mond niet
open.
8
Hij is uit den angst33) en uit het gericht34)
weggenomen; en wie zal Zijn leeftijd35)
uitspreken? Want Hij is afgesneden36) uit het land
der levenden;37) om de overtreding38) Mijns
volks39) is de plage40) op Hem geweest.
9
En men heeft41) Zijn graf42) bij de goddelozen43)
gesteld,44) en Hij is bij den rijke in Zijn dood
geweest,45) omdat Hij geen onrecht gedaan heeft,
46) noch bedrog in Zijn mond geweest is.
10
Doch het behaagde den HEERE Hem47) te
verbrijzelen;48) Hij heeft Hem krank49) gemaakt;
als Zijn ziel50) Zich tot een schuldoffer gesteld zal
hebben, zo zal Hij zaad zien, Hij zal de dagen
verlengen;51) en het welbehagen52) des HEEREN
zal door Zijn hand53) gelukkiglijk voortgaan.
11
Om den arbeid Zijner ziel zal Hij het zien,54) en
verzadigd worden;55) door Zijn kennis56) zal Mijn
Knecht,57) de Rechtvaardige,58) velen59)
rechtvaardig maken,60) want Hij zal hun
ongerechtigheden dragen.61)
12
Daarom62) zal Ik Hem een deel geven van velen,
en Hij zal de machtigen63) als een roof delen,
omdat Hij Zijn ziel64) uitgestort heeft in den dood,
en met de overtreders65) is geteld geweest, en Hij
veler zonden66) gedragen heeft, en voor de
overtreders67) gebeden heeft.

De nummertjes zijn kanttekenineng, zal ik hier niet noemen.

Ik ga het hoofdstuk nog eens lezen.
hierin ligt het vrije welbehagen in verklaart!!!
Plaats reactie