Kleding

jacob

Bericht door jacob »

Oorspronkelijk gepost door Sabra
Ik vind toch dat het enige nuance benodigd.

Wat is kerkverlating? Wanneer een persoon bijv. de Gereformeerde Gemeente verlaat en zich aansluit bij een Evangelische Gemeente, dan zie ik dat niet als kerkverlating.
Dat heb ik ook niet geschreven. Ik heb dit geschreven
Het gebeurd niet zelden dat het beginnen te dragen van een broek eindigt in het opzeggen van het lidmaatschap van de kerk, ZONDER zich bij een andere aan te sluiten.
Mariken

Bericht door Mariken »

Oorspronkelijk gepost door jacob

Wat is kerkverlating? Wanneer een persoon bijv. de Gereformeerde Gemeente verlaat en zich aansluit bij een Evangelische Gemeente, dan zie ik dat niet als kerkverlating.
Het gebeurd niet zelden dat het beginnen te dragen van een broek eindigt in het opzeggen van het lidmaatschap van de kerk, ZONDER zich bij een andere aan te sluiten.
Heeft dat te maken met het dragen van een broek als zodanig? Of zou het ook zo kunnen zijn dat iemand van gedachten veranderd- zijn geloof verliest of wat dan ook?
En wat is niet zelden?

[Aangepast op 19/4/05 door Mariken]
jacob

Bericht door jacob »

Oorspronkelijk gepost door Mariken
Oorspronkelijk gepost door jacob

Heeft dat te maken met het dragen van een broek als zodanig? Of zou het ook zo kunnen zijn dat iemand van gedachten veranderd- zijn geloof verliest of wat dan ook?
En wat is niet zelden?

[Aangepast op 19/4/05 door Mariken]
Nee, het dragen van een broek is een middel om je af te zetten tegen de kerk.

Het gebeurd regelmatig. En ja wat is veel.......

ik kan het niet meer op 2 handen tellen.

[Aangepast op 19/4/05 door jacob]
Unionist

Bericht door Unionist »

Even off topic: Deze discussie werd op mijn werk door het Klikzeef filter geblokkeerd.

Om op het onderwerp terug te komen:

-hoe zit het met de pyama- en regenbroek?
-en de doopjurk voor jongetjes?
-als ik morgen een spijkerbroek met geborduurde roosjes en wijde pijpen naar mijn werk aandoe, wat zeggen mijn collega's dan? Dat is een damesbroek

Uh uh, mag mijn vrouwelijke collega hem dan aan?

-Een argument tegen de Schotse kilt heb ik hier nog niet vernomen. Uitzondering? Cultuurbepaald?
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Sabra

Bericht door Sabra »

Ik denk dat een discussie over regen- en pyjamabroek en/of doopjurk voor jongetjes totaal irrelevant is en niets bijdraagt aan deze discussie.
Unionist

Bericht door Unionist »

Ik denk dat een discussie over regen- en pyjamabroek en/of doopjurk voor jongetjes totaal irrelevant is en niets bijdraagt aan deze discussie.
Nee? Als een broek specifiek mannenkleding is, geldt dat blijkbaar alleen voor de gewone pantalon of jeans.

En als een jurk vrouwenkleding is, waarom trekken wij onze jongetjes dan geen dooppakje aan?

Ik zie niet waarom dat niet verband houdt met deze discussie.
elbert
Contacteer:

Bericht door elbert »

-als ik morgen een spijkerbroek met geborduurde roosjes en wijde pijpen naar mijn werk aandoe, wat zeggen mijn collega's dan? Dat is een damesbroek
Allicht, dan ben je een travestiet. :,

Maar serieus, als een man een broek niet aan wil, omdat het te vrouwelijk zou zijn, dan is het dus een vrouwenbroek en dus vrouwenkleding.
Gabrielle

Bericht door Gabrielle »

mooi en duidelijk artikel van dr. Hoek

In het boek "man en vrouw in de traditie der eeuwen" door Seldenrijk ,
wordt het op de zelfde manier verwoordt.

wie de broek past , trekke hem aan......
PawNee

Bericht door PawNee »

Oorspronkelijk gepost door Gabrielle

wie de broek past , trekke hem aan......
dat is voor sommigen hier juist de vraag:D
timo

Bericht door timo »

leveiticus
4 Alle leger, waarop hij, die den vloed heeft, zal liggen, zal onrein zijn, en alle tuig, waarop hij zal zitten, zal onrein zijn.

5 Een ieder ook, die zijn leger zal aanroeren, zal zijn klederen wassen, en zich met water baden, en zal onrein zijn tot aan den avond.

6 En die op dat tuig zit, waarop hij, die den vloed heeft, gezeten zal hebben, zal zijn klederen wassen, en zich met water baden, en zal onrein zijn tot aan den avond.

Tuig kun je beter ook uitleggen als kleding lees het verband in leviticus

dit na aanleiding van wat geschreven werd over de kantekeningen van deut 22:5

[Aangepast op 19/4/05 door timo]
timo

Bericht door timo »

Waarom mag je het nu niet cencureren alleen omdat we het zelf kunnen beslissen en wat God zegt maakt het niet uit
timo

Bericht door timo »

Wat is belangrijker; de mening van een kerkenraad of wat er in de bijbel staat?

Zonder de geloofwaardigheid of de intenties van een kerkenraad in twijfel te trekken kun je toch stellen dat deze mensen niet de autoriteit hebben om op basis van een zeer wankele argumentatie te stellen dat vrouwen geen broek mogen dragen. Zij redeneren wat dit betreft vanuit hun traditionele kader en niet op basis van de bijbel.

Kerkenraden hebben niet de autoriteit om voor mensen te bepalen wat zij wel en niet zouden kunnen of mogen doen. Dat neemt natuurlijk niet weg dat de kerkenraad wel haar mening mag geven en de mensen mag waarschuwen of vermanen. Maar ook dat oordeel moet getoetst worden aan de bijbel.
De bijbel is er duidelijk over!!
Mariken

Bericht door Mariken »

Oorspronkelijk gepost door timo
Wat is belangrijker; de mening van een kerkenraad of wat er in de bijbel staat?

Zonder de geloofwaardigheid of de intenties van een kerkenraad in twijfel te trekken kun je toch stellen dat deze mensen niet de autoriteit hebben om op basis van een zeer wankele argumentatie te stellen dat vrouwen geen broek mogen dragen. Zij redeneren wat dit betreft vanuit hun traditionele kader en niet op basis van de bijbel.

Kerkenraden hebben niet de autoriteit om voor mensen te bepalen wat zij wel en niet zouden kunnen of mogen doen. Dat neemt natuurlijk niet weg dat de kerkenraad wel haar mening mag geven en de mensen mag waarschuwen of vermanen. Maar ook dat oordeel moet getoetst worden aan de bijbel.
De bijbel is er duidelijk over!!
Volgens mij vind jij dat de bijbel er duidelijk over is. Er zijn ook mensen die een andere mening zijn toegedaan.
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door elbert

Maar serieus, als een man een broek niet aan wil, omdat het te vrouwelijk zou zijn, dan is het dus een vrouwenbroek en dus vrouwenkleding.
We moeten niet doen alsof er maar twee soorten kleding is:

1. mannenkleding
2. vrouwenkleding

Er is ook kleding die zowel door mannen als vrouwen wordt gedragen.
Unionist

Bericht door Unionist »

Oorspronkelijk gepost door Lecram
Oorspronkelijk gepost door elbert

We moeten niet doen alsof er maar twee soorten kleding is:

1. mannenkleding
2. vrouwenkleding

Er is ook kleding die zowel door mannen als vrouwen wordt gedragen.
Én er is kleding die noch door mannen, noch door vrouwen gedragen mag worden, blijkbaar. Ik noem: de broekrok.
Plaats reactie