De kanteling

Mara

De kanteling

Bericht door Mara »

Vanavond een uitzending bekeken over "De kanteling". Ik had er nog niet van gehoord. Het gaat over de zorg, met name de thuiszorg.
http://www.invoeringwmo.nl/content/de-k ... -gemeenten

Als je het hoort, vooral de wethouder van Deventer, lopen de rillingen over je rug.
Zij wil er naar toe dat buren en vrijwilligers zorg gaan verlenen.
Het is echt te bizar voor woorden. :fi

Als deze vrouwelijke wethouder haar zin krijgt, bestaat de kans dat je als vrouw uit bed gehaald en gedoucht wordt door je buurman.
Je geen rolstoel krijgt, omdat je deze maar één keer in de week gaat gebruiken.
Dit is geen beleid met visie. Verzorgenden en verplegenden worden dan massaal ontslagen, worden dit dan de vrijwilligers?
We mogen hopen dat de CHRISTELIJKE politiek hier toch serieus aandacht aan gaat besteden.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Bonny
Contacteer:

Re: De kanteling

Bericht door Bonny »

Tja, de zorg. Al jaren een 'zorgenkindje' in de politiek. De kosten stijgen terwijl de staatsinkomsten dalen. Dan rijst de vraag of de zorg collectief (vanuit de overheid of verzekering) betaald moet blijven. Of mag je ook wat van de familie en naaste omgeving verwachten.
Ik ben het niet eens met het plan van de gemeente Deventer om uitkeringsgerechtigden en vrijwilligers zorgtaken uit te laten voeren. Met name de eerste groep is niet altijd gemotiveerd als ze verplicht wordt hulpbehoevenden te verzorgen. Dan ben ik bang dat dit die mensen niet ten goede komt.

Pakweg 150 jaar geleden was de thuiszorg veeleer een privézaak. Daar wil men waarschijnlijk toch wat meer naar toe. Misschien een kans voor de kerk om hier op plaatselijk niveau iets te betekenen?
The Groom's still waiting at the altar
helma

Bericht door helma »

Bonny schreef:
Pakweg 150 jaar geleden was de thuiszorg veeleer een privézaak. Daar wil men waarschijnlijk toch wat meer naar toe. Misschien een kans voor de kerk om hier op plaatselijk niveau iets te betekenen?

wordt lastig als alle vrouwen al de arbeidsmarkt zijn opgejaagd.....
wie blijft er nog over?
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

helma schreef:
Bonny schreef:

wie blijft er nog over?
Hen die bewust ervoor kiezen om thuis te blijven en te dienen. Overigens werkt in ons dorp de mantelzorg en het vrijwilligerswerk nog prima. En zou ik het nu niet erg vinden om door mijn buren te worden geholpen.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Het lijkt me niet fijn om door een werkeloze man die nu eenmaal móét, in mijn blootje te worden gezien.
Want dat is wel wat ze willen in Deventer.
refo

Bericht door refo »

Bonny schreef:Tja, de zorg. Al jaren een 'zorgenkindje' in de politiek. De kosten stijgen terwijl de staatsinkomsten dalen. Dan rijst de vraag of de zorg collectief (vanuit de overheid of verzekering) betaald moet blijven. Of mag je ook wat van de familie en naaste omgeving verwachten.
Ik ben het niet eens met het plan van de gemeente Deventer om uitkeringsgerechtigden en vrijwilligers zorgtaken uit te laten voeren. Met name de eerste groep is niet altijd gemotiveerd als ze verplicht wordt hulpbehoevenden te verzorgen. Dan ben ik bang dat dit die mensen niet ten goede komt.

150 jaar? Ik denk eerder 25.

Op een gegeven moment is de zorg opgepakt door de overheid. Vermoedelijk omdat er teveel mensen tussen de wal en het schip vielen.

De Aldi speelt al in op de zorgvraag.
Het is ook vreemd dat rolstoelen door de overheid betaald worden. Als ik een rolstoel nodig ga hebben kan ik vermoedelijk niet meer fietsen.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

refo schreef:Het is ook vreemd dat rolstoelen door de overheid betaald worden.
Vind ik ook. Net als die kilometervergoedingen voor steenrijke mensen.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

helma schreef:
Bonny schreef:

wie blijft er nog over?
Ja, dit is typisch van dat 'niet nadenk beleid' van onze overheid.
Iedereen moet mantelzorg verlenen. Iedereen moet aan het werk.
refo

Bericht door refo »

Ik zag gisteren een aangifte voor iemand van 91 jaar oud € 73000 pensioenen en anderhalf miljoen spaargeld. Kreeg 2 maal een ritje Gelderland - Den Haag vergoed per Connexxion. Hij moest 17,50 per rit zelf betalen.... Die moesten als ziektekosten afgetrokken worden. Geluukig werden we gered door de drempel die daarvoor geldt.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

refo schreef:Ik zag gisteren een aangifte voor iemand van 91 jaar oud € 73000 pensioenen en anderhalf miljoen spaargeld. Kreeg 2 maal een ritje Gelderland - Den Haag vergoed per Connexxion. Hij moest 17,50 per rit zelf betalen.... Die moesten als ziektekosten afgetrokken worden. Geluukig werden we gered door de drempel die daarvoor geldt.
Dat is toch echt te triest voor woorden.
Mara

Bericht door Mara »

Het beleid klopt(e) niet. Mijn schoonmoeder kreeg een dure scootmobiel aangeboden, ze heeft er één keer mee gereden en ze durfde niet meer.
Mijn schoonvader is naar diverse instanties gegaan, om dat ding weg te komen halen, hij past er niet in en hoeft hem ook niet.
Ze kwamen hem niet halen, hij moest zelf trachten hem te verkopen.
Dat ding stond maanden te verstoffen in het schuurtje, uiteindelijk lukte het mijn schoonpa hem kwijt te raken.
Hij heeft dat nog keurig vermeld en gezegd wat hij ervoor gekregen heeft.
Ook daar werd nauwelijks op gereageerd.
Dat is toch ook zot?

Gisteravond zag ik dat bij D orcas, de loods boordevol staat met allerlei spullen. Ook rollators! Die gaan dus naar het Oostblok o.a.
Ik vind ook dat je dat best zelf kunt betalen, zo duur zijn die niet meer.
Maar ze beginnen weer aan de verkeerde kant.
Als ik zo'n pedant mannetje aan tafel zie zitten (ze noemen het ook keukentafelgesprekken!) nog helemaal fit, net afgestudeerd, totaal niet empatisch, vliegen bij mij de kriebels over mn rug. Hij zal wel even uitmaken dat buum deze mevrouw uit bed moet halen.

Anderzijds is het wel goed om ook de kinderen daar eens bij te bepalen, want het excuus is tegenwoordig al snel: ja ik kan niet hoor, ik werk :huhu
Ik heb begrepen dat kinderen in Duitsland moeten meebetalen aan de zorg voor hun ouders.
Dus een bijdrage voor een zorgcentrum bijv.

Wij hebben onze ouders altijd zelf gereden, want zo'n belbus of beltaxi, is hopeloos. Je zag die oudjes al een half uur van tevoren in de gang zitten, voor het raam, bus kwam vervolgens 25 minuten te laat en reed via via via iedereen naar de plek van bestemming.
Oftewel: voor een afspraakje van 10 minuten bij de huisarts, waren ze driekwart van de ochtend onderweg.
Mara

Bericht door Mara »

Voor wie het nog wil zien:
http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1353937
Vanaf 18 minuten, daarvoor zit het 10 uur journaal en een reportage over Egypte
refo

Bericht door refo »

De huidige generatie oude mensen heeft het zo slecht nog niet.
De volgende, die zal echt alles zelf moeten regelen.
Domweg omdat de kinderen zullen werken en de zorg er niet meer is. Niet vanwege de kosten, maar omdat er geen mensen meer zijn die het doen.
WimA

Bericht door WimA »

Het is het systeem wat het slechte in de mensen op de voorgrond stelt.
Maar juist aan het systeem daar willen de meesten niets fundamenteels aan wijzigen, wat dat zou ook ten koste kunen gaan van hun eigen vergoedingen, nu of in de toekomst.
Ik vind al dit geklaag dus eigenlijk maar hypocriet.
Mara

Bericht door Mara »

De FITTE ouderen hebben het idd zo slecht (nog) niet.
Dat maak ik van dichtbij mee.
De mensen met wie ik te maken heb vanwege mijn werk, reizen, gaan uit eten, kopen veel en vaak, zij houden in feite de economie wel draaiende zo.
Onder het motto: nu kunnen we het nog doen.
Plaats reactie