Help!! Is inenten nu wel of niet verantwoord!

vlinder

Bericht door vlinder »

vraagje schreef:om weer even op het inenten terug te komen, ik ben zelf door mijn ouders niet ingeent, en toen ik zelf een zoontje kreeg werd ik daar dus ook mee geconfronteerd, ik wilde niet klakkeloos mijn ouders volgen, dus vond ik het best moeilijk om een keuze te maken.

Vind ik goed van je om er zelf over na te denken! Velen volgen zonder een eigen mening!
maar toen ik onderzoek heb gedaan,
Wat voor onderzoek? Kun je daat meer over vertellen?
en een kindje van een vriendin van mij op een afdeling kwam waar kinderen lagen die ernstig tot dood ziek waren na gevolg van inenting

Ben benieuwd welk ziekenhuis dat was. Ik heb in ziekenhuis gewerkt, maar ze hebben geen kant en klare afdelingen voor doodzieke kinderen die zijn ingeënt en daardoor ziek zijn geworden. Dus een hele afdeling vol durf ik te betwijfelen.

heb ik besloten mijn zoontje niet in te enten,
dus op grond van het niet moedwillig in gevaar brengen, omdat je kindje op dat moment niets mankeert, en je het in gevaar brengt door het inte laten enten.

Wel, als er echt zo'n groot risico was dat er afdelingen met DOOD zieke kinderen over blijven van een serie inentingen, vraag ik me af of de regering of in ieder geval de minister van volksgezondheid dit probleem niet aan zou pakken.
Wij zijn wel in het ziekenfonds, en verzekeringen enz. waar ik ook niet altijd de goeie kanten van zie, ik denk dat de kerk daar wel de taak in heeft, om vanuit de diaconie hulp behoeftige mensen te helpen, maar ik denk dat onze kerk raar op zou kijken als je zegt dat je geen verzekering hebt.

Natuurlijk is de kerk er om elkaar (ook financieel) te ondersteunen. Maar een buurvrouw van mij was nooit verzekerd, word geopereerd, wilde zo snel mogelijk naar huis omdat het anders te duur werd ( met alle risico's van dien) en vervolgens maar klagen dat ze uitgeknepen wordt en om daarna naar de kerkenraad te rennen om de nota in te dienen. Hier kan ik nooit zo goed tegen. Heb je een verzekering bij de kerk of niet? Zorg dan ook dat je tegen de tijd van je operatie of andere dingen ook genoeg hebt bijgedragen aan die pot waar uit betaald wordt!
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
vraagje

Bericht door vraagje »

marnix:
je vroeg me waarom meestal gelovigen juist niet enten, nou heb ik op internet, ook wel reacties van mensen die ongelovig waren gezien, die ook hun kinderen niet in enten, en ik weet wel dat als je kind polio of iets dergelijks krijgt, dat ook verschrikkelijk is, maar ik heb die keuze gemaakt, omdat mijn kind op dit moment gezond mag zijn, en ik het door inenting zou ziek maken ik me zeer schuldig zou voelen. ook denk ik dat gelovigen minder snel in enten, omdat in de cathechismus staat dat er geen haar van ons hoofd zal vallen zonder Gods wil.

vlinder:
sorry dat het overkwam alsof die hele afdeling vol doodzieke kinderen lag door inenting, dat was niet zo.
Het waren een paar kinderen die dat hadden, en in ons dorp ken ik zelf 3 gezinnen die hun kind na de inenting niet terug kenden, 2 denken zelfs dat na de prik, (ik weet zo niet welke prik dat was) hun kind autistisch is geworden.
Ook heb ik gehoord dat er een huisartsen vereniging is die bewust hun kinderen niet inenten, voor de vele risico's die er aan zitten.
tja dan vraag ik me af, als huisarts doe je dat toch niet zomaar??
God is verborgen voor wie Hem niet zoeken, maar openbaart zich aan hen die Hem zoeken!!!
vlinder

Bericht door vlinder »

Aan de ene kant snap ik dat van die artsen, aan de andere kant: Er zijn er veel meer die wél inenten en ook die doen dat niet zomaar.
Wat je schrijft over die kinderen met autisme, dat is al voor de geboorte bepaald (meestal) en officieel moet het voor de 7e levensjaar bekend zijn. (heel veel mensen heten autist, maar zijn dit niet als je het definieerd zoals een deskundige :wink: )

Maar goed, deze discussie komen we toch niet uit. Ieder zij in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd enne.... ik was even wat fel omdat ik vanuit de praktijk dingen niet herkende en die mij erg onwaarschijnlijk leken. Wel goed dat je meteen zo'n discussie aandurft als je net nieuw bent!

Een psje voor de oudgedienden. Ik zat eens naar de beginpagina van deze topic te kijken. Er staan daar bijna allemaal namen die nu nooit meer posten!
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
rekcor

Bericht door rekcor »

Ik vind dat je best tegen inenten mag zijn, maar dan wel vanwege valide theologische en/of valide medische argumenten.

Er worden dagelijks honderdduizenden kinderen ingeent tegen van alles en nog wat. Natuurlijk is er een kleine kans dat een kind ziek wordt van een inenting, maar dit geld ook voor autorijden, naar de creche gaan, etc.
Fjodor

Re: Help!! Is inenten nu wel of niet verantwoord!

Bericht door Fjodor »

Ik lees net bij Calvijn, als hij het heeft over de voorzienigheid Gods, het volgende:
"Want Hij, die ons leven binnen bepaalde grenzen heeft afgepaald, heeft tevens de zorg daarvoor aan ons toevertrouwd, ons voorzien van middelen en steun om het leevn te bewaren, en ook gemaakt, dat wij gevaren zien aankomen; en opdat die ons niet onverhoeds zouden overvallen, heeft Hij ons voorzorgsmaatregelen en middelen ter beschikking gesteld. Nu is duidelijk wat onze plicht is; namelijk, als God ons leven gegeven heeft ter bescherming, dat wij het dan ook beschermen ... als Hij geneesmiddelen verschaft, dat wij die dan ook gebruiken. ... Maar, zal men zeggen, geen gevaar zal schadelijk zijn, behalve wat noodwendig dodelijk is [hij bedoelt dodelijk door voorzienigheid, F]: en daaraan kan men door geen enkel middel ontkomen. Maar als nu eens de gevaren daarom niet noodwendig dodelijk zijn, omdat God u de middelen heeft toegekend om ze te verdrijven en te overwinnen? Zie eens, hoe weinig uw redenering klopt met de orde der Goddelijke beschikking."
(institutie, boek 1, hoofdstuk 17, paragraaf 4)
Er is misschien trouwens wel een andere reden om niet in te enten, ik heb namelijk wel eens gehoord dat er nogal wat schadelijke stoffen in die inentingen kunnen zitten. Het wordt onder ander in verband gebracht met alzheimer. (Zit er niet kwik of lood in?)
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
caprice

Bericht door caprice »

Ja, er zitten zeker schadelijke stoffen in die het neurologisch gestel aan kunnen tasten. Ik heb ook van meerdere mensen gehoord die een lange tijd erg moe waren geweest en opgezette klieren hadden als gevolg van de vaccinatie tegen de Mexicaanse griep.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Mara

Bericht door Mara »

2 van onze kinderen hebben een zeer kwetsbare gezondheid, het zou moord zijn als wij hen niet hadden laten inenten.
De gezonde broers en zussen moesten ook ingeent worden, om te voorkomen dat bep ziektes in huis zouden komen.
Ikzelf ben nimmer ergens voor ingeent.
Toen ik rond de 20 was, brak de polio opeens weer uit, mijn ouders lieten me vrij om mij alsnog in te laten enten, ik heb het uiteindelijk niet gedaan.
Je moet het per situatie bekijken.
Misschien soms, of bepaalde inentingen ?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
huisman

Bericht door huisman »

Mara schreef:2 van onze kinderen hebben een zeer kwetsbare gezondheid, het zou moord zijn als wij hen niet hadden laten inenten.
De gezonde broers en zussen moesten ook ingeent worden, om te voorkomen dat bep ziektes in huis zouden komen.
Ikzelf ben nimmer ergens voor ingeent.
Toen ik rond de 20 was, brak de polio opeens weer uit, mijn ouders lieten me vrij om mij alsnog in te laten enten, ik heb het uiteindelijk niet gedaan.
Je moet het per situatie bekijken.
Misschien soms, of bepaalde inentingen ?
Inenten of niet inenten...als het maar in afhankelijkheid en biddend opzien tot de HEERE gedaan of nagelaten wordt.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Mara

Bericht door Mara »

Ja dat zeker Huisman !
Je bent soms zo geneigd om zelf logisch na te denken eerst.
Of luisteren naar wat de dokter adviseert.
En dan mag je soms verwonderd raken als je daar nu net tegenin gaat, omdat je het zo beleeft dat iets niet goed is, zoals inenten.
Maar, toch ook wel een zekere nuchterheid betrachten, de Heere geeft de middelen, Hij moet er echter wel Zijn zegen aan verbinden, anders zal het nog geen baat hebben. Er sterven anno 2010 nog steeds mensen aan bijv een longontsteking, die behandeld wordt met a.b. !
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Misschien ter aanvulling...

De Strict Baptists zien niet-inenten als het verzoeken van de Heere. Zo zie je maar dat er ook een cultureel aspect aan deze discussie zit.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Eppo Gremdaat

Bericht door Eppo Gremdaat »

`Arts moet op missie in de biblebelt`
kopt IKON-kerknieuws.
Jeugd- en huisartsen moeten ouders die hun kinderen niet laten vaccineren daarop aanspreken. Dat zegt Paul Mertens, - die is gepromoveerd op onderzoek naar uitbraken van infectieziekten -, in het Nederlands Dagblad.
`Het is doodzonde dat er kinderen doodgaan en verstandelijk gehandicapt raken door mazelen, terwijl dat niet nodig is.Jeugdartsen moeten niet in hun consultatiebureau blijven zitten maar actief de ouders opzoeken die hun kinderen niet laten inenten,`aldus Mertens.
De gereformeerden in de biblebelt die hun kinderen niet laten vaccineren, vormen volgens Mertens het grootste gevaar. Zij wonen dicht bij elaar waardoor grote uitbraken kunnen ontstaan. Bron ANP
----------------
Zelf heb ik het altijd onbegrijpelijk gevonden dat ouders hun kinderen niet lieten inenten. De medische wetenschap en kennis gaat steeds verder. Laten we dankbaar zijn dat God de artsen het verstand geeft om ziekten en kwalen daardoor te voorkomen.
helma

Bericht door helma »

http://www.refdag.nl/achtergrond/gezond ... n_1_750402

inmiddels zijn ook enkele gevallen bekend van kinderen die wel zijn gevaccineerd en toch de mazelen hebben gekregen, zo blijkt uit meldingen van moeders aan deze krant. Sommigen hebben de aandoening in lichte mate, anderen zijn echter net zo ziek als niet-gevaccineerde kinderen.

En ik vind het zeer overtrokken dat artsen ouders moeten gaan bezoeken.
Dan zijn er wel andere (grotere) risico-factoren die eerst aandacht zouden moeten hebben.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Eppo Gremdaat schreef:`Arts moet op missie in de biblebelt`
kopt IKON-kerknieuws.
Jeugd- en huisartsen moeten ouders die hun kinderen niet laten vaccineren daarop aanspreken. Dat zegt Paul Mertens, - die is gepromoveerd op onderzoek naar uitbraken van infectieziekten -, in het Nederlands Dagblad.
`Het is doodzonde dat er kinderen doodgaan en verstandelijk gehandicapt raken door mazelen, terwijl dat niet nodig is.Jeugdartsen moeten niet in hun consultatiebureau blijven zitten maar actief de ouders opzoeken die hun kinderen niet laten inenten,`aldus Mertens.
De gereformeerden in de biblebelt die hun kinderen niet laten vaccineren, vormen volgens Mertens het grootste gevaar. Zij wonen dicht bij elaar waardoor grote uitbraken kunnen ontstaan. Bron ANP
----------------
Zelf heb ik het altijd onbegrijpelijk gevonden dat ouders hun kinderen niet lieten inenten. De medische wetenschap en kennis gaat steeds verder. Laten we dankbaar zijn dat God de artsen het verstand geeft om ziekten en kwalen daardoor te voorkomen.
Ik wil met iedereen in gesprek over dit onderwerp. Maar ik vind wel dat je moet kunnen verlangen dat artsen met respect voor ieders standpunt te werk gaan.
De woordkeuze van de heer Mertens is wat zorgelijk, vind ik. "Doodzonde dat kinderen doodgaan terwijl het niet nodig is" -- je kunt weten dat dit soort taal niet fijn wordt gevonden door de doelgroep.
Eppo Gremdaat

Bericht door Eppo Gremdaat »

Ik moest wel glimlachen....`doodgaan`- `doodzonde`....
Maar zouden de ouders die het betreft IKON-kerknieuws wel lezen, vraag ik me af.

En.....wel uitkijken bij het oversteken van de drukke straat,..... je veiligheidsriemen om in de auto,...... `s avonds als je weggaat of gaat slapende deur op slot....
helma

Bericht door helma »

Eppo Gremdaat schreef:
En.....wel uitkijken bij het oversteken van de drukke straat,..... je veiligheidsriemen om in de auto,...... `s avonds als je weggaat of gaat slapende deur op slot....

ja typisch hè.
Plaats reactie