(
Context)
Luther schreef:Ja, je hebt wel gelijk dat er ook een grote naïeviteit heerst, maar dat is echt niet het enige. Door de smartphone komt de versexualiseerde maatschappij in vloedgolven op ons en onze kinderen af. Een behoorlijke groep is daar domweg niet tegen gewapend en niet tegen bestand, ook van de volwassenen niet. Dat moet ons huiverig maken voor uitspraken waarbij het leven met de Heere en het zijn in het verbond bijna automatisch leidt tot het niet vatbaar zijn voor deze vloedgolf.
Het was dan ook vooral een weergave van hoe ik er zelf in sta en hoe ik het beleef, en van daaruit probeer ik dan e.e.a. te begrijpen.
Ik denk dat er op zich best wel een bepaalde waarheid in zit. Zo heb ik bijvoorbeeld wel eens gehoord: een wedergeboren hart is het beste internetfilter. Het maakt dus wel verschil. Ik beleef dat zelf ook zo.
Maar dat de vloedgolven van onzedelijkheid die de mensen vanuit hun smartphone overspoelen, dat dat niet simpel is om daar 'nee' tegen te zeggen, dat begrijp ik op zich heel goed. Wat ik mij alleen wel bezorgd afvraag is: spoelt straks op die manier de hele reformatorische gezindte niet weg? Wat denk je wat dat voor gevolgen gaat hebben, die mensen die groot worden, en die door hun smartphone 'opgevoed' zijn met een heel andere moraal, en die dan op een gegeven moment in de kerkeraadsbanken komen?
We waren in de reformatorische gezindte tegen TV. Ik las laatst dat bijvoorbeeld ds. G.H. Kersten ook waarschuwde tegen de radio in zijn dagen. Maar de smartphone, daar konden we blijkbaar geen 'nee' tegen zeggen? Inmiddels zijn we denk ik ook te laat daarvoor.
Je ziet ze nogal eens lopen, van die jongeren die blijkbaar trots zijn op hun smartphone. Maar is er wel zoveel reden om daar trots op te zijn?