jeugd refo`s

Mara

Re: jeugd refo`s

Bericht door Mara »

refo schreef:
En verder is alles nog net als vroeger. Toen kon je ook niet bij iedereen maar binnenlopen.
O jawel hoor. Wij hadden vroeger niet eens telefoon.
Als mijn moeder niet thuis was, was er altijd wel een tante, buurvrouw waar we naar binnen konden lopen.
Dominee begon op maandagochtend al met huisbezoeken, onverwachts!
Moeder liet dan de was gewoon in de steek. En dat was heel wat met al dat handmatig gewring en centrifugeren.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
dennis

Bericht door dennis »

Mara schreef:
refo schreef:
En verder is alles nog net als vroeger. Toen kon je ook niet bij iedereen maar binnenlopen.
Als mijn moeder niet thuis was, was er altijd wel een tante, buurvrouw waar we naar binnen konden lopen.
Moeder liet dan de was gewoon in de steek. En dat was heel wat met al dat handmatig gewring en centrifugeren.
Een onverwacht huisbezoek. Tja...
Ik denk dat dat tegenwoordig wel problemen zou geven.
jakobmarin

Bericht door jakobmarin »

dennis schreef:
Mara schreef:
refo schreef:
Zou kunnen, maar dan pleit ik er ook voor om zomaar onverwacht bij de Ds. binnen te lopen voor geestelijke vragen.

Dat is toch zo'n verhaal (of het waar is weet ik niet), dat een gemeentelid kritiek had op een Ds., die vaak 's morgens om 6:00 aan t vissen was. "Dominee kan beter zijn tijd steken in huisbezoeken afleggen".
Waarop de dag erna, 's morgens om 6:00, de Ds. aanbelde bij de beste man, "om huisbezoek af te leggen" :)
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
huisman

Bericht door huisman »

jakobmarin schreef:
dennis schreef:
Mara schreef:
refo schreef:
Zou kunnen, maar dan pleit ik er ook voor om zomaar onverwacht bij de Ds. binnen te lopen voor geestelijke vragen.

Dat is toch zo'n verhaal (of het waar is weet ik niet), dat een gemeentelid kritiek had op een Ds., die vaak 's morgens om 6:00 aan t vissen was. "Dominee kan beter zijn tijd steken in huisbezoeken afleggen".
Waarop de dag erna, 's morgens om 6:00, de Ds. aanbelde bij de beste man, "om huisbezoek af te leggen" :)
Ik hoor meestal dit "visverhaal"
Wisse was een liefhebber van vissen. Hij deed dit meestal
in de vroege morgenuren om te voorkomen dat mensen zouden zeggen: Daar zit hij alweer te vissen,
heeft hij niets anders te doen? Op een keer zei een vrouw: ‘Professor Wisse, u moet mensen vissen’.
Wisse antwoordde: ‘Ja vrouw dat weet ik, maar deze hier bijten beter’
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

jakobmarin schreef:Dat is toch zo'n verhaal (of het waar is weet ik niet), dat een gemeentelid kritiek had op een Ds., die vaak 's morgens om 6:00 aan t vissen was. "Dominee kan beter zijn tijd steken in huisbezoeken afleggen".
:humhihi
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Bookreader

Bericht door Bookreader »

(Context)
Luther schreef:Ja, je hebt wel gelijk dat er ook een grote naïeviteit heerst, maar dat is echt niet het enige. Door de smartphone komt de versexualiseerde maatschappij in vloedgolven op ons en onze kinderen af. Een behoorlijke groep is daar domweg niet tegen gewapend en niet tegen bestand, ook van de volwassenen niet. Dat moet ons huiverig maken voor uitspraken waarbij het leven met de Heere en het zijn in het verbond bijna automatisch leidt tot het niet vatbaar zijn voor deze vloedgolf.
Het was dan ook vooral een weergave van hoe ik er zelf in sta en hoe ik het beleef, en van daaruit probeer ik dan e.e.a. te begrijpen.
Ik denk dat er op zich best wel een bepaalde waarheid in zit. Zo heb ik bijvoorbeeld wel eens gehoord: een wedergeboren hart is het beste internetfilter. Het maakt dus wel verschil. Ik beleef dat zelf ook zo.

Maar dat de vloedgolven van onzedelijkheid die de mensen vanuit hun smartphone overspoelen, dat dat niet simpel is om daar 'nee' tegen te zeggen, dat begrijp ik op zich heel goed. Wat ik mij alleen wel bezorgd afvraag is: spoelt straks op die manier de hele reformatorische gezindte niet weg? Wat denk je wat dat voor gevolgen gaat hebben, die mensen die groot worden, en die door hun smartphone 'opgevoed' zijn met een heel andere moraal, en die dan op een gegeven moment in de kerkeraadsbanken komen?

We waren in de reformatorische gezindte tegen TV. Ik las laatst dat bijvoorbeeld ds. G.H. Kersten ook waarschuwde tegen de radio in zijn dagen. Maar de smartphone, daar konden we blijkbaar geen 'nee' tegen zeggen? Inmiddels zijn we denk ik ook te laat daarvoor.
Je ziet ze nogal eens lopen, van die jongeren die blijkbaar trots zijn op hun smartphone. Maar is er wel zoveel reden om daar trots op te zijn?
...en gij zult voor het aangezicht des HEEREN, uws Gods, zeven dagen vrolijk zijn. (Leviticus 23:40b)
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Bookreader schreef:(Context)
Luther schreef:Ja, je hebt wel gelijk dat er ook een grote naïeviteit heerst, maar dat is echt niet het enige. Door de smartphone komt de versexualiseerde maatschappij in vloedgolven op ons en onze kinderen af. Een behoorlijke groep is daar domweg niet tegen gewapend en niet tegen bestand, ook van de volwassenen niet. Dat moet ons huiverig maken voor uitspraken waarbij het leven met de Heere en het zijn in het verbond bijna automatisch leidt tot het niet vatbaar zijn voor deze vloedgolf.
Het was dan ook vooral een weergave van hoe ik er zelf in sta en hoe ik het beleef, en van daaruit probeer ik dan e.e.a. te begrijpen.
Ik denk dat er op zich best wel een bepaalde waarheid in zit. Zo heb ik bijvoorbeeld wel eens gehoord: een wedergeboren hart is het beste internetfilter. Het maakt dus wel verschil. Ik beleef dat zelf ook zo.

Maar dat de vloedgolven van onzedelijkheid die de mensen vanuit hun smartphone overspoelen, dat dat niet simpel is om daar 'nee' tegen te zeggen, dat begrijp ik op zich heel goed. Wat ik mij alleen wel bezorgd afvraag is: spoelt straks op die manier de hele reformatorische gezindte niet weg? Wat denk je wat dat voor gevolgen gaat hebben, die mensen die groot worden, en die door hun smartphone 'opgevoed' zijn met een heel andere moraal, en die dan op een gegeven moment in de kerkeraadsbanken komen?

We waren in de reformatorische gezindte tegen TV. Ik las laatst dat bijvoorbeeld ds. G.H. Kersten ook waarschuwde tegen de radio in zijn dagen. Maar de smartphone, daar konden we blijkbaar geen 'nee' tegen zeggen? Inmiddels zijn we denk ik ook te laat daarvoor.
Je ziet ze nogal eens lopen, van die jongeren die blijkbaar trots zijn op hun smartphone. Maar is er wel zoveel reden om daar trots op te zijn?
Je stelt een goede vraag: spoelt straks op die manier de hele reformatorische gezindte niet weg?
Ik denk dat het antwoord daarop helaas ja is.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
peterf

Bericht door peterf »

Bookreader schreef:Zo heb ik bijvoorbeeld wel eens gehoord: een wedergeboren hart is het beste internetfilter.
Volgens mij is een wedergeboren hart helaas vaak nog net zo geneigd tot zonde als een niet-wedergeboren hart. Dus of dat echt het beste internetfilter is waag ik te betwijfelen.
jan34willem

Bericht door jan34willem »

Luther schreef: Je stelt een goede vraag: spoelt straks op die manier de hele reformatorische gezindte niet weg?
Ik denk dat het antwoord daarop helaas ja is.
Dan stelde het waarschijnlijk allemaal maar weinig voor...
Bookreader

Bericht door Bookreader »

peterf schreef:Volgens mij is een wedergeboren hart helaas vaak nog net zo geneigd tot zonde als een niet-wedergeboren hart. Dus of dat echt het beste internetfilter is waag ik te betwijfelen.
Ik heb dat wel eens zo gelezen in een bericht, en ik vond het wel herkenbaar.
Maar aan de andere kant: dat een wedergeboren hart vaak nog net zo geneigd is tot zonde, dat kan ik ook weer niet ontkennen. Al denk ik wel dat er enig verschil is hoe een onwedergeborene of een wedergeborene daaronder is. Al kan ook dat verschil gedurende een tijd onmerkbaar zijn.
...en gij zult voor het aangezicht des HEEREN, uws Gods, zeven dagen vrolijk zijn. (Leviticus 23:40b)
helma

Bericht door helma »

peterf schreef:
Bookreader schreef:Zo heb ik bijvoorbeeld wel eens gehoord: een wedergeboren hart is het beste internetfilter.
Volgens mij is een wedergeboren hart helaas vaak nog net zo geneigd tot zonde als een niet-wedergeboren hart. Dus of dat echt het beste internetfilter is waag ik te betwijfelen.
toch is er dan wel wat mis...

Vraag 8: Maar zijn wij alzo verdorven, dat wij ganselijk onbekwaam
zijn tot enig goed en geneigd tot alle kwaad?
Antwoord: Ja wij; tenzij dan dat wij door den Geest Gods
wedergeboren worden.
ejvl

Bericht door ejvl »

helma schreef:

wedergeboren worden.
Ik ken weer de uitdrukking: "minder zonde doen maar groter zondaar voelen".
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

helma schreef:
peterf schreef:

wedergeboren worden.
Dat is inderdaad de ene kant; in de HC staat echter ook vraag en antwoord 114, dat de allerheiligste slechts een klein beginsel van deze nieuwe gehoorzaamheid hebben. In vraag en antwoord 127 wordt gezegd: Dewijl wij van onszelf zo zwak zijn, dat wij niet een ogenblik zouden kunnen bestaan...
Bona Fide

Bericht door Bona Fide »

helma schreef:
peterf schreef:

wedergeboren worden.
Natuurlijk is er dan wat mis. Maar dat wil niet zeggen dat een wedergeboren hart niet meer geneigd is tot de zonde. Zie de bekende Bijbelse voorbeelden als David en Petrus en Paulus kende ook de inwendige strijd van het twee-mens zijn.
Koop de waarheid en verkoop ze niet. (Spreuken 23 : 23a)
peterf

Bericht door peterf »

helma schreef:
peterf schreef:

wedergeboren worden.
Antwoord 60 H.C. zegt dit: ...en nog steeds tot alle boosheid geneigd ben...
Bona Fide schreef:Natuurlijk is er dan wat mis. Maar dat wil niet zeggen dat een wedergeboren hart niet meer geneigd is tot de zonde. Zie de bekende Bijbelse voorbeelden als David en Petrus en Paulus kende ook de inwendige strijd van het twee-mens zijn.
Precies, dus een slecht internetfilter :)
Plaats reactie