Mara schreef:Erasmus?vlinder schreef:Er wordt ook preventief bestraald wanneer er bijvoorbeeld een verhoogd risico is op hersenmetastasen (uitzaaiingen). Opereren in de hersenen is zeer risicovol en ook dan wordt er wel eens preventief bestraald of chemo toegediend. Dus blijft de vraag van Erasmus staan.Mara schreef:Volgens mij wordt het bestralingsgebied nauwkeurig afgetekend en wordt er nauwelijks in gezond weefsel bestraald.Erasmiaan schreef:Maar wat vind je van preventief bestralen of chemotherapie ná bijv. een succesvolle operatie aan kanker? Dat is toch ook in 'gezond weefsel'?
De tumor is dan vaak verwijderd en voor de zekerheid volgt er nog een bestraling in een iets groter gebied.
De gevolgen zijn heel goed merkbaar!
Chemotherapie vind ik heel moeilijk.
Lang niet elke patiënt is hier "geschikt" voor. Je kunt er zelfs karakterverandering door krijgen.
Ik zie hier wel een verschil Erasmiaan. Want er is kanker geconstateerd en dat moet behandeld worden.
Bij preventief opereren is er een grote kans dat..., het is er dus nog niet! Komt misschien nooit.
Ik zie nog steeds verschil, de kanker zit dus reeds in iemand's lichaam, op een andere plaats.
Bij de andere genoemde "voorbeelden" is er nog een kans...
Er is op de veluwe een grote familie waarvan bijna alle vrouwelijke leden de BRCA-gen afwijking hebben. Al deze vrouwen staan voor de keuze preventief maatregelen te nemen of niet. Ik durf daar geen enkel ethisch oordeel over uit te spreken. In deze familie zijn er in het verleden zeer veel sterfgevallen van jonge vrouwen geweest aan eierstokkanker en borstkanker. Als je te horen krijgt dat de kans dat jij één (of zelfs beide) soorten kanker kunt krijgen 85% is vind ik het begrijpelijk en aanvaardbaar dat je tot preventieve maatregelen komt (verwijderen van de borsten en/of eierstokken).