Preventief opereren

Mara

Preventief opereren

Bericht door Mara »

Ik las het, nogal schokkende, nieuws, dat een bekende Amerikaanse filmster preventief haar borsten had laten verwijderen. Zij zou een gen bij zich dragen, wat de kans op borstkanker heel hoog maakt. Haar moeder was op relatief jonge leeftijd overleden aan deze ziekte.
Omdat zij een bekende vrouw is en dit wereldkundig heeft gemaakt, is daar veel aandacht in de media voor momenteel.
Maar het laat mij, en ongetwijfeld vele anderen, nadenken.
Wat zou ik doen als ik hiermee geconfronteerd word?
Mag je zomaar gezonde lichaamsdelen laten verwijderen, om kanker vóór te zijn?
Is dit geen "schijnzekerheid"?
Als ik dit laat doen, overkomt me deze ziekte niet.
Ik vind het een moeilijk vraagstuk.
Ik heb zeker begrip voor haar situatie, ze heeft heel jonge kinderen, maar hoe denken wij hierover?
Het komt mij voor of mensen op deze wijze "het lot willen ontlopen".
Is dit Bijbels verantwoord?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
alexv

Re: Preventief opereren

Bericht door alexv »

Ik denk niet dat dit juist is. Zij zou zich beter bezig kunnen houden met een gezonde leefstijl. Er wordt niet vanuit gegaan dat het lichaam ziek maakt. De kans dat ze een andere vorm van kanker krijgt blijft aanwezig.Het is wel dezelfde gedachte als inenten, als ik inent dan krijg ik het niet of heb op z'n minst alles gedaan om het niet te krijgen.
vlinder

Bericht door vlinder »

Mara schreef:Ik las het, nogal schokkende, nieuws, dat een bekende Amerikaanse filmster preventief haar borsten had laten verwijderen. Zij zou een gen bij zich dragen, wat de kans op borstkanker heel hoog maakt. Haar moeder was op relatief jonge leeftijd overleden aan deze ziekte.
Omdat zij een bekende vrouw is en dit wereldkundig heeft gemaakt, is daar veel aandacht in de media voor momenteel.
Maar het laat mij, en ongetwijfeld vele anderen, nadenken.
Wat zou ik doen als ik hiermee geconfronteerd word?
Mag je zomaar gezonde lichaamsdelen laten verwijderen, om kanker vóór te zijn?
Is dit geen "schijnzekerheid"?
Als ik dit laat doen, overkomt me deze ziekte niet.
Ik vind het een moeilijk vraagstuk.
Ik heb zeker begrip voor haar situatie, ze heeft heel jonge kinderen, maar hoe denken wij hierover?
Het komt mij voor of mensen op deze wijze "het lot willen ontlopen".
Is dit Bijbels verantwoord?
Dit gebeurt in Nederland ook al met enige regelmaat. Ik ben er niet persé tegen. Ik zet het op dezelfde rij als inenten, hoewel dit wel een stap verder gaat. Wanneer je het gen bij je draagt en moeder en oma zijn overleden aan borstkanker is de kans bijna 100% dat je zelf ook borstkanker krijgt. Er zijn best een aantal jonge vrouwen (begin 20) die met deze vraag worstelen. Het is m.i. geen schijnzekerheid, want wanneer je borstweefsel incl. de poortwachtersklier (sentinal node) verwijderd zijn, heeft het gen geen ruimte om zich te ontwikkelen. Misschien wil je het lot ontlopen (wat is dat voor onchristelijke uitdrukking trouwens), maar dat wil je m.i. ook wanneer je ervoor kiest je kinderen in te enten.
Ik weet niet of ik er zelf voor zou kiezen, maar ik veroordeel zeker niet wanneer vrouwen hier wel toe beslissen.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Er is toch een rubriek voor ethische vragen? Daar lijkt me dit precies een onderwerp voor. :)
ejvl

Bericht door ejvl »

De vraag is hoever je kan en mag gaan, tot hoever gaat de verantwoordelijkheid? Of hoever met jezelf in gevaar begeven? Of al de menselijke mogelijkheden aangrijpen, of pas als je ziek bent? Of vertrouwend afwachten? Ik denk dat daar niet zo eenvoudig antwoord op te geven is, net als verzekeren, inenten en dergelijke.
helma

Bericht door helma »

Ik ken ook een moeder van 5 kinderen die dit heeft laten doen. Ik durf haar niet te veroordelen.....
refo

Bericht door refo »

Ik ken ook een moeder van 7 kinderen die zelf gezwellen voelde.
Ze is daar gewoon mee blijven lopen. Inmiddels heeft ze 9 kinderen.

Nu wordt ze behandeld. Maar in eerste instantie moest die behandeling wel alternatief of experimenteel. Je kunt anti-dokter ook weer overdrijven.
refo

Bericht door refo »

helma schreef:Ik ken ook een moeder van 5 kinderen die dit heeft laten doen. Ik durf haar niet te veroordelen.....
De vrouw waar mara het over heeft heeft 6 jonge kinderen. 3 eigen en 3 geadopteerd.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Als iemand kanker heeft gehad, wordt er - indien de ingrepen succes hebben gehad - vaak nog preventief bestraald en/of preventief een chemotherapie gegeven. Dat hoor je eigenlijk nooit als dilemma; iedereen is het er over eens dat dat wel kan. In bovenstaand geval was de kans op deze ziekte 85%. Ik geloof niet dat ik er dan veel moeite mee zou hebben. Maar gelukkig sta ik niet voor de keuze.
Mara

Bericht door Mara »

Deze vrouw in kwestie had een percentage van 87%, op het krijgen van borstkanker EN eierstokkanker. Dat is fors. Dat is dus nu gedaald tot 5%, het is niet geheel 0.
Wat nu niet duidelijk is, zijn haar eierstokken ook verwijderd? Of is het één het gevolg van het ander?
Ik vind het heel moedig van haar, dat ze er mee in de openbaarheid komt.
Zij is toch een soort rolmodel voor vele vrouwen. En ze staat ook niet bekend vanwege haar lelijke uiterlijk.
Dat zij zich preventief heeft laten opereren, begrijp ik.

Maar nu de vrouwen die weten dat ziektes OOK uit Gods Hand komen. Vaak wordt je onverwacht ziek, soms kun je het zien aankomen, omdat er meerderen in het gezin/naaste familie dezelfde ernstige ziekte krijgen.
Het leven is toch geen kansberekening?
Let wel: ik spreek geen oordeel uit over een christelijke vrouw die 50% al een groot percentage vind en daarom angstig wordt.
Je voert een operatie uit in (nog) gezond weefsel.
Ik vind het zeker niet op één lijn staan met inenten. Dat is toch iets anders. (ander topic ook).

In de gezondheidszorg wordt heel vaak met percentages gewerkt. Het zegt mij niet zoveel, je zult net die ene maar zijn die iets overkomt, ten goede of ten kwade.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Maar wat vind je van preventief bestralen of chemotherapie ná bijv. een succesvolle operatie aan kanker? Dat is toch ook in 'gezond weefsel'?
Mara

Bericht door Mara »

Erasmiaan schreef:Maar wat vind je van preventief bestralen of chemotherapie ná bijv. een succesvolle operatie aan kanker? Dat is toch ook in 'gezond weefsel'?
Volgens mij wordt het bestralingsgebied nauwkeurig afgetekend en wordt er nauwelijks in gezond weefsel bestraald.
De tumor is dan vaak verwijderd en voor de zekerheid volgt er nog een bestraling in een iets groter gebied.
De gevolgen zijn heel goed merkbaar!
Chemotherapie vind ik heel moeilijk.
Lang niet elke patiënt is hier "geschikt" voor. Je kunt er zelfs karakterverandering door krijgen.
Ik zie hier wel een verschil Erasmiaan. Want er is kanker geconstateerd en dat moet behandeld worden.
Bij preventief opereren is er een grote kans dat..., het is er dus nog niet! Komt misschien nooit.
elbert
Contacteer:

Bericht door elbert »

Mara schreef:Ik las het, nogal schokkende, nieuws, dat een bekende Amerikaanse filmster preventief haar borsten had laten verwijderen. Zij zou een gen bij zich dragen, wat de kans op borstkanker heel hoog maakt. Haar moeder was op relatief jonge leeftijd overleden aan deze ziekte.
Een goede bekende uit mijn omgeving heeft dit ook laten doen. Meerdere familieleden (waaronder haar moeder) zijn jong overleden aan borst- of eierstokkanker. Het is een kwestie van genen waarbij een sterk verhoogde kans op kanker is. Het is een moeilijke afweging, maar ik kan er begrip voor opbrengen dat uiteindelijk hiervoor gekozen is. Het is een heel ingrijpende keuze (je lichaam zal nooit meer hetzelfde zijn) die nooit lichtvaardig gemaakt wordt. Aan de andere kant is wachten tot je kanker krijgt in de wetenschap dat je daar 85 of meer procent kans op hebt, misschien nog wel een zwaardere belasting.
vlinder

Bericht door vlinder »

Mara schreef:
Erasmiaan schreef:Maar wat vind je van preventief bestralen of chemotherapie ná bijv. een succesvolle operatie aan kanker? Dat is toch ook in 'gezond weefsel'?
Volgens mij wordt het bestralingsgebied nauwkeurig afgetekend en wordt er nauwelijks in gezond weefsel bestraald.
De tumor is dan vaak verwijderd en voor de zekerheid volgt er nog een bestraling in een iets groter gebied.
Lang niet elke patiënt is hier "geschikt" voor. Je kunt er zelfs karakterverandering door krijgen.
Ik zie hier wel een verschil Erasmiaan. Want er is kanker geconstateerd en dat moet behandeld worden.
Bij preventief opereren is er een grote kans dat..., het is er dus nog niet! Komt misschien nooit.
Er wordt ook preventief bestraald wanneer er bijvoorbeeld een verhoogd risico is op hersenmetastasen (uitzaaiingen). Opereren in de hersenen is zeer risicovol en ook dan wordt er wel eens preventief bestraald of chemo toegediend. Dus blijft de vraag van Erasmus staan.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Mara

Bericht door Mara »

vlinder schreef:
Mara schreef:
Er wordt ook preventief bestraald wanneer er bijvoorbeeld een verhoogd risico is op hersenmetastasen (uitzaaiingen). Opereren in de hersenen is zeer risicovol en ook dan wordt er wel eens preventief bestraald of chemo toegediend. Dus blijft de vraag van Erasmus staan.
Erasmus?
Ik zie nog steeds verschil, de kanker zit dus reeds in iemand's lichaam, op een andere plaats.
Bij de andere genoemde "voorbeelden" is er nog een kans...
Plaats reactie