Curatorium Ger. Gem. / Ger. Gem. in Ned (discussie)

refo

Re: Curatorium Ger. Gem. / Ger. Gem. in Ned (discussie)

Bericht door refo »

Hendrik de 3de schreef:
refo schreef:
Hendrik de 3de schreef:Inderdaad kan ik het ook niet begrijpen :nonnon

Begreep dat de desbetreffende persoon zelf is opgebeld om hierover navraag te doen. Dan denk ik ook toktok .. waar zit je verstand. Wacht gewoon de officiële berichtgeving af.

Maar tot hiertoe mag iedereen dankbaar zijn voor de toegelaten mannen. Dat deze mannen, en alle andere studenten tot predikant, in onze gebeden worden opgedragen. Daarnaast ook voor de gesprekken die morgen hopen plaats te vinden. Ook als niet gergem-er stemt mij deze berichten tot dankbaarheid! 't getuigt van Gods Vaderlijke zorg voor mensenzielen.
Er volgen eerst nog vier jaar studie.
Owhneejjj ... echt waar? :oO nooit geweten .. dacht dat ze morgen gelijk beroepen werden. Jij bent zeker ook de leukste thuis? ;( Blijkbaar ben jij niet echt dankbaar, maar dan bid jij niet voor predikanten, kandidaten of studenten .. als andere mensen het maar wel doen!
De bijbel staat vol mensen die geroepen werden en meteen bekwaam waren tot hun ambt.
Dat lijkt me dan ook de betere volgorde. Althans een bijbelsere.
We wachten nu de examens af en dan de eventuele beroepen. (Kunnen we ons niet indenken: maar misschien beroepen de gemeenten wel helemaal geen kandidaten.) Als de gemeenten (be)roepen roept God pas echt.

Maar ik zou zeggen: de vooruitzichten lijken goed. Als God het geeft weer een ds Huisman en een ds (de) Kok. Die soort prediking kunnen de gemeenten wel gebruiken.

Verdriet: er zijn veel te weinig predikanten. Vanavond was er nog iemand op bezoek uit onze gemeente. Die zei: "vroeger voelde je je één met alle gemeenteleden en kerkenraad. Nu krijg je het idee dat niemand je kent." En dat is zo. Gouda zou in 5 gemeenten uiteen moeten. Dus de grote kathedralen die de afgelopen jaren gebouwd zijn, zijn echt geen teken van Gods trouw, zoals we ons graag verbeelden. Eerder een teken van predikantentekort.
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Een gemeente van 2000 leden is denk ik ook echt te groot voor een predikant, ook al zetten de ouderlingen zich doorgaans ook goed in.
Kijk in Rijssen daar is de gemeente gesplitst, maar er zijn nu nog 2 grote wijken. Noord ruim 2000 leden, en Zuid ruim 2500 leden.

En zo zijn er meer voorbeelden. Veel predikanten in onze Gereformeerde Gemeenten hebben het echt druk!
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Hendrik de 3de
Inactief

Bericht door Hendrik de 3de »

refo schreef:
Hendrik de 3de schreef:
refo schreef:
Hendrik de 3de schreef:Inderdaad kan ik het ook niet begrijpen :nonnon

Begreep dat de desbetreffende persoon zelf is opgebeld om hierover navraag te doen. Dan denk ik ook toktok .. waar zit je verstand. Wacht gewoon de officiële berichtgeving af.

Maar tot hiertoe mag iedereen dankbaar zijn voor de toegelaten mannen. Dat deze mannen, en alle andere studenten tot predikant, in onze gebeden worden opgedragen. Daarnaast ook voor de gesprekken die morgen hopen plaats te vinden. Ook als niet gergem-er stemt mij deze berichten tot dankbaarheid! 't getuigt van Gods Vaderlijke zorg voor mensenzielen.
Er volgen eerst nog vier jaar studie.
Owhneejjj ... echt waar? :oO nooit geweten .. dacht dat ze morgen gelijk beroepen werden. Jij bent zeker ook de leukste thuis? ;( Blijkbaar ben jij niet echt dankbaar, maar dan bid jij niet voor predikanten, kandidaten of studenten .. als andere mensen het maar wel doen!
De bijbel staat vol mensen die geroepen werden en meteen bekwaam waren tot hun ambt.
Dat lijkt me dan ook de betere volgorde. Althans een bijbelsere.
We wachten nu de examens af en dan de eventuele beroepen. (Kunnen we ons niet indenken: maar misschien beroepen de gemeenten wel helemaal geen kandidaten.) Als de gemeenten (be)roepen roept God pas echt.

Maar ik zou zeggen: de vooruitzichten lijken goed. Als God het geeft weer een ds Huisman en een ds (de) Kok. Die soort prediking kunnen de gemeenten wel gebruiken.

Verdriet: er zijn veel te weinig predikanten. Vanavond was er nog iemand op bezoek uit onze gemeente. Die zei: "vroeger voelde je je één met alle gemeenteleden en kerkenraad. Nu krijg je het idee dat niemand je kent." En dat is zo. Gouda zou in 5 gemeenten uiteen moeten. Dus de grote kathedralen die de afgelopen jaren gebouwd zijn, zijn echt geen teken van Gods trouw, zoals we ons graag verbeelden. Eerder een teken van predikantentekort.
Het eerste wat erin mij naar boven kwam was "Want er zal een tijd zijn, wanneer zij de gezonde leer niet zullen verdragen; maar kittelachtig zijnde van gehoor, zullen zij zichzelf leraars vergaderen, naar hun eigen begeerlijkheden;". Niet om oneerbiedig over te komen, maar God heeft het deze keer nog niet zo slecht gedaan dus. Bahbahbah! Maar dat terzijde. (Het is overigens "DIT soort prediking")

Wat je met je eerste alinea bedoeld: "I don't know." Het lijkt er dus op dat jij zegt dat als iemand zich geroepen weet hij bekwaam is en gelijk aan een gemeente verbonden moet worden. Dan zijn we het daar i.i.g. niet met elkaar eens.

Vreselijk eigenlijk: "er zijn veel te weinig predikanten" ---> m.a.w. de Heere had er maar even meer moeten geven. Misschien moet de blik eens naar binnen ... misschien roept God wel, maar willen wij het niet zien. Willen wij niet horen! Ja bekijk het maar eens van onze kant. Het is mensenwerk het curatorium, maar als het geestelijk leven in geheel Nederland zwaar ingezakt is, Gods kinderen niks meer uitstralen, dan wordt het voor zulke mannen ook moeilijk. Hiermee wil ik niet zeggen dat de afgewezenen niks uitstralen .. owhnee daar blijf ik verre van. Maar de schuld ligt bij ons en niet bij God.

Kom verwonderd u dat God nog toeroepen wil tot de schare die niemand tellen kan!
freek

Bericht door freek »

:bobo
Johann Gottfried Walther

Mattheüs 9:
36 En Hij, de scharen ziende, werd innerlijk met ontferming bewogen over hen, omdat zij vermoeid en verstrooid waren, gelijk schapen, die geen herder hebben.
37 Toen zeide Hij tot Zijn discipelen: De oogst is wel groot; maar de arbeiders zijn weinige;
38 Bidt dan den Heere des oogstes, dat Hij arbeiders in Zijn oogst uitstote.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Johann Gottfried Walther schreef:Een gemeente van 2000 leden is denk ik ook echt te groot voor een predikant, ook al zetten de ouderlingen zich doorgaans ook goed in.
Kijk in Rijssen daar is de gemeente gesplitst, maar er zijn nu nog 2 grote wijken. Noord ruim 2000 leden, en Zuid ruim 2500 leden.
Volgens mij loop je een beetje achter de feiten aan. Er zijn drie wijken.

Maar afgezien daarvan: niet het vele is goed, maar het goede is veel :huhu
~~Soli Deo Gloria~~
Johann Gottfried Walther

Hendrikus schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:Een gemeente van 2000 leden is denk ik ook echt te groot voor een predikant, ook al zetten de ouderlingen zich doorgaans ook goed in.

De 3de wijk heeft geen 2000 leden, dus was niet interessant in dit kader.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Johann Gottfried Walther schreef:
Hendrikus schreef:

De 3de wijk heeft geen 2000 leden, dus was niet interessant in dit kader.
En ook hier geldt: niet het vele is goed, maar het goede is veel.

Waarmee niet gezegd wil zijn dat de 3e wijk goed is ;) Evenmin als de andere twee, natuurlijk :huhu
~~Soli Deo Gloria~~
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Wat zou het mooi zijn wanneer er vandaag bij de GGiN ook een aantal aangenomen zouden kunnen worden, al ben ik al heel blij met één.
wth

Bericht door wth »

[verplaatst naar ander topic]
boontje

Bericht door boontje »

Het is vast een hele domme vraag, maar:
Hoe kan een curatorium in één gesprek (en ik begrijp dat er een heel rijtje kandidaten voorbijkomt op zo'n dag) nu beoordelen of iemand wel of niet geschikt is voor het predikantschap?
Gaat het er alleen maar om dat een kandidaat een goed verhaal kan houden over zijn bekering en zijn roeping tot het ambt? (Maar daar kan je jezelf best in trainen, want een beetje oplettende kerkganger/lezer van kerkelijke tijdschriften kan heel goed bedenken wat de curatoren graag van je willen horen).
Of wordt er ook aanvullende informatie overgelegd? Bijvoorbeeld: een aanbevelingsbrief van de eigen predikant, of een psychologisch rapport of een verslag van de kerkenraad over iemands leer en wandel?
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

boontje schreef:Het is vast een hele domme vraag, maar:
Hoe kan een curatorium in één gesprek (en ik begrijp dat er een heel rijtje kandidaten voorbijkomt op zo'n dag) nu beoordelen of iemand wel of niet geschikt is voor het predikantschap?
Gaat het er alleen maar om dat een kandidaat een goed verhaal kan houden over zijn bekering en zijn roeping tot het ambt? (Maar daar kan je jezelf best in trainen, want een beetje oplettende kerkganger/lezer van kerkelijke tijdschriften kan heel goed bedenken wat de curatoren graag van je willen horen).
Of wordt er ook aanvullende informatie overgelegd? Bijvoorbeeld: een aanbevelingsbrief van de eigen predikant, of een psychologisch rapport of een verslag van de kerkenraad over iemands leer en wandel?
Jazeker. Een beetje oplettende lezer van kerkelijke tijdschriften had dat kunnen weten...
Laatst gewijzigd door Erasmiaan op 29 mei 2013, 14:09, 1 keer totaal gewijzigd.
huisman

Bericht door huisman »

boontje schreef:Het is vast een hele domme vraag, maar:

Dit is de regeling in de GG
Alleen die personen kunnen worden gehoord die een attest van hun kerkenraad hebben ontvangen. Bij de aanmelding dient de volgende procedure te worden gevolgd:
1. u meldt u aan bij uw kerkenraad (voorwaarde: minstens één jaar belijdend lid zijn van onze Gereformeerde Gemeenten);
2. indien de kerkenraad u een attest verleent, wordt dit attest u persoonlijk overhandigd;
3. een brief met het bijgevoegde attest wordt door u verzonden en moet vóór donderdag 21 april 2011 in het bezit zijn van onze secretaris.
Aan de kerkenraad wordt daarna een formulier toegezonden, dat volledig en zorgvuldig dient te worden ingevuld. Uzelf wordt ook een formulier toegezonden waarop de van belang zijnde persoonlijke gegevens door u worden verstrekt. Indien de gemeente vacant is, is het noodzakelijk dat de consulent aanwezig is op de betreffende kerkenraadsvergadering. Op het formulier dient de mening van de consulent duidelijk te worden weergegeven. Genoemde formulieren dienen op korte termijn aan de secretaris van het curatorium te worden teruggezonden. De betrokkene ontvangt tijdig bericht op welk adres en op welk tijdstip hij verwacht wordt om gehoord te worden.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Hendrik de 3de
Inactief

Bericht door Hendrik de 3de »

http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... e_1_742114

Hierbij het officiële persbericht!
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

+ weer een nieuw bezoekersrecord.
Plaats reactie