Van koningin Beatrix naar koning Willem-Alexander

DDD

Re: Van koningin Beatrix naar koning Willem-Alexander

Bericht door DDD »

@Eilander:

Er staat het volgende:
Op 16 juli 1873 heeft vrouw Van Schuppen een brief geschreven, „De oordelen Gods over Nederland". Daarin schrijft zij de volgende opmerkelijke woorden:

„Daarna kreeg ik met onze Koning te doen (dat was toen dus nog Koning Willem III), of de Heere onze Koning daartoe nog gebruiken wilde, dewijl er voor Hem toch niets te wonderlijk is. Maar na vele verzuchtingen toonde mij de Heere, dat de Koning het niet zou zijn die Hij daartoe verkoren had, want de Koning werd voor mijn aangezicht afgesneden als regerend vorst en ook niemand van zijn huis. Maar ik heb over ons land zien komen een republikeinse regering in de vreze Gods en alzo de Kerk geheel vrij gezien van de staat. Kerkelijke regering en politieke regering onderscheiden lichamen, maar de politieke regering de voedster van des Heeren Kerk. Dan zal de sabbat weer geheiligd worden, de spoortreinen op zondag zullen niet meer rijden. Dan zal de Heere verheerlijkt worden door het recht. Maar wat zal er al niet voorafgaan voor het zover is, dat ieder met zijn eigen schuld vlak moge neervallen voor de Heere".
De koning zal iets niet doen.
"Want de koning zal binnenkort worden afgesneden als regerend vorst"

"en ook niemand van zijn huis" Dat is een taalfout, maar bedoeld is volgens mij dat ook niemand van zijn huis het bedoelde iets zal doen.

Dan volgt een tegenstelling. Mevrouw heeft over het land een republiek zien komen.

Inderdaad kun je bij nader inzien de tekst zo lezen dat ook niemand van zijn huis zal zorgen voor een opwekking, maar dat dat pas komt als er een republiekeinse staatsvorm is gekomen.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

DDD schreef:@Eilander:

Het is mijn werk om teksten uit te leggen, en ik kan dat er niet in lezen. Bovenstaand heb ik al eens eerder verzocht om een precieze analyse van de tekst en verwijswoorden van mensen die beweren dat ze dat niet zegt.
Dit heeft mw. Van Schuppen geschreven:
„Daarna kreeg ik met onze Koning te doen (dat was toen dus nog Koning Willem III), of de Heere onze Koning daartoe nog gebruiken wilde, dewijl er voor Hem toch niets te wonderlijk is. Maar na vele verzuchtingen toonde mij de Heere, dat de Koning het niet zou zijn die Hij daartoe verkoren had, want de Koning werd voor mijn aangezicht afgesneden als regerend vorst en ook niemand van zijn huis. Maar ik heb over ons land zien komen een republikeinse regering in de vreze Gods en alzo de Kerk geheel vrij gezien van de staat. Kerkelijke regering en politieke regering onderscheiden lichamen, maar de politieke regering de voedster van des Heeren Kerk. Dan zal de sabbat weer geheiligd worden, de spoortreinen op zondag zullen niet meer rijden. Dan zal de Heere verheerlijkt worden door het recht. Maar wat zal er al niet voorafgaan voor het zover is, dat ieder met zijn eigen schuld vlak moge neervallen voor de Heere".

Mijn analyse:
1. Ze schrijft over een reformatie die aanstaande is
2. Zal koning Willem III hiervoor gebruikt worden? Nee.
3. Waarom meent zij dat koning Willem III hiervoor niet gebruikt wordt? Omdat de koning werd "afgesneden". Dat betekent dat zij niet meer kon bidden om een reformatie onder koning Willem III. Dat betekent m.i. niet dat koning Willem III zou sterven of zou aftreden.
4. Wordt iemand van zijn nakomelingen hiervoor gebruikt? Nee ook niet, om dezelfde reden meent ze dat.
5. Zal er niemand meer na hem op de troon zitten? Daarover zegt ze niets.
6. Wel zegt ze dat er ooit een republiek zal komen, en dat in die tijd de reformatie zal komen.

Graag jouw uitleg en een analyse waarin ik iets verkeerd uitleg.
WimA

Bericht door WimA »

Luther schreef:
WimA schreef:...aangezwengeld door dhr. S.D. Post die zo'n verhaaltje blijkbaar nodig had om een stemmingmakend colunmpje te schrijven.
Hier haak ik even op aan. Wat schreef Post feitelijk?
S.D. Post schreef:.........Ze hebben gehoord dat er geen koning meer zal komen. Dat hebben kinderen van God gezegd.....
Welke? Waar? Wanneer? iig niet mw. Schuppen! s.v.p. bewijzen!
En vervolgens gaan we los in de trant van: Ikke (Dhr. S.D. Post) gaat in het voetspoor van Calvijn maar die "kinderen van God" niet. Foei!

Daar heb ik dus gewoon heel veel moeite mee!
Laatst gewijzigd door WimA op 02 mei 2013, 11:55, 1 keer totaal gewijzigd.
WimA

Bericht door WimA »

DDD schreef:Inderdaad kun je bij nader inzien de tekst zo lezen dat ook niemand van zijn huis zal zorgen voor een opwekking, maar dat dat pas komt als er een republiekeinse staatsvorm is gekomen.
Niet "bij nader inzien de tekst zo lezen", het is de enige manier waarop deze tekst gelezen kan worden. Alle andere varianten geven een uitleg aan de tekst die er niet staat. (lees: inlegkunde).

Kijk, ter info, ook even op Koning Willem III en vergelijk de datum waarop het geschreven is met de trouwdatum(s) van de Koning, met de geboorte en sterfdatums van zijn zonen, met de geboorte van Wilhelmina enz. Ten tijde dat mw. Schuppen dit schreef (1873) leefden nog 2! van de zonen van de koning. Het verklaart mischien wel waarom men de tekst later maar invulde/uitlegde a.d.h.v. van de gebeurtenissen zonder verder goed te (blijven) lezen.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Alles overdenkende kan ik eigenlijk niet echt geloven dat dit het enige is dat er over dit onderwerp is "geprofeteerd".
Veel mensen wisten van een soort profetie af dat er geen koning meer zou komen. Ik ook maar ik wist niet van wie die was.

Mw. Van Schuppen schrijft hier helemaal niets over eigenlijk. Verschil tussen opvolging door een man of door een vrouw maakt ze helemaal niet.
Als dit dan het enige is, waarom dan zo'n ophef?
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Wilhelm schreef:Volgens mij gaat het er bij niemand om om Gods werk verdacht te stellen in wie dan ook.
Waar het om gaat is dat we uit moeten kijken met profetieen en openbaringen. Als de Heere iets bekend maakt aan een kind van God, ik geloof zeker dat dit kan, dan moet zo iemand dat voor zichzelf houden.
Er zit vaak zoveel menselijks tussen.
Pas hoorde ik nog een voorbeeld van iemand die zeker wist dat een kind predikant zou worden. Het is ook gebeurd, maar pas later vertelde die persoon dat hij dat zijn leven lang al wist omdag God het hem bekend gemaakt had.

Anderzijds zijn er zoveel 'profetieeen' die niet uitkomen.Want hoeveel ouders kennen deze gedachten niet dat hun kinderen werkzaam zullen zijn in Gods koninkrijk, terwijl het niet uitkomt?
Hoevaak wordt er niet stellig beweerd dat men geloof heeft dat een predikant het beroep aan zou nemen? Wat zijn er al niet een kinderen Gods geweest die zeker wisten dat er een oordeel kwam op korte termijn, en het oordeel bleef uit?

En zo zijn er veel voorbeelden te noemen, dat God daadwerkelijk zaken bekend maakt maar ook dat men stelig zaken beweerd die later toch niet blijken te kloppen.
Opvallend is dat juist in de zaken die wel uitkomen, de personen in kwestie er meestal over zwijgen of bekend maken in heel kleine kring.

Ik denk dat het ook het beste is. Deze zaken zijn persoonlijk en niet bedoeld om wereldkundig te maken.We mogen wijzen op Gods bedreigingen en op Gods beloften die in Zijn Woord staan. Daar hebben we dan toch genoeg aan?
Precies. Wijze woorden!
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Wilhelm schreef:Volgens mij gaat het er bij niemand om om Gods werk verdacht te stellen in wie dan ook.
Waar het om gaat is dat we uit moeten kijken met profetieen en openbaringen. Als de Heere iets bekend maakt aan een kind van God, ik geloof zeker dat dit kan, dan moet zo iemand dat voor zichzelf houden.
Veracht de profetieën niet...
DDD

Bericht door DDD »

WimA schreef:
DDD schreef:Inderdaad kun je bij nader inzien de tekst zo lezen dat ook niemand van zijn huis zal zorgen voor een opwekking, maar dat dat pas komt als er een republiekeinse staatsvorm is gekomen.
Niet "bij nader inzien de tekst zo lezen", het is de enige manier waarop deze tekst gelezen kan worden. Alle andere varianten geven een uitleg aan de tekst die er niet staat. (lees: inlegkunde).

Kijk, ter info, ook even op Koning Willem III en vergelijk de datum waarop het geschreven is met de trouwdatum(s) van de Koning, met de geboorte en sterfdatums van zijn zonen, met de geboorte van Wilhelmina enz. Ten tijde dat mw. Schuppen dit schreef (1873) leefden nog 2! van de zonen van de koning. Het verklaart mischien wel waarom men de tekst later maar invulde/uitlegde a.d.h.v. van de gebeurtenissen zonder verder goed te (blijven) lezen.
Ik bedoelde inderdaad dat ik bij nader inzien van mening ben dat je de tekst zo moet lezen als Eilander schrijft, afgezien misschien van het begrip 'afgesneden als regerend vorst'. Ik was zelf ook al begonnen met de analyse van de tekst en ben dus van mening veranderd. Vandaar het begrip 'bij nader inzien'.

Dat is gelijk een reactie op Eilander, die een tekst citeert die ik inderdaad geschreven heb maar weer verwijderd omdat hij onjuist was.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

@DDD, correct van je om je eerder ongelijk toe te geven.
Eigenlijk heb ik altijd gelijk, maar niet iedereen ziet dat in één keer :langue
refo

Bericht door refo »

Mw Schuppen gaat er vanuit dat een koning in Nederland 'regeert' in de letterlijke zin.
Dat is niet zo. Die 'republikeinse regering' die ze 'zag' was er allang. En is later ook in de 'vreze des Heeren' geweest, namelijk is er een Kuijper geweest en een Colijn, beide kinderen van God. Het is allemaal niet gegaan zoals ze 'gezien' heeft. Sterker, onder leiding van kamerlid Kersten kon de laatste al na 3 maanden stoppen.
En als we ooit Republikeins worden dan zal het nog wel een democratie zijn. Voor een regering die alles naar onze wens gaat maken (want dat is het in feite: onze wens) is dan nodig dat 51% van het volk wil dat de treinen niet meer rijden op zondag. We zijn zelf onze regering, dat is democratie.
DDD

Bericht door DDD »

Nou, zo rond 1870 had de vorst nog een hoop te vertellen hoor. Maar verder wel eens met je analyse.
WimA

Bericht door WimA »

Luther schreef:
Pas hoorde ik nog een voorbeeld van iemand die zeker wist dat een kind predikant zou worden. Het is ook gebeurd, maar pas later vertelde die persoon dat hij dat zijn leven lang al wist omdag God het hem bekend gemaakt had.

Anderzijds zijn er zoveel 'profetieeen' die niet uitkomen.Want hoeveel ouders kennen deze gedachten niet dat hun kinderen werkzaam zullen zijn in Gods koninkrijk, terwijl het niet uitkomt?
Hoevaak wordt er niet stellig beweerd dat men geloof heeft dat een predikant het beroep aan zou nemen? Wat zijn er al niet een kinderen Gods geweest die zeker wisten dat er een oordeel kwam op korte termijn, en het oordeel bleef uit?

En zo zijn er veel voorbeelden te noemen, dat God daadwerkelijk zaken bekend maakt maar ook dat men stelig zaken beweerd die later toch niet blijken te kloppen.
Opvallend is dat juist in de zaken die wel uitkomen, de personen in kwestie er meestal over zwijgen of bekend maken in heel kleine kring.

Ik denk dat het ook het beste is. Deze zaken zijn persoonlijk en niet bedoeld om wereldkundig te maken.We mogen wijzen op Gods bedreigingen en op Gods beloften die in Zijn Woord staan. Daar hebben we dan toch genoeg aan?
Precies. Wijze woorden!
Nou! wat wijs. mw. Schuppen is op dit refoforum verdacht gemaakt. Wordt dat aangegeven dan "ging het daar niet om". De verdachtmakingen praten we verder nog even goed door nog wat algemeenheden te plaatsen over dingen die ook voorspeld waren en (ook) niet gebeurden. Met kretologie als: "Hoe vaak" enz. "veel voorbeelden" enz. @Wilhelm hoorde ook weer een voorbeeld - (wat hoort men toch allemaal veel, daar heb ik echt nooit last van ) - wat blijkbaar gemeld moet worden ter rechtvaardiging dat een gestorven kind van God zomaar in diskrediet gebracht mag worden.

mw. Schuppen - en anderen van Gods volk - is op dit forum - en in de krant door S.D. Post - vandaag en gisteren meer bekritiseerd dan onze goddeloze nieuwe vorst.
Wilhelm schreef:....We mogen wijzen op Gods bedreigingen en op Gods beloften die in Zijn Woord staan..
Helaas mag dat niet.......

@DDD :super
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Ik herinner me de heftige discussies op dit forum als het over extraordinaire werkingen van de Heilige Geest ging.
Men is blijkbaar te nuchter en te wijs om er nog in te geloven. Het ging destijds ook over de gemeenschap der heiligen over het graf en de dood heen.
Er werden zelf bewoordingen gebruikt als: Dit is in strijd met Gods woord want men mag geen contact met de doden hebben..... Nu vraag ik je, waar is toch de kennis gebleven? Waar komen deze karikaturen vandaan? Zijn we met ons allen een diepe slaap weggezonken?
© -DIA- 33.965 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Eppo Gremdaat

Bericht door Eppo Gremdaat »

[quote]...........mw. Schuppen - en anderen van Gods volk - is op dit forum - en in de krant door S.D. Post - vandaag en gisteren meer bekritiseerd dan onze goddeloze nieuwe vorst. .

Wat bedoel je hiermee?
Schandalige opmerking!!! Wat weet je van iemands innerlijk?
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

WimA schreef:mw. Schuppen is op dit refoforum verdacht gemaakt.
Dat is taalkundig nogal vreemd, want ik meen dat mw. Schuppen niet meer leeft.
Maar als ik probeer te begrijpen wat je bedoelt, namelijk dat mw. Schuppen o.a. door mij scherp wordt bekritiseerd, dan klopt dat. Daar loop ik niet voor weg.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Plaats reactie