Van koningin Beatrix naar koning Willem-Alexander

-DIA-

Re: Van koningin Beatrix naar koning Willem-Alexander

Bericht door -DIA- »

Eppo Gremdaat schreef:Vandaag met (Braz.) echtgenote verdiept via WIKIPEDIA in de Kon. Familie. Wijlen Prins Bernhard kwam ook voorbij. En nog weer eens uitgebreid e.e.a. gelezen over de `Lockheed`-affaire`die in 1976 ontstond. Het vermoeden bestond dat P.Bernhard in de jaren voorgafgaand aan het bekend worden van e.e.a. 1,1 miljoen dollar had ontvangen. Toen het allemaal bekend werd ontstond er bijna een constitutionele crisis en wijlen Koningin Juliana dreige met aftreden...... (N.B. Dan was er welicht geen Koning Willem Alexander gekomen!!!)
Ik herinner me die Loockheed-affaire in 1976 als de dag van gisteren. Ds. Lamain was toen
voor enige tijd in Nederland. En zo vaak als hij in Nederland was ging hij ook voor in vele
gemeenten. Maar de gemeenten die hij in Nederland gediend had, en daar waar hij
bijzondere ontmoetingen had gehad met Gods volk, die ging hij nooit voorbij.
Zo was Rijssen ook een plaats die hij nooit voorbij ging, als hij in Nederland was. Ook die
avond, toen ZKH Prins Bernhard zijn uniform ontnomen werd, zou ds. Lamain bij ons voorgaan.
En wat me daar juist aan is bijgebleven was dat hij over een andere tekst moest preken dan
hij zich had voorgenomen.
In verband met de zaken rond prins Bernhard. Ik weet zo de tekst zo niet meer, maar het was
dan ook een onvoorbereide preek. Dan sprak hij wel eens een stichtelijk woord, maar
verklaarde niet zo de tekst. In ieder geval was het een boetepreek. Als de tekst genoemd
wordt weet ik die waarschijnlijk wel weer. Maar mij staat helder voor de geest de diepe ernst
die deze preek als jongeling op mij maakte. Maar ook het beslag dat er toen op de gemeente
lag. Hij zag de zaken rond prins Bernhard als een oordeel van God.

PS ik weet de tekst weer:
Hij sprak die avond over Jeremia 15 vers 12-14
Zal ook enig ijzer het ijzer van het noorden of koper verbreken? Ik zal uw vermogen en uw schatten tot een roof geven, zonder prijs; en dat om al uw zonden, en in al uw landpalen.
En Ik zal u overvoeren met uw vijanden, in een land, dat gij niet kent; want een vuur is aangestoken in Mijn toorn, het zal over u branden
Laatst gewijzigd door -DIA- op 02 mei 2013, 08:15, 1 keer totaal gewijzigd.
© -DIA- 33.965 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
-DIA-

Bericht door -DIA- »

...
Laatst gewijzigd door -DIA- op 02 mei 2013, 08:15, 2 keer totaal gewijzigd.
© -DIA- 33.965 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

alexv schreef:Hier nog een aardige website over vele onfrisse zaken van oa het koninkijk huis.

Onze "geliefde" koningin die met haar handtekening duizenden abortus moorden op haar geweten heeft. En Christelijk Nederland haalt z'n schouders op en wappert dapper met het vlaggetje.

En lees eens wie Bernhard nu werkelijk was.

http://gerard45.bloggertje.nl/note/2013 ... cutie.html
En wie ben jij werkelijk? Mogen we dat ook allemaal weten? Gewoon zo open op dit forum....
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

Luther schreef:
Maar DIA, als je even een dag terugkijkt. Dan was dat toch rare praat van die mevrouw Schuppen?
Luther, ik heb een dag na lopen denken over deze opmerking, maar die is natuurlijk nogal makkelijk te plaatsen als het hele feest voorbij is en de nieuwe koning een feit is.

Het is zo dat God zijn kinderen soms dingen bekendmaakt. Dat dit maar zelden gebeurt en dat we het in het algemeen met het Woord moeten doen is waar, maar soms werkt God op een bijzondere manier. Dat maakt voor mij dat ik niet graag dergelijke uitspraken veroordeel zolang ze niet tegen Gods Woord ingaan. Het had waar kunnen zijn.

Ik denk dat van veel meer belang is hoe we daar op reageren. Rustig doorleven onder de aanzegging van Gods oordeel over onze zonden (zonder je tot Hem te wenden) en je angstig maken over een dergelijke voorzegging lijkt me niet de bedoeling. Ik neem aan dat dit ook niet haar bedoeling was. We moeten ons altijd meer laten gezeggen door Gods Woord dan door mensen. Wat Hij zegt is sowieso waar.

En verder kun je dan toch rustig afwachten? Ik ken meer mensen die menen dat God een bepaalde weg zal gaan met hen of anderen, aanhoren, laten rusten, de tijd zal het leren. We hebben allemaal zo onze eigen interpretaties van dingen en gebeurtenissen. Daarom denk ik wel dat het verstandig is om zo'n "openbaring" misschien voor je te houden en daarmee alleen met God te worstelen.
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Fijne en eerlijke post, Marthamartha!
ejvl

Bericht door ejvl »

MarthaMartha schreef: Het is zo dat God zijn kinderen soms dingen bekendmaakt. Dat dit maar zelden gebeurt en dat we het in het algemeen met het Woord moeten doen is waar, maar soms werkt God op een bijzondere manier. Dat maakt voor mij dat ik niet graag dergelijke uitspraken veroordeel zolang ze niet tegen Gods Woord ingaan. Het had waar kunnen zijn.

Ik denk dat van veel meer belang is hoe we daar op reageren. Rustig doorleven onder de aanzegging van Gods oordeel over onze zonden (zonder je tot Hem te wenden) en je angstig maken over een dergelijke voorzegging lijkt me niet de bedoeling. Ik neem aan dat dit ook niet haar bedoeling was. We moeten ons altijd meer laten gezeggen door Gods Woord dan door mensen. Wat Hij zegt is sowieso waar.

En verder kun je dan toch rustig afwachten? Ik ken meer mensen die menen dat God een bepaalde weg zal gaan met hen of anderen, aanhoren, laten rusten, de tijd zal het leren. We hebben allemaal zo onze eigen interpretaties van dingen en gebeurtenissen. Daarom denk ik wel dat het verstandig is om zo'n "openbaring" misschien voor je te houden en daarmee alleen met God te worstelen.
Wie weet komt er ooit nog eens een DNA onderzoek voor het huis van Oranje, er is nogal wat speculatie omdat de man van Emma op 61 jarige leeftijd trouwde met Emma en syfilis had, wat onvruchtbaarheid betekent of kan betekenen.
En er is nogal wat speculatie over Juliana die een draagmoeder of zoiets gehad zou hebben.
Geen idee wat er van te geloven is, het lijkt mij ongegronde speculatie, maar zeggen dat de "profetie" geklets is durf ik ook niet met dezelfde reden die hierboven staat van MarthaMartha.

Ik heb een verhaal gelezen van ik meen Leen Potappel die meende dat hij niet in militaire dienst zou hoeven, dat zou hij van God gekregen hebben, hij was er vast van overtuigd, maar ook hij is terecht gewezen door een ander van Gods volk en is gewoon in dienst geweest.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

@ejvl, een dergelijk verhaal van Potappel is mij niet bekend. Maar het zal waarschijnlijk een ander geweest zijn. Het had evengoed bij Potappel gebeurd kunnen zijn.

En over dat DNA-onderzoek: dat gaat niet gebeuren en dat hoeft ook niet te gebeuren. Dat is alleen maar voer voor allerlei roddels die toch wel de ronde doen. Als je het ene "opgelost" zou hebben, zou toch het andere praatje weer de kop op steken.
Mara

Bericht door Mara »

MarthaMartha schreef:
alexv schreef:Hier nog een aardige website over vele onfrisse zaken van oa het koninkijk huis.

Onze "geliefde" koningin die met haar handtekening duizenden abortus moorden op haar geweten heeft. En Christelijk Nederland haalt z'n schouders op en wappert dapper met het vlaggetje.

En lees eens wie Bernhard nu werkelijk was.

http://gerard45.bloggertje.nl/note/2013 ... cutie.html
En wie ben jij werkelijk? Mogen we dat ook allemaal weten? Gewoon zo open op dit forum....
alexv, alias.......... :tilt
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

MarthaMartha schreef:
Luther schreef:
Maar DIA, als je even een dag terugkijkt. Dan was dat toch rare praat van die mevrouw Schuppen?
Luther, ik heb een dag na lopen denken over deze opmerking, maar die is natuurlijk nogal makkelijk te plaatsen als het hele feest voorbij is en de nieuwe koning een feit is.
Dat is zeker makkelijk te plaatsen achteraf. Het verschil is echter dat ik het - lees enkele postings terug - twee weken geleden ongeveer ook zo heb gezegd tegen leerlingen in de klas. Letterlijk heb ik gezegd: "Je moet er enorm mee oppassen om verhalen, bekendmakingen, profetieën van mensen - al zijn het kinderen van God - voor waar aan te nemen. Denk maar aan al die voorspellingen rond de wederkomst en de Mayakalender. Als het gaat om de wederkomst, dan weet alleen de Vader dat, verder niemand. Laten we ons maar bij Gods Woord houden en niet bij allerlei verhalen van mensen."
Het is zo dat God zijn kinderen soms dingen bekendmaakt. Dat dit maar zelden gebeurt en dat we het in het algemeen met het Woord moeten doen is waar, maar soms werkt God op een bijzondere manier. Dat maakt voor mij dat ik niet graag dergelijke uitspraken veroordeel zolang ze niet tegen Gods Woord ingaan. Het had waar kunnen zijn.
Nee, want het gaat wel tegen Gods Woord in. Lees de koningspsalmen, lees 1 Tim. 2 over de wijze waarop Paulus oproept om voorbede te doen voor koningen en allen die in hoogheid zijn gezeten. Let wel: Toen Paulus dat schreef, had hij het niet over het huis van Oranje dat duidelijk christelijke wortels heeft. Hij had het over de meest heidens en vijandige vorsten in een totaal goddeloos rijk! En God verandert niet!
Wij hebben ons te houden aan wat de Heere in Zijn Woord geopenbaard heeft en niet aan buiten-bijbelse openbaringen van mensen, al zijn het de liefste kinderen van God.
En daarom was het in de klas een prachtige opstap om door te praten over de wederkomst.
Precies; en dus had mw. Schuppen (?) dat niet in een boekje moeten zetten.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Misschien kun je wat meer de geest van MM's post aanvoelen. Ik denk dat ze vooral aansloeg op je negatieve toonzetting.
WimA

Bericht door WimA »

DDD schreef:
WimA schreef:In het OT - in de geschiedenissen - staat vaak bij de koningen van Israël en Juda vermeld
"en ...... deed wat recht was in de ogen des HEEREN" of "En ... deed wat kwaad was in de ogen des HEEREN"
Wat zouden we moeten schrijven achter 33 jaar Beatrix? en waarom?
Ik blijf me verbazen.
Gelukkig hoeven wij zoiets niet te schrijven. Laten we dat maar reserveren voor mensen die onder de leiding van de heilige Geest hun boeken schreven.
Ik blijf me inderdaad ook werkelijk verbazen. Een 3-tal aspecten.

1. Zo langzamerhand krijg ik het gevoel dat men niets meer mag zeggen alhoewel het Woord toch zo overduidelijk is. Laat ik het met een voorbeeld verduidelijken.

Als een kind op school gedurende een overhoring opschrijft dat 1 + 1 = 3, en de schoolmeester zegt: "Dat is fout" dan mag dat - lettende op de teneur van dit forum - niet (meer) gezegd worden. Want tenslotte kunnen wij het kind niet in het hart kijken en weten we zijn innerlijke gedachten niet. Wij zien tenslotte slechts aan wat voor ogen is.

"Oordeelt niet, opdat gij niet geoordeeld wordt" is het Schriftwoord waarmee verdedigd wordt dat niet meer gezegd mag worden 1 + 1 is niet 3 maar 2. Want dat is een oordeel en dat is fout. Want dan wordt je zelf ook geoordeeld op je eigen fouten! Hiermee wordt de Schrift - dit toch in de 10 geboden duidelijk genoeg aangeeft wat goed is en wat fout - krachteloos gemaakt. De Schrift die zegt: "Zo zij niet doen naar dit Woord, het zal geen dageraad hebben"

2. Ook in opinie bijdragen en - helaas- ook in de kerkdiensten ziet men veelal deze gedachte(n) en varianten erop opgeld doen. Een aantal (standaard) patronen zijn wel herkenbaar. Als eerste patroon de redenering: "Wie zonder zonde is, werpe de eerste steen" waarmee elke opmerking dat het Koningshuis in zijn daden goddeloos is als onchristelijk wordt geclassificeerd. Vervolgens wordt de opmerking gemaakt dat er ook nog zo veel is om dankbaar voor te zijn. Dat is waar. Maar zullen wij dan de zonde negeren omdat de Heere ons nog zoveel goeds laat? De niet uitgesproken gedachte erachter lijkt wel te zijn: "De Heere merkt het niet" of "Zo erg is het blijkbaar niet" Is dat de reactie als de Heere ons nog tijd en gelegenheid laat ons te bekeren? Het goede wat de Heere ons nog laat is toch niet omdat het allemaal wel meevalt met de zonden van ons land en volk? Zo wordt het heden ten dage wel uitgelegd.

3. Het laatste patroon, en dat zien we vooral op dit forum en in het RD, is dat men christenen die oprecht hun zorgen uitten - hoe gebrekking ook - duidelijk vertelt dat het allemaal niet bijbels is wat ze aangeven terwijl dezelfde scribenten over mensen die openlijk tonen lak te hebben aan God en zijn geboden spreken in vergoedelijkende zin.

@Luther, @Vlinder, @DDD: Die mw. Schuppen heeft nog niets gezegd wat aantoonbaar onjuist is gebleken. Het wordt allemaal wel wat lasterlijk, aangezwengeld door dhr. S.D. Post die zo'n verhaaltje blijkbaar nodig had om een stemmingmakend colunmpje te schrijven.
Laatst gewijzigd door WimA op 02 mei 2013, 11:01, 1 keer totaal gewijzigd.
vlinder

Bericht door vlinder »

Ik begrijp MM, maarook Luther. Als je zo bezig bent met deze woorden, hecht je bijna meer waarde aan mensenwoorden als aan Gods Woord. Achteraf kun je prima zeggen dat het 'nergens op slaat' want het is niet uitgekomen. Mensen zijn nog steeds niet helderziende, ook niet kinderen van God. God gaf in het verleden gezichten, maar we leren op catechisatie allemaal dat God nu niet meer door dromen e.d. werkt, behalve waar Gods Woord nog niet is. Achteraf kan je beoordelen of iets waar is, en bij dit kun je dus zeggen dat het 'onzin' was, want mevr. Schuppen heeft stellige uitspraken gedaan die tegen Gods Plan ingingen. Dat we nu wel een koning hebben bewijst dat. Dat wil niet zeggen dat al Gods kinderen het mis gehad hebben, maar het wil wel zeggen dat sommigen zomaar wat zeggen. Zou God tegen een nietig mens dingen zeggen die Hij niet doet? Ik geloof dat niet. Terughoudendheid met alles wat niet in Gods Woord staat is m.i. Op zijn plaats. Als ik hier wat zou beweren zou ook niemand dat geloven. Dat zou ook afgedaan worden als speculaties.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Nogmaals, wat mevr. Van Schuppen schreef, wordt echt verkeerd uitgelegd.

Dit is wat ze zei: De koning die er toen was, zal geen rol spelen in de "reformatie" van ons land. En ook niemand van zijn huis. Dat zal onder een republiek gebeuren. Maar of dat in 1900, 1950, 2013 of 2250 zal gebeuren, heeft ze niet gezegd.

Je kunt zeggen: ja, zo kan ik het ook. Maar als je het geschrift van mevr. Van Schuppen leest, komt dit toch niet echt over als iets waar je makkelijk mee om moet gaan. In die zin heb ik toch ook wel moeite met het gemak waarmee sommige mensen hier er wel eens even gehakt van maken....
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

WimA schreef:...aangezwengeld door dhr. S.D. Post die zo'n verhaaltje blijkbaar nodig had om een stemmingmakend colunmpje te schrijven.
Hier haak ik even op aan. Wat schreef Post feitelijk?
S.D. Post schreef: Koningin Beatrix heeft bekend­gemaakt af te treden. Nu zal er een koning komen. Ik hoor om mij heen dat mensen angst hebben en vragen stellen of dat zal gebeuren. Ze hebben gehoord dat er geen koning meer zal komen. Dat hebben kinderen van God gezegd. Hoe moeten we met zulke voorspellingen omgaan? En hoe kunnen Gods kinderen dat weten? Zou de wederkomst zo snel al komen?

Kunnen kinderen van God weten wat er in de toekomst zal gebeuren? Ik zou geen hard nee durven laten volgen op deze vraag, maar grote voorzichtigheid is geboden. Daarmee begeef ik me in het spoor van Calvijn. Hij was zelfs van mening dat na de Bijbelse tijd bij Gods kinderen dit soort inzicht in toekomstige gebeurtenissen helemaal niet meer voorkomt.

Zover zou ik niet willen gaan. Maar zijn advies om ons daar niet te veel mee bezig te houden, wil ik graag aan je doorgeven. Heel wat van dit soort voorspellingen, ook al zijn ze uitgesproken door echte kinderen van God, komen gewoon niet uit.

In het Koninkrijk van God gaat het niet om het bijzondere. De rijke man vraagt in de gelijkenis van de arme Lazarus of zijn broers een bericht uit de hemel over de hel kunnen krijgen. Dát zal pas effect hebben in hun leven! Het antwoord is: Ze hebben de Bijbel. Als ze zich met de wet en de profeten in de hand niet bekeren, gaat niets helpen, zelfs geen persoonlijk bezoek van een dode.

Je vrienden en klasgenoten zijn bezorgd en stellen vragen. Als je met hen praat, breng hen dan op andere gedachten. Het is beter dat ze zich zorgen maken over iets wat ze in de Bijbel hebben gevonden. Bijvoorbeeld dat de dood ieder uur wenkt, of dat die dag komt als een dief in de nacht. Wie zich niet heeft bekeerd, zal dan roepen: „Bergen, valt op ons.” Een voorspelling van een mens, al is het een dominee, is slechts zandgrond in vergelijking met woorden uit de Bijbel, die vast en zeker zijn.

Zal de wederkomst snel komen? Dat weet niemand. Dat maakt deze vraag in zekere zin zinloos. Liever vraag je: Zou ik willen dat de Heere Jezus snel komt? Kun je Hem ontmoeten? Wat betekent het voor je als Hij als Rechter zal komen? Als je daar niet gerust op bent, haast je dan. Nu staat Hij nog met uitgestrekte handen voor je. Boven Zijn hoofd wappert nog de witte vlag van de vrede en verzoening. Als deze Koning komt, is het te laat. Heden, nu je Zijn stem hoort, verhard je niet. Maak er vandaag nog werk van om Hem te vinden.
Van harte mee eens.

@Erasmiaan: Lees even na hoe ik e.e.a. zei, ik ben niet negatief over mw. Schuppen; wel ben ik negatief over haar 'profetie' of 'openbaring' aangaande een koning.

P.S.: Misschien kan iemand hier de letterlijke tekst van mw. Schuppen neerzetten?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Volgens mij gaat het er bij niemand om om Gods werk verdacht te stellen in wie dan ook.
Waar het om gaat is dat we uit moeten kijken met profetieen en openbaringen. Als de Heere iets bekend maakt aan een kind van God, ik geloof zeker dat dit kan, dan moet zo iemand dat voor zichzelf houden.
Er zit vaak zoveel menselijks tussen.
Pas hoorde ik nog een voorbeeld van iemand die zeker wist dat een kind predikant zou worden. Het is ook gebeurd, maar pas later vertelde die persoon dat hij dat zijn leven lang al wist omdag God het hem bekend gemaakt had.

Anderzijds zijn er zoveel 'profetieeen' die niet uitkomen.Want hoeveel ouders kennen deze gedachten niet dat hun kinderen werkzaam zullen zijn in Gods koninkrijk, terwijl het niet uitkomt?
Hoevaak wordt er niet stellig beweerd dat men geloof heeft dat een predikant het beroep aan zou nemen? Wat zijn er al niet een kinderen Gods geweest die zeker wisten dat er een oordeel kwam op korte termijn, en het oordeel bleef uit?

En zo zijn er veel voorbeelden te noemen, dat God daadwerkelijk zaken bekend maakt maar ook dat men stelig zaken beweerd die later toch niet blijken te kloppen.
Opvallend is dat juist in de zaken die wel uitkomen, de personen in kwestie er meestal over zwijgen of bekend maken in heel kleine kring.

Ik denk dat het ook het beste is. Deze zaken zijn persoonlijk en niet bedoeld om wereldkundig te maken.We mogen wijzen op Gods bedreigingen en op Gods beloften die in Zijn Woord staan. Daar hebben we dan toch genoeg aan?
Plaats reactie