Ik herinner me die Loockheed-affaire in 1976 als de dag van gisteren. Ds. Lamain was toenEppo Gremdaat schreef:Vandaag met (Braz.) echtgenote verdiept via WIKIPEDIA in de Kon. Familie. Wijlen Prins Bernhard kwam ook voorbij. En nog weer eens uitgebreid e.e.a. gelezen over de `Lockheed`-affaire`die in 1976 ontstond. Het vermoeden bestond dat P.Bernhard in de jaren voorgafgaand aan het bekend worden van e.e.a. 1,1 miljoen dollar had ontvangen. Toen het allemaal bekend werd ontstond er bijna een constitutionele crisis en wijlen Koningin Juliana dreige met aftreden...... (N.B. Dan was er welicht geen Koning Willem Alexander gekomen!!!)
voor enige tijd in Nederland. En zo vaak als hij in Nederland was ging hij ook voor in vele
gemeenten. Maar de gemeenten die hij in Nederland gediend had, en daar waar hij
bijzondere ontmoetingen had gehad met Gods volk, die ging hij nooit voorbij.
Zo was Rijssen ook een plaats die hij nooit voorbij ging, als hij in Nederland was. Ook die
avond, toen ZKH Prins Bernhard zijn uniform ontnomen werd, zou ds. Lamain bij ons voorgaan.
En wat me daar juist aan is bijgebleven was dat hij over een andere tekst moest preken dan
hij zich had voorgenomen.
In verband met de zaken rond prins Bernhard. Ik weet zo de tekst zo niet meer, maar het was
dan ook een onvoorbereide preek. Dan sprak hij wel eens een stichtelijk woord, maar
verklaarde niet zo de tekst. In ieder geval was het een boetepreek. Als de tekst genoemd
wordt weet ik die waarschijnlijk wel weer. Maar mij staat helder voor de geest de diepe ernst
die deze preek als jongeling op mij maakte. Maar ook het beslag dat er toen op de gemeente
lag. Hij zag de zaken rond prins Bernhard als een oordeel van God.
PS ik weet de tekst weer:
Hij sprak die avond over Jeremia 15 vers 12-14
Zal ook enig ijzer het ijzer van het noorden of koper verbreken? Ik zal uw vermogen en uw schatten tot een roof geven, zonder prijs; en dat om al uw zonden, en in al uw landpalen.
En Ik zal u overvoeren met uw vijanden, in een land, dat gij niet kent; want een vuur is aangestoken in Mijn toorn, het zal over u branden