Kanselboodschap Free Presbyterian Church Schotland
Re: Kanselboodschap Free Presbyterian Church Schotland
Nou, daar ben ik het dan niet mee eens. Ik zie aan de linkerkant juist een versmalling. Er zijn (vrijwel?) geen predikanten meer met de ligging van bijvoorbeeld J.W. Kersten of ds. H. Rijksen. Wat nu links wordt genoemd is voor een groot deel gewoon de GG-mainstream maar dan met wat meer preektalent, en soms iets minder aandacht voor specifieke ervaringen van gelovigen, maar dat hoeft niet eens.
Dit vind ik wel een intrigerende opmerking: jij (veronder)stelt dat het Curatorium voor een groot deel vervangen is om verrechtsing/eenzijdigheid tegen te gaan? De GS heeft predikanten/ambtsdragers die het curatorium had voorgesteld opzijgeschoven voor dit doel?De opmerking over opvatting van de GS is ontleend aan het feit dat het Curatorium nog niet zo heel lang geleden voor een groot deel is vervangen door mensen die niet door het curatorium zelf waren voorgesteld en sindsdien is de eenzijdigheid in de toelating een stuk minder.
En hoe zie jij die eenzijdigheid in toelating dan? Is dat jouw persoonlijke visie, of is die eenzijdigheid écht anders?
Zo vind ik het deputaatschap voor de zending ook wel wat van kleur verschoten, de laatste jaren, overigens. Maar dat is weer puur een aanname, ik zie daar nog geen bewuste keuze in.
Het gevaar met het noemen van namen is dat er direct discussie ontstaat of die wel in een bepaalde indeling past.
Ds. H. Rijksen zou ik niet links willen classificeren. De reden van zijn afzetting heeft met deze discussie m.i. niets te maken.
Wat betreft ds. J.W. Kersten; zijn prediking was zeker niet linkser dan sommige hedendaagse predikanten.
Ds. H. Rijksen zou ik niet links willen classificeren. De reden van zijn afzetting heeft met deze discussie m.i. niets te maken.
Wat betreft ds. J.W. Kersten; zijn prediking was zeker niet linkser dan sommige hedendaagse predikanten.
Deze "kleurverschieting" is me ook al langer opgevallen. En niet alleen het deputaatschap voor de zending, ook binnen de JBGG zie je een wat vergelijkbare tendens...Anker schreef:Dit vind ik wel een intrigerende opmerking: jij (veronder)stelt dat het Curatorium voor een groot deel vervangen is om verrechtsing/eenzijdigheid tegen te gaan? De GS heeft predikanten/ambtsdragers die het curatorium had voorgesteld opzijgeschoven voor dit doel?De opmerking over opvatting van de GS is ontleend aan het feit dat het Curatorium nog niet zo heel lang geleden voor een groot deel is vervangen door mensen die niet door het curatorium zelf waren voorgesteld en sindsdien is de eenzijdigheid in de toelating een stuk minder.
En hoe zie jij die eenzijdigheid in toelating dan? Is dat jouw persoonlijke visie, of is die eenzijdigheid écht anders?
Zo vind ik het deputaatschap voor de zending ook wel wat van kleur verschoten, de laatste jaren, overigens. Maar dat is weer puur een aanname, ik zie daar nog geen bewuste keuze in.
Het is ook niet "om niet" dat de laatste jaren predikanten uit de behouden kring voorgaan in diensten voor de MBuma zending. Dit was eerder niet bestaanbaar...
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
@Anker:
Het is natuurlijk allemaal een kwestie van interpretatie. Ik denk dat ik het uit het ND heb want in Digibron kon ik het niet meer vinden, behalve dan dat in 2004 werd gememoreerd dat in de afgelopen 10 jaar het gehele curatorium, op één lid na, was vervangen.
Het is natuurlijk allemaal een kwestie van interpretatie. Ik denk dat ik het uit het ND heb want in Digibron kon ik het niet meer vinden, behalve dan dat in 2004 werd gememoreerd dat in de afgelopen 10 jaar het gehele curatorium, op één lid na, was vervangen.
Dat laatste zegt toch ook niemand?Tiberius schreef:Ds. H. Rijksen zou ik niet links willen classificeren. De reden van zijn afzetting heeft met deze discussie m.i. niets te maken.

Nou, als ik het lijstje met deputaten bekijk val ik echt een beetje van mijn stoel van dit soort reacties. Ik vind precies het tegenovergestelde.-DIA- schreef:Deze "kleurverschieting" is me ook al langer opgevallen. En niet alleen het deputaatschap voor de zending, ook binnen de JBGG zie je een wat vergelijkbare tendens...Anker schreef:Dit vind ik wel een intrigerende opmerking: jij (veronder)stelt dat het Curatorium voor een groot deel vervangen is om verrechtsing/eenzijdigheid tegen te gaan? De GS heeft predikanten/ambtsdragers die het curatorium had voorgesteld opzijgeschoven voor dit doel?De opmerking over opvatting van de GS is ontleend aan het feit dat het Curatorium nog niet zo heel lang geleden voor een groot deel is vervangen door mensen die niet door het curatorium zelf waren voorgesteld en sindsdien is de eenzijdigheid in de toelating een stuk minder.
Het is ook niet "om niet" dat de laatste jaren predikanten uit de behouden kring voorgaan in diensten voor de MBuma zending. Dit was eerder niet bestaanbaar...
Die vervanging op zich is geen argument.DDD schreef:@Anker:
Het curatorium kent een vrij korte zittingsduur, omdat men bij het verlaten van actieve dienst ook uit het curatorium moet.
Zit je weer? Wat bedoel je met tegenovergestelde?DDD schreef:Nou, als ik het lijstje met deputaten bekijk val ik echt een beetje van mijn stoel van dit soort reacties. Ik vind precies het tegenovergestelde.-DIA- schreef:Deze "kleurverschieting" is me ook al langer opgevallen. En niet alleen het deputaatschap voor de zending, ook binnen de JBGG zie je een wat vergelijkbare tendens...Anker schreef:Dit vind ik wel een intrigerende opmerking: jij (veronder)stelt dat het Curatorium voor een groot deel vervangen is om verrechtsing/eenzijdigheid tegen te gaan? De GS heeft predikanten/ambtsdragers die het curatorium had voorgesteld opzijgeschoven voor dit doel?De opmerking over opvatting van de GS is ontleend aan het feit dat het Curatorium nog niet zo heel lang geleden voor een groot deel is vervangen door mensen die niet door het curatorium zelf waren voorgesteld en sindsdien is de eenzijdigheid in de toelating een stuk minder.
Nou, dat ik verschillende vertegenwoordigers van de rechterflank waarneem, en verder alleen middenfiguren, niets ten nadele van de betrokken deputaten.
Eens net zoals bij de deputaten Evangelisatie. Vaak mensen die er in de praktijk juist niet zoveel mee hebben.DDD schreef:[
Nou, als ik het lijstje met deputaten bekijk val ik echt een beetje van mijn stoel van dit soort reacties. Ik vind precies het tegenovergestelde.
En juist zij die je in dit soort deputaatschappen zou verwachten, krijgen er geen plek in.
Wilhelm schreef:Eens net zoals bij de deputaten Evangelisatie. Vaak mensen die er in de praktijk juist niet zoveel mee hebben.DDD schreef:[
Nou, als ik het lijstje met deputaten bekijk val ik echt een beetje van mijn stoel van dit soort reacties. Ik vind precies het tegenovergestelde.
En juist zij die je in dit soort deputaatschappen zou verwachten, krijgen er geen plek in.

Welke foute conclusie?
Waar baseer je dan op dat die mensen die in dit deputaatschap Evangelisatie zitten er "niet zoveel mee hebben"?Wilhelm schreef:Eens net zoals bij de deputaten Evangelisatie. Vaak mensen die er in de praktijk juist niet zoveel mee hebben.DDD schreef:[
Marieke geeft het antwoord. Wat is voor jou bepalend om 'iets te hebben met evangelisatie'. Volgens mij heeft iedere predikant daar toch wel iets mee, maar ik kan het natuurlijk mis hebben.