De zonde van de paus...

eilander
Moderator

Re: De zonde van de paus...

Bericht door eilander »

DDD schreef:Nou zijn het weer de aflaten. Natuurlijk ben ik geen voorstander van aflaten, maar het is toch wel opmerkelijk dat steeds van het ene naar het andere argument wordt overgesprongen. De discussie was dat hier met bepaalde argumenten werd gesteld dat de paus geen kind van God kan zijn. Die argumenten zijn onzin, naar mijn mening, maar dat is geen reden om zomaar heel andere dingen erbij te halen. Dan wordt de discussie nog onoverzichtelijker.
En waarom zijn deze argumenten onzin?

Het gaat er mij om: waarom worden de verschillen gerelativeerd? Ik begrijp dat niet. Eerlijk gezegd dacht ik dat aflaten tegenwoordig wel afgedaan hadden. Daarom verbaas ik mij dat het nog op deze manier te vinden was op de officiële RKK-site. Misschien haal ik wat door elkaar, dat zou kunnen. Maar dat zou ook te maken kunnen hebben met een stukje verontwaardiging over het feit dat diversen hier de verschillen willen verdoezelen, naar mijn mening.
DDD

Bericht door DDD »

Ik wil juist de verschillen helder benoemen, maar dan wel graag zoals ze zijn. En het door elkaar halen van argumenten maakt de zaak niet overzichtelijker.

Er wordt bijvoorbeeld gezegd: wat als iemand niet zalig verklaard wordt, maar in de dag van het oordeel toch zalig blijkt te zijn. Ik zie het probleem niet. Dan is die persoon minder nagevolgd, maar dat heeft natuurlijk geen invloed op zijn eeuwige bestemming.

De zaligverklaringen zijn alleen maar bedoeld om een canon te hebben van de geloofsgetuigen, zoals die in Hebreeen 11 al begonnen is. Daar kun je van alles van vinden, maar de opvatting dat om die reden alleen al duidelijk is dat de Paus geen kind van God is is zonder meer droevig. Ik kan me heel wat ergere dwalingen voorstellen, als het gaat om het aanbod van genade bijvoorbeeld, of als het gaat over de betekenis van het verbond en de kinderdoop. Dan is er nog geen reden om zulke vérgaande conclusies te trekken!
SecorDabar

Bericht door SecorDabar »

DDD schreef:Ik wil juist de verschillen helder benoemen, maar dan wel graag zoals ze zijn. En het door elkaar halen van argumenten maakt de zaak niet overzichtelijker.

Er wordt bijvoorbeeld gezegd: wat als iemand niet zalig verklaard wordt, maar in de dag van het oordeel toch zalig blijkt te zijn. Ik zie het probleem niet. Dan is die persoon minder nagevolgd, maar dat heeft natuurlijk geen invloed op zijn eeuwige bestemming.

De zaligverklaringen zijn alleen maar bedoeld om een canon te hebben van de geloofsgetuigen, zoals die in Hebreeen 11 al begonnen is. Daar kun je van alles van vinden, maar de opvatting dat om die reden alleen al duidelijk is dat de Paus geen kind van God is is zonder meer droevig. Ik kan me heel wat ergere dwalingen voorstellen, als het gaat om het aanbod van genade bijvoorbeeld, of als het gaat over de betekenis van het verbond en de kinderdoop. Dan is er nog geen reden om zulke vérgaande conclusies te trekken!
Ik begrijp uw beweegredenen niet waarom u het telkens zo opneemt voor de paus.
Komt dat door uw kerkelijke achtergrond ? :)
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)

Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
parsifal

Bericht door parsifal »

eilander schreef:
Omdat er niet iemand van bovenaf vertelt dat de rest van de kerk nu moet vinden dat iemand zalig is.
Ja, maar is dat echt zo'n groot punt? Ik zie hier ook genoeg beschrijvingen langskomen waarbij verwezen wordt naar een "godzalig man" (Ds Kort over Comrie bijvoorbeeld). Het maakt verschil of dit op kerkniveau gebeurt, maar om dit verschil nu uit te vergroten. Vanwege sommige theologische verschillen tussen rome en geneve heeft Rome een canon van heiligen en zaligen. Die verschillen wil ik niet wegredeneren (en ook niet als een reden voor volledige scheiding zien), maar het punt van de zaligverklaringen en heiligverklaringen is m.i. echt marginaal en wordt alleen meer dan dat als men de verklaringen als eigenlijke zaligmaking of heiligmaking gaat zien. Iets wat Rome zeker niet doet.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
parsifal

Bericht door parsifal »

SecorDabar schreef:
Ik zal niet voor DDD antwoorden, maar hoe komt het dat jij telkens zonden bij de paus wilt aanwijzen? Waarom zo geinteresseerd in andermans staat?
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
SecorDabar

parsifal schreef:
SecorDabar schreef:
Ik zal niet voor DDD antwoorden, maar hoe komt het dat jij telkens zonden bij de paus wilt aanwijzen? Waarom zo geinteresseerd in andermans staat?
Ik ben het van harte eens wat de 5 predikanten uit de gereformeerde gezindte hebben geschreven zoals
dit is verwoord in het RD-opinieartikel van 20 maart 2013:

http://www.refdag.nl/opinie/te_veel_aan ... t_1_724459

Maar als men andere kerkelijke opiniemakers volgt dan kan verschil van inzicht daarin meespelen.

(Ds. Ebenezer Erskine)
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

DDD schreef:Ik wil juist de verschillen helder benoemen, maar dan wel graag zoals ze zijn. En het door elkaar halen van argumenten maakt de zaak niet overzichtelijker.

Haal je nu zelf geen argumenten door elkaar, vind je? Wie begint er nu over de dwalingen over het aanbod van genade in dit topic.....?

Ik heb aan Hebreeën 11 wel genoeg, die rij geloofshelden hoeft echt niet uitgebreid te worden. Zeker niet met dit soort argumentatie:
Voorbeeldige mensen die plaatselijk grote indruk hebben gemaakt, worden door de Kerk louter 'zalig' verklaard, en pas dan wanneer na zorgvuldige afwegingen vast is komen te staan, dat ze een bijzondere plaats bij God innemen.
SecorDabar

DDD schreef:
de opvatting dat om die reden alleen al duidelijk is dat de Paus geen kind van God is is zonder meer droevig.
Wie bepaald dan dat de paus een kind van God is ?
De opvatting dat de paus een kind van God is, kan evengoed zonder meer droevig genoemd worden.

Als de paus een kind van God is, dan maken de dwalingen toch niets meer uit ?
De paus kan dan evengoed een kind van God zijn, inclusief zijn grove dwalingen.

N.B. Let wel: ik speel niet op de persoon van de huidige paus, maar op het instituut van de paus.

(Ds. Ebenezer Erskine)
parsifal

Bericht door parsifal »

SecorDabar schreef:DDD schreef:
de opvatting dat om die reden alleen al duidelijk is dat de Paus geen kind van God is is zonder meer droevig.
De opvatting dat de paus een kind van God is, kan evengoed zonder meer droevig genoemd worden.

N.B. Let wel: ik speel niet op de persoon van de huidige paus, maar op het instituut van de paus.
Ik begrijp je niet helemaal.
- Laat ik het zo zeggen. Bij de vorige paus heb ik het idee dat zijn boeken over de Heere Jezus erg goed zijn. Ook zijn visie op de samenleving lijkt Bijbels zeer goed onderbouwd te zijn. Verder is het goed doordacht en ik denk dat we veel van hem kunnen leren. De huidige paus toont bescheiden en nederig, wast de voeten van HIV patienten en erkent en belijdt fouten van de kerk (in dit geval Argentinie). Dat zijn goede vruchten, die we mogen erkennen en waar we misschien van kunnen leren.

- Laten we nu voor de paus, Luther invullen. Die man had een wat afwijkende visie op het avondmaal, was niet het beste toonbeeld van nederigheid en heeft vreselijke dingen over de Joden gezegd. Natuurlijk maakt dit wat uit. Moeten we er daarom maar vanuit gaan dat Luther geen kind van God was. (Over David zou nog meer te zeggen zijn dan over Luther).

Ik krijg nu het idee dat sommigen hier argumenten zoeken waarmee hun eerste aanname dat de paus zou zijn, onderbouwt kan worden, in plaats vanuit de argumenten zelf te oordelen. Dit uit zich in het zo zwart mogelijk uitleggen van praktijken in de RK kerk of van de Paus en soms zelfs karikaturen maken. Dat lijkt me niet de Christelijke manier.

Ja, de RK heeft een afwijkende mening over het bereiken van de zaligheid (al is het subtieler dan zeggen dat de RK leert dat je door goede werken zalig kunt worden of dat deze iets toevoegen). De aflaten zijn iets wat we moeten afkeuren. De Maria-devotie gaat (in het bijzonder bij veel leken) te ver. Maar ik zou zeker "heilig verklaringen" of bijvoorbeeld "te veel sacramenten" niet als grove dwalingen durven omschrijven.
SecorDabar

parsifal schreef:
SecorDabar schreef:DDD schreef:

Ik begrijp je niet helemaal.
- Laat ik het zo zeggen. Bij de vorige paus heb ik het idee dat zijn boeken over de Heere Jezus erg goed zijn. Ook zijn visie op de samenleving lijkt Bijbels zeer goed onderbouwd te zijn. Verder is het goed doordacht en ik denk dat we veel van hem kunnen leren. De huidige paus toont bescheiden en nederig, wast de voeten van HIV patienten en erkent en belijdt fouten van de kerk (in dit geval Argentinie). Dat zijn goede vruchten, die we mogen erkennen en waar we misschien van kunnen leren.

- Laten we nu voor de paus, Luther invullen. Die man had een wat afwijkende visie op het avondmaal, was niet het beste toonbeeld van nederigheid en heeft vreselijke dingen over de Joden gezegd. Natuurlijk maakt dit wat uit. Moeten we er daarom maar vanuit gaan dat Luther geen kind van God was. (Over David zou nog meer te zeggen zijn dan over Luther).

Ik krijg nu het idee dat sommigen hier argumenten zoeken waarmee hun eerste aanname dat de paus zou zijn, onderbouwt kan worden, in plaats vanuit de argumenten zelf te oordelen. Dit uit zich in het zo zwart mogelijk uitleggen van praktijken in de RK kerk of van de Paus en soms zelfs karikaturen maken. Dat lijkt me niet de Christelijke manier.

Ja, de RK heeft een afwijkende mening over het bereiken van de zaligheid (al is het subtieler dan zeggen dat de RK leert dat je door goede werken zalig kunt worden of dat deze iets toevoegen). De aflaten zijn iets wat we moeten afkeuren. De Maria-devotie gaat (in het bijzonder bij veel leken) te ver. Maar ik zou zeker "heilig verklaringen" of bijvoorbeeld "te veel sacramenten" niet als grove dwalingen durven omschrijven.
Beste Parsifal,
Dat u me niet begrijpt, dat kan ik me voorstellen.
Ik wilde de zonde van het instituut "paus" aan de orde brengen, zoals verwoord in het RD-artikel van 20 maart jl.
Het gaat me niet om de geestelijke staat van de huidige of voorgaande persoon te beoordelen.
Ook de goede eigenschappen van deze of gene paus wil ik niet veroordelen.
Maar al hebben we nog zoveel goede eigenschappen, toch leert Gods Woord dat we uit genade zalig worden.
Al onze gerechtigheden zijn als een wegwerpelijk kleed, en zonder geloof (het ware zaligmakend geloof) is het onmogelijk Gode te behagen.

Ik blijf dan ook verschil van mening met u houden over de m.i. grove dwalingen van "zaligverklaringen" wat alleen de Heere God toekomt,
"meerder sacramenten", terwijl de Heere Jezus Christus alleen de Heilige Doop en het Heilig Avondmaal heeft ingesteld.

(Ds. Ebenezer Erskine)
parsifal

Bericht door parsifal »

SecorDabar schreef:
Beste Parsifal,
Dat u me niet begrijpt, dat kan ik me voorstellen.
Ik wilde de zonde van het instituut "paus" aan de orde brengen, zoals verwoord in het RD-artikel van 20 maart jl.
Het gaat me niet om de geestelijke staat van de huidige of voorgaande persoon te beoordelen.
Ook de goede eigenschappen van deze of gene paus wil ik niet veroordelen.
Maar al hebben we nog zoveel goede eigenschappen, toch leert Gods Woord dat we uit genade zalig worden.
Al onze gerechtigheden zijn als een wegwerpelijk kleed, en zonder geloof (het ware zaligmakend geloof) is het onmogelijk Gode te behagen.

Ik blijf dan ook verschil van mening met u houden over de m.i. grove dwalingen van "zaligverklaringen" wat alleen de Heere God toekomt,
"meerder sacramenten", terwijl de Heere Jezus Christus alleen de Heilige Doop en het Heilig Avondmaal heeft ingesteld.
Ja hier verschillen we van mening.
De sacramenten van de RK kerk zijn allemaal Bijbels. Het woord sacrament komt niet voor in de grondtekst omdat het Latijn is en in de Vulgaat komt het alleen voor met betrekking tot het huwelijk. Wij hebben een andere definitie van sacrament dan de RK, maar onze definitie is niet noodzakelijk vanuit de Bijbel en daarom zijn andere definities mogelijk.

Wat betreft zaligverklaringen. Ik zou zeggen dat zaligmaking alleen God toekomt. Met je oordeel nu veroordeel je ook Ds Kort die Comrie omschrijft als een godzalig theoloog. Of zoek eens in het document "Statenvertaling in de 21e eeuw" van de GBS, op "godzalig". Dan kom je een hele hoop "zaligverklaringen" tegen in de zin dat van sommige mensen gezegd wordt dat ze zalig zijn.

Wat betreft "uit genade zalig worden" Dat leert de paus ook heel duidelijk. Het verschil zit hem voornamelijk in of die genade buiten ons blijft of in ons komt.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

parsifal schreef: Wat betreft zaligverklaringen. Ik zou zeggen dat zaligmaking alleen God toekomt. Met je oordeel nu veroordeel je ook Ds Kort die Comrie omschrijft als een godzalig theoloog. Of zoek eens in het document "Statenvertaling in de 21e eeuw" van de GBS, op "godzalig". Dan kom je een hele hoop "zaligverklaringen" tegen in de zin dat van sommige mensen gezegd wordt dat ze zalig zijn.
Als Petrus schrijft over "de heilige profeten", wil jij dat dan ook gelijk schakelen aan de hele procedure van iemand heiligverklaren door de paus? Ik vind dat eerlijk gezegd nogal bizar.

Zo ook voor iemand "godzalig" noemen. Als ds. Kort dat doet, hoef ik dat niet te doen. Als de paus dat doet, gaat daar sowieso een hele procedure aan vooraf. En dat wordt dan wel door de kerk overgenomen omdat het door de paus is verklaard.

Ik kan er geen ander woord voor bedenken dan "bizar" dat je deze dingen op één lijn zet.
parsifal

Bericht door parsifal »

eilander schreef:
parsifal schreef: Wat betreft zaligverklaringen. Ik zou zeggen dat zaligmaking alleen God toekomt. Met je oordeel nu veroordeel je ook Ds Kort die Comrie omschrijft als een godzalig theoloog. Of zoek eens in het document "Statenvertaling in de 21e eeuw" van de GBS, op "godzalig". Dan kom je een hele hoop "zaligverklaringen" tegen in de zin dat van sommige mensen gezegd wordt dat ze zalig zijn.
Als Petrus schrijft over "de heilige profeten", wil jij dat dan ook gelijk schakelen aan de hele procedure van iemand heiligverklaren door de paus? Ik vind dat eerlijk gezegd nogal bizar.

Zo ook voor iemand "godzalig" noemen. Als ds. Kort dat doet, hoef ik dat niet te doen. Als de paus dat doet, gaat daar sowieso een hele procedure aan vooraf. En dat wordt dan wel door de kerk overgenomen omdat het door de paus is verklaard.

Ik kan er geen ander woord voor bedenken dan "bizar" dat je deze dingen op één lijn zet.
Nee, Petrus schrijft in de Bijbel en dat is van een andere orde.

Voor de rest gaat er in de RK inderdaad een hele procedure aan vooraf. Dit heeft zoals ik eerder aangaf te maken met de status die de RK aan zaligen en heiligen geeft door middel van de continuiteit die er is tussen de kerk op aarde en de kerk in de hemel en de mogelijkheid van voorbidding vragen aan heilige en zalige gestorvenen (en ja hier valt veel over te zeggen). Als de RK iemand niet zalig verklaart wil dat bijvoorbeeld niet zeggen dat diegene niet zalig is volgens hen. Het wil zeggen dat men het niet weet.

Echter mijn punt blijft staan: Iemand godzalig noemen is op kleine schaal hetzelfde als iemand heilig verklaren. Inderdaad het hoeft niet overgenomen te worden binnen de reformatorische kerken, maar het principe is hetzelfde: Je zegt dat je niet twijfelt aan iemands zaligheid.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

@parsifal, jouw mening is ongeveer als volgt samen te vatten: over de dwalingen van de RKK of de paus valt veel te zeggen, maar in de reformatorische kerken is ook het nodige mis. Meer kritiek als "er valt veel over te zeggen" lijk je niet toe te staan.

Keer op keer wil men ook dat uitspraken gedaan worden over de staat van de paus. Welnu, daar heb ik niet zo'n behoefte aan. Het gaat mij om de functie van de paus binnen de RKK en de RKK als geheel: binnen de RKK zijn naar mijn mening teveel fundamentele dwalingen om daarmee door één deur te kunnen.
Wezenlijk zijn daarbij voor mij:
- plaats van de paus
- heiligenverering
- niet alleen Gods Woord als norm, maar ook uitspraken van de kerk / traditie
- leer van de rechtvaardiging
- de mis
- vagevuur
- aflaat (ik wist niet eens dat dat nog bestond, maar in 2006 kon je er in elk geval nog één verdienen om aan het vagevuur te ontkomen)

Voor alle duidelijkheid: ik zeg helemaal niet dat in de reformatorische kerken geen afwijkingen zijn in de praktijk. Maar open daarvoor dan een ander topic. Wel mag het ons bescheiden maken, maar daarom niet minder beslist in het afwijzen van dwalingen (niet de mens, maar diens opvattingen).
parsifal

Bericht door parsifal »

eilander schreef:@parsifal, jouw mening is ongeveer als volgt samen te vatten: over de dwalingen van de RKK of de paus valt veel te zeggen, maar in de reformatorische kerken is ook het nodige mis. Meer kritiek als "er valt veel over te zeggen" lijk je niet toe te staan.

Keer op keer wil men ook dat uitspraken gedaan worden over de staat van de paus. Welnu, daar heb ik niet zo'n behoefte aan. Het gaat mij om de functie van de paus binnen de RKK en de RKK als geheel: binnen de RKK zijn naar mijn mening teveel fundamentele dwalingen om daarmee door één deur te kunnen.
Wezenlijk zijn daarbij voor mij:
- plaats van de paus
- heiligenverering
- niet alleen Gods Woord als norm, maar ook uitspraken van de kerk / traditie
- leer van de rechtvaardiging
- de mis
- vagevuur
- aflaat (ik wist niet eens dat dat nog bestond, maar in 2006 kon je er in elk geval nog één verdienen om aan het vagevuur te ontkomen)

Voor alle duidelijkheid: ik zeg helemaal niet dat in de reformatorische kerken geen afwijkingen zijn in de praktijk. Maar open daarvoor dan een ander topic. Wel mag het ons bescheiden maken, maar daarom niet minder beslist in het afwijzen van dwalingen (niet de mens, maar diens opvattingen).
Okee dingen worden iets duidelijker nu. Ik ben blij dat je niet iets zegt over de staat van de paus.

Mijn argument "In de reformatorische kerken is ook veel mis" wil ik niet als excuus gebruiken. Als ik voorbeelden uit de reformatorische kerken aanhaal dan is dat om aan te tonen dat als we de zaken die de paus doet net iets anders interpreteren dan we nu doen, dan is het misschien helemaal niet zo mis is wat betreft dit punt. Ook wil ik er mee aangeven dat dit geen punten hoeven te zijn die scheiding brengen tussen Geneve en Rome.

De dwalingen die je noemt zijn m.i. niet allemaal dwalingen. Wel zijn er genoeg verschillen om niet zomaar overheen te stappen zodat samen op weg gaan niet een optie is. Op hetzelfde moment zie ik er ook weer geen bezwaar in om samen met Rooms Katholieken bijbelstudie te doen, om hun boeken te lezen of om samen te bidden.

Wat betreft de specifieke punten. De plaats van de paus en zijn mogelijkheid om ex-cathedra uitspraken te doen zie ik als iets wat niet goed is. Echter de ex-cathedra uitspraken zijn zo zeldzaam dat dit niet perse een breekpunt hoeft te zijn.

Heiligenverering is voornamelijk iets wat op het grondvlak speelt (en het is heel kwalijk dat dit niet door de geestelijken wordt bestreden), ook zie ik problemen met het voorbede vragen aan heiligen. Echter het zou goed zijn om hier niet de karikatuur te maken dat heiligen vereerd worden naast God, maar dat ze geeerd (of beter gewaardeerd) worden als mensen die nu bij God zijn.

de kritiek op de traditie naast Gods Woord deel ik. Al is dit ook een spiegel voor ons, met betrekking tot bijvoorbeeld de belijdenisgeschriften of uitspraken van de oudvaders, waarbij we de onderbouwing vanuit de Bijbel overslaan. (En nee dit is niet een vergoeilijking van de RK leer, eerder een waarschuwing voor het gevaar in eigen kring).

De leer van de rechtvaardiging is een belangrijk punt, ook al is dit wel subtiel en het gaat niet aan om een karikatuur te maken van de leer van Rome hier. Dus ik denk dat het niet goed is om te zeggen dat Rome leert dat goede werken nodig zijn en ik denk dat het goed is om Romes uitspraken over goede werken te lezen zoals we bijvoorbeeld de brief van Jakobus lezen. Zie hiervoor ook de boeken van de vorige paus.

Met de mis is veel mis, al is hier het verschil denk ik niet groter dan het verschil wat er is tussen zeg Bunyan en Calvijn met betrekking tot de doop. Een groot verschil (en ja ik denk dat Bunyan het mis had daar), maar niet groot genoeg om niet meer te leren van de ander.

Vagevuur en aflaat zijn punten waar ik weinig goeds in zie (tenzij de aflaat gezien wordt als een namens God vergeving toezeggen na oprecht gedane belijdenis, zie hiervoor ook het formulier ter wederopneming van leden in de kerk) Een aflaat die verdiend of gekocht kan worden is afkeurenswaardig.

Als laatste, ik zie hier op het forum verschillende keren langs komen dat de paus als antichrist gezien wordt, dat niet voor hem gebeden moet worden, dat een bekeerd iemand niet paus kan zijn en volharden in de fouten van het pausdom. Dit zijn uitspraken die over de staat van de paus gaan en uitspraken die ik bestrijd.
Plaats reactie