Volgens de DL wordt de ware bekering door God gewerkt ´´11:...Wanneer God Zijn welbehagen in de uitverkorenen uitvoert, en de ware bekering in hen werkt, (...)´´ En dat is met de wedergeboorte precies het zelfde. De natuurlijk mens kan zich niet vanuit zich zelf bekeren tot God; daar wij niet geneigd zijn tot enig goed maar geneigd tot alle kwaad. Als Christus zegt ´´bekeer u´´ dan is dat niet omdat wij dat zelf kunnen. Dan heeft dat een ander doel, namelijk dat de Heilige Geest Gods dóór het gepredikte woord het hart openen wil. ´´Ja, het is God die het hart opent, dat gesloten is;jakobmarin schreef:Niet alleen ongelukkig geformuleerd, maar ook onjuist.Jvslooten schreef:De verantwoording tot bekering ligt niet bij de mens maar bij Christus. Het enige waar de mens voor verantwoordelijk is, is zijn doodstaat.
Als God de mens de opdracht geeft zich te bekeren, dan ligt die verantwoordelijkheid ten volle bij de mens.
Wij hebben toch ook de verantwoordelijkheid om de Wet te houden, om volmaakt te leven, om God en onze naaste lief te hebben?
Dat we dit niet willen en kunnen, doet niets aan die verantwoordelijkheid af.
De verantwoording voor de wedergeboorte ligt inderdaad bij God, maar van de bekering ligt bij de mens.
Als de verantwoording niet bij de mens zou liggen, hoe kan God het ons dan kwalijk nemen als we ons niet bekeren? => hyper-calvinistische gedachte!
Hij vermurwt dat hard is;
Hij besnijdt dat onbesneden is.
In de wil stort Hij nieuwe hoedanigheden en maakt dat die wil, die dood was, levend wordt;
die boos was, goed wordt;
die niet wilde, nu metterdaad wil;
die ongehoorzaam was, gehoorzaam wordt;
Hij beweegt en sterkt die wil zó,´´