Wie wordt de nieuwe Paus?

Luther
Contacteer:

Re: Wie wordt de nieuwe Paus?

Bericht door Luther »

Erasmiaan schreef:
ds. Van der Groep schreef:Bij de antichrist gaat het om een machtsconcentratie en gelijk om godsdienstige verering. De antichrist is een politieke en geestelijke dictator, een wereldwijde regeerde, een heerszuchtige, zichzelf goddelijk wanende figuur, die niet alleen tegen Christus is, maar gelijk in de plaats van Christus zich opstelt en laat vereren. Deze antichrist hebben we dus nog te verwachten.
Je zou toch het idee krijgen dat dit over de paus gaat. Maar het gaat over de antichrist...
Dit zei de nieuwe paus o.a. in zijn eerste preek als paus vandaag: (Ik heb Heer steeds door Heere vertaald.)
Paus Franciscus schreef:(...) Dit is het eerste wat God zei tot Abraham: "Ga heen voor mijn aangezicht en wees oprecht." Ons leven is een reis, en als we stil staan, dan werkt het niet. In Zijn belofte aan Abraham vraagt de Heere om te wandelen met Hem, in het licht van Hem, om te trachten te leven in onberispelijkheid, zoals God dat van ons vraagt.
(...)
De kerk is een gebouw. Een gebouw van stenen. Stenen verdragen elkaar! En levende stenen zijn gezalfd met de Heilige Geest. De kerk is de bruid van Christus, en op deze hoeksteen van wat de Heere Zelf bouwt moeten wij ook bouwen, bouwen aan aan nieuwe en andere richting in ons leven.
(...)
Maar we moeten ook belijden. We kunnen zoveel lopen als we willen, kunnen we een heleboel dingen te bouwen, maar als we Jezus Christus niet belijden, dan zal het tot niets leiden. Dan zijn we hooguit een non-gouvernementele instelling, maar geen kerk, niet de bruid van de Heere.
(...)
En als je niet bouwt op rots, wat gebeurt er dan? Dan gebeurt, wat er gebeurt met kinderen die op het strand zandkastelen bouwen: alles valt uit elkaar en is tegen niets bestand. Zo bent u als u niet verbonden bent aan Jezus Christus; daarover herinner ik me een zin van Leon Bloy: "Wie niet bidt tot de Heere, bidt tot de duivel." Als u niet verbonden bent aan Jezus Christus, zijn we toegewijd aan de wereldgelijkvormigheid van de duivel, de wereldsgezindheid van de demon.
(...)
Dit Evangelie gaat verder met een bijzonder gebeurtenis. Dezelfde Petrus die Jezus Christus beleden hat, zei tegen Hem: "U bent de Christus, de Zoon van de levende God. Ik volg U, maar laten niet over een kruis spreken. Dat hoort hier helemaal niet bij. Ik volg U, maar graag in wegen zonder een kruis."
Maar [dit is daarvan de boodschap]: Als wij zonder kruis willen voortgaan, als wij de Kerk willen bouwen buiten het kruis, ja als wij een Christus zonder kruis belijden, dan zijn wij geen discipelen van Christus! Dan zijn we werelds, zonder God, dan zijn we weliswaar bisschoppen, priesters, of kardinalen, maar geen volgeling van Jezus!
Ik hoop dat we allemaal deze dagen van genade, de moed hebben - en dan de diepte van werkelijke moed - om verder te wandelen in de aanwezigheid van de Heere, met het kruis van Christus centraal! Om de kerk te bouwen op het bloed van Christus dat aan het kruis vergoten werd; en om ons te verenigen rond die ene heerlijkheid: de gekruisigde Christus. Want alleen dan zal de kerk echt voortgang boeken.
Sorry, ondanks dat ik mis waarom er verzoening nodig was en wat die verzoening aanbrengt, kan ik dit toch maar moeilijk als teksten van de Antichrist lezen...
De reformator Maarten Luther zou maar wat graag gezien hebben dat paus Leo X destijds dit soort teksten als centrale boodschap meegaf.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Luther schreef:
Erasmiaan schreef:
ds. Van der Groep schreef:Bij de antichrist gaat het om een machtsconcentratie en gelijk om godsdienstige verering. De antichrist is een politieke en geestelijke dictator, een wereldwijde regeerde, een heerszuchtige, zichzelf goddelijk wanende figuur, die niet alleen tegen Christus is, maar gelijk in de plaats van Christus zich opstelt en laat vereren. Deze antichrist hebben we dus nog te verwachten.
Je zou toch het idee krijgen dat dit over de paus gaat. Maar het gaat over de antichrist...
Dit zei de nieuwe paus o.a. in zijn eerste preek als paus vandaag: (Ik heb Heer steeds door Heere vertaald.)
Paus Franciscus schreef:(...) Dit is het eerste wat God zei tot Abraham: "Ga heen voor mijn aangezicht en wees oprecht." Ons leven is een reis, en als we stil staan, dan werkt het niet. In Zijn belofte aan Abraham vraagt de Heere om te wandelen met Hem, in het licht van Hem, om te trachten te leven in onberispelijkheid, zoals God dat van ons vraagt.
(...)
De kerk is een gebouw. Een gebouw van stenen. Stenen verdragen elkaar! En levende stenen zijn gezalfd met de Heilige Geest. De kerk is de bruid van Christus, en op deze hoeksteen van wat de Heere Zelf bouwt moeten wij ook bouwen, bouwen aan aan nieuwe en andere richting in ons leven.
(...)
Maar we moeten ook belijden. We kunnen zoveel lopen als we willen, kunnen we een heleboel dingen te bouwen, maar als we Jezus Christus niet belijden, dan zal het tot niets leiden. Dan zijn we hooguit een non-gouvernementele instelling, maar geen kerk, niet de bruid van de Heere.
(...)
En als je niet bouwt op rots, wat gebeurt er dan? Dan gebeurt, wat er gebeurt met kinderen die op het strand zandkastelen bouwen: alles valt uit elkaar en is tegen niets bestand. Zo bent u als u niet verbonden bent aan Jezus Christus; daarover herinner ik me een zin van Leon Bloy: "Wie niet bidt tot de Heere, bidt tot de duivel." Als u niet verbonden bent aan Jezus Christus, zijn we toegewijd aan de wereldgelijkvormigheid van de duivel, de wereldsgezindheid van de demon.
(...)
Dit Evangelie gaat verder met een bijzonder gebeurtenis. Dezelfde Petrus die Jezus Christus beleden hat, zei tegen Hem: "U bent de Christus, de Zoon van de levende God. Ik volg U, maar laten niet over een kruis spreken. Dat hoort hier helemaal niet bij. Ik volg U, maar graag in wegen zonder een kruis."
Maar [dit is daarvan de boodschap]: Als wij zonder kruis willen voortgaan, als wij de Kerk willen bouwen buiten het kruis, ja als wij een Christus zonder kruis belijden, dan zijn wij geen discipelen van Christus! Dan zijn we werelds, zonder God, dan zijn we weliswaar bisschoppen, priesters, of kardinalen, maar geen volgeling van Jezus!
Ik hoop dat we allemaal deze dagen van genade, de moed hebben - en dan de diepte van werkelijke moed - om verder te wandelen in de aanwezigheid van de Heere, met het kruis van Christus centraal! Om de kerk te bouwen op het bloed van Christus dat aan het kruis vergoten werd; en om ons te verenigen rond die ene heerlijkheid: de gekruisigde Christus. Want alleen dan zal de kerk echt voortgang boeken.
Sorry, ondanks dat ik mis waarom er verzoening nodig was en wat die verzoening aanbrengt, kan ik dit toch maar moeilijk als teksten van de Antichrist lezen...
De reformator Maarten Luther zou maar wat graag gezien hebben dat paus Leo X destijds dit soort teksten als centrale boodschap meegaf.
Wel duidelijk is naar het Woord, dat de Antichrist een religieuze macht is. Het hoeft dan ook niet enkel op de paus te zien, maar denk ook aan de antichristelijke (anti-reformatorische) en vijandig gezinde PKN-gemeenten, of nog subtiler, de Evangelische Bewegingen die in naam dan wel voor Christus zijn, maar Zijn Wezen in de grond der zaak ten enenmale niet achtten maar verachten, die in feite soms nog feller de reformatie bestrijden dan de paus. Van ons uitgegaan... zo luidde eens de titel van een boek. Een nogal wat aanmatigende titel, waar ds. Mallan later ook over heeft gesproken als "dat ellendige boek". Maar uit wat van ons uitgegaan is, oftewel afgevallen, daaruit zullen we toch waarschijnlijk de antichrist moeten zoeken. Een van de waarheid vervallen kerk of organisatie, of wat ook.
Ik heb het boekje van Joh. Westerbeke eens weer tevoorschijn gehaald, en hoop daar wat in te lezen. In een ander topic heb ik wat info gevraagd omtrent deze schrijver, maar tot nu toe nog niet veel wijzer geworden.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

Ik vind het bizar dat je pkn gemeenten en de evangelische beweging als antichrist (elijk) bestempeld.
Denk dat je eerst maar eens de bijbel na moet spitten om boven tafel te krijgen wat de eigenschappen/kenmerken zijn van de antichrist, en dan maar niet te snel met aanwijzen.

In de loop der eeuwen hebben al velen gewezen naar bepaalde personen, die het mis hadden, dat mag ons best voorzichtig maken.
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

MarthaMartha schreef:Ik vind het bizar dat je pkn gemeenten en de evangelische beweging als antichrist (elijk) bestempeld.
Denk dat je eerst maar eens de bijbel na moet spitten om boven tafel te krijgen wat de eigenschappen/kenmerken zijn van de antichrist, en dan maar niet te snel met aanwijzen.

In de loop der eeuwen hebben al velen gewezen naar bepaalde personen, die het mis hadden, dat mag ons best voorzichtig maken.
Eens, we moeten voorzichtig zijn, dat is waar.
Maar in zoverre ben ik het met DIA eens dat er helaas binnen de PKN gemeenten zijn waar het werk van Christus volledig geloochend wordt. Dat dat antichristelijk is, behoeft geen betoog, denk ik. Maar verdrietig is het wel.
Unionist

Bericht door Unionist »

caprice schreef:
parsifal schreef:
caprice schreef: Inderdaad wel heel sterk. Het is namelijk pas bekend geworden na 19.00 uur dat er een nieuwe paus was, dus dat kan helemaal niet meer aangehaald zijn in de kerkdienst.
Bij ons begon de kerkdienst pas om 19.30 toen ik nog in Nederland woonde.
Dat klopt, bij ons ook, maar tussen tien over zeven en half 8 krijg je dat niet meer mee onder normale omstandigheden. Die tijd zit je al in de kerk, of ben je bezig om er naar toe te gaan. Ik wel tenminste.
Ik heb zo het vermoeden dat als ds Krijgsman om 19:10 het beroep van Veenendaal had aangenomen, dat om 19:30 in Elst in de kerk algemeen bekend zou zijn geweest.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
refo

Bericht door refo »

De Antichrist is al geweest.
Openbaring van Jezus Christus, die God Hem gegeven heeft om Zijn dienstknechten te laten zien wat spoedig moet geschieden, en die Hij door Zijn engel gezonden en aan Zijn dienstknecht Johannes te kennen heeft gegeven.

Spoedig is spoedig en niet 19 eeuwen later.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

MarthaMartha schreef:Ik vind het bizar dat je pkn gemeenten en de evangelische beweging als antichrist (elijk) bestempeld.

Ik bedoel dit: Die evangelische kringen zijn soms gevaarlijker dan een vrijzinnige PKN-gemeente.
In de laatst genoemde doet de duivel weinig moeite zichzelf te doen kennen. Evangelische groepen willen zich wel eens als "bijbelgetrouw" presenteren. Dat is een veel groter gevaar voor onze gezindte, want daar wordt vooral de jeugd naatoe gezogen. En wat is in feite het verschil tussen een vrijzinnige groep of een evevangelische groep? Beiden houden je af van de ware eenvoudige Bijbelse prediking, en loochem het werk van de Heilige Geest, hoewel ze met de mond over die Heilige Geest spreken.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

refo schreef:De Antichrist is al geweest.
Openbaring van Jezus Christus, die God Hem gegeven heeft om Zijn dienstknechten te laten zien wat spoedig moet geschieden, en die Hij door Zijn engel gezonden en aan Zijn dienstknecht Johannes te kennen heeft gegeven.

Okee, dan kunnen we nu vrolijk leven.
En zingen van geslachte tot geslachte!
Dan is het vrede, vrede en geen gevaar!
Dank voor uw heldere blik op deze zaak! :?
Jvslooten

Bericht door Jvslooten »

Als ik je goed begrijp probeer je te zeggen dat de Wederkomst en de Dag des oordeels al hebben plaatsgevonden? Wat vreemd dat niemand daar iets van gemerkt heeft dan.
Deo servire vera libertas -Augustinus
Jvslooten

Bericht door Jvslooten »

-DIA- schreef:

Okee, dan kunnen we nu vrolijk leven.
En zingen van geslachte tot geslachte!
Dan is het vrede, vrede en geen gevaar!
Dank voor uw heldere blik op deze zaak! :?
Laat dat vrolijk verder leven maar zitten want dat zou toch echt betekenen dat we de bruiloft van het Lam ook gemist hebben. Dat we nu net als die dwaze maagden op zoek zijn naar olie, terwijl het niet meer te krijgen is. Alhoewel ik wel met vele vragen achterblijf. Hoe kan het dat we er helemaal niets van hebben gemerkt?
Jvslooten

Bericht door Jvslooten »

2 Johannes 1:7 ´´ Want er zijn veel misleiders in de wereld gekomen, die niet belijden dat Jezus Christus in het vlees gekomen is. Dat is de misleider en de antichrist.´´

De antichrist is dus niet zomaar een mens, maar iemand die in veel misleiders werkt, en die door johannes de misleider wordt genoemd. Hierbij denk ik zelf aan de eerste en grootste misleider, namelijk de slang. Kun je op grond van de Bijbel zeggen dat de Geest van de Antichrist in paus of pausen werkt? Nee, zolang de paus nog steeds beleid dat christus in het vlees gekomen is het niet Bijbels om dit te zeggen.
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Refo je weet wel beter.

Zie bijv. Jes 9:
5 Want een Kind is ons geboren, een Zoon is ons gegeven, en de heerschappij is op Zijn schouder; en men noemt Zijn naam Wonderlijk, Raad, Sterke God, Vader der eeuwigheid, Vredevorst.

Was de Messias al geboren in de tijd van Jesaja?
Nee toch.

En je weet, bij God is 1000 jaren als 1 dagen en andersom.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Mara

Bericht door Mara »

Dit las ik op Trouw.nl:

De Rooms-Katholieke Kerk moet dichtbij zijn wortels blijven en moderne verlokkingen weerstaan. Dat zei paus Franciscus donderdag tijdens een mis in de Sixtijnse kapel in aanwezigheid van de 114 kardinalen die hem woensdag kozen. Het was de eerste mis die hij opdroeg als paus.

Als de kerk zijn werkelijke missie vergeet, dan wordt het niet meer dan een 'meelevende' hulporganisatie, waarschuwde de Argentijn.

De kerk moet zich meer richten op het evangelie van Jezus Christus. Wij kunnen lopen zoveel te willen, we kunnen veel dingen bouwen, maar als we niet het woord van Jezus Christus verkondigen, , is er iets verkeerd. We zouden een meelevende hulporganisatie worden en niet een kerk die de bruid van Christus is', aldus Franciscus.

Zoiets zou toch in onze kerken ook gezegd kunnen zijn?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
ejvl

Bericht door ejvl »

Mara schreef:Dit las ik op Trouw.nl:

De Rooms-Katholieke Kerk moet dichtbij zijn wortels blijven en moderne verlokkingen weerstaan. Dat zei paus Franciscus donderdag tijdens een mis in de Sixtijnse kapel in aanwezigheid van de 114 kardinalen die hem woensdag kozen. Het was de eerste mis die hij opdroeg als paus.

Als de kerk zijn werkelijke missie vergeet, dan wordt het niet meer dan een 'meelevende' hulporganisatie, waarschuwde de Argentijn.

De kerk moet zich meer richten op het evangelie van Jezus Christus. Wij kunnen lopen zoveel te willen, we kunnen veel dingen bouwen, maar als we niet het woord van Jezus Christus verkondigen, , is er iets verkeerd. We zouden een meelevende hulporganisatie worden en niet een kerk die de bruid van Christus is', aldus Franciscus.

Zoiets zou toch in onze kerken ook gezegd kunnen zijn?
Luister eens een preek van een behoudende rooms katholieke kerk, je zult bar weinig verschil merken.
Net als je in de protestantse kringen uiterst links en uiterst rechts heb, is dat in de rooms katholieke kringen ook zo. Er is geen algemeen iets, net als bij ons protestanten.
Gian

Bericht door Gian »

Paulus dacht ook levend over te blijven tot de toekomst des Heeren. Jaren later schrijft hij aan Timotheus dan de tijd zijner ontbinding aanstaande is.
Er was in de apostolische tijd een verwachting van het komende Koninkrijk waarin Jezus terug zou komen om het koningschap op zich te nemen (Hand.3vs20).
Omdat apostelen vermoord werden en het Evangelie van het Koninkrijk door de Joden verworpen is werd Jeruzalem verwoest en is 'de Zaligheid' naar de heidenen gegaan. Vanaf toen schreef Paulus andere en nieuwe dingen die niet eerder geopenbaard waren.

Daarom moeten we het 'spoedig' in de context van Gods plan met Zijn volk lezen. Dat was aanvankelijk een koninkrijk op aarde wat na de verwerping van het evangelie van het Koninkrijk door de Joden uitgesteld is tot na de tijd van de Gemeente (na het wegnemen van de wederhouder). Dan pas kan de antichrist zich openbaren.
Het spoedig van Op.1vs1 is daarom een spoedig op de kalender die God met Zijn volk heeft. Alleen is die klok tijdelijk stilgezet toen de Zaligheid naar de heidenen gegaan is (Hand.28vs28).
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Gesloten