Dit zei de nieuwe paus o.a. in zijn eerste preek als paus vandaag: (Ik heb Heer steeds door Heere vertaald.)Erasmiaan schreef:Je zou toch het idee krijgen dat dit over de paus gaat. Maar het gaat over de antichrist...ds. Van der Groep schreef:Bij de antichrist gaat het om een machtsconcentratie en gelijk om godsdienstige verering. De antichrist is een politieke en geestelijke dictator, een wereldwijde regeerde, een heerszuchtige, zichzelf goddelijk wanende figuur, die niet alleen tegen Christus is, maar gelijk in de plaats van Christus zich opstelt en laat vereren. Deze antichrist hebben we dus nog te verwachten.
Sorry, ondanks dat ik mis waarom er verzoening nodig was en wat die verzoening aanbrengt, kan ik dit toch maar moeilijk als teksten van de Antichrist lezen...Paus Franciscus schreef:(...) Dit is het eerste wat God zei tot Abraham: "Ga heen voor mijn aangezicht en wees oprecht." Ons leven is een reis, en als we stil staan, dan werkt het niet. In Zijn belofte aan Abraham vraagt de Heere om te wandelen met Hem, in het licht van Hem, om te trachten te leven in onberispelijkheid, zoals God dat van ons vraagt.
(...)
De kerk is een gebouw. Een gebouw van stenen. Stenen verdragen elkaar! En levende stenen zijn gezalfd met de Heilige Geest. De kerk is de bruid van Christus, en op deze hoeksteen van wat de Heere Zelf bouwt moeten wij ook bouwen, bouwen aan aan nieuwe en andere richting in ons leven.
(...)
Maar we moeten ook belijden. We kunnen zoveel lopen als we willen, kunnen we een heleboel dingen te bouwen, maar als we Jezus Christus niet belijden, dan zal het tot niets leiden. Dan zijn we hooguit een non-gouvernementele instelling, maar geen kerk, niet de bruid van de Heere.
(...)
En als je niet bouwt op rots, wat gebeurt er dan? Dan gebeurt, wat er gebeurt met kinderen die op het strand zandkastelen bouwen: alles valt uit elkaar en is tegen niets bestand. Zo bent u als u niet verbonden bent aan Jezus Christus; daarover herinner ik me een zin van Leon Bloy: "Wie niet bidt tot de Heere, bidt tot de duivel." Als u niet verbonden bent aan Jezus Christus, zijn we toegewijd aan de wereldgelijkvormigheid van de duivel, de wereldsgezindheid van de demon.
(...)
Dit Evangelie gaat verder met een bijzonder gebeurtenis. Dezelfde Petrus die Jezus Christus beleden hat, zei tegen Hem: "U bent de Christus, de Zoon van de levende God. Ik volg U, maar laten niet over een kruis spreken. Dat hoort hier helemaal niet bij. Ik volg U, maar graag in wegen zonder een kruis."
Maar [dit is daarvan de boodschap]: Als wij zonder kruis willen voortgaan, als wij de Kerk willen bouwen buiten het kruis, ja als wij een Christus zonder kruis belijden, dan zijn wij geen discipelen van Christus! Dan zijn we werelds, zonder God, dan zijn we weliswaar bisschoppen, priesters, of kardinalen, maar geen volgeling van Jezus!
Ik hoop dat we allemaal deze dagen van genade, de moed hebben - en dan de diepte van werkelijke moed - om verder te wandelen in de aanwezigheid van de Heere, met het kruis van Christus centraal! Om de kerk te bouwen op het bloed van Christus dat aan het kruis vergoten werd; en om ons te verenigen rond die ene heerlijkheid: de gekruisigde Christus. Want alleen dan zal de kerk echt voortgang boeken.
De reformator Maarten Luther zou maar wat graag gezien hebben dat paus Leo X destijds dit soort teksten als centrale boodschap meegaf.