Mara schreef:Liefde, veel liefde, en leren van je fouten, die je als ouder altijd zal blijven maken, want we hebben zo onze zwakheden die onze ouders er kennelijk niet uitgeslagen kregen.

Mara schreef:Liefde, veel liefde, en leren van je fouten, die je als ouder altijd zal blijven maken, want we hebben zo onze zwakheden die onze ouders er kennelijk niet uitgeslagen kregen.
"Gewoon" opvoeden zoals elk kind. Ik zie van heel dichtbij hoe een autistische jongen met ADHD en een verstandelijke beperking weinig straf krijgt omdat iedereen geduld met hem moet hebben. Nou echt niet. Duidelijkheid en regels, en juist bij autisten de beloofde straf uitvoeren omdat ze het anders helemaal niet meer snappen. Deze kinderen zijn echt niet zieliger dan anderen en ik heb een hekel aan aparte behandelingen in de kerk, school en weet ik veel waar, alleen om het etiketje. Ook kinderen met autisme moeten weten wat regels zijn, anders kunnen ze later in de maatschappij nooit functioneren, want de maatschappij is hard en irriteert zich mateloos. Maak ze maar weerbaar i.p.v. een uitzonderingspositie te creëren.Mara schreef: En wat te doen met kinderen die een autistische afwijking hebben, al dan niet gediagnostiseerd?
Gehandicapte kinderen?
Zeer gevoelige kinderen?
Helemaal eens! Maar dan snap ik niet de lichamelijke tuchtiging. Zoals beschreven.vlinder schreef:"Gewoon" opvoeden zoals elk kind. Ik zie van heel dichtbij hoe een autistische jongen met ADHD en een verstandelijke beperking weinig straf krijgt omdat iedereen geduld met hem moet hebben. Nou echt niet. Duidelijkheid en regels, en juist bij autisten de beloofde straf uitvoeren omdat ze het anders helemaal niet meer snappen. Deze kinderen zijn echt niet zieliger dan anderen en ik heb een hekel aan aparte behandelingen in de kerk, school en weet ik veel waar, alleen om het etiketje. Ook kinderen met autisme moeten weten wat regels zijn, anders kunnen ze later in de maatschappij nooit functioneren, want de maatschappij is hard en irriteert zich mateloos. Maak ze maar weerbaar i.p.v. een uitzonderingspositie te creëren.Mara schreef: En wat te doen met kinderen die een autistische afwijking hebben, al dan niet gediagnostiseerd?
Gehandicapte kinderen?
Zeer gevoelige kinderen?
Ook gehandicapte kinderen hebben hun boevenstreken en moeten leren dat dat niet mag (als ze daartoe in staat zijn). En zeer gevoelige kinderen weten ook wat wel en niet mag, dus mogen gewoon straf krijgen. Waarom een rekel wel straffen en een lief gevoelig meisje met blauwe ogen en 2 blonde vlechten niet?
Ik lees dit een beetje laat. Maar ik wil er toch wel even uitdrukkelijk afstand van nemen. Als dit als schriftkritiek wordt beschouwd dan is enerzijds natuurlijk een discussie zinloos, maar anderzijds is het zo onwaar dat ik er wel op wil reageren.caprice schreef:Het stellen dat iets in de Bijbel staat dat niet de mening van de Heilige Geest is, is schriftkritiek, want het Goddelijke Woord is door de Heilige Geest geinspireerd.DDD schreef:Als er in de bijbel staat dat wijn goed is voor je menigvuldige zwakheden is dat niet de mening van de heilige Geest die in de toekomst vast nog wel eens bewezen zal worden. En als er staat dat wij niet weten hoe het staat met de beenderen in de buik van de zwangere vrouw is dat geen reden om aan een echo te twijfelen. Als er staat dat kastijden goed is voor kinderen dan hoeft dat in onze culturele context niet meer zo te zijn.
Het feit dat God onveranderlijk is (in zijn trouw dan althans) wil nog niet zeggen dat iedere uitspraak van de Bijbel maar direct moet worden opgevolgd in de meest letterlijke zin. God openbaart zich in een bepaalde situatie. Daarmee hoeven we de boodschap nog niet naar believen aan de kant te schuiven, maar het is ook onvruchtbaar om dit soort dingen zo direct aan bijbelse normen en waarden te relateren. Dat kun je ook niet consequent volhouden, al was het maar omdat slaven tegenwoordig gelukkig nauwelijks meer bestaan in Nederland en veel andere Westerse landen.
Wij weten nog steeds niet hoe het staat met de beenderen in de buik van een zwangere vrouw. Op dit terrein is nog zeer veel onbekend. Het is een van de medische terreinen waar men maar heel weinig van af weet.
Ook kastijden van kinderen is heel goed. Met kastijden worden in de eerste plaats echter geen lijfstraffen bedoeld, maar ook verbaal, dus sprekend kan men a.h.w. kastijden. Volgens mij betekent kastijden niet meer dan kinderen tot gehoorzaamheid bewegen.
Voor deze discussie even een ander topic geopend. Zie http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic.php?f=3&t=11334DDD schreef:Ik lees dit een beetje laat. Maar ik wil er toch wel even uitdrukkelijk afstand van nemen. Als dit als schriftkritiek wordt beschouwd dan is enerzijds natuurlijk een discussie zinloos, maar anderzijds is het zo onwaar dat ik er wel op wil reageren.caprice schreef:Het stellen dat iets in de Bijbel staat dat niet de mening van de Heilige Geest is, is schriftkritiek, want het Goddelijke Woord is door de Heilige Geest geinspireerd.DDD schreef:Als er in de bijbel staat dat wijn goed is voor je menigvuldige zwakheden is dat niet de mening van de heilige Geest die in de toekomst vast nog wel eens bewezen zal worden. En als er staat dat wij niet weten hoe het staat met de beenderen in de buik van de zwangere vrouw is dat geen reden om aan een echo te twijfelen. Als er staat dat kastijden goed is voor kinderen dan hoeft dat in onze culturele context niet meer zo te zijn.
Het feit dat God onveranderlijk is (in zijn trouw dan althans) wil nog niet zeggen dat iedere uitspraak van de Bijbel maar direct moet worden opgevolgd in de meest letterlijke zin. God openbaart zich in een bepaalde situatie. Daarmee hoeven we de boodschap nog niet naar believen aan de kant te schuiven, maar het is ook onvruchtbaar om dit soort dingen zo direct aan bijbelse normen en waarden te relateren. Dat kun je ook niet consequent volhouden, al was het maar omdat slaven tegenwoordig gelukkig nauwelijks meer bestaan in Nederland en veel andere Westerse landen.
Wij weten nog steeds niet hoe het staat met de beenderen in de buik van een zwangere vrouw. Op dit terrein is nog zeer veel onbekend. Het is een van de medische terreinen waar men maar heel weinig van af weet.
Ook kastijden van kinderen is heel goed. Met kastijden worden in de eerste plaats echter geen lijfstraffen bedoeld, maar ook verbaal, dus sprekend kan men a.h.w. kastijden. Volgens mij betekent kastijden niet meer dan kinderen tot gehoorzaamheid bewegen.
Natuurlijk staat er van alles in de bijbel waar de heilige Geest niet mee kan instemmen. Het is ongereformeerd om dat te ontkennen. Dat geeft al weer duidelijk aan hoe kort door de bocht je redeneert. Niet alles is ter navolging geschreven. Het zou goed zijn als je eens een betrouwbare bijbelverklaarder hierop zou naslaan, bijvoorbeeld Calvijn. Er zijn er natuurlijk nog veel meer.
Het is nog tot daar aan toe om van mening te verschillen over de vraag of kastijden goed is voor kinderen -hoewel ik blij ben dat de meeste mensen daar anders over denken- maar het is zonder meer kwalijk om op deze manier het kastijden te zien als een voorschrift van God.
Dat begrijp ik wel maar dit is fictie. Er komen verzonnen personen en gebeurtenissen genoeg in voor. Zou dan toch het licht van Gods genade niet meer tot uitdrukking kunnen worden gebracht?[/quote]dennis schreef:Ik vind het terecht, dat er 'weinig licht' in deze roman is. De schrijver verantwoord zich daarvoor ook achterin.jakobmarin schreef:Ik heb het ook gelezen. Vond het wel jammer dat er niet echt uitzicht in dit boek wordt geboden. Ik weet het. Daar houden literaire schrijvers vaak niet zo van, maar als - op een subtiele manier - wordt geschreven over het Licht krijgt een boek wel meerwaarde voor mij..dennis schreef:Ik ben er ook in het lezen, maar het is inderdaad geen "vrolijke, lichte kost".JolandaOudshoorn schreef:
Er ís ook weinig moois van te vertellen.
Notabene tijdens de reformatie, wordt, mede door een protestantse dominee, een christin veroordeeld als heks.
En dit allemaal onder het aanroepen van Gods naam.
Misschien gaan eindelijk de ogen open in de zgn. reformatorisiche kringen!Grace schreef:'Wie zijn kind liefheeft, spaart de roede niet', zegt de spreukendichter.
Ik heb het boek van Tedd Tripp samen met mijn vrouw(???) biddend gelezen.
Persoonlijk schrik ik enorm van het feit dat er onder christenen zo'n aversie is tegen bijbelse tuchtiging. Wij zijn zo beïnvloed door het moderne westerse denken dat we zelfs principes uit Gods Woord wegwuiven als barbaarse praktijken. Ook in reformatorische kring. Onbegrijpelijk.
Eppo Gremdaat schreef:Uit nieuwsgierige belangstelling: `Eredienst aan huis`- de verrassende wereld van thuislezers en gezelschapsmensen (Huib de Vries).
Allemaal wonderlijke verhalen waar ik weinig oftewel niets van afwist. Zeer verrassend inderdaad. En dan citeer ik maar weer mijn grootmoeder zaliger: `onzelieveheer heeft rare kostgangers`.
Wat ben ik blij dat ik al op jonge leeftijd eerst thuis met elkaar en later alleen of met meerderen naar de kerk ben gegaan, meegedaan heb als ontvangstcommissielid, collectant en later als ambtsdrager in de plaatsen waar ik gewoond heb(woon) en `zonder onderscheid van de voorganger`geluisterd heb. Mijn andere grootmoeder (je hebt er nu eenmaal als het goed is twee(!) zei altijd `bid maar of er iets voor je bij mag zijn`!`En gelukkig was er altijd iets wat je hart raakte en nog steeds raakt. Het verhaal van Ds M. van Kooten (`De les van Hildebrand`) trof me eigenlijk het meest.
Wie is de auteur?dennis schreef:Gisteren begonnen in een wat eigenaardig boek dat 'Danny Gospel' heet. Komt surrealistisch op me over..