Welk boek ben jij nu aan het lezen? [5]

jakobmarin

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [3]

Bericht door jakobmarin »

Mara schreef:Liefde, veel liefde, en leren van je fouten, die je als ouder altijd zal blijven maken, want we hebben zo onze zwakheden die onze ouders er kennelijk niet uitgeslagen kregen. :huhu
::salut
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
vlinder

Bericht door vlinder »

Mara schreef: En wat te doen met kinderen die een autistische afwijking hebben, al dan niet gediagnostiseerd?
Gehandicapte kinderen?
Zeer gevoelige kinderen?
"Gewoon" opvoeden zoals elk kind. Ik zie van heel dichtbij hoe een autistische jongen met ADHD en een verstandelijke beperking weinig straf krijgt omdat iedereen geduld met hem moet hebben. Nou echt niet. Duidelijkheid en regels, en juist bij autisten de beloofde straf uitvoeren omdat ze het anders helemaal niet meer snappen. Deze kinderen zijn echt niet zieliger dan anderen en ik heb een hekel aan aparte behandelingen in de kerk, school en weet ik veel waar, alleen om het etiketje. Ook kinderen met autisme moeten weten wat regels zijn, anders kunnen ze later in de maatschappij nooit functioneren, want de maatschappij is hard en irriteert zich mateloos. Maak ze maar weerbaar i.p.v. een uitzonderingspositie te creëren.

Ook gehandicapte kinderen hebben hun boevenstreken en moeten leren dat dat niet mag (als ze daartoe in staat zijn). En zeer gevoelige kinderen weten ook wat wel en niet mag, dus mogen gewoon straf krijgen. Waarom een rekel wel straffen en een lief gevoelig meisje met blauwe ogen en 2 blonde vlechten niet?
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Mara

Bericht door Mara »

vlinder schreef:
Mara schreef: En wat te doen met kinderen die een autistische afwijking hebben, al dan niet gediagnostiseerd?
Gehandicapte kinderen?
Zeer gevoelige kinderen?
"Gewoon" opvoeden zoals elk kind. Ik zie van heel dichtbij hoe een autistische jongen met ADHD en een verstandelijke beperking weinig straf krijgt omdat iedereen geduld met hem moet hebben. Nou echt niet. Duidelijkheid en regels, en juist bij autisten de beloofde straf uitvoeren omdat ze het anders helemaal niet meer snappen. Deze kinderen zijn echt niet zieliger dan anderen en ik heb een hekel aan aparte behandelingen in de kerk, school en weet ik veel waar, alleen om het etiketje. Ook kinderen met autisme moeten weten wat regels zijn, anders kunnen ze later in de maatschappij nooit functioneren, want de maatschappij is hard en irriteert zich mateloos. Maak ze maar weerbaar i.p.v. een uitzonderingspositie te creëren.

Ook gehandicapte kinderen hebben hun boevenstreken en moeten leren dat dat niet mag (als ze daartoe in staat zijn). En zeer gevoelige kinderen weten ook wat wel en niet mag, dus mogen gewoon straf krijgen. Waarom een rekel wel straffen en een lief gevoelig meisje met blauwe ogen en 2 blonde vlechten niet?
Helemaal eens! Maar dan snap ik niet de lichamelijke tuchtiging. Zoals beschreven.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Eppo Gremdaat

Bericht door Eppo Gremdaat »

Uit nieuwsgierige belangstelling: `Eredienst aan huis`- de verrassende wereld van thuislezers en gezelschapsmensen (Huib de Vries).
Allemaal wonderlijke verhalen waar ik weinig oftewel niets van afwist. Zeer verrassend inderdaad. En dan citeer ik maar weer mijn grootmoeder zaliger: `onzelieveheer heeft rare kostgangers`.
Wat ben ik blij dat ik al op jonge leeftijd eerst thuis met elkaar en later alleen of met meerderen naar de kerk ben gegaan, meegedaan heb als ontvangstcommissielid, collectant en later als ambtsdrager in de plaatsen waar ik gewoond heb(woon) en `zonder onderscheid van de voorganger`geluisterd heb. Mijn andere grootmoeder (je hebt er nu eenmaal als het goed is twee(!) zei altijd `bid maar of er iets voor je bij mag zijn`!`En gelukkig was er altijd iets wat je hart raakte en nog steeds raakt. Het verhaal van Ds M. van Kooten (`De les van Hildebrand`) trof me eigenlijk het meest.
DDD

Bericht door DDD »

caprice schreef:
DDD schreef:Als er in de bijbel staat dat wijn goed is voor je menigvuldige zwakheden is dat niet de mening van de heilige Geest die in de toekomst vast nog wel eens bewezen zal worden. En als er staat dat wij niet weten hoe het staat met de beenderen in de buik van de zwangere vrouw is dat geen reden om aan een echo te twijfelen. Als er staat dat kastijden goed is voor kinderen dan hoeft dat in onze culturele context niet meer zo te zijn.

Het feit dat God onveranderlijk is (in zijn trouw dan althans) wil nog niet zeggen dat iedere uitspraak van de Bijbel maar direct moet worden opgevolgd in de meest letterlijke zin. God openbaart zich in een bepaalde situatie. Daarmee hoeven we de boodschap nog niet naar believen aan de kant te schuiven, maar het is ook onvruchtbaar om dit soort dingen zo direct aan bijbelse normen en waarden te relateren. Dat kun je ook niet consequent volhouden, al was het maar omdat slaven tegenwoordig gelukkig nauwelijks meer bestaan in Nederland en veel andere Westerse landen.
Het stellen dat iets in de Bijbel staat dat niet de mening van de Heilige Geest is, is schriftkritiek, want het Goddelijke Woord is door de Heilige Geest geinspireerd.

Wij weten nog steeds niet hoe het staat met de beenderen in de buik van een zwangere vrouw. Op dit terrein is nog zeer veel onbekend. Het is een van de medische terreinen waar men maar heel weinig van af weet.
Ook kastijden van kinderen is heel goed. Met kastijden worden in de eerste plaats echter geen lijfstraffen bedoeld, maar ook verbaal, dus sprekend kan men a.h.w. kastijden. Volgens mij betekent kastijden niet meer dan kinderen tot gehoorzaamheid bewegen.
Ik lees dit een beetje laat. Maar ik wil er toch wel even uitdrukkelijk afstand van nemen. Als dit als schriftkritiek wordt beschouwd dan is enerzijds natuurlijk een discussie zinloos, maar anderzijds is het zo onwaar dat ik er wel op wil reageren.

Natuurlijk staat er van alles in de bijbel waar de heilige Geest niet mee kan instemmen. Het is ongereformeerd om dat te ontkennen. Dat geeft al weer duidelijk aan hoe kort door de bocht je redeneert. Niet alles is ter navolging geschreven. Het zou goed zijn als je eens een betrouwbare bijbelverklaarder hierop zou naslaan, bijvoorbeeld Calvijn. Er zijn er natuurlijk nog veel meer.

Het is nog tot daar aan toe om van mening te verschillen over de vraag of kastijden goed is voor kinderen -hoewel ik blij ben dat de meeste mensen daar anders over denken- maar het is zonder meer kwalijk om op deze manier het kastijden te zien als een voorschrift van God.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

DDD schreef:
caprice schreef:
DDD schreef:Als er in de bijbel staat dat wijn goed is voor je menigvuldige zwakheden is dat niet de mening van de heilige Geest die in de toekomst vast nog wel eens bewezen zal worden. En als er staat dat wij niet weten hoe het staat met de beenderen in de buik van de zwangere vrouw is dat geen reden om aan een echo te twijfelen. Als er staat dat kastijden goed is voor kinderen dan hoeft dat in onze culturele context niet meer zo te zijn.

Het feit dat God onveranderlijk is (in zijn trouw dan althans) wil nog niet zeggen dat iedere uitspraak van de Bijbel maar direct moet worden opgevolgd in de meest letterlijke zin. God openbaart zich in een bepaalde situatie. Daarmee hoeven we de boodschap nog niet naar believen aan de kant te schuiven, maar het is ook onvruchtbaar om dit soort dingen zo direct aan bijbelse normen en waarden te relateren. Dat kun je ook niet consequent volhouden, al was het maar omdat slaven tegenwoordig gelukkig nauwelijks meer bestaan in Nederland en veel andere Westerse landen.
Het stellen dat iets in de Bijbel staat dat niet de mening van de Heilige Geest is, is schriftkritiek, want het Goddelijke Woord is door de Heilige Geest geinspireerd.

Wij weten nog steeds niet hoe het staat met de beenderen in de buik van een zwangere vrouw. Op dit terrein is nog zeer veel onbekend. Het is een van de medische terreinen waar men maar heel weinig van af weet.
Ook kastijden van kinderen is heel goed. Met kastijden worden in de eerste plaats echter geen lijfstraffen bedoeld, maar ook verbaal, dus sprekend kan men a.h.w. kastijden. Volgens mij betekent kastijden niet meer dan kinderen tot gehoorzaamheid bewegen.
Ik lees dit een beetje laat. Maar ik wil er toch wel even uitdrukkelijk afstand van nemen. Als dit als schriftkritiek wordt beschouwd dan is enerzijds natuurlijk een discussie zinloos, maar anderzijds is het zo onwaar dat ik er wel op wil reageren.

Natuurlijk staat er van alles in de bijbel waar de heilige Geest niet mee kan instemmen. Het is ongereformeerd om dat te ontkennen. Dat geeft al weer duidelijk aan hoe kort door de bocht je redeneert. Niet alles is ter navolging geschreven. Het zou goed zijn als je eens een betrouwbare bijbelverklaarder hierop zou naslaan, bijvoorbeeld Calvijn. Er zijn er natuurlijk nog veel meer.

Het is nog tot daar aan toe om van mening te verschillen over de vraag of kastijden goed is voor kinderen -hoewel ik blij ben dat de meeste mensen daar anders over denken- maar het is zonder meer kwalijk om op deze manier het kastijden te zien als een voorschrift van God.
Voor deze discussie even een ander topic geopend. Zie http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic.php?f=3&t=11334
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

dennis schreef:
jakobmarin schreef:
dennis schreef:
JolandaOudshoorn schreef:
Ik ben er ook in het lezen, maar het is inderdaad geen "vrolijke, lichte kost".
Ik heb het ook gelezen. Vond het wel jammer dat er niet echt uitzicht in dit boek wordt geboden. Ik weet het. Daar houden literaire schrijvers vaak niet zo van, maar als - op een subtiele manier - wordt geschreven over het Licht krijgt een boek wel meerwaarde voor mij..
Ik vind het terecht, dat er 'weinig licht' in deze roman is. De schrijver verantwoord zich daarvoor ook achterin.

Er ís ook weinig moois van te vertellen.
Notabene tijdens de reformatie, wordt, mede door een protestantse dominee, een christin veroordeeld als heks.
En dit allemaal onder het aanroepen van Gods naam.
Dat begrijp ik wel maar dit is fictie. Er komen verzonnen personen en gebeurtenissen genoeg in voor. Zou dan toch het licht van Gods genade niet meer tot uitdrukking kunnen worden gebracht?[/quote]
Ik heb hem inmiddels uit. Ik denk niet dat het "gepast" zou zijn als er een happy end zou zijn. Dat de stadspredikanten bijvoorbeeld "ineens" ware gelovigen zouden zijn. Daarvoor is het onrecht gewoon te groot voor.
Het heeft me ook weer tot nadenken gezet over het overgaan van de RK-kerk naar de reformatie voor velen. Ik denk dat uiteindelijk de beeldvorming van de geschiedenis uit die tijd te rooskleurig is gemaakt door de Protestanten. Ik denk dat de hele beeldvorming van de Vaderlandse geschiedenis van Nederland te rooskleurig en ik vraag me werkelijk af of we wel zo "trots" moeten zijn op deze geschiedenis.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Grace

Bericht door Grace »

'Wie zijn kind liefheeft, spaart de roede niet', zegt de spreukendichter.

Ik heb het boek van Tedd Tripp samen met mijn vrouw biddend gelezen. We hebben er enorm van geleerd. We zijn zeer dankbaar voor dit boek. Wat is het goed om de hand van een dergelijk boek samen de bijbelse opvoeding (in de vermaning en tucht en de vreze des Heeren) van de kinderen te bespreken. Het heeft ons zeer veel geholpen. Echt heel mooi om bezig te zijn met bewuste karaktervorming en het bereiken van het hart en niet zozeer gericht te zijn op gedragingen. Het boek verteld heel duidelijk dat het geen verandering van gedrag nodig heeft, maar bekering van het hart.

Ik sta zelf volledig achter de inhoud van het boek, inclusief de tuchtiging / de pedagogische tik. Het is een onvoorstelbare zegen als we deze wijsheid van de spreukendichter mogen toegepast zien op onze kinderen. Wat een gezegende uitwerking heeft deze manier van corrigeren als het gepaard gaat met liefde, gebed, betrokkenheid, communciatie, tijdsinvestering met je kinderen, etc.

Voor ouders die verder nooit tijd en (positieve) aandacht hebben voor hun kinderen (alleen als kinderen zich misdragen) is lichamelijke straf funest. Maar als je echt een gezonde en geestelijke (open) band heb met je kind is het een zeer wonderlijke middel van de Heere God om het karakter van de kinderen te vormen. Het staat niet voor niets in de wijze spreuken van Koning Salomo. Gods Woord moeten wij niet aanpassen aan onze tijd, maar ons denken moet veranderd worden naar Gods onfeilbare Woord.

Natuurlijk. Lichamijke straf is een uiterste middel wanneer kinderen het ouderlijk gezag ondermijnen. Het gebeurt niet dagelijks. Alleen als een kind heel bewust en willens en wetens het ouderlijk gezag ondermijnt en daarmee ongehoorzaam is aan God. Het is pijnlijk voor een vader om met tranen in je ogen je kind te moeten straffen. Maar een kind heeft het nodig wanneer het de grenzen van je gezag ondermijnd heeft.

Ieder kind is verschillend. Onze ene dochter heeft 9 van de 10 keer aan een woord of blik genoeg om te gehoorzamen. Het komt bij ons niet dagelijks voor, maar wanneer we het toepassen zien we een zeer wonderlijke werking van het tuchtigen van onze kinderen. Iedere keer als we daarna met elkaar in gebed gaan hebben we de mooiste en rijkste momenten die je maar bedenken kunt met elkaar.

Persoonlijk schrik ik enorm van het feit dat er onder christenen zo'n aversie is tegen bijbelse tuchtiging. Wij zijn zo beïnvloed door het moderne westerse denken dat we zelfs principes uit Gods Woord wegwuiven als barbaarse praktijken. Ook in reformatorische kring. Onbegrijpelijk.
Eppo Gremdaat

Grace schreef:'Wie zijn kind liefheeft, spaart de roede niet', zegt de spreukendichter.

Ik heb het boek van Tedd Tripp samen met mijn vrouw(???) biddend gelezen.
Persoonlijk schrik ik enorm van het feit dat er onder christenen zo'n aversie is tegen bijbelse tuchtiging. Wij zijn zo beïnvloed door het moderne westerse denken dat we zelfs principes uit Gods Woord wegwuiven als barbaarse praktijken. Ook in reformatorische kring. Onbegrijpelijk.
Misschien gaan eindelijk de ogen open in de zgn. reformatorisiche kringen!
Eppo Gremdaat

Nog steeds heet dit onderwerp: welk boek ben jij nu aan het lezen? (Maar ik heb het inmiddels al uit....) Dus:
Eppo Gremdaat schreef:Uit nieuwsgierige belangstelling: `Eredienst aan huis`- de verrassende wereld van thuislezers en gezelschapsmensen (Huib de Vries).
Allemaal wonderlijke verhalen waar ik weinig oftewel niets van afwist. Zeer verrassend inderdaad. En dan citeer ik maar weer mijn grootmoeder zaliger: `onzelieveheer heeft rare kostgangers`.
Wat ben ik blij dat ik al op jonge leeftijd eerst thuis met elkaar en later alleen of met meerderen naar de kerk ben gegaan, meegedaan heb als ontvangstcommissielid, collectant en later als ambtsdrager in de plaatsen waar ik gewoond heb(woon) en `zonder onderscheid van de voorganger`geluisterd heb. Mijn andere grootmoeder (je hebt er nu eenmaal als het goed is twee(!) zei altijd `bid maar of er iets voor je bij mag zijn`!`En gelukkig was er altijd iets wat je hart raakte en nog steeds raakt. Het verhaal van Ds M. van Kooten (`De les van Hildebrand`) trof me eigenlijk het meest.
dennis

Bericht door dennis »

Gisteren begonnen in een wat eigenaardig boek dat 'Danny Gospel' heet. Komt surrealistisch op me over..
Mara

Bericht door Mara »

dennis schreef:Gisteren begonnen in een wat eigenaardig boek dat 'Danny Gospel' heet. Komt surrealistisch op me over..
Wie is de auteur?
Ben aan een boek begonnen, best mooi, maar ik kom door allerlei omstandigheden niet verder :nonnon
Blind vertrouwen van Hannah Alexander, over een arts op de SEH.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Heb net Het negende uur van Pieter Nouwen uitgelezen. Weet niet zo goed wat ik ervan moet denken.
Het boek heeft wel iets. Maar het is wel erg ingewikkeld.
En, wat ik echt een minpunt vind, alle personages spreken en schrijven in de literaire stijl van de auteur!
jakobmarin

Bericht door jakobmarin »

Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Mara

Bericht door Mara »

Vreemde titel. :fi Ik heb even gegoogled, het is geen boek dat ik zou kopen.
Recensie is niet bepaald lovend, maar dat hoeft niets te zeggen.
De korte inhoud spreekt me echter niet zo aan.
Wat is jouw mening over dit boek JM?
Gesloten