Dat niemand meer binnen ruikt lijkt me (helaas) een beetje te positief gedacht. Al is er wat dat betreft gelukkig wel heel wat veranderd met vroeger..sirdanilot schreef:Ten eerste rookt geen mens binnen (behalve kettingrokers die toch wel inhaleren), want je huis stinkt minstens een week naar rook en als je het een paar keer doet krijg je het er niet meer uit. Ten tweede ontken ik ook niet dat er een klein percentage schadelijke stoffen binnenkomen, maar ik durf te beweren dat die niet schadelijker zijn dan de schadelijke stoffen die in veel etenswaren zitten (bijvoorbeeld in chips of een hamburger of een frikandel of wat dan ook). Ten derde is roken in het bijzijn van kinderen inderdaad een zeer slecht idee. Niet alleen is het slecht voor ze, ze krijgen ook nog eens het verkeerde voorbeeld !vlinder schreef:
Nee klopt niet. De rook die in de ruimte hangt adem je wel in. Hiermee mis je het verslavende effect inderdaad, maar de rook inhaleer je wel en is bijna net zo schadelijk voor je longen. Roken in het bijzijn van kinderen is schadelijk omdat zij meeroken. Uit steeds meer onderzoek blijkt dat dit bijna net zo schadelijk is. Daarom is ook een enkele sigaar schadelijk doordat je toch schadelijke stoffen binnenkrijgt.
Cultuur --> Roken
Re: Cultuur --> Roken
Inderdaad, binnen ruiken er nog heel watdennis schreef:Dat niemand meer binnen ruikt lijkt me (helaas) een beetje te positief gedacht. Al is er wat dat betreft gelukkig wel heel wat veranderd met vroeger..

~~Soli Deo Gloria~~
Ik moest er een beetje om glimlachen toen op de verjaardag van de dominee een man hem een doos sigaren in de hand drukte en wenste dat hij nog maar lang in ons midden zou mogen blijven.Mara schreef:Met de kennis en het inzicht van nu zeg ik ook dat het echt niet kan.dennis schreef:We kunnen er eindeloos over discusseren, maar de werkelijkheid is eenvoudig: roken brengt schade toe aan je gezondheid en is dus niet goed.
Ik heb dan ook grote moeite met het roken van christenen in het algemeen en ambsdragers in het bijzonder. Het doet voor mij afbreuk.
Vroeger kocht men een dikke sigaar voor de dominee, maar aangezien hij hem alleen nog maar buiten mag oproken, is dat niet langer een vriendelijk kado![]()
Hij kreeg meteen commentaar: 'Dan moet je hem vooral dat geven.'
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Dr. J.H. Bavinck
Ik begrijp je glimlach.. maar je glimlacht niet meer als je na enige tijd te horen krijgt dat de man longkanker heeft.caprice schreef:Ik moest er een beetje om glimlachen toen op de verjaardag van de dominee een man hem een doos sigaren in de hand drukte en wenste dat hij nog maar lang in ons midden zou mogen blijven.Mara schreef:Met de kennis en het inzicht van nu zeg ik ook dat het echt niet kan.dennis schreef:We kunnen er eindeloos over discusseren, maar de werkelijkheid is eenvoudig: roken brengt schade toe aan je gezondheid en is dus niet goed.
Ik heb dan ook grote moeite met het roken van christenen in het algemeen en ambsdragers in het bijzonder. Het doet voor mij afbreuk.
Vroeger kocht men een dikke sigaar voor de dominee, maar aangezien hij hem alleen nog maar buiten mag oproken, is dat niet langer een vriendelijk kado![]()
In de jaren 70 werd over de schadelijkheid van roken niet zoveel gezegd als nu.caprice schreef:Ik moest er een beetje om glimlachen toen op de verjaardag van de dominee een man hem een doos sigaren in de hand drukte en wenste dat hij nog maar lang in ons midden zou mogen blijven.Mara schreef:Met de kennis en het inzicht van nu zeg ik ook dat het echt niet kan.dennis schreef:We kunnen er eindeloos over discusseren, maar de werkelijkheid is eenvoudig: roken brengt schade toe aan je gezondheid en is dus niet goed.
Onze toenmalige predikant, bij wie ik Belijdenis des Geloofs heb afgelegd, was
een flinke roker. En hem is toen door de belijdeniscatechisanten zelfs een mooi
een duur 'rookset' cadeau aangeboden!
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Natuurlijk lach ik dan niet. Maar om deze afzonderlijke gebeurtenis wel.dennis schreef:Ik begrijp je glimlach.. maar je glimlacht niet meer als je na enige tijd te horen krijgt dat de man longkanker heeft.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Dr. J.H. Bavinck
-DIA- schreef:caprice schreef:Ik moest er een beetje om glimlachen toen op de verjaardag van de dominee een man hem een doos sigaren in de hand drukte en wenste dat hij nog maar lang in ons midden zou mogen blijven.Mara schreef:Met de kennis en het inzicht van nu zeg ik ook dat het echt niet kan.dennis schreef:We kunnen er eindeloos over discusseren, maar de werkelijkheid is eenvoudig: roken brengt schade toe aan je gezondheid en is dus niet goed.
Vroeger was er inderdaad veel niet bekend over de gevaren van roken, maar wij hebben geen excuus meer.
Een tweetal uitspraken van longarts Wanda Kanter, in Longwijzer:
- De tabaksindustrie is de grootste boosdoener, die doet er nl. alles aan om ons op jonge leeftijd verslaafd te maken, en de politiek staat dat toe.
- De hunkering naar een sigaret duurt maar 3 minuten! Ga die tijd even wat anders doen.
Overigens krijgt 1 op de 5 mensen, als ze niet gerookt hebben, COPD, de rokersziekte.
Dat is best veel.
- De tabaksindustrie is de grootste boosdoener, die doet er nl. alles aan om ons op jonge leeftijd verslaafd te maken, en de politiek staat dat toe.
- De hunkering naar een sigaret duurt maar 3 minuten! Ga die tijd even wat anders doen.
Overigens krijgt 1 op de 5 mensen, als ze niet gerookt hebben, COPD, de rokersziekte.
Dat is best veel.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
- Mee roken is net zo schadelijk als roken
- Apart dat in christelijk nederland roken gewoon geaccepteerd is, terwijl over andere zaken behoorlijk moeilijk gedaan werd / wordt soms (bijvoorbeeld geen tv in huis, maar wel roken)
Je lichaam is de tempel van de Heilige Geest.
Je hebt hierin zelf de verantwoordelijkheid om je lichaam goed te onderhouden.
Dat geldt niet alleen tav van roken maar ook andere zaken......
- Apart dat in christelijk nederland roken gewoon geaccepteerd is, terwijl over andere zaken behoorlijk moeilijk gedaan werd / wordt soms (bijvoorbeeld geen tv in huis, maar wel roken)
Je lichaam is de tempel van de Heilige Geest.
Je hebt hierin zelf de verantwoordelijkheid om je lichaam goed te onderhouden.
Dat geldt niet alleen tav van roken maar ook andere zaken......
Weet je dat de Vader je kent
Weet je dat je van waarde bent
Weet je dat je een Parel bent
Een Parel in Gods Hand!
Een Parel in Gods Hand!
Ik weet niet precies wie jij bedoelt met christelijk Nederland?MoesTuin schreef:- Mee roken is net zo schadelijk als roken
Maar m.i. wordt het roken anno 2014 als minder sociaal gezien hoor.
In veel huizen mag niet meer gerookt worden, zijn de asbakken verdwenen.
Als je vroeger de kerkenraadsvergadering bezocht, kwam je in de consistorie die blauw van de rook stond en bood je dominee een sigaar aan als hij op bezoek kwam.
Maar dat is echt voorbij MoesTuin.
In winkels mag het ook niet.
Dus als roker sta je als outcast in regen en wind buiten te roken of in een speciaal glazen hokje.
Je moet wel heel erg van je sigaretje houden wil je dat ervoor over hebben.
En COPD krijgen zonder dat je gerookt hebt is waarschijnlijk een kwestie van erfelijkheid en bepaalde andere schadelijke stoffen. Dit wordt wetenschappelijk onderzocht.
Gelukkig dan maar Mara. Dat is een goede ontwikkeling.
Weet je dat de Vader je kent
Een Parel in Gods Hand!
Een Parel in Gods Hand!
Ik woon midden op de Veluwe, en daar is het nog steeds geaccepteerd, het lijkt wel hoe rechtser, hoe meer geaccepteerd.Mara schreef:Ik weet niet precies wie jij bedoelt met christelijk Nederland?MoesTuin schreef:- Mee roken is net zo schadelijk als roken
Moet je de kerk uitlopen, weet ik hoeveel mannen steken een sigaret op.
Als vrouw moet je dat dan niet proberen natuurlijk, dat is associaal, dat hoort niet, maar als man kan het wel.
Tot zover een generalisatie die in ieder geval op de Veluwe wel waar is.
Dat méén je niet?ejvl schreef:Ik woon midden op de Veluwe, en daar is het nog steeds geaccepteerd, het lijkt wel hoe rechtser, hoe meer geaccepteerd.Mara schreef:Ik weet niet precies wie jij bedoelt met christelijk Nederland?MoesTuin schreef:- Mee roken is net zo schadelijk als roken
Moet je de kerk uitlopen, weet ik hoeveel mannen steken een sigaret op.
Als vrouw moet je dat dan niet proberen natuurlijk, dat is associaal, dat hoort niet, maar als man kan het wel.
Tot zover een generalisatie die in ieder geval op de Veluwe wel waar is.

Je zult maar als één van de laatsten uit de kerk komen, dan kun je je dus door een nicotinedamp heenworstelen?
Sorry hoor, maar dat vind ik niet kunnen.
Mijn vader was een verwoed roker vroeger, maar hij stak pas thuis een sigaretje op, hij nam ze niet mee naar de kerk.
Misschien dat het op het "platteland" of in de provincie anders ligt, maar in Rijnmond/Randstad kijken ze de rokers boos aan.
Ik ken natuurlijk niet alle kerken in de omgeving, maar wel een aantal waar dit gebeurd ja.Mara schreef: Dat méén je niet?![]()
Je zult maar als één van de laatsten uit de kerk komen, dan kun je je dus door een nicotinedamp heenworstelen?
Sorry hoor, maar dat vind ik niet kunnen.
Mijn vader was een verwoed roker vroeger, maar hij stak pas thuis een sigaretje op, hij nam ze niet mee naar de kerk.
Misschien dat het op het "platteland" of in de provincie anders ligt, maar in Rijnmond/Randstad kijken ze de rokers boos aan.