Jona 4:11

Plaats reactie
Jvslooten

Jona 4:11

Bericht door Jvslooten »

Goedemiddag allemaal,

Ik heb een vraag aangaande Jona 4:11. Hierin staat:
En Ik zou die grote stad Nineve niet verschonen? waarin veel meer dan honderd en twintig duizend mensen zijn, die geen onderscheid weten tussen hun rechterhand, en hun linkerhand; daartoe veel vee?
In de kanttekeningen wordt er verwezen naar ´´jonge, onmondige kinderen´´. Ook in de (Nederlandse?) kerk(en) wordt deze tekst (vaak) zo uitgelegd. Vanmorgen kwam ik echter een andere uitleg tegen: ´´geen onderscheid weten tussen hun rechterhand, en hun linkerhand´´ zou een uitdrukking zijn die betekend dat men geen verschil weet tussen goed en kwaad. Dit betekend dus dat het totale inwonertal 120.000 personen is.Dit komt ook overeen met wat de wetenschap aan de hand van opgravingen heeft geconcludeerd:
The enclosed area had more than 100,000 inhabitants (maybe closer to 150,000), about twice as many as Babylon at the time, placing it among the largest settlements worldwide.
Hoe staan jullie hier tegen over? Is de tweede verklaring niet veel logischer?
Deo servire vera libertas -Augustinus
-DIA-

Re: Jona 4:11

Bericht door -DIA- »

Jvslooten schreef:Goedemiddag allemaal,

Ik heb een vraag aangaande Jona 4:11. Hierin staat:
En Ik zou die grote stad Nineve niet verschonen? waarin veel meer dan honderd en twintig duizend mensen zijn, die geen onderscheid weten tussen hun rechterhand, en hun linkerhand; daartoe veel vee?
In de kanttekeningen wordt er verwezen naar ´´jonge, onmondige kinderen´´. Ook in de (Nederlandse?) kerk(en) wordt deze tekst (vaak) zo uitgelegd. Vanmorgen kwam ik echter een andere uitleg tegen: ´´geen onderscheid weten tussen hun rechterhand, en hun linkerhand´´ zou een uitdrukking zijn die betekend dat men geen verschil weet tussen goed en kwaad. Dit betekend dus dat het totale inwonertal 120.000 personen is.Dit komt ook overeen met wat de wetenschap aan de hand van opgravingen heeft geconcludeerd:
The enclosed area had more than 100,000 inhabitants (maybe closer to 150,000), about twice as many as Babylon at the time, placing it among the largest settlements worldwide.
Hoe staan jullie hier tegen over? Is de tweede verklaring niet veel logischer?
Naar mijn gevoel wordt hier gedoeld op kinderen, die zich nog niet bewust zijn van hun linker of rechterhand. Het was Gods verschoning over hen, daar die jonge kinderen vanzelf wel schuld hadden, maar zich daar nog niet zo van bewust waren, en tevens niet nog in de grove zonden van hun ouders uit konden leven.
Hier zien we op de lankmoedigheid van God, en de sparende hand van God, tegenover Jona, die liever zag dat de stad ten onder ging. Jona had hier meer op met zichzelf dan met deze kinderen. We lezen dan ook geen weerwoord van Jona aan het einde. Dan is Jona uitgepraat.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Jvslooten

Bericht door Jvslooten »

-DIA- schreef: Naar mijn gevoel wordt hier gedoeld op kinderen, die zich nog niet bewust zijn van hun linker of rechterhand. Het was Gods verschoning over hen, daar die jonge kinderen vanzelf wel schuld hadden, maar zich daar nog niet zo van bewust waren, en tevens niet nog in de grove zonden van hun ouders uit konden leven.
Hier zien we op de lankmoedigheid van God, en de sparende hand van God, tegenover Jona, die liever zag dat de stad ten onder ging. Jona had hier meer op met zichzelf dan met deze kinderen. We lezen dan ook geen weerwoord van Jona aan het einde. Dan is Jona uitgepraat.
Het gaat nu niet om ons gevoel, maar om de feiten. Er zijn hier toch wel forumleden met kennis van de grondtalen, die kunnen zeggen welke verklaring taalkundig het meest logisch en/of mogelijk is?
Deo servire vera libertas -Augustinus
ejvl

Bericht door ejvl »

De grondtekst zegt niets anders als de SV in dit geval, ook de KJV niet.
De bijbelverklaring van Dachsel en Henry hebben het ook over kinderen.
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

ejvl schreef:De grondtekst zegt niets anders als de SV in dit geval, ook de KJV niet.
Mensen en kinderen is toch wel een ander woord in het Hebreeuws?
Waarom zou gesproken worden van mensen als kinderen bedoeld wordt?
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
ejvl

Bericht door ejvl »

Johann Gottfried Walther schreef:
ejvl schreef:De grondtekst zegt niets anders als de SV in dit geval, ook de KJV niet.
Mensen en kinderen is toch wel een ander woord in het Hebreeuws?
Waarom zou gesproken worden van mensen als kinderen bedoeld wordt?
Hmm, overheen gelezen, ik was te snel.
Ik zie wel de volgende verklaring in het Engelse woordenboek:
sixscore: It is generally calculated that the young children of any place are a fifth of the inhabitants, and consequently the whole population of Nineveh would amount to about 600,000; which is very inferior to that of London and Paris, though they occupy not one quarter of the ground. In eastern cities there are large vacant spaces for gardens and pasturages, so that there might be very "much cattle."
ejvl

Bericht door ejvl »

Ik heb het nog even nagekeken en gevraagd:
Er staat niets over kinderen. Men maakt dat op uit het niet weten van onderscheid tussen de l. en r. hand.
Wat getallen betreft ligt het nogal ingewikkeld. Er staat eigenlijk 2 (misjteen), 10 (esreeh), 10.000 (ribbo).
Plaats reactie