Zorgkosten en uitkeringen in 2013

WimA

Re: Zorgkosten en uitkeringen in 2013

Bericht door WimA »

JolandaOudshoorn schreef:Nou ja, laten we het er maar op houden dat de verpleegkundigen totaal geen overzicht hebben wat er in de zorg aan de hand is en wat er gebeurt. ::salut
Inderdaad is een van de grootste problemen - en oorzaken - van de huidige kostenstijgingen en de moeilijkheid van het verzinnen van de juiste oplossingen de beperkte blik van insiders (werkzame in de zorg) die daarentegen vaak wel menen dat ze als enige kennis van zaken hebben.
refo

Bericht door refo »

Geldt ook voor de ICT mensen en kosten.

Een van de grootste problemen - en oorzaken - van de kostenstijgingen daar en de moeilijkheid van het verzinnen van de juiste oplossingen is de beperkte blik van insiders (werkzaam bij ICT bedrijven of interne mensen op dat gebied) die daarentegen vaak wel menen dat ze als enige kennis van zaken hebben.
wesha

Bericht door wesha »

Zoveel is er niet uit het basispakket per 2013, alleen de combinatiepreparaten paracetamol/codeine worden sinds januari 2013 niet meer vergoed. Voor de rest kan je zelf ook met je huisarts meedenken: bijv het middel tegen hoge bloeddruk Micardis (telmisartan) is ca 5 keer zo duur als het 'broertje' Valsartan. Wat betreft hooikoorts kun je bijvoorbeeld gaan voor cetirizine (Mylan), het vroegere Zyrtec, wat maar een paar euro per 3 maanden kost.
Medicijnen zijn in de meeste gevallen niet duur vanwege de grondstof(en) maar ivm hoge kosten innovatie/ontwikkeling. De andere kant van de medaillie is wel, dat als alle medicijnen steeds goedkoper worden, de ontwikkeling van nieuwe medicijnen zal stagneren.
Mara

Bericht door Mara »

Achmea zegt er dit over:
Van 13,2 naar 31 procent...
Die kosten van de gezondheidszorg nemen de laatste jaren steeds verder toe. Op dit moment geven we 13,2 procent van alles wat we in Nederland verdienen uit aan zorg. Groeien de zorguitgaven net zo hard als de afgelopen 10 jaar, dan is dat 31 procent in 2040, zo heeft het CPB berekend.

'Vergrijzing slechts verantwoordelijk voor kwart van de stijgende zorgkosten'
Een van de oorzaken van de stijgende zorgkosten is de 'dubbele vergrijzing': het aantal ouderen stijgt en ouderen leven langer. Maar de vergrijzing is niet, zoals veel mensen denken, de hoofdoorzaak. De vergrijzing is namelijk voor nog geen kwart verantwoordelijk voor de stijging van de zorgkosten.

Belangrijker oorzaken: welvaart, technologie en 'regelzucht'
Het ministerie van VWS zet in de brochure 'De zorg: hoeveel extra is het ons waard' de belangrijkste oorzaken (en de gevolgen) van de stijgende zorgkosten op een rijtje. Er zijn meer zaken die naast de 'dubbele' vergrijzing de zorgkosten opstuwen:

1. Hogere welvaart
We accepteren steeds minder ongemakken en stellen steeds hogere eisen aan de zorg. Een hogere welvaart leidt tot een andere levensstijl, waardoor 'nieuwe' ziektes ontstaan, denk aan obesitas.

2. Verbeterde technologie
Doordat we steeds meer kunnen, gaan we ook steeds meer ziekten en ongemakken behandelen. Ook worden aandoeningen eerder opgespoord. Soms behandelen we aandoeningen, waar iemand misschien nooit last van zou hebben gekregen. We hebben de neiging alles te behandelen wat te behandelen is. Maar is de patient daardoor ook beter af? Dat is soms misschien de vraag.

3. Veranderende maatschappij
We laten ons sneller onderzoeken, accepteren minder beperkingen en zaken die we vroeger vooral als een maatschappelijk probleem zagen, zien we nu eerder als medische aandoening. Wat mensen vroeger samen, op school of in de kerk regelden, komt nu in de zorg terecht. Bij dyslexie, zorg voor ouderen en levensproblematiek worden tegenwoordig vaak hulpverleners betrokken, terwijl dat vroeger niet het geval was. Dat kan veel opleveren, maar het heeft ook hogere zorguitgaven tot gevolg.

4. Meer chronisch zieken
Mensen blijven dankzij de medische vooruitgang langer leven. Chronische ziekten worden beter behandelbaar en jongeren genezen vaker van ziekten waaraan ze voorheen overleden. Mooi natuurlijk, maar daar staan wel extra zorguitgaven tegenover.

5. Organisatie van de zorg
Vanuit de overheid en op de werkvloer worden regels bedacht die ongelukken moeten voorkomen, de risico's moeten verkleinen en de kwaliteit moeten verhogen. De kosten gaan hierdoor omhoog.

6. De 'productiviteitskloof'
De lonen in de zorg stijgen harder dan de arbeidsproductiviteit. De zorg is vooral 'mensenwerk', dit maakt de zorg erg arbeidsintensief.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
WimA

Bericht door WimA »

.
Laatst gewijzigd door WimA op 12 jan 2013, 21:39, 1 keer totaal gewijzigd.
vlinder

Bericht door vlinder »

Mara schreef:
vlinder schreef:Sja, de meeste antibiotica kuren worden gegeven voor mensen, niet voor de arts. Mensen willen dat en als arts maak je ze boos als je ze zonder iets naar huis stuurt. Het is voor een lichaam veel gezinder zekf uit te zieken ( in veel geallen, niet alle!), alleen duurt dat wat langer. Je kunt artsen de schld geven, maar je wilt niet weten hoe mensen ongelooflijk kunnen zeuren of kleinzielig kunnen zijn, met een recept ben je sneller klaar dan zonder omdat je die mensen dan nig 5 keer in diezelfde week hebt, ik begeijp dat wel, wij hadden dat vandaag ook et een (draaideur)patient. Je wordt er echt simpel van. Toegegeven: meestal hebben die mensen wat minder hersencellen en beseffen niet dat ze irritant gedrag vertonen. Daarom knik ik maar eens vriendelijk, wissel een blik met de arts en we weten beiden weer hoe laat het is. Ook ovallend: met kerst heb je altijd kinderen die hun ouder komen dumpen en vervolgens vragen: dr. We zouden net op vakantie gaan, is het erg ernstig, moeten we afbellen? Nee mevrouw, geen reden om te denken dat uw moeder gaat overlijden. Vervolgens staat in de status: sociale opname....Geen reden om iemand te verzorgen, maar om op kerstavond iemand weer naar huis te turen in haar uppie is onmenselijk. Dan moeten we niet de schuld bij artsen of ziekenhuizen zeken, want die willen dit liever ook niet. Hoge kosten zonder behandeling en veel werk om iemand weer naar huis te krijgen. En het volgende jaar gebeurt het weer...met zijn allen zijn we verwende Nederlanders die alle zorg voor he grijpen willen hebben, maar niet extra willen betalen.
Dat is echt onzin wat je zegt. Mensen krijgen geen a.b. kuur omdat ze zeuren. Onze huisarts maakt al gebruik van een eenvoudige vingerprik, in geval van twijfel. Daarmee wordt de bloedbezinking gemeten. Is deze verhoogd, kan er sprake zijn van een bacterie, dus mogelijk is een a.b. kuur nodig, is hij verlaagd, is er waarschijnlijk een virus in het spel en is een a.b. kuur zinloos.
Het is MEDE aan onze (verreweg de meeste) huisartsen te danken, dat er in Nederland weinig resistente bacteriën zijn, i.t.t. veel andere landen.
En de dokter zou beter eens iets verder kunnen kijken, waarom iemand een draaideurpatiënt is! Daar is psychisch iets mee mis, want wie gaat er voor de lol (aandacht in dit geval) in de wachtkamer zitten?
Jij noemt hier de excessen. Verreweg de meerderheid maakt een "normaal" gebruik van de reguliere geneeskunde, dat is toch een recht?
Het zal je niet verbazen, maar ik ben het niet met je eens. Bezinking prik je trouwens niet voor een verschil tussen virussen en bacterien, alleen om een ontsteking aan te tonen, (wat vrijwel altijd door bacterien gebeurd) evenals crp en leukocyten. Probleem is dat deze parameters altijd wat achterlopen. Verschil tussen bacterien of virussen kun je wel meten met bijvoorbeeld procalcitonine. Met name bacterien zijn gevoelig voor AB. Virussen nauwelijks.

Ik denk dat je onderschat hoeveel resistente bacterien er zijn, ook in Nederland. De hele Kleibsiella groep, hele groepen darmbacterien (denk aan de E-coli). Intussen al multiresistente bacterien. Denk aan DE ziekenhuis bacterie MRSA.

Je verhaal over spoedeisende hulp klopt alleen op papier. Elke dag lopen minimaal 10-20 patienten zelf binnen, alleen al in ons ziekenhuis. Wettelijk gezien mag je niemand wegsturen zonden de klachten te hebben onderzocht. De verzekering heeft daar per januari iets op gevonden: ga je naar de huisarts of de HAP gaat het niet van je eigen risico af, ga je op eigen houtje ben je je eigen risico kwijt.

Maar goed, jij zult het ongetwijfeld beter weten en zal het dus nauwelijks voorkomen. Net als Jolanda zeg ik ::salut
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Mara

Bericht door Mara »

vlinder schreef:
Het zal je niet verbazen, maar ik ben het niet met je eens. Bezinking prik je trouwens niet voor een verschil tussen virussen en bacterien, alleen om een ontsteking aan te tonen, (wat vrijwel altijd door bacterien gebeurd) evenals crp en leukocyten. Probleem is dat deze parameters altijd wat achterlopen. Verschil tussen bacterien of virussen kun je wel meten met bijvoorbeeld procalcitonine. Met name bacterien zijn gevoelig voor AB. Virussen nauwelijks.

Ik denk dat je onderschat hoeveel resistente bacterien er zijn, ook in Nederland. De hele Kleibsiella groep, hele groepen darmbacterien (denk aan de E-coli). Intussen al multiresistente bacterien. Denk aan DE ziekenhuis bacterie MRSA.

Je verhaal over spoedeisende hulp klopt alleen op papier. Elke dag lopen minimaal 10-20 patienten zelf binnen, alleen al in ons ziekenhuis. Wettelijk gezien mag je niemand wegsturen zonden de klachten te hebben onderzocht. De verzekering heeft daar per januari iets op gevonden: ga je naar de huisarts of de HAP gaat het niet van je eigen risico af, ga je op eigen houtje ben je je eigen risico kwijt.

Maar goed, jij zult het ongetwijfeld beter weten en zal het dus nauwelijks voorkomen. Net als Jolanda zeg ik ::salut
Een stukje uit de brochure van de huisartsenpraktijk:
Sinds vorig jaar december kunnen wij in de praktijk het CRP (= afkorting van C-reactief proteïne) bepalen door
middel van een vingerprik. De bepaling van het CRP wordt uitgevoerd om de mogelijke aanwezigheid van een
ontsteking of infectie aan te tonen of uit te sluiten. De arts kan hiertoe besluiten bij bv hoestklachten of buikpijn.
Wanneer het CRP verhoogd is past dat bij een acute ontsteking en kan de arts alsnog besluiten tot bijvoorbeeld het
voorschrijven van antibiotica of u verwijzen naar het ziekenhuis voor verder onderzoek. Wanneer het CRP laag is
wijst het op een infectie door een virus (verkoudheid) of op een andere oorzaak van de buikpijn dan een infectie.
In het afgelopen half jaar is er 9 keer geen antibiotica voorgeschreven omdat het CRP laag bleek. Zo schrijven we dus
minder vaak onterecht antibiotica voor. Bovendien hoeven patiënten zo niet altijd voor bloedonderzoek naar het
laboratorium.
tot zover

En nee, ik onderschat het aantal resistente bacteriën zeker niet! Wij hebben er zelf mee te maken nl!
En je hoeft niet persé zelf in een ziekenhuis werkzaam te zijn, om er toch het e.e.a. van te weten.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

MarthaMartha schreef:
-DIA- schreef:
MarthaMartha schreef:
Mara schreef:Buurmeisje moest naar de apotheek en zou meteen medicijnen voor ons meenemen die ik bij de h.a. had besteld. Ze komt terug zonder allergietabletjes, die moeten vanaf 1 januari eerst betaald worden, daarna krijg je een bepaald percentage terug van de zorgverzekeraar.
Buiten de hogere premie, de hogere eigen bijdrage, moet je dus ook medicijnen voorschieten.
Is dit niet nodeloos kostenverhogend op deze manier?
Het voelt zo oneerlijk, want je kunt hier niet mee bezuinigen. Niemand kiest zomaar voor medicijnen. Die worden voorgeschreven.
Het is goed als er bewustwording is, voorheen stonden de prijzen op het etiket. Zo kon je zien dat medicijnen soms veel geld kosten en je hier niet achteloos mee om moet gaan.
En wie zet het mes er eens echt in en onderzoekt waar het geld verdwijnt.
Ik kreeg pas ook medicijnen (maagbeschermer) voorgeschreven, die moet ik gewoon volledig zelf betalen.
Ze zijn niet zonder recept verkrijgbaar, dus dat is wel een verandering t.o.v. "vroeger" ja.
Die worden bij mij volledig vergoed.
Ik heb Omeprazol. Ik weet niet of er nog andere zijn?
Ik heb precies hetzelfde, maar moet ze echt helemaal zelf betalen!
Het kan vergoed worden mits je een goedkeuring van de arts hebt.
Het moet een omismisbaar medicijn zijn, dan is er de mogelijkheid van vergoeding.
Dat geldt voor meer medicijnen. Praat er dus even over met je huisarts.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
vlinder

Bericht door vlinder »

Mara schreef:
vlinder schreef:

Sinds vorig jaar december kunnen wij in de praktijk het CRP (= afkorting van C-reactief proteïne) bepalen door
middel van een vingerprik. De bepaling van het CRP wordt uitgevoerd om de mogelijke aanwezigheid van een
ontsteking of infectie aan te tonen of uit te sluiten.
De arts kan hiertoe besluiten bij bv hoestklachten of buikpijn.
Wanneer het CRP verhoogd is past dat bij een acute ontsteking en kan de arts alsnog besluiten tot bijvoorbeeld het
voorschrijven van antibiotica of u verwijzen naar het ziekenhuis voor verder onderzoek. Wanneer het CRP laag is
wijst het op een infectie door een virus (verkoudheid) of op een andere oorzaak van de buikpijn dan een infectie.
In het afgelopen half jaar is er 9 keer geen antibiotica voorgeschreven omdat het CRP laag bleek. Zo schrijven we dus
minder vaak onterecht antibiotica voor. Bovendien hoeven patiënten zo niet altijd voor bloedonderzoek naar het
laboratorium.
tot zover

En nee, ik onderschat het aantal resistente bacteriën zeker niet! Wij hebben er zelf mee te maken nl!
En je hoeft niet persé zelf in een ziekenhuis werkzaam te zijn, om er toch het e.e.a. van te weten.
Fijn dat ik onwetend vrijwel letterlijk de brochure van de huisarts citeerde: zie dikgedrukte en onderstreepte gedeelte. :huhu
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Mara

Bericht door Mara »

::bye
refo

Bericht door refo »

Mara schreef:
vlinder schreef:

ontsteking of infectie aan te tonen of uit te sluiten. De arts kan hiertoe besluiten bij bv hoestklachten of buikpijn.
laboratorium.
tot zover

Nou, fijm hoor. 9 keer geen antibiotica voorgeschreven, maar wel een miljoen tests gedaan.
Waar zit de besparing?
(want daar hadden we het over)
Mara

Bericht door Mara »

refo schreef:
Nou, fijm hoor. 9 keer geen antibiotica voorgeschreven, maar wel een miljoen tests gedaan.
Waar zit de besparing?
(want daar hadden we het over)
Sinds wanneer voert een gemiddelde huisartsenpraktijk een miljoen tests uit??
Het gaat hier over besparing EN het onnodig voorschrijven van a.b., wat geld kost en resistente bacteriën kan veroorzaken.
Dus ja, zeker fijm. :huhu
Plaats reactie