En zoekt de vrede van de stad... (Jeremia 29:7)

Willem

Re: En zoekt de vrede van de stad... (Jeremia 29:7)

Bericht door Willem »

Weet iemand bij benadering hoeveel leden de GG (of GGiN) heeft? Dan zullen we het rekensommetje even doortrekken om aan te geven dat - indien de leden hun roeping zouden verstaan - elke gemeente z'n eigen dominee zou kunnen hebben. Ik ben het echt volledig met Memento eens.
memento

Bericht door memento »

Willem schreef:Weet iemand bij benadering hoeveel leden de GG (of GGiN) heeft? Dan zullen we het rekensommetje even doortrekken om aan te geven dat - indien de leden hun roeping zouden verstaan - elke gemeente z'n eigen dominee zou kunnen hebben. Ik ben het echt volledig met Memento eens.
Wikipedia artikel: "Gereformeerde Gemeenten": 158 gemeentes in Nederland en 28 gemeentes in Noord-Amerika (01-01-2010). 104.770 leden, 58 predikanten in Nederland en 10.351 leden, 10 predikanten in N-Amerika (01-01-2010)

Wikipedia artikel: "Gereformeerde Gemeenten in Nederland": 23.786 leden, alleen in Nederland
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

memento schreef:
Willem schreef:
memento schreef:Uitgaande van 60.000 aan kosten per jaar voor een predikant, zouden de lasten per 150 verdieners dus uitkomen op 400 EUR per jaar, of 33 EUR per maand, of 7,70 per week. Lijkt me ruim beneden de "10-en" grens...
Helemaal mee eens. Ik denk enkel dat de totale kosten wel boven de 60.000 zullen liggen. (hoop ik voor de predikant)
Goed, laten we bij die 60.000 EUR kosten een pastorie optellen van 350.000 EUR. Uitgaand een van aflossingsvrije hypotheek met 5,5% per jaar, kom je dan op 19.250 EUR extra kosten uit per jaar.

Afgerond kom je dan op 80.000 EUR per jaar aan predikantskosten uit per jaar. Met 150 verdienende leden is dit 533 EUR per lid per jaar, of 44,44 EUR per maand, of 10,25 EUR per week. Dat is nog steeds ruim beneden de "10-en" grens.

Verder: Als een gemeente (uitgaande van het hier door refo genoemde voorbeeld) maar 230 (doop)leden heeft, is dit een halve predikantsplaats. Genoemde bedragen zijn dan wel erg riant. Misschien een idee om dan samen met een andere kleine gemeente in de buurt een predikant te beroepen en de kosten te delen. Of bv een halve predikantsplaats besteden aan evangelisatiewerk (met een bijdrage uit de landelijke evangelisatie-kas).
Nee hoor, dit is een volledige predikantsplaats. In de GG kennen we geen hele en halve plaatsen. Zodra een gemeente een ds. kan onderhouden, kunnen ze beroepen.
Maar het tractement varieert natuiurlijk wel. In Rilland-Bath krijg je rond de 40.000 euro, terwijl je in Rijssen, Barneveld en Genemuiden aanzienlijkk meer krijgt.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
DirkM

Bericht door DirkM »

Nu we toch over geld zitten te praten:
Wanneer een gemeente zelf geen pastoriewoning heeft is de situatie behoorlijk anders.
Er kan dan of een huis gekocht worden door de Dominee en dan kan die de hypotheekrente aftrekken van de belasting, of hij kan een huis huren.

Wanneer een kerkelijke gemeente wel een pastoriewoning heeft dan kan dat ook op een gunstiger manier gerekend worden als dat pand bijvoorbeeld in een onroerend goed BV gezet gaat worden. Dan kan het gebouw worden afgeschreven en dan betaald de kerkelijke gemeente gewoon het bedrag dat er aan rente moet worden betaald of een gedeelte daarvan.

Ook kan je onroerendgoed leasen en dat geeft ook bepaalde fiscale voordelen.
Per gemeente zal het natuurlijk verschillen maar ik denk dat er een keer een fiscalist naar moet kijken welke mogelijkheden er zijn.
Door het fiscaal voordeel dat er op die manier behaald kan worden kan je afspreken met de Dominee dat die dan minder geld krijgt. Het maakt dan even niet uit of je het traktement of loon of salaris gaat noemen maar gewoon het idee op zich.
Ook weet ik niet hoe dat zit met pensioenrechten (je kan het ook emeritaatsregeling noemen maar dat maakt ook nu even niks uit. Wie moet de kosten daarvoor betalen ?
Komt dat er voor die kerkelijke gemeente dan nog extra overheen of wordt dat uit de centrale kas voldaan ?

Zo kan je heel veel dingen goed laten bekijken of dingen ook goedkoper kunnen, dan worden de mogelijkheden ook voor kleinere gemeenten groter om zelf eerder een predikant te beroepen.
Schemerlichtje

Bericht door Schemerlichtje »

Over grote plaatsen (of zo je wilt: stad) gesproken: ik moet er zomaar even aan denken....daar roept de Heere ook Zijn knechten vandaan (zie bericht curatorium GG)...Wat kunnen wij als mensen dan vaak allerlei dingen beredeneren, berekenen etc. maar de Heere bestuurt alle dingen
~ Het was zo donker dat ik overal lichtpuntjes zag ~ (Loesje)
Neeltje Jans

Bericht door Neeltje Jans »

JolandaOudshoorn schreef: Ik heb een beetje moeite met de vraag van de topic-starter. Zo lijkt het erop dat de predikanten uit de "dorpsclassis" liegen wat betreft hun roeping. Ik denk niet dat je daarvan uit moet gaan. Daarnaast, we spreken alleen over GG-predikanten en kerken. Maar ook in de stad worden er meerdere kerkelijke gemeenschappen opgericht, wellicht niet van de GG, maar wel vanuit andere stromingen. Door te stellen dat de Heere niet meer werkt in de stad, ga je ervan uit dat deze geloofsgemeenschappen valse kerken zijn. En daar heb ik ook moeite mee. Naast de GG heeft de Kerk meerdere verschijningsvormen.
Dit is wat ik ook bedoelde in mijn eerste antwoord, en later ook dat het aantal kerkgenootschappen (en stromingen en wat dan ook) in Rotterdam groter is dan aantal gebouwen wat beschikbaar is hiervoor.
Neeltje Jans, moeder van 4
Jongere

Bericht door Jongere »

Over de stad (en bewust daarvoor kiezen) gesproken:
http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... bled=false

Een mooi artikel over de noden van de stad en de bijzondere roeping die daarvoor bestaat richting christenen.
Ik blijf hopen dat er meer predikanten richting de stad zullen komen en ook hier de gemeente weer zal worden opgebouwd vanuit de 'onderkant van de samenleving'. Onze gemeente is alweer bijna tien jaar vacant. Dat is heel erg lang. (Misschien wel niet in vergelijking met andere gemeenten - maar dat geeft alleen maar aan hoe groot de nood eigenlijk is.)

Ik vond een mooi en kernachtig citaat uit het artikel:
Roel Kuiper schreef:"Het overschrijden van sociale, culturele en fysieke grenzen is heilzaam voor het geestelijk leven. Het houdt de beweging erin. Als dat niet gebeurt, wordt de kerk stilstaand water.”
Plaats reactie