En zoekt de vrede van de stad... (Jeremia 29:7)
En zoekt de vrede van de stad... (Jeremia 29:7)
In ieder geval binnen de Gereformeerde Gemeenten maak ik me zorgen over de christelijke gemeente in stedelijke gebieden. Vandaag nam opnieuw een predikant een beroep aan naar een dorp op de Veluwe.
Soms moet je dingen in perspectief zien en zetten. Dat kan ook met feitelijke info.
Laatste 6x dat een predikant een beroep aannam naar de classis Barneveld (GG):
2008: ds. G. van Manen naar Elspeet
2009: kand. G. Bredeweg naar Barneveld-Zuid
2010: ds. P. Melis naar Ermelo
2011: ds. F. Mulder naar Rhenen
2011: ds. A.A. Brugge te Ede
2011: ds. D. de Wit naar Barneveld-Centrum
Laatste 6x dat een predikant een beroep aannam naar Rotterdam (GG):
1948: kand. J. Hagestein naar Rotterdam-IJsselmonde (met emeritaat in 1951; sindsdien vacant)
1975: ds. A.F. Honkoop naar Rotterdam-Centrum (vertrok in 1984; sindsdien vacant)
1975: ds. W. Hage naar Rotterdam-West (vertrok in 1980; sindsdien vacant; gemeente inmiddels opgeheven)
1982: kand. T.M. van Dijk naar Rotterdam-Alexanderpolder (vertrok in 1986; sindsdien vacant)
1982: kand. C.J. Meeuse naar Rotterdam-Zuid (vertrok in 1992; gemeente in 2004 vertrokken uit de stad)
1985: ds. F. Harinck naar Rotterdam-Zuidwijk (vertrok in 1993; sindsdien vacant)
Zou het echt zo zijn dat geen enkele predikant een roeping heeft voor de stad Rotterdam? Roept de Heere echt alleen naar de zogenaamd beschermde omgeving van o.a. de Veluwe en onze zogenaamd veilige reformatorische bastions?
Het kost me moeite om dit te blijven geloven.
Soms moet je dingen in perspectief zien en zetten. Dat kan ook met feitelijke info.
1948: kand. J. Hagestein naar Rotterdam-IJsselmonde (met emeritaat in 1951; sindsdien vacant)
1975: ds. A.F. Honkoop naar Rotterdam-Centrum (vertrok in 1984; sindsdien vacant)
1975: ds. W. Hage naar Rotterdam-West (vertrok in 1980; sindsdien vacant; gemeente inmiddels opgeheven)
1982: kand. T.M. van Dijk naar Rotterdam-Alexanderpolder (vertrok in 1986; sindsdien vacant)
1982: kand. C.J. Meeuse naar Rotterdam-Zuid (vertrok in 1992; gemeente in 2004 vertrokken uit de stad)
1985: ds. F. Harinck naar Rotterdam-Zuidwijk (vertrok in 1993; sindsdien vacant)
Zou het echt zo zijn dat geen enkele predikant een roeping heeft voor de stad Rotterdam? Roept de Heere echt alleen naar de zogenaamd beschermde omgeving van o.a. de Veluwe en onze zogenaamd veilige reformatorische bastions?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Re: En zoekt de vrede van de stad... (Jeremia 29:7)
Wij hebben een ds die vol overtuiging naar Rotterdam is gekomen 

Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Zeker, maar dat is in de HHK.....Orchidee schreef:Wij hebben een ds die vol overtuiging naar Rotterdam is gekomen
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Oh ja had ik even geen erg inLuther schreef:Zeker, maar dat is in de HHK.....Orchidee schreef:Wij hebben een ds die vol overtuiging naar Rotterdam is gekomen

Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
- Neeltje Jans
Maar daarmee wordt de vraag van de topicstarter dus ontkend.
Luther schreef:Zou het echt zo zijn dat geen enkele predikant een roeping heeft voor de stad Rotterdam? Roept de Heere echt alleen naar de zogenaamd beschermde omgeving van o.a. de Veluwe en onze zogenaamd veilige reformatorische bastions?
Neeltje Jans, moeder van 4
Nee, dat denk ik niet. Ik had specifiek de GG genoemd. (Hetzelfde geldt voor de GGiN en de OGGiN.) Hervormden en Chr. Geref. zijn altijd wat breder georiënteerd geweest en hebben altijd wat minder met bastions gehad.Neeltje Jans schreef:Maar daarmee wordt de vraag van de topicstarter dus ontkend.Luther schreef:Zou het echt zo zijn dat geen enkele predikant een roeping heeft voor de stad Rotterdam? Roept de Heere echt alleen naar de zogenaamd beschermde omgeving van o.a. de Veluwe en onze zogenaamd veilige reformatorische bastions?
- Neeltje Jans
Ik snap wel hoe je het bedoelt hoor, en misschien heb ik je vraag wat uit het verband gerukt, sorry daarvoor. Ik kom uit die regio, en voorheen ook uit de GG, en het heeft ons (mij!) ook heel veel verdriet gedaan toen ds Meeuse wegging. Dat was eigenlijk voor het eerst in mijn leven dat ik besefte dat dingen niet altijd gaan zoals je het het fijnst vind, en dat mensen soms uit je leven verdwijnen die je nog zo lang vast zou willen houden...
Overigens..ds F. Harinck vertrok niet...
Overigens..ds F. Harinck vertrok niet...
Ik denk te begrijpen waar Luther op doelt.
En de praktijk lijkt hem gelijk te geven.
Dat Luther ook weigert te geloven dat de Heere Zijn knechten alleen maar zendt naar "veilige" omgevingen, daar sluit ik me bij aan.
Temeer daar de bijbel veel verwijzingen geeft naar profeten/apostelen die naar een stad werden gezonden.
Het bekendste voorbeeld is van Jona en ook Jezus te Samaria e.v.a. Schriftplaatsen.
Maar met Luther weet ik echt het antwoord niet op die (belangrijke) vraag, daar waar juist in de steden Gods Woord van zo'n ontzaggelijk belang is.
En de praktijk lijkt hem gelijk te geven.
Dat Luther ook weigert te geloven dat de Heere Zijn knechten alleen maar zendt naar "veilige" omgevingen, daar sluit ik me bij aan.
Temeer daar de bijbel veel verwijzingen geeft naar profeten/apostelen die naar een stad werden gezonden.
Het bekendste voorbeeld is van Jona en ook Jezus te Samaria e.v.a. Schriftplaatsen.
Maar met Luther weet ik echt het antwoord niet op die (belangrijke) vraag, daar waar juist in de steden Gods Woord van zo'n ontzaggelijk belang is.
- Neeltje Jans
De steden veranderen... de 'gereformeerden' trekken eruit weg en er zijn nu zendingsgemeenten en evangelisatieposten.
http://www.maroc.nl/forums/het-nieuws-v ... erdam.html
Wat dat betreft zijn er in de 'Bible Belt' natuurlijk meer mensen, en lijkt het toch logisch dat daar veel predikanten nodig zijn.
Wat dat betreft zijn er in de 'Bible Belt' natuurlijk meer mensen, en lijkt het toch logisch dat daar veel predikanten nodig zijn.
Juist niet.Neeltje Jans schreef:De steden veranderen... de 'gereformeerden' trekken eruit weg en er zijn nu zendingsgemeenten en evangelisatieposten.
Ds. F. Mulder heeft altijd al in de classis Barneveld gestaan (Scherpenzeel, Wageningen, Rhenen).
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Dr. J.H. Bavinck
Tja, lastig om te beamen dat Gods gedachten hoger zijn dan onze gedachten. Recent zijn er twee voorgangers (GG en OGG) kennelijk naar de stad Utrecht gezonden met de woorden 'Ik heb veel volk in deze stad'. Wie merkt het op? Of hoe er in Gouda aan het Stationsplein weer een predikant de gemeente mag dienen, in het hart van de stad.Luther schreef:In ieder geval binnen de Gereformeerde Gemeenten maak ik me zorgen over de christelijke gemeente in stedelijke gebieden. Vandaag nam opnieuw een predikant een beroep aan naar een dorp op de Veluwe.
Verder heeft ds. Terlouw indertijd het beroep naar Rotterdam-Zuid aangenomen. Verder is in het recente verleden een OGG in Rotterdam opgeheven en mag er nu mooi werk worden gedaan in dat voormalige kerkgebouw.
Ik vind het lastig te verklaren dat bijv. een gemeente als Sint Annaland al 175 jaar vakant is en dat andere gemeenten heel vaak een dominee hebben.
-
Ander, je bent me net voor. Ik wilde de voorbeelden van de stad Utrecht ook gebruiken. De Heere stuurt Zijn knechten echt niet alleen naar de dorpen. En wat te denken van Zoetermeer bijvoorbeeld?
Trouwens, even een voorzichtige gedachte: misschien hebben we in onze 'bevindelijk-denkende-reformatorische-goede dorpen' wel meer dominees nodig om ons te waarschuwen dat we ons niet moeten houden aan tradities en gedachtenspinsels maar alleen aan het zuivere Woord van God. Dus om mensen wakker te schudden dat het helemaal niet zo veilig en goed is als dat we denken en dat de stad 'zo slecht nog niet is'.........
Trouwens, even een voorzichtige gedachte: misschien hebben we in onze 'bevindelijk-denkende-reformatorische-goede dorpen' wel meer dominees nodig om ons te waarschuwen dat we ons niet moeten houden aan tradities en gedachtenspinsels maar alleen aan het zuivere Woord van God. Dus om mensen wakker te schudden dat het helemaal niet zo veilig en goed is als dat we denken en dat de stad 'zo slecht nog niet is'.........
~ Het was zo donker dat ik overal lichtpuntjes zag ~ (Loesje)
Ik heb zeker niet vergeten dat naar de stad Utrecht ds. A.J. de Waard en lerend-ouderling A.F.R. van de Veen gezonden werden. Ben ik blij mee!Ander schreef:Tja, lastig om te beamen dat Gods gedachten hoger zijn dan onze gedachten. Recent zijn er twee voorgangers (GG en OGG) kennelijk naar de stad Utrecht gezonden met de woorden 'Ik heb veel volk in deze stad'. Wie merkt het op? Of hoe er in Gouda aan het Stationsplein weer een predikant de gemeente mag dienen, in het hart van de stad.
Verder heeft ds. Terlouw indertijd het beroep naar Rotterdam-Zuid aangenomen. Verder is in het recente verleden een OGG in Rotterdam opgeheven en mag er nu mooi werk worden gedaan in dat voormalige kerkgebouw.
Ik vind het lastig te verklaren dat bijv. een gemeente als Sint Annaland al 175 jaar vakant is en dat andere gemeenten heel vaak een dominee hebben.
Gouda wil ik hierin buiten beschouwing laten, want dat kun je toch moeilijk een grote stad noemen, maar daar gaat het mij niet om.
Binnen de GG is er één stad waar voorheen 6 GG's waren; op dit moment nog 4. En nee, ik geef niemand de schuld, want die gemeenten kwijnen weg omdat niemand er meer lid wordt. Maar ik constateer wel dat sinds 1993 geen enkele predikant de roep naar een van de Rotterdamse gemeenten heeft kunnen of willen aanvaarden. En dat vind ik op z'n minst opmerkelijk als je tegelijkertijd ziet dat de massa-gemeenten op de Veluwe vaak een dominee krijgen of hebben.
Let wel: Ik wil gen enkel roepingsverhaal van tafel vegen; wel wil ik voorzichtig, vragenderwijs neerleggen, of er wellicht ook andere motieven dan alleen geestelijke, een rol spelen bij het aannemen van een beroep. Ik denk het wel. En dat mag van mij hoor, maar laten we daarin dan ook open zijn.
Nee, dat is zo, ruim 8x zo klein als Rotterdam maar wel een aardige stad toch. Maar waarom dat gezoek naar menselijke motieven bij het aannemen van een beroep?Luther schreef: Gouda wil ik hierin buiten beschouwing laten, want dat kun je toch moeilijk een grote stad noemen, maar daar gaat het mij niet om.