Al veel eerder in dit topic is dit ook besproken. Mijn conclusie hieruit was, voorzover ik Brakel begrijp:Marieke schreef:Dat lijkt me vrij logisch dat het over een ware gelovige gaat als het over de wedergeboorte gaat. Een wedergeborene is altijd een waar gelovige. Wat je daarna zegt is zeker waar en hebben wij ook nooit ontkend.huisman schreef: Jullie moeten beter lezen. Brakel heeft het over een ware gelovige die niet precies het tijdstip van zijn wedergeboorte weet aan te geven. Eén ding weten ze wel: Christus is hun dierbaar,gepast en noodzakelijk geworden, Hij is hun Liefste, Hij is in hun hart de enige geworden,Hij heeft knopen ontbonden en verzoening aangebracht voor hun grote schuld.
En dit gaat echt niet onbewust.
De PC gaat nu uit . Gezegende zondag
Maar jij zegt toch dat je het moment van wedergeboorte wel weet? Want, zeg jij, dat is op het moment van de bewuste kennis van Christus. Dus jij verschilt hierin dan toch van Brakel?
- achteraf kunnen veel gelovigen die wel Christus kennen, het tijdstip van hun wedergeboorte niet weten
- daarin verschilt Brakel dus van de leer die ds. Kort beschrijft: hij zegt dat wedergeboorte en bewuste Christuskennis samenvalt
- maar let wel op het woordje "achteraf"! Dit kan dus alleen maar gezegd worden door mensen die Christus wel bewust kennen.