Ik begrijp niet wat je bedoelt met deze reactie.WimA schreef:Het lijkt er - gelet op eerdere opmerkingen - erop dat "Evangelisatie" nu juist een activiteit is die in werkheiligheid beoefend moet worden.Jongere schreef:Dat is ook precies de reden waarom ik het er juist niet mee eens ben dat de evangelisatiefocus in plaats van woord op daad/leven zou moeten liggen. Evangeliseren doen we niet met onze nieuwe mens (en al helemaal niet met de oude).
Ik denk dat de twee samen moeten gaan.WimA schreef:Mischien moeten we dan gaan luisteren i.p.v. vertellen.Jongere schreef:Want het geloof is uit het gehoor.
Wie geen ware christen is, heeft niets te vertellen maar inderdaad slechts te luisteren.
Wie een ware christen is, heeft nog steeds te luisteren en te leven uit het woord van God. Maar dat drijft zo iemand uit om het evangelie (= goede boodschap) van Christus te vertellen. Dat kan alleen vanuit de gekende kracht van het evangelie in het eigen leven.
En wat wordt er dan verteld?
Ik geloof dat het de roeping is van de ware christen om anderen te vertellen wat hij/zij heeft gezien in Christus. Dat is: Zijn verhaal vertellen en wat je gelooft dat in Hem is gebeurd in deze wereld. Wat je gelooft dat het verandert voor deze aarde, voor jou als mens en voor iets alledaags als je werk of je vrije tijd dat er een Schepper is die leeft en in Christus de wereld liefheeft. Wat zien we in Christus? Alleen al de wetenschap dat Hij het is die de wereld heeft geschapen en mij ook elk moment de adem geeft om te leven (Joh. 1:3, Kol. 1:16, Psalm 104:29) en dat diezelfde Persoon het is die mens is geweest en op deze aarde is gestorven, bepaalt en veranderd mijn leven op ieder moment dat ik dat kan geloven. Volgens mij begrijpt ieder mens dat dat zo is: dat áls er zo Iemand bestaat, het voor ieders leven een cruciaal verschil maakt. Of ze dat dan ook geloven is iets anders. Maar dat was niet anders in de tijd van Paulus; daar geloofden slechts weinigen zijn schijnbaar ongelofelijke verhaal. Toch is evangelisatie denk ik dat: het verhaal vertellen over die Mens (vergelijk de toespraken in Handelingen 2, 3:12vv, 4:10vv, 5:30vv, 8:35, 9:20, 10:38vv, 13:16vv, 17:31, etc. die allemaal dit 'verhaal vertellen') en dat Hij ook mij ontmoet is. Waarbij dat laatste voorwaarde is om ook maar iets te kunnen zeggen (maar evenzo om ook maar iets te kunnen leven in heiligheid).WimA schreef:De vraag was/is nu juist: "Wat zien we dan in die Ander wat aan anderen vertelt moet worden?". En daar komt - eigenlijk - geen duidelijk antwoord op. Evangelisatie is daarmee gewoon een (werk) opdracht.Jongere schreef:Evangelisatie = de goede boodschap brengen. In heel het boek Handelingen zien we dat dat het verhaal is van Jezus Christus, dé nieuwe mens Zelf.
We vertellen niet over onze heiliging tegen de ander, maar over Rom. 5:1. Over wat we zien in een Ander, niet in onszelf.
Ik geloof niet dat zo met woorden evangeliseren abstract hoeft te zijn. Zo vind ik dat Tim Keller op een bewonderenswaardige manier de boodschap van rechtvaardiging weet uit te leggen voor hedendaagse mensen (in: De vrijgevige God).
Als je mij vraagt naar wat ik me voorstel bij evangelisatie, dan heb ik daar iets over gezegd. Hopelijk praktisch - maar wellicht komt dat al over als gefilosofeer.WimA schreef:Ik hou gewoon niet zo van enkel het theoretsische en hypothetische gefilosofeer. Het is leer en leven.Jongere schreef:Dus wat mij betreft gaan we wél weer terug naar de discussie over evangelisatie door het woord.
Ik ben het in ieder geval oneens met de gedachte dat "praktisch" altijd betekent

Overigens merk ik nog maar eens op dat ik het met je laatste zin uiteraard eens ben. En ook is het punt duidelijk dat ook daden mensen kunnen winnen voor het evangelie (1 Petrus 3:1). Om de boodschap van vernieuwing door het evangelie uit te dragen, moeten we zelf heilig leven. Maar volgens mij heeft niemand dat ontkent.
Tenzij je punt is: er leeft tegenwoordig niemand heilig, dus wat praten jullie eigenlijk over evangelisatie? Maar in dat geval is het beter een topic te openen over heilig leven en niet over evangelisatie.