J.C. Philpot schreef:Wilhelm schreef:Goed om hier een topic over te openen. Samenwerking tussen GGiN en GG mbt evangelisatie is prima, maar ik denk dat we vooral van de CGK kunnen leren.
De missionaire gemeenten waar de CGK ruimte voor biedt, dat zouden m.i. ook de GG (iN) op moeten pakken.
Dan kun je wat losser van de cultuur en traditie van het kerkverband staan, en , zonder de Boodschap geweld aan te doen, de vorm wat aanpassen aan de doelgroep.
Je ziet dat de Heere die missionaire gemeente projecten ook bijzonder wil zegenen.
Ik vind dat de GG het zelf ook "goed doet" in Amsterdam bijvoorbeeld, bij "Simon de Looijer". Ik denk dat we te veel verwachten van speciale missionaire gemeenten met wat opwekkingsliederen in de dienst, en moderniseren van de liturgie. Met een duidelijke boodschap en openheid naar onkerkelijken is al veel gewonnen. Dan heb je niet persé allerlei vernieuwingen nodig.
Ik heb ook veel waardering voor wat bijvoorbeeld in Amsterdam gebeurt. Hier in Rotterdam wordt van het inloophuis wel goed gebruik gemaakt (ik hoop dat er nog eens een evangelist komt).
Maar ik ben het wel met wilhelm eens, ik geloof niet dat deze structuur alles ondervangt wat we als kerk kunnen doen. Je ziet meestal wel hetzelfde slag mensen in het inloophuis of in Amsterdam. Oudere Nederlanders, vaak met een verleden dat ergens in de kerk wortelt, of met (psychische) problemen.
Ik denk dat het heel goed is dat er voor die mensen een plek is waar ze in aanraking komen met het evangelie, maar er blijft zo een hele grote groep liggen: allerlei andere culturen, de meeste allochtonen. Juist in de grote steden is dat je hoofddoel, maar je ziet dat de evangelisatieposten daarmee onvoldoende in contact kunnen komen.
ICF lukt dat hier in Rotterdam bijvoorbeeld wel, door culturen bijv. eerst een eigen dienst te bieden, waarin veel in de eigen taal klinkt. Dat soort dingen kunnen de ger. gemeenten heel veel van leren. Ik ben zoals gezegd ook dankbaar voor wat er is, maar we moeten wel kritisch naar onszelf kunnen kijken. Dat gaat verder dan: “met een duidelijke boodschap is al veel gewonnen”. Er moet altijd een drang tot verbetering zijn, ‘opdat het huis vol worde’. Ik weet dat we dan niet moeten ‘over focussen’ op resultaten, dat zien we in de Bijbel duidelijk genoeg. Maar we moeten ook eerlijk kunnen zijn, om te zien of het volstaat wat we nu hebben.
En dan denk ik toch dat er ook vernieuwingen nodig zijn.