Evangelisatieactiviteiten. Do's en Don'ts

WimA

Evangelisatieactiviteiten. Do's en Don'ts

Bericht door WimA »

Een topic over de (on)mogelijkheden v.w.b.t. evangelisatie in Nederland. Wat zijn activiteiten? Hoe wordt e.e.a geregeld en georganiseerd? Welke samenwerkingen zijn er?
Met het plaatsen van dit topic zat ik te zoeken in onder welke categorie ik dit kon plaatsen, ik heb het maar hieronder gezet. een categorie Evangelisatie kwam ik (nog) niet tegen.
GJdeBruijn schreef:
WimA schreef:Dus niet in eigen land en omgeving actief met evangelisatie?
Voor zover ik vanuit mijn eigen gemeente spreek zijn hierin m.i. geen - vanuit de gemeente - georganiseerde activiteiten in de zin van folderen in winkelcentra of iets dergelijks. Wel zijn er - wederom plaatselijk gesproken - volgens mij diverse samenwerkingsverbanden met andere gemeenten. Maar suggestie's en/of info hierover hoe e.e.a. georganiseerd kan worden zie ik graag tegemoet! Mischien hier eens een ander topic voor openen?
WimA

Re: Evangelisatieactiviteiten. Do's en Don'ts

Bericht door WimA »

Mister schreef:
WimA schreef:Voor zover ik vanuit mijn eigen gemeente spreek zijn hierin m.i. geen - vanuit de gemeente - georganiseerde activiteiten in de zin van folderen in winkelcentra of iets dergelijks. Ik ben eigenlijk wel benieuwd welke activiteiten men uberhaupt zou kunnen organiseren die passend zouden zijn.
Je noemde zelf al het folderen in de wijk/winkelcentrum. Het hebben van een inloophuis of evangelisatiepost. Het met een evangelisatiecommissie aanwezig zijn bij evenementen/feesten/vieringen etc. Alles wat kunt organiseren als gemeente om de boodschap van Gods redding door te geven aan de medemens.
Die laatste zin is natuurlijk wel wat te algemeen, laten we iig even dat "alles" definieren. Daarnaast lijkt het me niet zo heel handig als b.v. de GG en GGiN naast elkaar een inloophuis organiseren. Samenwerking hierin lijkt me prima. Dus dient e.e.a. niet gemeenteoverstijgend georganiseerd te worden?
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

WimA schreef:
Mister schreef:
WimA schreef:Voor zover ik vanuit mijn eigen gemeente spreek zijn hierin m.i. geen - vanuit de gemeente - georganiseerde activiteiten in de zin van folderen in winkelcentra of iets dergelijks. Ik ben eigenlijk wel benieuwd welke activiteiten men uberhaupt zou kunnen organiseren die passend zouden zijn.
Je noemde zelf al het folderen in de wijk/winkelcentrum. Het hebben van een inloophuis of evangelisatiepost. Het met een evangelisatiecommissie aanwezig zijn bij evenementen/feesten/vieringen etc. Alles wat kunt organiseren als gemeente om de boodschap van Gods redding door te geven aan de medemens.
Die laatste zin is natuurlijk wel wat te algemeen, laten we iig even dat "alles" definieren. Daarnaast lijkt het me niet zo heel handig als b.v. de GG en GGiN naast elkaar een inloophuis organiseren. Samenwerking hierin lijkt me prima. Dus dient e.e.a. niet gemeenteoverstijgend georganiseerd te worden?
Natuurlijk. Bij voorkeur zelfs. Bovenstaande ideeën waren ook maar ideeën van wat te doen. Alles is wel veel, mee eens. ;)
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Goed om hier een topic over te openen. Samenwerking tussen GGiN en GG mbt evangelisatie is prima, maar ik denk dat we vooral van de CGK kunnen leren.
De missionaire gemeenten waar de CGK ruimte voor biedt, dat zouden m.i. ook de GG (iN) op moeten pakken.
Dan kun je wat losser van de cultuur en traditie van het kerkverband staan, en , zonder de Boodschap geweld aan te doen, de vorm wat aanpassen aan de doelgroep.
Je ziet dat de Heere die missionaire gemeente projecten ook bijzonder wil zegenen.
refo

Bericht door refo »

Ik denk dat er binnen de GG en de GGiN nog zat valt te evangeliseren.
Zolang een gemeente meent dat er binnen haar gelederen nog onwedergeborenen zijn zal ze dat probleem eerst moeten oplossen. Daarna kun je missionair zijn.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Wilhelm schreef:Goed om hier een topic over te openen. Samenwerking tussen GGiN en GG mbt evangelisatie is prima, maar ik denk dat we vooral van de CGK kunnen leren.
De missionaire gemeenten waar de CGK ruimte voor biedt, dat zouden m.i. ook de GG (iN) op moeten pakken.
Dan kun je wat losser van de cultuur en traditie van het kerkverband staan, en , zonder de Boodschap geweld aan te doen, de vorm wat aanpassen aan de doelgroep.
Je ziet dat de Heere die missionaire gemeente projecten ook bijzonder wil zegenen.
Ik vind dat de GG het zelf ook "goed doet" in Amsterdam bijvoorbeeld, bij "Simon de Looijer". Ik denk dat we te veel verwachten van speciale missionaire gemeenten met wat opwekkingsliederen in de dienst, en moderniseren van de liturgie. Met een duidelijke boodschap en openheid naar onkerkelijken is al veel gewonnen. Dan heb je niet persé allerlei vernieuwingen nodig.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

J.C. Philpot schreef:
Wilhelm schreef:Goed om hier een topic over te openen. Samenwerking tussen GGiN en GG mbt evangelisatie is prima, maar ik denk dat we vooral van de CGK kunnen leren.
Ik vind dat de GG het zelf ook "goed doet" in Amsterdam bijvoorbeeld, bij "Simon de Looijer". Ik denk dat we te veel verwachten van speciale missionaire gemeenten met wat opwekkingsliederen in de dienst, en moderniseren van de liturgie. Met een duidelijke boodschap en openheid naar onkerkelijken is al veel gewonnen. Dan heb je niet persé allerlei vernieuwingen nodig.
Je hoort mij ook niets negatiefs zeggen over de activiteiten die er zijn, maar we mogen ook van anderen leren.
Een dienst op het zendingsveld richten we bv ook anders in. De gebieden waar aan evangelisatieactiviteiten worden gedaan zijn zendingsgebieden geworden. Er is daar een heel andere cultuur. En een kerkdienst met een liturgie zoals we gewoon zijn in onze gezindte, dat past daar gewoon niet. Dat heeft niets met vernieuwingsdrang te maken. Zelf denk ik dat dit ook een van de redenen is waarom onze plaatselijke gemeenten zo weinig missionair zijn.
DDD

Bericht door DDD »

Ik vind helemaal niet dat de GG dat zo goed doen. Als je althans kijkt naar de zichtbare vruchten. Die zijn bijzonder mager. De evangelisten voelen dat zelf ook wel aan, want onlangs las ik een bijdrage van een van hen die een aantal ergernissen opnoemde die middellijkerwijs het evangelieverkondigen belemmeren. Bijvoorbeeld de verplichte keuze voor de psalmberijming.

Ik hoor bij de GG, maar heb niet zoveel vertrouwen in het deputaatschap voor Evangelisatie. Het lijkt wel of de gevoeligheden van de kerkelijke achterban bepalend zijn voor wat er wel en niet hoort op een Evangelisatiepost. Het komt zelfs voor dat initiatieven vanuit gereformeerde gemeenten zich aansluiten bij de CGK omdat er binnen de GG geen ruimte voor is.

Los daarvan denk ik dat al het gefolder weinig oplevert. Het zou heel wat nuttiger zijn om enkele predikanten te trainen om op tv hun zegje te doen bij de grote opinie-programma's. Net als Antoine Bodar een uithangbord is van de Rooms-Katholieke Kerk. Dat zou heel wat meer effect sorteren in de publieke opinie, als het althans op een goede manier gebeurt.
Ditbenik
Inactief

Bericht door Ditbenik »

refo schreef:Ik denk dat er binnen de GG en de GGiN nog zat valt te evangeliseren.
Zolang een gemeente meent dat er binnen haar gelederen nog onwedergeborenen zijn zal ze dat probleem eerst moeten oplossen. Daarna kun je missionair zijn.
Dan moet je volgens mij eerst aan de Heere Jezus uitleggen dat Hij Zijn opdracht te ruim heeft geformuleerd.
refo

Bericht door refo »

Ditbenik schreef:
refo schreef:Ik denk dat er binnen de GG en de GGiN nog zat valt te evangeliseren.
Dan moet je volgens mij eerst aan de Heere Jezus uitleggen dat Hij Zijn opdracht te ruim heeft geformuleerd.
Niet te ruim. De Heere Jezus zegt het precies goed.
Het is weer een kwestie van niet naar Hem luisteren. Begiin in Jeruzalem, dat wil zeggen: begin waar je nu bent.
Jongere

Bericht door Jongere »

J.C. Philpot schreef:
Ik heb ook veel waardering voor wat bijvoorbeeld in Amsterdam gebeurt. Hier in Rotterdam wordt van het inloophuis wel goed gebruik gemaakt (ik hoop dat er nog eens een evangelist komt).
Maar ik ben het wel met wilhelm eens, ik geloof niet dat deze structuur alles ondervangt wat we als kerk kunnen doen. Je ziet meestal wel hetzelfde slag mensen in het inloophuis of in Amsterdam. Oudere Nederlanders, vaak met een verleden dat ergens in de kerk wortelt, of met (psychische) problemen.
Ik denk dat het heel goed is dat er voor die mensen een plek is waar ze in aanraking komen met het evangelie, maar er blijft zo een hele grote groep liggen: allerlei andere culturen, de meeste allochtonen. Juist in de grote steden is dat je hoofddoel, maar je ziet dat de evangelisatieposten daarmee onvoldoende in contact kunnen komen.
ICF lukt dat hier in Rotterdam bijvoorbeeld wel, door culturen bijv. eerst een eigen dienst te bieden, waarin veel in de eigen taal klinkt. Dat soort dingen kunnen de ger. gemeenten heel veel van leren. Ik ben zoals gezegd ook dankbaar voor wat er is, maar we moeten wel kritisch naar onszelf kunnen kijken. Dat gaat verder dan: “met een duidelijke boodschap is al veel gewonnen”. Er moet altijd een drang tot verbetering zijn, ‘opdat het huis vol worde’. Ik weet dat we dan niet moeten ‘over focussen’ op resultaten, dat zien we in de Bijbel duidelijk genoeg. Maar we moeten ook eerlijk kunnen zijn, om te zien of het volstaat wat we nu hebben.
En dan denk ik toch dat er ook vernieuwingen nodig zijn.
dennis

Bericht door dennis »

refo schreef:
Ditbenik schreef:
Het is weer een kwestie van niet naar Hem luisteren. Begiin in Jeruzalem, dat wil zeggen: begin waar je nu bent.
Als je echt bedoelt dat deze kerken niet aan evangelisatiewerk moeten doen, omdat er zoveel onbekeerden in de eigen gemeenten zijn, sla je de plank m.i. volkomen mis.
De verspreiding van het Evangelie is een primaire opdracht van de kerk. Bovendien. Welke kerk zou dan kunnen evangeliseren. Je zult het met me eens zijn dat er geen enkele kerk bestaat waarbinnen niet (velen) de wedergeboorte niet kennen.
'Gaat in de heggen en de steggen.'!
Mara

Bericht door Mara »

Ik denk dat je als eerste naast de mensen moet gaan staan. Ik heb wel eens gevangenispredikanten gehoord over hun werk. Hoe ze zichzelf bleven, maar toch met bewogenheid naast de gevangenen gingen staan.
Ik denk dat het voorleven belangrijker is dan het preken, en dat laatste al helemaal niet met moeilijke termen en dogma's.
Maar het uitstralen van die blijdschap, die alle verstand te boven gaat.
M.a.w. wat je niet bezit, kun je niet geven. Iemand die evangeliseert zal toch iets van die Godsvreze moeten kennen?
En geduld en naastenliefde moeten bezitten, want van de 100 deuren waar je aanbelt, of van de 100 mensen die je aanspreekt, zullen de meesten de deur dichtsmijten.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Ditbenik
Inactief

Bericht door Ditbenik »

Mara schreef:Ik denk dat je als eerste naast de mensen moet gaan staan. Ik heb wel eens gevangenispredikanten gehoord over hun werk. Hoe ze zichzelf bleven, maar toch met bewogenheid naast de gevangenen gingen staan.
Ik denk dat het voorleven belangrijker is dan het preken, en dat laatste al helemaal niet met moeilijke termen en dogma's.
Maar het uitstralen van die blijdschap, die alle verstand te boven gaat.
M.a.w. wat je niet bezit, kun je niet geven. Iemand die evangeliseert zal toch iets van die Godsvreze moeten kennen?
En geduld en naastenliefde moeten bezitten, want van de 100 deuren waar je aanbelt, of van de 100 mensen die je aanspreekt, zullen de meesten de deur dichtsmijten.
Valt wel mee met dat dicht smijten van deuren hoor. Als je bereid bent naar degene tegenover je te luisteren, ontstaat al een hele andere situatie dan weer je begint te preken. Wij moeten eerst leren te luisteren. Naar de Heere, naar Zijn Woord, naar onze naaste. Dan pas ontstaat er ruimte om het evangelie te verkondigen.
Ditbenik
Inactief

Bericht door Ditbenik »

refo schreef:
Ditbenik schreef:
Volgens mij zijn de discipelen in Jeruzalem begonnen, maar gingen ze er daar vandaan opuit. En dat is precies de opdracht die de Heere Jezus geeft. Heen gaan, en verkondigen aan alle mensen. Niemand uitgezonderd. Dat is niet in de je eigen kerkje gaan zitten wachten tot er iemand komt, maar gewoon beginnen bij je buren, en zo verder de wereld in.
Plaats reactie