Tiberius schreef:Laat hij nou maar gewoon zelf antwoorden, dan wordt duidelijk waar we het over hebben.
Ik ben het erg met refo eens. Mijn antwoord was duidelijk genoeg.

Maar ik wil wel concreet antwoorden en dan stel ik daarna een concrete vraag.
Voor mij zijn punt 2 en 3 hetzelfde als bij het niet samenvallen er een lange tijd zit tussen levendmaking en Christuskennis.1. Levendmaking en Christuskennis vallen altijd samen
2. Levendmaking en Christuskennis vallen nooit samen
3. Levendmaking en Christuskennis kunnen samenvallen, maar ook niet samenvallen.
Dat is wat ds Moerkerken doet en hij kan zich dan terecht beroepen op ds Kersten en Comrie
Ik ga over het genadewerk van Gods Geest niet zeggen dat iets "altijd" of "nooit" gebeurd. Daar is ons verstand te verduisterd voor.Dat geloof is als het ware die bol, met eerbied gesproken, die God de Heilige Geest in de wedergeboorte komt te planten in het hart van de zondaar. Dan kunnen er tijden overheen gaan dat we in het leven van zo’n mens donkere aarde zien. Maar de planting van het geloof is er.
Mijn vraag aan jou: Vind jij dat er na de wedergeboorte er een tijd over heen gaat voordat die wedergeboorte zijn vruchten openbaart in geloof en bekering ? Dat de bloembol(de ingestorte hebbelijkheid van het geloof) lange tijd verborgen blijft in de donkere aarde ? Is zo'n leer niet gevaarlijk omdat mensen die wel serieus en nauwgezet leven kunnen denken dat de wedergeboorte er misschien al is, maar verborgen en onbewust. En mijn belangrijkste bezwaar: Geloof zonder een geloof in Christus is zinloos.8 De wind blaast, waarheen hij wil , en gij hoort zijn geluid; maar gij weet niet, van waar hij komt, en waar hij heen gaat; alzo is een iegelijk, die uit den Geest geboren is .