Oké. Maar daar gaat het hier niet over.Tiberius schreef:Ik bedoel de verwerping der dwalingen van de Dordtse Leerregels, hoofdstuk 3/4, artikel 4a: Die leren: Dat de onwedergeboren mens niet eigenlijk noch geheellijk dood is in de zonde, of ontbloot van alle krachten tot het geestelijk goed; maar dat hij nog kan hongeren en dorsten naar de gerechtigheid en het leven, en offeren een offerande van een verslagen en gebroken geest, die Gode aangenaam is.
Want deze dingen strijden tegen de klare getuigenissen der Schrift: Gij waart dood door de misdaden en de zonden (Ef. 2:1, 5); en: Het gedichtsel van des mensen hart is alleenlijk boos, te allen dage (Gen. 6:5 en 8:21). Daarenboven, hongeren en dorsten naar de verlossing uit de ellende, en naar het leven, en Gode een offerande van een gebroken geest opofferen, geldt eigenlijk van de wedergeborenen, en van degenen die zalig genaamd worden (Ps. 51:19 en Matth. 5:6).
Wedergeboorte of schijngeboorte [1]
Re: Wedergeboorte of schijngeboorte
Calvijn kan ik niet precies over oordelen, maar het staat wel heel duidelijk in de Bijbel, dat Ananias tegen hem zegt: "Sta op, en laat u dopen, en uw zonden afwassen, aanroepende den Naam des Heeren."Fjodor schreef:Dat Paulus dat pas bij Ananias verkondigd werd staat niet in de tekst, blijkt ook niet uit het verhaal, en wordt al helemaal niet gesteld door Calvijn.
Dat is nu precies het gevaar van je theorie: uitwendige kennis voor bevindelijke, inwendige kennis houden. Want pas later werden zijn zonden afgewassen.Fjodor schreef:Paulus kon heel goed uitwendige kennis hebben van het evangelie voordat hij op weg ging, en toen hij Jezus tegenkwam is die uitwendige kennis inwendige kennis geworden. Maar wel kennis aan Christus.
Deze begrijp ik niet helemaal.Fjodor schreef:Daarbij leg ik Calvijn niets in de mond, ik vraag jou enkel hoe het zou kunnen zijn dat iemand voor wie dat wat ik als laatst geciteerd heb geldt geen kennis van Christus heeft. Daar heb ik geen antwoord op gekregen.
Die draai ik weer om: waar kan ik vinden dat een reformator van deze geschiedenis afwijkt?Fjodor schreef:En ik vraag je ook nog steeds waar ik kan vinden dat een reformator een onderscheid maakt tussen levendmaking en kennis van Christus op dezelfde wijze als jij dat doet.
Maar hier wel:Afgewezen schreef:Oké. Maar daar gaat het hier niet over.Tiberius schreef:Ik bedoel de verwerping der dwalingen van de Dordtse Leerregels, hoofdstuk 3/4, artikel 4a: Die leren: Dat de onwedergeboren mens niet eigenlijk noch geheellijk dood is in de zonde, of ontbloot van alle krachten tot het geestelijk goed; maar dat hij nog kan hongeren en dorsten naar de gerechtigheid en het leven, en offeren een offerande van een verslagen en gebroken geest, die Gode aangenaam is.
Want deze dingen strijden tegen de klare getuigenissen der Schrift: Gij waart dood door de misdaden en de zonden (Ef. 2:1, 5); en: Het gedichtsel van des mensen hart is alleenlijk boos, te allen dage (Gen. 6:5 en 8:21). Daarenboven, hongeren en dorsten naar de verlossing uit de ellende, en naar het leven, en Gode een offerande van een gebroken geest opofferen, geldt eigenlijk van de wedergeborenen, en van degenen die zalig genaamd worden (Ps. 51:19 en Matth. 5:6).
Fjodor schreef:Ellendekennis gaat buiten Christus om, in niet wedergeboren zondaren.
Om zich te laten dopen en de zonden afwassen? Sorry, maar dan zit je toch onder een andere prediking als ik, ben ik bang.Fjodor schreef:Over je vraag over het aankomen van Ananias: is dat nu zo gek? Dat wordt de gelovigen in de prediking toch zo vaak voorgehouden?
Dat doet Fjodor niet! Hij zegt dat die uitwendige kennis inwendige kennis is geworden. Je moet wel eerlijk blijven.Tiberius schreef:Dat is nu precies het gevaar van je theorie: uitwendige kennis voor bevindelijke, inwendige kennis houden. Want pas later werden zijn zonden afgewassen.Fjodor schreef:Paulus kon heel goed uitwendige kennis hebben van het evangelie voordat hij op weg ging, en toen hij Jezus tegenkwam is die uitwendige kennis inwendige kennis geworden. Maar wel kennis aan Christus.
En wat die uitspraak van Ananias betreft ("staat op, laat u dopen...."), misschien goed om de kanttekeningen even te raadplegen.
Als zij dat te vuur en te zwaar bestrijden wel, ja.Mona Lisa schreef:Is dat een "ja" ?Tiberius schreef:Volgens mij heb ik samenvaldrijven altijd gedefinieerd als mensen die te vuur en te zwaard bestrijden dat de levendmaking voor de bevindelijke Christuskennis valt.Wilhelm schreef:Benoem je Boston, de Erskines, Kohlbrugge, vd Groe etc eigenlijk ook als samenvaldrijvers?
Maar in ieder geval Kohlbrugge doet dat niet. Pas nog zijn verklaring van het boek Ruth gelezen. Die verklaring zouden sommigen hier op het forum verguizen en Moerkerkiaans-avant-la-lettre noemen.
Je gebruikt oneerlijke wapens om Fjodor te bestrijden. Hij zou een uitwendig geloof voorstaan, hij zit onder een andere prediking. Dat is geen eerlijke wijze van discussiëren.Tiberius schreef:Om zich te laten dopen en de zonden afwassen? Sorry, maar dan zit je toch onder een andere prediking als ik, ben ik bang.Fjodor schreef:Over je vraag over het aankomen van Ananias: is dat nu zo gek? Dat wordt de gelovigen in de prediking toch zo vaak voorgehouden?
Sorry, ik zei het wat te kort, ja.Afgewezen schreef:Dat doet Fjodor niet! Hij zegt dat die uitwendige kennis inwendige kennis is geworden. Je moet wel eerlijk blijven.Tiberius schreef:Dat is nu precies het gevaar van je theorie: uitwendige kennis voor bevindelijke, inwendige kennis houden. Want pas later werden zijn zonden afgewassen.Fjodor schreef:Paulus kon heel goed uitwendige kennis hebben van het evangelie voordat hij op weg ging, en toen hij Jezus tegenkwam is die uitwendige kennis inwendige kennis geworden. Maar wel kennis aan Christus.
En wat die uitspraak van Ananias betreft ("staat op, laat u dopen...."), misschien goed om de kanttekeningen even te raadplegen.
Ik bedoelde uitwendige kennis voor inwendige kennis houden, terwijl het geen bevindelijke kennis is, te weten Hem kennen als Zaligmaker en Borg voor de schuld.
Nee, ook niet. Want in de DL gaat het niet over de ellendekennis zoals die aan het geloof voorafgaat.Tiberius schreef:Maar hier wel:Afgewezen schreef:Oké. Maar daar gaat het hier niet over.Tiberius schreef:Ik bedoel de verwerping der dwalingen van de Dordtse Leerregels, hoofdstuk 3/4, artikel 4a: Die leren: Dat de onwedergeboren mens niet eigenlijk noch geheellijk dood is in de zonde, of ontbloot van alle krachten tot het geestelijk goed; maar dat hij nog kan hongeren en dorsten naar de gerechtigheid en het leven, en offeren een offerande van een verslagen en gebroken geest, die Gode aangenaam is.
Want deze dingen strijden tegen de klare getuigenissen der Schrift: Gij waart dood door de misdaden en de zonden (Ef. 2:1, 5); en: Het gedichtsel van des mensen hart is alleenlijk boos, te allen dage (Gen. 6:5 en 8:21). Daarenboven, hongeren en dorsten naar de verlossing uit de ellende, en naar het leven, en Gode een offerande van een gebroken geest opofferen, geldt eigenlijk van de wedergeborenen, en van degenen die zalig genaamd worden (Ps. 51:19 en Matth. 5:6).Fjodor schreef:Ellendekennis gaat buiten Christus om, in niet wedergeboren zondaren.
En als ze dat wel zouden bedoelen, is het een wat discutabel artikel.
Dat zegt Fjodor ook niet.Tiberius schreef:Sorry, ik zei het wat te kort, ja.Afgewezen schreef:Dat doet Fjodor niet! Hij zegt dat die uitwendige kennis inwendige kennis is geworden. Je moet wel eerlijk blijven.Tiberius schreef:Dat is nu precies het gevaar van je theorie: uitwendige kennis voor bevindelijke, inwendige kennis houden. Want pas later werden zijn zonden afgewassen.Fjodor schreef:Paulus kon heel goed uitwendige kennis hebben van het evangelie voordat hij op weg ging, en toen hij Jezus tegenkwam is die uitwendige kennis inwendige kennis geworden. Maar wel kennis aan Christus.
Ik bedoelde uitwendige kennis voor inwendige kennis houden, terwijl het geen bevindelijke kennis is, te weten Hem kennen als Zaligmaker en Borg voor de schuld.
Waarom is dat oneerlijk?Afgewezen schreef:Je gebruikt oneerlijke wapens om Fjodor te bestrijden. Hij zou een uitwendig geloof voorstaan, hij zit onder een andere prediking. Dat is geen eerlijke wijze van discussiëren.Tiberius schreef:Om zich te laten dopen en de zonden afwassen? Sorry, maar dan zit je toch onder een andere prediking als ik, ben ik bang.Fjodor schreef:Over je vraag over het aankomen van Ananias: is dat nu zo gek? Dat wordt de gelovigen in de prediking toch zo vaak voorgehouden?
Hij gebruikt dat als argument ("Dat wordt de gelovigen in de prediking toch zo vaak voorgehouden?") om zijn stelling te onderbouwen; waarom zou ik dat argument dan niet tegenspreken?
Zeker wel, kijk maar:Afgewezen schreef:Dat zegt Fjodor ook niet.Tiberius schreef:Sorry, ik zei het wat te kort, ja.
Uitwendige kennis van het evangelie (=blijde boodschap dat Christus voor onze zonden gestorven is) zou op dat moment al inwendige kennis van het evangelie geworden zijn.Paulus kon heel goed uitwendige kennis hebben van het evangelie voordat hij op weg ging, en toen hij Jezus tegenkwam is die uitwendige kennis inwendige kennis geworden. Maar wel kennis aan Christus.
Dat is dus in tegenspraak met wat hij er later in Handelingen 22 zelf van zegt, namelijk dat hem pas na 3 dagen de zonden afgewassen zijn.
Het leidt af van het punt in kwestie en je zet er Fjodor mee in een bepaalde hoek. Een argument op de persoon, zou je kunnen zeggen: iemand onder zó'n prediking, die hoef je niet serieus te nemen.Tiberius schreef:Waarom is dat oneerlijk?
Hij gebruikt dat als argument ("Dat wordt de gelovigen in de prediking toch zo vaak voorgehouden?") om zijn stelling te onderbouwen; waarom zou ik dat argument dan niet tegenspreken?
Op het moment dat Christus ontmoette, ja, waarom niet? Als de Heilige Geest Zijn verstand heeft verlicht, kan hij dat toch op hetzelfde moment geleerd hebben?Tiberius schreef:Zeker wel, kijk maar:Afgewezen schreef:Dat zegt Fjodor ook niet.Tiberius schreef:Sorry, ik zei het wat te kort, ja.
Ik bedoelde uitwendige kennis voor inwendige kennis houden, terwijl het geen bevindelijke kennis is, te weten Hem kennen als Zaligmaker en Borg voor de schuld.Uitwendige kennis van het evangelie (=blijde boodschap dat Christus voor onze zonden gestorven is) zou op dat moment al inwendige kennis van het evangelie geworden zijn.Paulus kon heel goed uitwendige kennis hebben van het evangelie voordat hij op weg ging, en toen hij Jezus tegenkwam is die uitwendige kennis inwendige kennis geworden. Maar wel kennis aan Christus.
Mogelijk ja.Afgewezen schreef:Het leidt af van het punt in kwestie en je zet er Fjodor mee in een bepaalde hoek. Een argument op de persoon, zou je kunnen zeggen: iemand onder zó'n prediking, die hoef je niet serieus te nemen.Tiberius schreef:Waarom is dat oneerlijk?
Maar dat is het gevaar van persoonlijke argumenten in de discussie aanvoeren in positieve zin. Wanneer iemand anders dan de ongeldigheid van dat argument aan wil tonen, kan je bijna niet anders dan op de persoon spelen.