Cantatediensten Leiden

sirdanilot

Re: Cantatediensten Leiden

Bericht door sirdanilot »

Hendrikus schreef:
refo schreef:De preek heeft bij ds Alblas niet zoveel om 't lijf. Ik denk dat het Schriftlezing wordt.
Dan is het dus een soort evensong, want daarbij hoort slechts schriftlezing en gebeden, en géén preek.
Je gelooft wat gebruiker 'refo' zegt over ds. Alblas eerder dan wat ik zeg, terwijl ik zelf al zo een dienst heb bijgewoond?
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

refo schreef:De preken staan allemaal hier: http://www.leidsebinnenstadsgemeente.nl ... -96/preken
Men beoordele zelf.
Ik ben blij dat ik onder een andere prediking zit.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
refo

Bericht door refo »

sirdanilot schreef:
Hendrikus schreef:
refo schreef:De preek heeft bij ds Alblas niet zoveel om 't lijf. Ik denk dat het Schriftlezing wordt.
Dan is het dus een soort evensong, want daarbij hoort slechts schriftlezing en gebeden, en géén preek.
Je gelooft wat gebruiker 'refo' zegt over ds. Alblas eerder dan wat ik zeg, terwijl ik zelf al zo een dienst heb bijgewoond?
Gaat het daar om? ;)
Ik heb een hele kerkdienst van ds Alblas bijgewoond. Daarna nog een aantal preken gelezen, met name met Pasen, omdat ik wat onrustig werd over bepaalde uitspraken.
Die onrust is niet weggenomen.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

J.C. Philpot schreef:
refo schreef:De preken staan allemaal hier: http://www.leidsebinnenstadsgemeente.nl ... -96/preken
Men beoordele zelf.
Ik ben blij dat ik onder een andere prediking zit.
Helemaal eens.
Ik vraag me af of we dat nog wel prediking kunnen noemen. :bobo
DDD

Bericht door DDD »

Het heet dan ook een overweging;-)
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Ok, dan is de webmaster zeker in de war; het staat namelijk onder het kopje "Recente preken".
sirdanilot

Voor alle duidelijkheid: zelf kerk ik ook niet in de Leidse Binnenstadsgemeente. Het is inderdaad een gemeente die theologisch wat minder behoudend is dan andere gemeenten (ook dan andere gemeenten in Leiden e.o. !).

Maar om de boel maar zomaar af te schuiven omdat de dominee niet in je straatje past vind ik wat ver gaan. Als je nu gewoon dogmatisch van mening bent dat je je eigen samenkomst niet verzuimen mag (en het tijdstip van deze diensten vecht met het tijdstip van je eigen dienst), dan vind ik dat op zich wel begrijpelijk, maar om zaken gewoon maar af te schuiven omdat de prediking niet in je straatje past vind ik niet zo Bijbels. Zolang het een schriftuurlijke prediking is, is het geoorloofd om een dergelijke dienst bij te wonen.
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

sirdanilot schreef:Voor alle duidelijkheid: zelf kerk ik ook niet in de Leidse Binnenstadsgemeente. Het is inderdaad een gemeente die theologisch wat minder behoudend is dan andere gemeenten (ook dan andere gemeenten in Leiden e.o. !).

Maar om de boel maar zomaar af te schuiven omdat de dominee niet in je straatje past vind ik wat ver gaan. Als je nu gewoon dogmatisch van mening bent dat je je eigen samenkomst niet verzuimen mag (en het tijdstip van deze diensten vecht met het tijdstip van je eigen dienst), dan vind ik dat op zich wel begrijpelijk, maar om zaken gewoon maar af te schuiven omdat de prediking niet in je straatje past vind ik niet zo Bijbels. Zolang het een schriftuurlijke prediking is, is het geoorloofd om een dergelijke dienst bij te wonen.
Van de achterban van dit forum mag je verwachten dat ze onder inhoudelijke prediking zitten.
Jij maakt hier reclame voor iets. En de preken van die predikant zijn weinig inhoudsvol.
Dus sja je kan alles wel schriftuurlijk noemen, als het maar over de Bijbel gaat?
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Johann Gottfried Walther schreef:
sirdanilot schreef:Voor alle duidelijkheid: zelf kerk ik ook niet in de Leidse Binnenstadsgemeente. Het is inderdaad een gemeente die theologisch wat minder behoudend is dan andere gemeenten (ook dan andere gemeenten in Leiden e.o. !).

Van de achterban van dit forum mag je verwachten dat ze onder inhoudelijke prediking zitten.
Jij maakt hier reclame voor iets. En de preken van die predikant zijn weinig inhoudsvol.
Dus sja je kan alles wel schriftuurlijk noemen, als het maar over de Bijbel gaat?
Noem het evensong, zeg dat er alleen maar schriftlezing is en gebed. Is het dan wél goed?
~~Soli Deo Gloria~~
refo

Bericht door refo »

Als ds Ad Alblas de schriftlezing doet, dan is dat prima.

Door enige ervaring met z'n tienminutenpreekjes schreef ik wat ironisch dat het daar wel bij zou blijven.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:Wie gaan er in die diensten voor?
En is het beperkt tot bepaalde kerkverbanden?
Wil je er graag een etiketje op?
Helaas dan, dat zit er niet op.
Nee, je kunt weten dat ik niet van etiketjesplakkerij houd.
Het gaat er me om of er Gods Woord klinkt,
waar de zondaar op het diepst vernederd en God op het hoogst
verheerlijk wordt!
Geeft ere den Heere!

En dan... Geen etiketjes a.u.b.! Want of je er nu PKN op
plakt of
Buitengewone Wijkgemeente van de Vereenigde
Oud Gereformeerde Gemeenten in Hersteld Verband
,
dat maakt me allemaal niks uiit!
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

sirdanilot schreef:Zolang het een schriftuurlijke prediking is, is het geoorloofd om een dergelijke dienst bij te wonen.
Ik heb wat door de recepte preken gesnuffelt, ook het etikel schriftuurlijk zou ik er niet op willen plakken.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
DDD

Bericht door DDD »

Hendrikus schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:

Noem het evensong, zeg dat er alleen maar schriftlezing is en gebed. Is het dan wél goed?
Nou, een cantate en een evensong verwijzen wel naar twee heel verschillende muzikale tradities natuurlijk, dus wat mij betreft is dat toch niet zo gelukkig geformuleerd. Maar goed, dat is niet zo heel belangrijk, misschien.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef: En dan... Geen etiketjes a.u.b.! Want of je er nu PKN op
plakt of
Buitengewone Wijkgemeente van de Vereenigde
Oud Gereformeerde Gemeenten in Hersteld Verband
,
dat maakt me allemaal niks uiit!
Gelukkig maar. Laats las ik iets over
Interkerkelijke dienst Reformatorische kerken in Rijssen
dus toen dacht ik: wa's dat nou weer voor een etiketje?
Fijn dat je daar niet aan mee doet :super
~~Soli Deo Gloria~~
sirdanilot

Een interkerkelijke dienst voor Reformatorische kerken vind ik in principe niks mis mee. De doelgroep zijn dan reformatorische christenen van verscheidene kerkverbanden. Ik zou het echter eerder 'gezamenlijk' noemen dan 'interkerkelijk', want dat laatste is het in feite niet.

Deze cantatediensten zijn er echter voor iedereen. Er komen zowel reformatorische christenen als niet-gelovigen op af, katholieken en protestanten. Het ligt dan ook meer voor de hand om een dominee van de PKN te kiezen dan bijvoorbeeld een dominee van de Gereformeerde Gemeenten. Maar er worden bijvoorbeeld wel psalmen en gezangen gezongen in de diensten.
Plaats reactie