Cantatediensten Leiden

sirdanilot

Cantatediensten Leiden

Bericht door sirdanilot »

In de Pieterskerk te Leiden vindt vanaf nu elke maand een Cantatedienst plaats, in samenwerking met de Leidse Binnenstadsgemeente (protestants). In de diensten wordt een cantate van Bach ten gehore gebracht in de traditionele setting van een kerkdienst (met Schriftlezing door ds. Alblas van de Protestante gemeente en psalmgezang). Dit wordt mogelijk gemaakt door giften en collecte.

Het programma is hier te vinden. De diensten zijn elke laatste zondag van de maand om 19 uur (soms 17 uur) in de Hooglandse Kerk of in de Pieterskerk te Leiden. Men raadplege het programma voor de precieze informatie.

Ik ben hier zelf één keer bij geweest en ben zeker van plan om vaker te komen. De diensten worden druk bezocht. Hou overigens rekening met de beperkte parkeerruimte.
Speelplan 2012 - 2013

28 oktober 2012 Pieterskerk
Aanvang: 19:00 uur
Collegium Musicum olv Gilles Michels
Bach BWV 38: Aus tiefer Not schrei ich zu dir
Rudmer de Vries, tenor

25 november 2012 Pieterskerk
Aanvang: 19:00 uur
Bachkoor BWV Middelburg olv Joop Schets
Motet BWV 230 Lobet den Herrn alle Heiden
Cantate BWV 106 Actus Tragicus
Barokorkest Aspetti Musicali
Dave ten Kate, altus
Arjen Uitbeijerse, tenor
Patrick Pranger, bas

31 december 2012 Hooglandse Kerk
Aanvang 17:00 uur
BWV 51 Jauchzet Gott in allen Landen
Wendy Roobol, sopraan
Bert Mooiman, orgel
Marc Kaptijn, trompet
Peter Leerdam, contrabas

27 januari 2013 Hooglandse Kerk
Aanvang 19:00 uur
Voix jolies en Amici della Musica olv Frank de Groot
BWV 72 Alles nur nach Gottes Willen
Ginette Puylaert, sopraan
Charlotte Stoppelenburg, alt
Jorne van Bergeijk, bas

24 februari 2013 Hooglandse Kerk
Exultate Deo Voorschoten olv Leo den Broeder
BWV 144 Nimm, was dein ist, und gehe hin.
Nelleke den Broeder, sopraan en tenorpartij
Marie Anne Jacobs, alt
Arjen Leistra, orgel
Leiderdorps Kamerorkest

21 april 2013 Pieterskerk
Gelders Bach Collegium olv Wolfgang Lange
BWV 146 Wir müssen durch viel Trübsal
Anne-Marieke Evers, sopraan
Christa Bornhijm, alt
Scott Wellstead, tenor
Frans van Rooijen, bas
Hendrikus

Re: Cantatediensten Leiden

Bericht door Hendrikus »

Fantastisch! Bij het lezen over zulke initiatieven vind ik het wel eens jammer dat ik niet in de Randstad woon...
Grappig trouwens om te zien dat mensen die normaliter het dirigeerstokje hanteren nu ook als vocaal solist optreden, en dat er sopranen zijn die ook tenorsolo´s zingen.

Wel vind ik het echt iets voor een middagdienst. Als je bent opgegroeid met twee keer een woorddienst, is een cantatedienst ´s middags een mooie aanvulling (met drie keer naar de kerk gaan heb ik geen enkele moeite), maar om een woorddienst 's avonds in te ruilen voor een cantatedienst, daarvoor ben ik waarschijnlijk nét iets te calvinistisch opgevoed ;)
~~Soli Deo Gloria~~
Eppo Gremdaat

Bericht door Eppo Gremdaat »

Cantatediensten zijn niets nieuws. Ze dateren uit de tijd van de grote Bach.
Al heel wat jaren worden deze gehouden (sinds 1952) in de Amsterdamse Westerkerk (4e zondag van de maand om 19.30 uur). Soms in de morgendienst om 10.30 (2e kerstdag en januari)
De Haagse cantatediensten worden gehouden in de Kloosterkerk (eveneens 4e zondag van de maand om 10.30 uur).
De cantatediensten in Rotterdam zijn in de Groote- of Sint Laurenskerk op de derde zondag om 10.30 uur.
Meestal vervalt de cantatedienst in de maand juli of augustus.
En nu dus ook in Leiden....
Goed initiatief!
Er zullen in den lande wel meer cantatediensten worden gehouden. Maar de eerste drie zijn toch wel de bekendste.
En het is een goede gelegenheid om een onkerkelijke muziekliefhebber naar zo`n dienst mee te nemen, de verkondiging is meestal afgestemd op de cantate.
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

sirdanilot schreef:In de Pieterskerk te Leiden vindt vanaf nu elke maand een Cantatedienst plaats, in samenwerking met de Leidse Binnenstadsgemeente (protestants). In de diensten wordt een cantate van Bach ten gehore gebracht in de traditionele setting van een kerkdienst (met Schriftlezing door ds. Alblas van de Protestante gemeente en psalmgezang). Dit wordt mogelijk gemaakt door giften en
Is er geen preek?
Dat zou wel horen binnen en traditionele setting.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Eppo Gremdaat schreef:Cantatediensten zijn niets nieuws. Ze dateren uit de tijd van de grote Bach.
Al heel wat jaren worden deze gehouden (sinds 1952) in de Amsterdamse Westerkerk (4e zondag van de maand om 19.30 uur). Soms in de morgendienst om 10.30 (2e kerstdag en januari)
De Haagse cantatediensten worden gehouden in de Kloosterkerk (eveneens 4e zondag van de maand om 10.30 uur).
De cantatediensten in Rotterdam zijn in de Groote- of Sint Laurenskerk op de derde zondag om 10.30 uur.
Meestal vervalt de cantatedienst in de maand juli of augustus.
En nu dus ook in Leiden....
Goed initiatief!
Er zullen in den lande wel meer cantatediensten worden gehouden. Maar de eerste drie zijn toch wel de bekendste.
En het is een goede gelegenheid om een onkerkelijke muziekliefhebber naar zo`n dienst mee te nemen, de verkondiging is meestal afgestemd op de cantate.
Zeker, zeker. Het gebeurt ook in Groningen (Nieuwe kerk), Amsterdam (Westerkerk), Woerden (Petruskerk), Utrecht (Geertekerk), Kampen (Burgwalkerk), Zwolle (Grote kerk), Vries (Dorpskerk), Bussum (Wilhelminakerk), enzovoort. Soms met een frequentie van slechts twee of drie keer per jaar, soms echt maandelijks.
~~Soli Deo Gloria~~
DDD

Bericht door DDD »

Goed om daaraan herinnerd te worden.

De cantatediensten in Leiden zijn er overigens ook al jaren. Ik ben er verschillende keren geweest. De laatste jaren op oudejaarsavond.

Het is inderdaad een prachtig moment op de (zondag)avond. Het missen van de reguliere dienst is daarbij inderdaad een goed punt, maar vooral als een predikant nogal de tijd neemt om zijn verhaal te doen vind ik drie diensten op een zondag wel wat veel van het goede.

Er wordt in de cantatediensten in Leiden normaal gesproken wel een overweging uitgesproken, trouwens.

Wat betreft de plaats voor een onkerkelijke: de teksten van de cantates zijn niet heel toegankelijk voor ongelovigen. Zelfs als reformatorisch christen denk ik wel eens: moet dat nu zo? De teksten zijn soms wel erg bevindelijk.
sirdanilot

Johann Gottfried Walther schreef:
sirdanilot schreef:In de Pieterskerk te Leiden vindt vanaf nu elke maand een Cantatedienst plaats, in samenwerking met de Leidse Binnenstadsgemeente (protestants). In de diensten wordt een cantate van Bach ten gehore gebracht in de traditionele setting van een kerkdienst (met Schriftlezing door ds. Alblas van de Protestante gemeente en psalmgezang). Dit wordt mogelijk gemaakt door giften en
Is er geen preek?
Oh, ik bedoel preek en Schriftlezing, mijn excuses.
refo

Bericht door refo »

sirdanilot schreef:
Is er geen preek?
De preek heeft bij ds Alblas niet zoveel om 't lijf. Ik denk dat het Schriftlezing wordt.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Wie gaan er in die diensten voor?
En is het beperkt tot bepaalde kerkverbanden?
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Eppo Gremdaat

-DIA- schreef:Wie gaan er in die diensten voor?
Het is voor kerkgangers èn niet kerkgangers.
Het is ook niet bepaald tot beperkte kerkverbanden.
Het zijn echt `kerkdiensten voor iedereen`(zoals elke kerkdienst dat is).
In De Amsterdamse cantatediensten (waar ik in mijn Amsterdamse jaren veel kwam) zat ik veelal naast kerkgangers die tot de Gereformeerde Gemeente van Amsterdam Centrum behoorden. Het waren echte `Bach`-liefhebbers.
Dus, Dia, als je van goede geestelijke muziek houdt zou ik er zeker eens een uitstapje aan wagen. Maar `Kerkdienst gemist`geeft natuurlijk ook de eerder genoemde kerkdiensten.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:Wie gaan er in die diensten voor?
Wil je er graag een etiketje op?
Helaas dan, dat zit er niet op.
~~Soli Deo Gloria~~
sirdanilot

refo schreef:
De preek heeft bij ds Alblas niet zoveel om 't lijf. Ik denk dat het Schriftlezing wordt.
Een beetje respect voor ambtsdragers alsjeblieft? Heb jij er jarenlang voor doorgeleerd dan? :banghead
Wie gaan er in die diensten voor?
Ds. Alblas van de protestantse Leidse Binnenstadsgemeente
Ja. Het is beperkt tot kerkverbanden waarvan de leden anderen wél accepteren en niet zeuren om welke kerkverbanden ergens aanwezig zijn. :langue
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

refo schreef:De preek heeft bij ds Alblas niet zoveel om 't lijf. Ik denk dat het Schriftlezing wordt.
Dan is het dus een soort evensong, want daarbij hoort slechts schriftlezing en gebeden, en géén preek.
~~Soli Deo Gloria~~
Eppo Gremdaat

refo schreef:
sirdanilot schreef:
Is er geen preek?
Ds Ad Alblas was ooit IZB-evangelist in Amsterdam, later predikant te Amsterdam-Watergraafsmeer en dus nu al weer een aantal jaren in Leiden.
refo

Bericht door refo »

De preken staan allemaal hier: http://www.leidsebinnenstadsgemeente.nl ... -96/preken
Men beoordele zelf.
Plaats reactie