Anker schreef:Jongere, ik vind het echt een beetje flauw dat je er nu zo'n punt van gaat maken. De preek wordt hier uitbundig aanbevolen en vervolgens blijkt de preek toch wat rechts te zijn.
Dus een preek is 'wat rechts' als het over heiliging gaat en minder over bekering? Dat is dus precies het soort nu overhaast getrokken conclusies waar ik "zo'n punt van maak".
Ik vind het zowel niet terecht tegenover de preek, als tegenover mensen die weleens kritiek uiten. Het is mij te makkelijk om dan nu te zeggen: 'hij had het weinig over Christus, dus iedereen die die kritiek altijd heeft moet óf niet meer zeuren óf Vergunst niet meer aanraden'.
Dat is niet de juiste manier, denk ik. Niet om met de preek om te gaan (zoals ik eerder aangaf richting Marieke) en niet om met de kritiek om te gaan (zoals ik eerder aangaf richting Erasmiaan). Ik houd er gewoon niet van als er naar aanleiding van één preekbesprekinkje opeens allerlei 'mooie conclusies' worden getrokken over allerlei verbanden, etc. etc. Het is ook niet nodig. Ik vind dat even flauw als wat je wel eens andersom ziet gebeuren: dan wordt één uitspraak van een predikant uit de GG die wat kritisch is door de kritischen helemaal opgehemeld en in het eigen straatje gepast. Daar moeten jullie - terecht - evenmin iets van hebben.
Anker schreef:Ik weet trouwens toch niet of dat geleur met preken goed is. Wat voor mij een hele goede preek kan zijn, kan voor de ander wel weer helemaal niet zo zijn.
Dat kan. Het hele idee van dit topic is om elkaar dingen aan te raden. Want het kan even goed andersom zo zijn: wat voor de een ter bemoediging is geweest, kan voor de ander ook ter bemoediging zijn. Voor mij was de preek over Klaagliederen bemoedigend en van anderen heb ik gehoord dat dat ook zo was. Daarom van harte aanbevolen - dat bedoel ik niet als reclame, niet om te leuren, niet om er enig punt mee te maken over andere predikanten, of weet ik welke andere motivatie er kan spelen. Ik doe dat eenvoudigweg om een stukje woordverkondiging aan te bevelen dat voor mij tot bemoediging is geweest.
Daar wilde ik het denk ik maar weer bij laten.