Taalgebruik op kansel

Tiberius
Administrator

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door Tiberius »

Cees schreef:En kunnen jullie dat nu ook duidelijk maken aan degenen die in de leeftijdsgroep 8 t/m 16 jaar zitten? Probeer hetgeen Kislev nu zegt eens in een paar zinnen te zeggen dat deze leeftijdsgroep van 8 t/m 16 jaar en van LBO tot VWO niveau het ook kunnen begrijpen?
Dat is toch niet zo moeilijk?
Eigenlijk hoef je alleen DL art 1,16 maar te lezen.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Jongere schreef:Ik maak deze sfeer er niet van, die bestaat doordat jullie bijzonder grote conclusies menen te kunnen verbinden aan één weergave van één preek gehouden op één moment in één gemeente.
Verwonder je niet: dat gebeurt hier wel vaker. Sterker nog: soms op basis van één of twee zinnen uit zo'n preek.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Jongere schreef:
Erasmiaan schreef:
Jongere schreef:Het is kolder om aan deze beschrijving van Marieke dit soort "conclusies" te verbinden. Een beetje het gevoel van 'haha, hij doet het ook niet'.
Je kan er wel deze sfeer van maken maar dan heb je niet begrepen waar het over gaat. De kritiek op de prediking wordt vaak ervaren als iets ergs, omdat men zelf door die prediking gevoed wordt. Als dan de argumenten die men tegen een bepaalde prediking heeft ook opgaan voor prediking waaronder men zegt wel te gedijen is er wat mij betreft een serieus probleem. Zeker het argument dat Christus niet centraal stond kun je hier niet zomaar mee aan de kant schuiven.
Ik maak deze sfeer er niet van, die bestaat doordat jullie bijzonder grote conclusies menen te kunnen verbinden aan één weergave van één preek gehouden op één moment in één gemeente.
Ik vind het eigenlijk van heel weinig respect getuigen om, ook nog eens aan de hand van deze predikant, je zo van kritiek menen te kunnen ontdoen. "De argumenten" die men heeft gaan niet even zomaar "ook op voor de prediking waaronder men wel zegt te gedijen". Het heeft echt geen enkele grond om zoiets te zeggen, zie de redenen die ik al heb genoemd.
Weet je, dat is niet zomaar, deze preek werd hier behoorlijk aanbevolen. Dan schetst het wel -in ieder geval- mijn verbazing als ik een verslag lees zoals door Marieke gepost.
Jongere

Bericht door Jongere »

Tiberius schreef:
Cees schreef:En kunnen jullie dat nu ook duidelijk maken aan degenen die in de leeftijdsgroep 8 t/m 16 jaar zitten? Probeer hetgeen Kislev nu zegt eens in een paar zinnen te zeggen dat deze leeftijdsgroep van 8 t/m 16 jaar en van LBO tot VWO niveau het ook kunnen begrijpen?
Toch is het goed om niet te 'simpel' te doen over de opmerkingen van Kislev. "Gewoon Calvijn even lezen" of "Gewoon de DL even lezen"...
Twijfels rond de uitverkiezing kunnen heel reeël zijn, ook Bunyan besteedt daar bijv. aandacht aan in 'Komen tot Jezus Christus'.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Jongere schreef:
Tiberius schreef:
Toch is het goed om niet te 'simpel' te doen over de opmerkingen van Kislev. "Gewoon Calvijn even lezen" of "Gewoon de DL even lezen"...
Twijfels rond de uitverkiezing kunnen heel reeël zijn, ook Bunyan besteedt daar bijv. aandacht aan in 'Komen tot Jezus Christus'.
Wat mij betreft vind ik de semafoor van ds. Van Eckeveld in de Daniel wel een mooie: Je moet de uitverkiezing zien als een mooie kast. Je moet die niet voor de deur van de kamer zetten, want dan blokkeer je de deur en komt niemand er in. Nee, je moet hem in de kamer tegen een muur zetten. Ben je eenmaal binnen, dan kan je hem bewonderen.
refo

Bericht door refo »

Metafoor.
Ja, denkt de puber dan, da's leuk voor mensen die binnen zijn, voorlopig staat die kast er nog.
DDD

Bericht door DDD »

Ik zou haast spijt krijgen een preek te hebben aanbevolen.

Het zou al heel profijtelijk zijn als de discussie werd beperkt tot diegenen die de preek gehoord hebben. Maar misschien is kennis van zaken verder geen criterium voor een bijdrage.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Tiberius schreef:
Jongere schreef:Ik maak deze sfeer er niet van, die bestaat doordat jullie bijzonder grote conclusies menen te kunnen verbinden aan één weergave van één preek gehouden op één moment in één gemeente.
Verwonder je niet: dat gebeurt hier wel vaker. Sterker nog: soms op basis van één of twee zinnen uit zo'n preek.
Is dat zo? Of om een verzonnen uitdrukking, die nogal eens gebezigd wordt door bepaalde predikanten. Jongere, ik vind het echt een beetje flauw dat je er nu zo'n punt van gaat maken. De preek wordt hier uitbundig aanbevolen en vervolgens blijkt de preek toch wat rechts te zijn. Ik weet trouwens toch niet of dat geleur met preken goed is. Wat voor mij een hele goede preek kan zijn, kan voor de ander wel weer helemaal niet zo zijn.
Jongere

Bericht door Jongere »

Anker schreef:Jongere, ik vind het echt een beetje flauw dat je er nu zo'n punt van gaat maken. De preek wordt hier uitbundig aanbevolen en vervolgens blijkt de preek toch wat rechts te zijn.
Dus een preek is 'wat rechts' als het over heiliging gaat en minder over bekering? Dat is dus precies het soort nu overhaast getrokken conclusies waar ik "zo'n punt van maak".
Ik vind het zowel niet terecht tegenover de preek, als tegenover mensen die weleens kritiek uiten. Het is mij te makkelijk om dan nu te zeggen: 'hij had het weinig over Christus, dus iedereen die die kritiek altijd heeft moet óf niet meer zeuren óf Vergunst niet meer aanraden'.
Dat is niet de juiste manier, denk ik. Niet om met de preek om te gaan (zoals ik eerder aangaf richting Marieke) en niet om met de kritiek om te gaan (zoals ik eerder aangaf richting Erasmiaan). Ik houd er gewoon niet van als er naar aanleiding van één preekbesprekinkje opeens allerlei 'mooie conclusies' worden getrokken over allerlei verbanden, etc. etc. Het is ook niet nodig. Ik vind dat even flauw als wat je wel eens andersom ziet gebeuren: dan wordt één uitspraak van een predikant uit de GG die wat kritisch is door de kritischen helemaal opgehemeld en in het eigen straatje gepast. Daar moeten jullie - terecht - evenmin iets van hebben.
Anker schreef:Ik weet trouwens toch niet of dat geleur met preken goed is. Wat voor mij een hele goede preek kan zijn, kan voor de ander wel weer helemaal niet zo zijn.
Dat kan. Het hele idee van dit topic is om elkaar dingen aan te raden. Want het kan even goed andersom zo zijn: wat voor de een ter bemoediging is geweest, kan voor de ander ook ter bemoediging zijn. Voor mij was de preek over Klaagliederen bemoedigend en van anderen heb ik gehoord dat dat ook zo was. Daarom van harte aanbevolen - dat bedoel ik niet als reclame, niet om te leuren, niet om er enig punt mee te maken over andere predikanten, of weet ik welke andere motivatie er kan spelen. Ik doe dat eenvoudigweg om een stukje woordverkondiging aan te bevelen dat voor mij tot bemoediging is geweest.

Daar wilde ik het denk ik maar weer bij laten.
wesha

Bericht door wesha »

DDD schreef:
wesha schreef:Ik vraag me altijd af wat mensen opeens wel vinden bij ds Vergunst en niet bij de gemiddelde GG predikant in Nederland. Of is het de groep mensen die eindelijk hoort, wat ze willen horen.
Nee hoor, hij zegt inhoudelijk niets anders dan andere orthodoxe predikanten binnen de GG. Maar hij heeft wel meer talent dan gemiddeld om de boodschap na aan het hart te leggen en blijft toch bescheiden. Ik kom het ook wel eens andersom tegen. En daarnaast heeft hij wat meer gedachten te melden om te onthouden dan gemiddeld in de GG.

Het is wel typerend dat er dan gelijk alweer dergelijke jaloerse opmerkingen komen, alsof het enkele feit dat mensen iemand willen horen al een probleem is. Alsof toen ds. Lamain even naar Nederland kwam de kerken ook niet vol zaten. Maar dat soort commentaar kwam al in de tijd van prof. Wisse voor, en dat destijds niet helemaal zonder aanleiding natuurlijk. Maar dat laatste terzijde.

Maar als je je voortaan zoiets afvraagt is het wel een idee om eerst eens een preek te beluisteren.
De vraag komt ook voort na het beluisteren van preken van ds. Vergunst (niet deze preek trouwens). Er doen toch heel wat mensen voorkomen (zowel binnen als buiten dit forum) dat ds Vergunst totaal anders preekt als de gemiddelde GG predikant. Omdat ik dit niet zo heb beluisterd (behalve misschien een iets ander accent en preekstijl dan we gewend zijn) heb ik bovenstaande vraag gesteld.
DDD

Bericht door DDD »

Aha. Dan had ik dat verkeerd begrepen.

Overigens ben ik dat zelf nog niet op dit forum tegengekomen maar dat kan goed kloppen want ik heb niet de hele forumgeschiedenis doorgenomen.
huisman

Bericht door huisman »

wesha schreef:
DDD schreef:
wesha schreef:Ik vraag me altijd af wat mensen opeens wel vinden bij ds Vergunst en niet bij de gemiddelde GG predikant in Nederland. Of is het de groep mensen die eindelijk hoort, wat ze willen horen.
Nee hoor, hij zegt inhoudelijk niets anders dan andere orthodoxe predikanten binnen de GG. Maar hij heeft wel meer talent dan gemiddeld om de boodschap na aan het hart te leggen en blijft toch bescheiden. Ik kom het ook wel eens andersom tegen. En daarnaast heeft hij wat meer gedachten te melden om te onthouden dan gemiddeld in de GG.

Het is wel typerend dat er dan gelijk alweer dergelijke jaloerse opmerkingen komen, alsof het enkele feit dat mensen iemand willen horen al een probleem is. Alsof toen ds. Lamain even naar Nederland kwam de kerken ook niet vol zaten. Maar dat soort commentaar kwam al in de tijd van prof. Wisse voor, en dat destijds niet helemaal zonder aanleiding natuurlijk. Maar dat laatste terzijde.

Maar als je je voortaan zoiets afvraagt is het wel een idee om eerst eens een preek te beluisteren.
De vraag komt ook voort na het beluisteren van preken van ds. Vergunst (niet deze preek trouwens). Er doen toch heel wat mensen voorkomen (zowel binnen als buiten dit forum) dat ds Vergunst totaal anders preekt als de gemiddelde GG predikant. Omdat ik dit niet zo heb beluisterd (behalve misschien een iets ander accent en preekstijl dan we gewend zijn) heb ik bovenstaande vraag gesteld.
ds A.T. Vergunst heeft gaven gekregen om eenvoudig de Schrift uit te leggen en dat zeer indringend aan de harten van de hoorders te leggen. In verschillende preken hoor ik toch echt andere tonen (doopdienst Rotterdam zuidwijk) dan bij andere GG predikanten.
http://www.prekenweb.nl/index.php?optio ... serid=5051

Of de preek over de verloren zoon
http://www.prekenweb.nl/index.php?optio ... serid=5052
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD

Bericht door DDD »

Ik zal de preken beluisteren om te kijken of hij echt wat anders zegt, dat zou me verbazen, de keren dat hij bij ons in de kerk is geweest heb ik niets gehoord dat in strijd is met wat ik meestal te horen krijg. Maar goed, ik weet ook wel dat een groep predikanten in de GG is die anders preekt.
Kislev

Bericht door Kislev »

wesha schreef:De vraag komt ook voort na het beluisteren van preken van ds. Vergunst (niet deze preek trouwens). Er doen toch heel wat mensen voorkomen (zowel binnen als buiten dit forum) dat ds Vergunst totaal anders preekt als de gemiddelde GG predikant. Omdat ik dit niet zo heb beluisterd (behalve misschien een iets ander accent en preekstijl dan we gewend zijn) heb ik bovenstaande vraag gesteld.
Toch ervaar ik dat wel zo bij Vergunst dat hij totaal anders preekt dan de gemiddelde GG. Betreffende tekst heb ik nog nooit zo horen uitleggen zoals Vergunst dat deed. kSluit me dus aan bij Huisman.
Cees

Bericht door Cees »

Tiberius schreef:
WimA schreef:
Uiteraard kan dit overgedragen worden, ook aan de jeugd. Daartoe zijn de huisgodsdienst, de catechisatie, de school en de kerk middelijkerwijs gegeven.
Ik vind dit erg goedkoop en afschuiverig en aan de essentie van de vraag voorbij gaan. Maar misschien typeert dit precies wat er loos is in de kerken en dan niet alleen in de GG.

En zulke antwoorden en de manier waarop zijn precies de redenen waarom jongeren al afhaken.

Verder zal ik maar niet neerzetten waar ik aan zat te denken.
Plaats reactie